Vegatopia Forum

Vitamine D2 (ergocalciferol)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #40 Gepost op: 05 december 2006, 15:48:14 »
Ik dacht dat het kwam omdat de donkere huid meer zonlicht tegenhoudt... ofzoiets.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Had een tekort en ook: Vitamine D3 in planten gevonden!
« Reactie #41 Gepost op: 05 december 2006, 15:59:44 »
Bestaan er nog onderzoeken die worden uitgevoerd, zonder dat er een belang bij de uitkomst is van de sponsor van dat onderzoek, opdat we minder aan de resultaten hoeven te twijfelen?

Nee denk niet. Sowieso zijn onderzoeken vaak al heel diep beinvloed door vooringenomen standpunten.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #42 Gepost op: 06 december 2006, 01:28:44 »
Ik dacht dat het kwam omdat de donkere huid meer zonlicht tegenhoudt... ofzoiets.
Ja, een donkere huid kan meer melanine (kleurstofmoluculen) aanmaken, waardoor het de huid beter beschermt tegen UV straling. Maar wat ik bedoel is of het tegelijkertijd niet ook zo kan zijn dat de schildklier van mensen met een lichte huid meer calcitonine kan aanmaken en zodoende de vitamine D2 balans kan regelen.
In dat geval zouden wij ons nml niet zoveel zorgen hoeven te maken om onze D2 inname als dat er in het algemeen wordt beweerd.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

duitse_veganiste

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #43 Gepost op: 07 december 2006, 03:57:04 »
Volgens mij zit in het vlees of organen van vis geen D2 maar D3. D2 wordt maar van sommige gisten en paddelstoelen aangemaakt. Commercieel D2 wordt dus op basis van gisten geproduceerd.

Dat mensen met lichtere huidskleur minder vitamine D nodig hebben houd ik voor een wilde speculatie. Niet allen spreken daar de medische feiten tegen zoals dat vroeger rachitis bij ons heel verspreid was, maar ook het feit dat blanke mensen veel minder intolerantie van lactose hebben als op meer zuidelijke plekken. Het vermogen melk van een andere species te verteeren lijk een evolutionair aanpassing wat voor oermensen het leven in het noordelijke regios van de wereld pas mogelijk gemaakt heeft omdat zij dus zo minder kans of vitamin D tekort opgelopen zijn. Dus in het verleden was de consumptie van bij voorbeeld melk van andere dieren wel belangrijk, tenminste in maanden met het letter r.

Maar hedendaags zijn er dus andere mogelijkheden, en het is daarom niet meer ethisch verantwoord om andere dieren gevangen te houden en uit te buiden, op welk manier dan ook.  

Alternatief en ethisch verantwoord bronnen van vitamine D voor de R-maanden  zijn er wel, zelfs D3 zoals in goudhaver - maar dat is momenteel niet verkrijgbaar. Misschien moeten wij zelf ervoor zorgen dat deze bronnen verkrijgbaar worden.

In ieder geval zou ik op basis van mijn eigen ervaring aanraden in het zomer een goed depot van vitamine D aan te leggen, en als jij "psychologisch allergisch" op supplementen reageer, ga dan tenminste een of twee keer in de maand na het solarium, als je onder de 50 bent. Boven die 50 zou ik iedereen aanraden vitamine D te supplementeren, want het vermogen vitamine D in de huid aan te maken verlaagd vanaf dit leeftijd sterk. Dus ook niet-veganers en niet-vegetariërs gaan beter vitamine D aanvullen.

Nou en zorgen hoef ik persoonlijk mij geen meer te maken, want ik *ga ervoor zorgen* dat mij zoiets nooit meer gebeurt - en het is trouwens ook geen probleem, toch? Alle voeding begint in het grond met kleine bacteriën en microorganismen die het groei van planten mogelijk maken. Dus of deze bacteriën, gisten, schimmels en zo verder nu in het grond zitten, of in het fermentatie-ketel maakt mij helemaal niet uit.

Ik weet dat ik met een goede vegane voeding ethisch verantwoord steenoud kan worden.

En als je echt nou voor welk reden dan ook geen aangemaakt of "synthetisch" vitamine D wilt consumeren, kan je steeds nog kultuur-paddelstoelen thuis groeien, want die zijn niet alleen ontzettend lekker, maar als je ze kort voor het afsnijden 3 uur in de praal middag-zon plaats, gaat hun vitamine D2 content flink omhoog. Deze paddelstoelen ga je dan drogen en in glasjes op bewaren, en in het winter do je ze dan weer bij het eten.

Er is eigenlijk maar geen vitamine D probleem, maar een informatie probleem.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #44 Gepost op: 07 december 2006, 15:08:49 »
Ik zeg niet dat ik het niet wil! Maar vraag mij hoogstens af of het wel nodig is. Zoals ik mij dat met heel veel dingen afvraag. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een botafwijking of spierziekte had als gevolg van een vitamine D tekort, en vraag mij dus gewoon af hoe groot nu werkelijk de kans is om daar last van te krijgen als ik geen supplementen tot mij neem en of het uberhaupt wel zo is dat ik er last van zal gaan krijgen als gevolg van een vitamine D tekort (of dat de afwijking ook het gevolg kan zijn van iets anders), omdat ik uit eigen ervaring weet dat het lichaam heel veel zelf kan genezen.
Dat is waarom ik zoals jij dat noemt speculeer. Ik zie het zelf meer als kritisch vragen stellen over de huidige stand van zaken zoals die door de wetenschap wordt voorgesteld.
Verder is het voor mensen in Nederland en Duitsland misschien eenvoudig om eraan te komen, maar hier in Japan is die kultuur net even anders ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

duitse_veganiste

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #45 Gepost op: 18 december 2006, 06:40:04 »
> Ik zeg niet dat ik het niet wil! Maar vraag mij hoogstens af of het wel
> nodig is.

Nou, ik denk van wel. Maar ik had ook een frappante tekort. Of ik ook een tekort had als ik veel buiten geweest was is natuurlijk een ander kwestie.

> Zoals ik mij dat met heel veel dingen afvraag. Ik ben nog nooit
> iemand tegengekomen die een botafwijking of spierziekte had als gevolg van
> een vitamine D tekort, en vraag mij dus gewoon af hoe groot nu werkelijk de
> kans is om daar last van te krijgen als ik geen supplementen tot mij neem
> en of het uberhaupt wel zo is dat ik er last van zal gaan krijgen als
> gevolg van een vitamine D tekort (of dat de afwijking ook het gevolg kan
> zijn van iets anders), omdat ik uit eigen ervaring weet dat het lichaam
> heel veel zelf kan genezen.

Ik snap die overleg helemaal niet? Je moet doch niemand persoonlijk kennen om natuurwettenlijk samenhangen te kunnen begrijpen of accepteren? Ik ken ook niemand persoonlijk die gestikt is, maar ik weet wel dat het geen goed idee is de lucht aan te houden. En als ik 10 minuten de lucht ga aan houden, nou ik denk niet dat mijn lichaam daarvan weer herstelt hoor:-)

> Ik zie het zelf meer als kritisch vragen stellen over de huidige stand van
> zaken zoals die door de wetenschap wordt voorgesteld.

Ja, en dit is ook goed, maar je moet wel opletten dat je niet begint op basis van je eigen (mogelijk) psychologisch gemotiveerd overleg realiteiten begint te creëren. Ik ken bij voorbeeld actueel veel veganers die stiekem geloven dat er goed B12 in zuurkool zit. En ik vraag mij af, waar eigenlijk het probleem zit in de supplementatie van B12. Ik bedoel, bakkergist wordt ook van mensen in witte kleding aangemaakt, en toevallig wordt B12 op een heel gelijke manier als bakkergist gemaakt. Ik vraag mij gewoon hoezo deze collega's absoluut geen probleem met bakkergist hebben, maar een gigantisch probleem met de integratie van pure B12. Voor grenst dit aan religie. Natuurreligie. Een Natuur, waarin de mens en dingen die de mensen maken geen deel van uitmaakt. Nou, sommige dingen wel. Want die news over de "onnatuurlijkheid" van B12-integratie worden wel over het onnatuurlijke internet verspreid...

Nou ik zeg nu niet dat dat bij jou (jij?) het geval is, maar ik voel wel een tendentie van ongemak van jij komen wat betreft het supplementeren van vitamine D. Ik denk dat vegetariërs en veganers daar bijzonder negatief op reageren, omdat wij onze voedingswijze als ideaal zien, en binnen dit ideaal past geen supplementatie. Hoezo eigenlijk niet? Dat is toch een kwestie die het waard is gevraagd te worden, vind ik tenminste.  Indien deze studie klopt die hier in het thread verlinkt is, en ik denk van wel, gaat binnenkort het heel noordelijke hemisfeer vitamine D supplementeren. Dus wees niet bang:-) Dat wij vitamine D gaan slikken heeft niets te maken met veganisme of vegetarisme, maar met het feit dat wij muteerde Afrikaners zijn, met een vitamine D synthese die uitgelegd is voor het regio dicht bij het equator. "Onnatuurlijk" is voor het Homo Sapiens het leven zo ver in het noorden. Maar ja, dit heel gedoe over natuurlijk en onnatuurlijk is sowieso voor niets. Want het is hopeloos stom natuurlijk met goed te verwisselen. Nederland is grotendeels compleet onnatuurlijk, maar wel goed....

> Verder is het voor
> mensen in Nederland en Duitsland misschien eenvoudig om eraan te komen,
> maar hier in Japan is die kultuur net even anders

Hey je bent in Japan, leuk. Je spreekt maar goed Nederlands hoor:-) Een makkelijk manier om aan vitamine D te komen is na het solarium te gaan. Een of twee keer in het maand. BTW, veganessentials levert ook na Japan als ze daar geen vegan D2 hebben.
https://secure7.nexternal.com/shared/StoreFront/product_detail.asp?CS=vegane&RowID=172&All= Deze had ik bestelld, en ik heb ze nu al een paar dagen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2006, 06:54:15 door duitse_veganiste »

duitse_veganiste

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #46 Gepost op: 18 december 2006, 07:08:32 »
De gemiddelde carnivoor krijgt door (vette) vis tenminste eens in de zoveel tijd vitamine D via voeding binnen. Voor vegetariërs is die inname afwezig of miniem.

Je bedoelt vermoedelijk de gemiddelde omnivoor. Ik hoop toch sterk dat er geen mensen zijn die echt carnivoor leven;-) Met het vette vis krijgen deze omnivoren maar ook een flink aantaal zware gifmetalen binnen, dus in het som is een vegan vitamine D integratie wel slimmer. Bovendien is vis heel erg ongezond - voor het vis, want die gaat daarbij dood.

Wat vegan inname van D betreft, op het moment is mijn inname 1600 IE, ik zou dit niet echt afwezig of miniem noemen:-))

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #47 Gepost op: 25 december 2006, 03:12:28 »
Hey je bent in Japan, leuk. Je spreekt maar goed Nederlands hoor:-)
Was mijn Japans ook maar zo goed ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
High Levels of Vitamin D In the Body May Decrease the Risk of Multiple Sclerosis
« Reactie #48 Gepost op: 31 december 2006, 00:12:06 »
http://www.hsph.harvard.edu/press/releases/press12192006.html

High Levels of Vitamin D In the Body May Decrease the Risk of Multiple Sclerosis
Tuesday, December 19, 2006

Boston, MA – The possibility that vitamin D could help protect people from developing multiple sclerosis (MS) has been posited by researchers in recent decades, but evidence to support that link has been scant. In the first large-scale, prospective study to investigate the relationship between vitamin D levels and MS, researchers at the Harvard School of Public Health (HSPH) have found an association between higher levels of vitamin D in the body and a lower risk of MS. The study appears in the December 20, 2006, issue of the Journal of the American Medical Association.

...


Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #49 Gepost op: 31 december 2006, 02:51:09 »
bedankt hizikigrrrl. Dat is een motivator. Ook goed dat ze er in het artikel bij vermelden wie het onderzoek bekostigt.
Ik ben overigens vorige week begonnen om al mijn elf amalgaam vullingen te laten vervangen, omdat kwik ook MS kan veroorzaken...nog negen te gaan  :-\
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

duitse_veganiste

Tekort weg!
« Reactie #50 Gepost op: 22 maart 2007, 19:08:15 »
Hallo mensen, ik heb goed nieuws.

Mijn Vitamine D tekort is weg, ik heb vandaag de uitslag gekregen en mijn 25 OH Vit.D waarde is 48,3. Dat is nog ietsje weg van het (nieuwe) ideaal van 75 (of was het nu 65?), maar gezien dat er een tolerantie van 15,8 tot 116,0 is, ben ik heel erg tevreden. Ik ben in December begonnen dagelijks 1600 IU te integreren, 4x400 IU dus, met de Freeda INC. Vitamine D2 van veganessentials.com. Dat was de goedkoopste oplossing, want geld sparen vinden jullie niet alleen in Nederland leuk:-) Er zijn in de V.S. ook D2's van 1000 IU verkrijgbaar, maar daar wist ik niet of ze echt vegan zijn, hoewel dat geloof ik wel erop staat.

Dit nieuws vind ik bijzonder goed, want ik had artikels gelezen waar gezegd was dat er zelfs met 2000 IU vitamine D2 (<-- in tegenhouding van 1000 IU D3) wegens het andere resorptie van D2, een tekort niet verholpen kan worden. Dat is dus niet het geval, zoals uit mijn resultaat blijkt, zijn zelfs 1600 IU D2 per dag genoeg om weer een heel goede serumwaarde te halen. Omdat ik vegan ben, het winter is en ik in deze tijk ook niet meer na het solarium en ook niet veel buiten gewest ben, kan men anderen bronnen van D uitsluiten.

In een volgende stap ga ik deze nieuws http://www.msnbc.msn.com/id/12370708/  opvolgen en zelfs paddelstoelen op stro groeien en ze in het zomer kort voor het "oogst" in de middagshitte in de directe zon plaatsen en daar een uurtje of zo laten staan. Daarna ga ik ze drogen en heb dus op dit manier mijn eigen voorraad D2 voor de R-manden. Het leuke is, dat sommige paddelstoelen dan per 100 gram zelf tot 75000 IU D2 of zo inhouden. Dus je moet dan alleen een keer in het maand paddelstoelen eten om dan op een goede vitamine D level te blijven.

Wat mij betreft is het vitamine D probleem compleet geknakkt.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2007, 10:27:10 »
> Ik zeg niet dat ik het niet wil! Maar vraag mij hoogstens af of het wel
> nodig is.


Zoals ik mij dat met heel veel dingen afvraag. Ik ben nog nooit  iemand tegengekomen die een botafwijking of spierziekte had als gevolg van een vitamine D tekort, en vraag mij dus gewoon af hoe groot nu werkelijk de > kans is om daar last van te krijgen als ik geen supplementen tot mij neem.
Ik snap die overleg helemaal niet? Je moet doch niemand persoonlijk kennen om natuurwettenlijk samenhangen te kunnen begrijpen of accepteren? Ik ken ook niemand persoonlijk die gestikt is, maar ik weet wel dat het geen goed idee is de lucht aan te houden.




Deze twee uitspraken lijken mij tegenstrijdig.

Overigens leuk dat een van 'Duits-talige' meedoet op ons forum. Ik lees het vanuit taalinteresse met veel plezier. Ik hoor er doorheen het charmante Duitse accent dat ik veel hoor van mijn Duitse vrienden die de Nederlandse taal ook redelijk machtig zijn.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #52 Gepost op: 05 mei 2007, 16:29:08 »
Mijn verloofde had ergens gelezen dat vitamine D helpt tegen borstkanker. Van de zon krijg je wel weer huidkanker, maar dat zou dan weer beter te behandelen zijn.

Maar ja, ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik die vitamine D binnen ga krijgen ....Nu met de zon gaat het wel goed, denk ik. Of is het een combi van voeding én zonlicht?

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #53 Gepost op: 05 mei 2007, 20:42:58 »
De meeste deskundigen raden pillen aan.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #54 Gepost op: 07 mei 2007, 12:59:42 »
Mijn verloofde had ergens gelezen dat vitamine D helpt tegen borstkanker. Van de zon krijg je wel weer huidkanker, maar dat zou dan weer beter te behandelen zijn.

Maar ja, ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik die vitamine D binnen ga krijgen ....Nu met de zon gaat het wel goed, denk ik. Of is het een combi van voeding én zonlicht?



is het niet zo dat vitamine D aangemaakt wordt met behulp van zonlicht aan de hand van gezonde voeding die je binnenkrijgt?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

mjets

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2007, 00:27:09 »
Keuringsdienstvanwaren (rvu) had eens een uitzending over vitamines. Een huisarts beweerde dat ze het nog nooit had meegemaakt in haar praktijk. Marokkaanse vrouwen die niet naar buiten mogen van hun man, die groep zou dit tekort kunnen hebben. Maar 15 minuten met je handen buiten was volgens haar al voldoende (zo ff uit het blote hoofd, want die afleveringen kan je niet bekijken op internet, moet je de dvd kopen: tsssss!)
Ben net voor een tucker uitgemaakt dus waarschijnlijk hoort deze gedachtengang (waar ik -gevoelsmatig- wel van hou) bij mijn tuckerimage.
Trouwens zo'n overbuuf had ik wel. Die vrouw ken ik (ruim 10 jaar) alleen van achter de vitrage 2 hoog. Nee, das niet waar, toen d'r zoon ging trouwen mocht ze 3 meter buiten lopen op de stoep, hoppa de auto in... Ik geloof ook niet dat ze buiten een  balkonnetje had op het zuiden waar ze lekker in d'r bikini een boekje kon lezen. Trouwens die hele burka-vrouwen-stammen dan? Nu draaf ik door... :slotje:

Harry

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2007, 05:56:35 »
Trucker geen tucker, Mjets. Maar misschien ben je dat ook wel geweest. ;)

mjets

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2007, 09:28:48 »
Earlybird, die meneer de Uil, en gelijk haarscherp ;).
Ja, ik heb er negen (levens) dus ...
enne... zijn niet alle tuckers truckers dan? :)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2007, 09:30:04 door mjets »

Harry

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #58 Gepost op: 11 mei 2007, 09:51:09 »
Nou, de meeste vrachtwagenchauffeurs zijn wel wat voller, maar niet alle vollers waren vrachtwagenchauffeur. De vrachtwagenchauffeurs hebben minder kans op een D2-tekort dan de vollers voeger, denk ik. Pff, toch weer on-topic. ;)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2007, 09:52:13 door Meneer de Uil »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #59 Gepost op: 28 juni 2007, 16:50:28 »
Hier een handig, recent artikel uit de Harvard Public Health Review over vitamine D:

http://www.hsph.harvard.edu/review/spring07/spr07vitaminD.html