Vegatopia Forum

Is zeep vegetarisch?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

psychogoogje

Is zeep vegetarisch?
« Gepost op: 09 november 2006, 18:11:50 »
Ik had er zelf nog nooit bij stilgestaan, maar ik hoorde van een vriendin dat zeep blijkbaar niet vegetarisch is...?  ???

Weet iemand hier iets over? En zo ja, is er ook zoiets als vegetarische zeep?

Thnx!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2006, 18:38:03 »
Ik geloof dat zeep vroeger vooral van dierlijke vetten werd gemaakt, maar tegenwoordig wordt het (denk ik) veelal van plantaardige vetten gemaakt.

Vegetarische zepen zal je sowieso kunnen vinden bij The Body Shop, maar ook bij de Etos, Kruidvat en DA etc. Misschien dat er op het inet een lijst hiervan te vinden is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeep

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2006, 20:28:50 »
Ik denk niet dat de vetzuren die voor zeep worden gebruikt automatisch van plantaardige afkomst zijn. Ik weet i.i.g. dat dat niet voor voeding geldt. Dit komt omdat de meeste fabrikanten van vetzuren een mix van dierlijke en plantaardige bronnen gebruiken.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2006, 20:34:05 »
we moeten wel schone handen houden.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2006, 13:14:43 »
Vegetarische zepen zal je sowieso kunnen vinden bij The Body Shop,

Maar de Body shop heeft toch geen vega-statement afgegeven ofzo? Ik associeerde ze wel altijd met dierenleedvrij, maar las hier ergens een paar jaar terug dat hun badparels (die ik net had gekocht voor m'n zus) gelatine bevatten. :-\
Voor degenen die dat niet wisten, maar het wel relevant vinden: nu weet je het.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2006, 13:25:30 »
Het lijkt me toch dat ze iig geen dierlijke vetten in hun zepen verwerken, maar gelatine zou idd nog wel kunnen.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2006, 17:14:21 »
Dit vind ik heel erg fout. Er zijn alternatieven voor gelatine.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2006, 17:58:36 »
De bodyshop heeft een groot boek waar in staat wat wel en niet vegan is.
Je kunt ook bij Lush online bestellen (of in de winkel) van Lush is alles vegetarisch en als het vegan is staat het er bij.
,,,,فلافل

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2006, 01:41:52 »
Hier: http://www.natuurvoeding.nl/dealers.asp?action=detail&id=627 zag ik een paar maanden geleden ayurvedische zeep geimporteerd uit  India, die geen dierlijke vetten bevat.
Maar misschien kun je via www.natuurvoeding.nl ook iets bij jou in de buurt vinden.
En anders kun je op het net ook tal van recepten vinden om zelf zeep te maken, wat op zich niet moeilijk is. Een voordeel is dat je de glycerine, een bijprodukt van het proces, erin kunt laten. De glycerine werkt als een moisterizer, maar wordt in de fabriek vaak verwijderd omdat het dan doorverkocht kan worden, ed.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Sharon

  • **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2014, 01:19:45 »
Ik had er zelf nog nooit bij stilgestaan, maar ik hoorde van een vriendin dat zeep blijkbaar niet vegetarisch is...?  ???

Weet iemand hier iets over? En zo ja, is er ook zoiets als vegetarische zeep?

Thnx!

Hoi!
Ik denk dat je vriendinnetje het bestanddeel Sodium Tallowate bedoelde. Veel zeepjes hebben dit als hoofdbestanddeel. Kwam daar vandaag toevallig achter toen ik ingrediënten stond te googlen in de winkel van gewone blokken zeep ipv douchegels.

"Tallow, i.e., rendered beef fat, is the most available triglyceride from animals. Its saponified product is called sodium tallowate."

De uitleg wat tallow vervolgens is staat hier http://bit.ly/1mEykwS

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2014, 13:24:32 »
(Ik moet meteen aan Fight Club denken, sorry)

Maar even serieus, de zepen van Weleda en de Traay zijn in ieder geval plantaardig.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2014, 13:28:09 door meisbaer »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2014, 18:39:35 »
Hier een overzicht van een boel merken plantaardige zeep die te koop zijn in Nederland: http://wiki.veganisme.org/index.php/Zeep

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2014, 23:34:42 »
Yves Rocher zie ik niet staan op de lijst
die maakt toch alles plantaardig ?
en test niet op dieren ?

zo heb ik het althans altijd begrepen,
ik bestel zeep en shampoo bij hun
en zonnebrandolie en soms parfum

make up of nagellak gebruik ik al jaren niet meer.


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2014, 00:14:28 »
Yves Rocher zie ik niet staan op de lijst
die maakt toch alles plantaardig ?
en test niet op dieren ?

Wat betreft dat laatste, niet meer volgens Sedna:

Daarom hou ik het maar op eigenmerk producten. Want het merk Yves Rocher wat zich dierproefvrij noemt schijnt ook in het verleden gewoon op dieren getest te hebben. Ze zijn vanaf een bepaald jaar dierproefvrij gaan werken. Wel natuurlijk goed dat ze het niet meer doen. Maar toch!

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2014, 00:57:29 »
eenmaal in bed lag ik nog hieraan te denken, dus weer eruit en zoeken naar een oude gids in huis,
kon ik niet vinden, maar ik vond iets op internet.

http://www.yves-rocher.nl/images/templates/article/0904_botanbeauty/nl_NL/GUIDE-COSM_NL.pdf

even wat stukjes hieruit;

100% plantaardig?
Yves Rocher, die aan de wieg stond van Cosmétique Végétale®, houdt niet van te starre
uitgangspunten. Als de kwaliteit van de producten en de veiligheid van de klanten in het
geding zijn, kunnen de Laboratoria voor Cosmétique Végétale® van Yves Rocher
synthetische ingrediënten gebruiken, mits daarmee een combinatie van prettig en veilig
gebruik mogelijk wordt gemaakt. Dat is met name het geval voor conserveermiddelen die,
als ze al in de producten aanwezig zijn, altijd in zo klein mogelijke hoeveelheden worden
toegevoegd om de veiligheid van de formules te garanderen.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Geen dierlijke bestanddelen in de
formules van Yves Rocher.
Er worden geen ingrediënten van dierlijke
oorsprong gebruikt met uitzondering van
bepaalde sappen, zoals honing. Yves
Rocher wijst in het bijzonder het gebruik
van rode schildluizen af, hiervan wordt
een karmijnrode kleurstof gemaakt die
vaak in oogschaduw wordt gebruikt.
-----------------------------------------------------
Yves Rocher zet zich in voor de strijd
tegen dierenleed
• Sinds 1989 test Yves Rocher zijn
producten niet meer op dieren.
• In 1992 heeft Yves Rocher een
onderscheiding voor diervriendelijk
gedrag gekregen van de Franse
dierenbeschermingsorganisatie SPA.
• In 2008 is Yves Rocher partner
geworden van de Franse LPO (Liga
voor de Bescherming van Vogels).

---------------------------------------------------------------------
tja als alleen de honing niet plantaardig is valt het wel mee,
die kun je dan kiezen om niet te bestellen
weet niet wat verder nog sappen van dieren zijn, bedoelen ze misschien melk ?

en als ze niet testen op dieren sinds 1989
vind ik dat prima
waarom moeilijk doen over iets wat ze in het verleden deden ?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2014, 16:01:49 »
Yves Rocher test niet op dieren, maar ze hebben nooit iets willen verklaren over de grondstoffen, die wel degelijk op dieren getest (kunnen) zijn. Omdat ze geen opening van zaken hierin geven hebben ze geen keurmerk gekregen. Ik heb ze er vroeger eens over gemaild en toen kreeg ik ook alleen het antwoord dat ze dat niet vertellen. Voor mij gelden ze dus niet als proefdiervrij en na die email heb ik er nooit meer iets gekocht.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2014, 16:41:38 »
Ja maar vrijwel alle grondstoffen zijn ooit getest geweest, mag je aannemen. Een ontwijkend antwoord kan ik me ergens best voorstellen, als je geen specifiekere vragen stelt, anders riskeren ze van die '... maar je zei toen dat...'-woordspelletjes.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2014, 19:15:07 »
De andere merken die wel proefdiervrij zijn doen krijgen zonder problemen het proefdiervrij keurmerk ook met stoffen die in het verleden getest zijn. Yves Rocher werkt niet mee en weigert informatie te geven, dat zegt mij dat hun grondstoffen niet ooit op dieren getest zijn, maar nu op dieren getest worden. Ik ben niet op zoek naar cosmetica waarvan niet bewezen is dat er proefdieren gebruikt worden, ik ben op zoek naar cosmetica waar bewezen geen proefdieren voor gebruikt worden. Dan valt Yves Rocher dus af.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2014, 19:29:10 »
http://www.yves-rocher.co.uk/control/com/uk/sustainable_development/ethical_cosmetics/no_animal_testing/

Zelf beweren ze in ieder geval wel dat ze geen dierproeven op de ingrediënten loslaten. Blijft volgens mij alleen de mogelijkheid over dat ze zich niet over de methodes van de fabrikant/leverancier ervan kunnen/durven/willen uitspreken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Is zeep vegetarisch?
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2014, 19:56:02 »
Dat ze hun eigen ingredienten niet testen vind ik niet relevant, het gaat om het hele product, ze kopen net als andere producenten ingredienten in, en anders dan andere producenten geven ze geen informatie hierover. Volgens Peta zijn ze niet proefdiervrij, bovendien hebben ze een tak in China en dat betekent automatisch dat ze akkoord gaan dat hun producten daar wel op dieren getest worden (geldt ook voor MAC cosmetica jammergenoeg...).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light