Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #360 Gepost op: 16 juli 2011, 14:31:43 »
Kan iemand in het kort en in het Nederlands aangeven wat hier wordt beweerd?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #361 Gepost op: 16 juli 2011, 14:42:27 »
Nee. Laat iemand er eerst maar eens Engels van maken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #362 Gepost op: 16 juli 2011, 15:30:03 »
Voor dit onderzoek hebben ze gekeken hoe over veganisme werd gedacht in de Britse kranten in 2007. Deze neigen ernaar om veganisme te ridiculiseren en het te zien als moeilijk of onmogelijk vol te houden. Veganisten worden neergezet als asceten, meelopers (met een trend), sentimenteel of als gevaarlijke extremisten.

De schrijvers van dit onderzoek hebben dit gedrag vegafobia genoemd. Veganisme wordt zo losgekoppeld van het oorspronkelijk doel: opkomen voor de rechten van dieren.

Dit is onacceptabel om 3 redenen:
1. het geeft een vertekend beeld van veganisme en het marginaliseert veganisten
2. het is schadelijk voor omnivore lezers, want zij worden zo onthouden om over veganisme en het discrimineren tussen dieren op basis van hun diersoort (speciesisme) te leren
3. dit alles zorgt ervoor dat het exploiteren van en geweld tegen dieren voortgezet kan worden

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #363 Gepost op: 16 juli 2011, 16:22:36 »
Dank je.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #364 Gepost op: 25 juli 2011, 10:24:57 »
Eigenlijk past hier beter de titel: "Vegetarisme in het voorbijgaan".

Ik zag een film met Anthony Hopkins: "Fracture". Spannend met weinig bloed, hersens en darmen.

Eén van de hoofdrolspelers neemt deel aan een familiediner bij een vriendin. Aan de lange tafel met veel gasten zit een jong meisje (12 jaar?) en hij vraagt aan haar: "Eet je geen vlees?" En het meisje zegt: "Nee, ik ben vegetariër." (Opgetekend uit mijn geheugen, dus geen letterlijke weergave).

Verder wordt hier geen aandacht aan besteed en het heeft niets met het verhaal te maken. De scène had ook gewoon weggelaten kunnen worden. Sluikreclame?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #365 Gepost op: 25 juli 2011, 12:22:11 »
Nah, zal gewoon bij de conversatie gehoord hebben. Zowel in het echte leven als in films zijn het vaak jonge meisjes of jonge vrouwen die geen vlees eten. Als er een 2 meter lange en 2 meter brede vent naast Hopkins had gezeten die zei geen vlees te eten, dan hadden ze daar weer verder op in moeten gaan. De kijker verwacht dat immers niet ;).

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #366 Gepost op: 25 juli 2011, 13:07:08 »
Ik kom het wel vaker tegen in films, dat mensen vegetariër of veganist zijn. En vreemd genoeg zie je ze dan ook heel vaak gewoon (weer) vlees eten.

In de serie "Bored to death" kwam op een gegeven moment ook een veganiste voor, waarop de hoofdpersoon van de serie (die overigens in het echt vegetariër is) zegt: “In my heart I’m a vegan, but in my mouth I lack discipline.”  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #367 Gepost op: 25 juli 2011, 16:18:42 »
In de serie "Bored to death" kwam op een gegeven moment ook een veganiste voor, waarop de hoofdpersoon van de serie (die overigens in het echt vegetariër is) zegt: “In my heart I’m a vegan, but in my mouth I lack discipline.”  ;D

Vega tussen de maaltijden.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #368 Gepost op: 01 augustus 2011, 12:20:12 »
Morrissey weer eens in het nieuws: Norway attacks are nothing compared to the actions of fast food chains.

Ik snap best waarom hij zijn boodschap "vlees eten is net zo goed moord" blijft herhalen (deze uitspraak was de inleiding van "Meat is Murder" tijdens het concert), ik snap niet dat er iedere keer als hij deze uitspraken herhaalt, de media het weer nieuws vinden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #369 Gepost op: 03 augustus 2011, 15:49:36 »
Tobias van EVA heeft intussen gerepliceerd dat de zware vergelijking van Morrissey tussen het bloedbad in Noorwegen en dierenleed niet verstandig was. Het is begrijpelijk dat je, verontwaardigd door mistoestanden in de productie van vlees, met een dergelijke uitspraak wil provoceren. Maar bij de meeste vleeseters werkt dat contra-productief omdat het juist zo drammerig klinkt en men nog geschokt is door de vreselijke moorden. Ik denk dat toch weinig doorsnee-vleeseters bekeerd worden door in hun ogen misplaatste en onevenwichtige vergelijkingen.
Schrijver Brusselmans geeft Morrissey, wat de grond van de zaak betreft, nu wel gelijk. Met wat kanttekeningen, onder andere de eerlijke bekentenis dat hij wel vegetariër wil worden, maar het er moeilijk mee heeft, omdat hij zo graag vlees eet.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110803_063

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #370 Gepost op: 03 augustus 2011, 16:28:36 »

Precies, zulke vergelijkingen hebben pas het gewenste effect als de vleeseter dezelfde gevoels/belevingswereld heeft, anders kan je er ook niet aan appelleren. En mocht dat wel het geval zijn, dan is zo'n vergelijking overbodig en wekt alsnog irritatie op.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Gwennepen

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #371 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:29:39 »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #372 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:36:20 »
Enig idee waar ik die link gevonden zou kunnen hebben Gwen? ;)

Gwennepen

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #373 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:38:36 »
Haha, ik zie zo gauw niks, maar ik vrees hier. ;D

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #374 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:50:18 »
Je vrees is terecht! ;)

Schrijver Brusselmans geeft Morrissey, wat de grond van de zaak betreft, nu wel gelijk.

Gwennepen

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #375 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:56:27 »
Ik moet mij een nieuw brilletje aan laten meten 8)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Vegetarisme in de media
« Reactie #376 Gepost op: 08 september 2011, 16:15:53 »
Nieuwe serie met o.a. Theo Maassen:

http://www.tvgids.nl/programma/11467866/Geen_probleem/


Geen probleem
Tragikomedie
Vriendschap, praten, samenzijn, heerlijk, van, voor en door vrienden. Drie boezemvrienden voeren gesprekken over zowel de grot van Plato, vrouwen, hedendaagse cinema, vegetarisch eten, de kapitalistische consumptiemaatschappij, hun vriendschap en het niveau van het onderwijs als over de vorm van een gemiddelde balzak.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Vegetarisme in de media
« Reactie #377 Gepost op: 08 september 2011, 18:14:29 »
Nieuwe serie met o.a. Theo Maassen:

http://www.tvgids.nl/programma/11467866/Geen_probleem/


Geen probleem
Tragikomedie
Vriendschap, praten, samenzijn, heerlijk, van, voor en door vrienden. Drie boezemvrienden voeren gesprekken over zowel de grot van Plato, vrouwen, hedendaagse cinema, vegetarisch eten, de kapitalistische consumptiemaatschappij, hun vriendschap en het niveau van het onderwijs als over de vorm van een gemiddelde balzak.


Mij benieuwen hoe "wij" er van af komen.

Vegetariërs volgens de typische Theo-redenering:
“De eeuwige discussie met vegetariërs. Zeggen ze: ‘Weet je wel hoeveel graan er nodig is voor jouw riblapje? Zeven kilo!’. Dan antwoord ik altijd: ‘Weet je wel hoeveel graan er nodig is voor 1 vegetariër?’.
Die vegetariërs zeggen altijd: ‘Je bent wat je eet’. Nou ik kan je vertellen dat als een kannibaal een vegetariër opeet, hij toch écht niet verandert in een vegetariër.”

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Vegetarisme in de media
« Reactie #378 Gepost op: 08 september 2011, 18:58:34 »
“De eeuwige discussie met vegetariërs. Zeggen ze: ‘Weet je wel hoeveel graan er nodig is voor jouw riblapje? Zeven kilo!’. Dan antwoord ik altijd: ‘Weet je wel hoeveel graan er nodig is voor 1 vegetariër?’.
Die vegetariërs zeggen altijd: ‘Je bent wat je eet’. Nou ik kan je vertellen dat als een kannibaal een vegetariër opeet, hij toch écht niet verandert in een vegetariër.” [/i]
;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Vegetarisme in de media
« Reactie #379 Gepost op: 27 september 2011, 11:39:21 »
Vega Nieuw glossy lifestyle magazine voor vegetariërs en flexitariërs .

"Op 4 oktober wordt het nieuwe Nederlandse glossy lifestyle magazine Vega gelanceerd. Vega laat zien dat vegetarisme meer is dan alleen een voedingswijze, het is een mindstyle."


http://nederlandsmedianieuws.nl/Media-Nieuws/nieuw-glossy-lifestyle-magazine-voor-vegetariers-en-flexitariers.html

Vannacht (27-09-2011 - 02:00) op de radio. De mediaplayer werkte bij mij alleen in google-chrome.

Herhaling te beluisteren via deze link:
http://www.eo.nl/programma/denachtenopradio1/2011-2012/page/Onderwerp__Flexitari_rs__Focus_op_Kenia_en_Belgie/episode.esp?episode=12472234
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!