Vegatopia Forum

Welke sla?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Welke sla?
« Gepost op: 24 april 2015, 13:31:39 »
Ik lees vaak van Eelco dat hij spannende salades maakt op basis van ijsbergsla. Ik at vroeger ook veel ijsbergsla, maar ik heb het gevoel dat de ijsbergsla hier in Nederland steeds wateriger wordt qua smaak. Ik koop geen voorgesneden ijsbergsla overigens.

Ik ben een grote fan van de romana sla op het moment, meer structuur en wat bitterder, maar nog niet zo bitter als lollo rosso en andere krulsla. Ik gebruik ook wel rauwe witlof als basis, of spinazie. Veldsla vind ik af en toe ook wel lekker maar een beetje slap, net als traditionele (boter)sla. Little gem zit een beetje tussen romana en ijsbergsla in maar ziet er altijd zo leuk uit als je een halve per persoon opmaakt.

Wat zijn jullie favoriete slasoorten? Welke sla is hip and happening? Is er nog zoiets als vergeten sla die ik eens moet proberen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Welke sla?
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2015, 13:42:05 »
Ik vind rucola erg lekker, of spinazie. En little gem gebruik ik ook vaak, omdat ik die lekker vind maar ook omdat dat handig is voor 1 persoon.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Welke sla?
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2015, 15:03:06 »
Ik gebruik ijsbergsla voornamelijk als vulmiddel cq dressingbinder. De andere ingrediënten, de dressing en de topping geven de salade smaak en karakter (en daar kun je eindeloos mee variëren). Romanasla ligt hier in Duitsland niet vaak in de winkels, maar is inderdaad lekker. Bindsla/little gem neem ik ook regelmatig.

Lollo rosso of biondo gebruik ik niet zo vaak. Het zijn weliswaar sla's met karakter, maar dat karakter is toch wat saai, suf, bitter (vind ik dan). Eikenbladsla, dat is een fijne sla met een bite. Rucola gooi ik erg graag door de salade, evenals witlof en radicchio, maar vaak toch samen met iets als ijsbergsla om de dressing vast te houden.

Spinazie eet ik liever warm. Sinds ik de wilde spinazie (stevige bladeren, met steel) bij de Turk heb ontdekt, blief ik die ronde blaadjes van de supermarkt niet meer.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Welke sla?
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2015, 15:50:52 »
Ligt er een beetje aan. Bij mexiaanse wrapjes vind ik ijsbergsla het lekkerst. In een hollandse salade gewone kropsla. Bij een fancy salade met walnoten etc eikenbladsla. Maar vaker neem ik gewoon een voorgemixte zak (lekker makkelijk), zeker als ik niet ontzettend veel sla ga eten, of gemend wil en geen zin heb om verschillende kroppen sla in de koelkast te houden.

De gemengde van de Lidl met eikenbladsla, bietenblad en rucola is erg lekker en niet zo duur. Oh, ,een handje postelein of wat blaadjes witlof is ook fijn, zeker in de winter.

Ik denk dat het er inderdaad aan ligt waarvoor je het wilt gebruiken en wat voor'n soort salade je gaat maken.
Ik hou wel van wat bittere of pittige blaadjes.


Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Welke sla?
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2015, 11:45:32 »
Little gem en romaine zijn het meest populair hier en niet alleen vanwege een zekere voorliefde voor caesarsalade. Smaak + crunch = fijn.

Ijsbergsla gebruiken we meer voor de textuur. Het heeft wat meer smaak als je het vooraf snijdt en een tijdje gekoeld laat liggen. Gooi er dan wat warms op en het lijkt ergens op. Gaat hier met name op burgers en in wraps enzo. Of dungesneden door een aziatisch soepje of met wat in reepjes geknipte nori om een snel zeewierslaatje wat op te bulken.

Botersla vind ik geniaal met mayonaise-achtige dingen en ei, zeker op een broodje gezond. Dan ga ik wel voor bio, want die smaakt echt beter. Veldsla komt minder vaak, maar ook met zulk soort dingen op tafel.

Spinazie gaat eigenlijk alleen als er wat over is door de salade hier. Jammer wel, want ik moet nog steeds terug denken aan de combi met aardbeien en avocado met maanzaaddressing. Die moet ik maar weer eens na proberen te maken.

Op rucola ben ik afgeknapt nadat ik het een tijd lang echt minimaal 2x per week at. Ik vind het een soort onaangename scherpte hebben, maar zo'n een keertje ergens door heen is nog wel ok. Alleen zit je dan met zo'n grote bak en die moet dan weer op, dat is me eigenlijk teveel. Meest gegeten op een broodje denk ik.

Lollo rosso, lollo biondo, die ene met die wortel er nog aan bij de AH e.d., eikebladsla komen weinig op tafel hier. Niet zo interessant, maar wel fijn om eens af te wisselen als in het zomerseizoen meer salade op tafel komt. Ik moet zeggen dat ik er meer waardering voor heb gekregen toen ik een tijdje zo'n biogroentetas had en dit soort dingen erin zaten.
Die bakjes met mix, mizuna, jong bietenblad enzo komen net wat vaker mee.

Witlof eten we voornamelijk warm. Inmiddels eet mijn lief wat meer bitter spul en een tijdje terug beviel een salade met appel en mandarijn erbij hem wel. Radicchio aten we daarom eerst eigenlijk nooit, maar laatst beviel de combi met artisjok en sinaasappel erg goed bij een tapasetentje. Ik wil nog steeds een keer radicchiorisotto maken.

Radijsblad is lekker fris, maar het blad op zichzelf vind ik ietwat vreemd aanvoelen op mijn tong. Ik gooi het dus eigenlijk alleen fijn gesneden ergens doorheen. Ook door warme dingen, zoals gebakken spinazie bijvoorbeeld. Het wat grotere bietenblad eigenlijk ook alleen warm.
Postelein al een tijd niet meer gegeten, maar het viel laatst toch wel erg in de smaak bij meneer Bast op Iraanse wijze in yoghurt. Nu de zomerpostelein eraan komt, gaan we die ook eens door de sla doen.

Verder wil ik weer eens iets met lamsoor doen, maar die heb ik al een tijdje niet meer gespot. Wel ezelssla oid, maar die kon ik op dat moment niet meenemen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2015, 18:16:40 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!