Vegatopia Forum

Hummus & Tahin

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Hummus
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2003, 17:25:53 »
Het lukt me ook niet lekkere humus te maken. Het smaakt alleszins niet zoals ik het ooit eens op reis ontdekt heb.
Ik deed er vandaag kikkererwten ( geweekt en gekookt), tahine, citroensap, 1 teentje look, olijfolie komijn,korianderpoeder, beetje zout-peper-cayenne in.
Ik heb wél al lekkere kekkererwtenprut gemaakt zonder tahine.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2003, 17:26:37 door nick »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Hummus
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2003, 20:16:22 »
Moet er eigenlijk wel olijfolie in?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

ladygandhi

Hummus
« Reactie #22 Gepost op: 08 april 2003, 20:58:18 »
Ik begin benieuwd te worden hoe humus nou eigenlijk smaakt. Ik wil het zelf wel eens gaan maken ,maar wat is het recept? Wat zijn de hoeveelheden die je moet gebruiken en hoe verwerk je die?
Ik las ook iets over een website waar humusrecepten op staan? Kan ik dat adres ook krijgen?

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Hummus
« Reactie #23 Gepost op: 08 april 2003, 21:49:45 »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #24 Gepost op: 09 april 2003, 08:38:00 »
Voor de Vlamingen onder ons. De verse Houmous van het merk Sabra is in de Delhaize te koop en echt heel lekker. Vooral de versie met een pikant sausje er boven op. Het nadeel is mischien wel dat Sabra Israelisch is.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #25 Gepost op: 09 april 2003, 16:05:42 »
Moet er eigenlijk wel olijfolie in?
ja. van korianderpoeder had ik nog nooit gehoord. en je moet ook water toevoegen om een beetje smeuig geheel te krijgen...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #26 Gepost op: 09 april 2003, 16:10:56 »
In mijn kookboekenverzameling ook recepten voor Knolselderijhummus en bietenhummus zien staan. Zal de recepten eens opzoeken.

Zelf maak ik het zonder er water aan toe te voegen, maar met korianderpoeder.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

P.

Hummus
« Reactie #27 Gepost op: 17 april 2003, 12:15:24 »
vandaag hummus gekocht bij de natuurwinkel  :P erg lekker, maar oh zo duuuuur!

check: er zit geen tahin in, wel sesamzaadjes

toch maar weer eens proberen zelf te maken, ik heb een broodbelegprobleem en ik denk dat hummus de oplossing is (kaas op brood mee naar werk is met dit weer geen pretje)

btw, hummus frituren levert volgens mij geen falafel, hummus is een stuk smeuiger, en ik pureer de kikkererwten voor falafel slechts grof (of in de keuken machine, of met de stamper)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Hummus
« Reactie #28 Gepost op: 17 april 2003, 12:58:11 »
Dit weekend nog een lekkere humus variant gemaakt: blik kikkererwten, bos verse koriander, verse knoflook, peper, zout, kleine lepel tahin, olijfolie en vers limoensap. Even de staafmixer erdoor rossen en je hebt een hele lekkere gifgroene spread voor op brood. Als dip moet je er nog even wat water door roeren om het wat dipbaarder te maken.
Ook lekker: chilipepertjes, knoflook, korianderzaadjes, kardamommetjes en wat ui vijzelen en fruiten in olijfolie. Dan kikkerertwten even meefruiten en erdoor heen prakken of staafmixen. Na afkoelen nog wat zure room of yofu doorheen om er een dipsaus van te maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #29 Gepost op: 21 april 2003, 23:50:10 »
:koffie: 35, nog steeds veg@

P.

Re:Hummus & Tahin
« Reactie #30 Gepost op: 27 april 2003, 16:31:02 »
vandaag eindelijk een heel behoorlijke hummus weten te maken :D wat ik altijd verkeerd deed was dat ik er net zoveel olijfolie bij deed tot het smeuig was, in plaats van water of kookvocht (wordt volgens mij zelden genoemd in recepten, zeer noodzakelijk!) gewoon 3 eetlepels olijfolie en verder water werkt prima!

verder dus kikkererwten, zoveel als ik dacht dat er ook in een potje zou zitten, sap van een halve limoen, twee teentjes knoflook, komijnpoeder, paprikapoeder, zout en korianderblad

en als ik zo de hoeveelheid zie, kan ik daar best een week mijn boterhammetjes mee besmeren :D

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Hummus
« Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2004, 17:10:04 »
Ik ga vanavond naar een BBQ (grotendeels vega :)). (In het Amsterdamse bos. :)) Nou dacht ik dat ik dan wel leuk hummus en baba ganoush en meer van zulks kon meenemen, maar toen ik net de kikkererwten in de mini-chopper douwde, bleek deez' het niet meer te doen. Dem, nou ben ik dus maar aan het proberen de kikkererwten door een zeef te drukken... en dat willen ze niet. Ik ga vast nooit meer op tijd komen! En heel gefrustreerd raken, nog! :(
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #32 Gepost op: 14 augustus 2004, 17:11:33 »
Gebruik een vork. Het wordt wat grover van structuur dan maar ik vond het wel acceptabel.

Edit: oudhollandsch prakken dus
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2004, 17:13:14 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Hummus
« Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2004, 17:27:21 »
in de vijzel doen!
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Hummus
« Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2004, 17:28:14 »
Heb ik ook een keer gedaan, maar het smaakte toch... anders...
Daarna heb ik het geheel maar in de blender gegooid, toen was het wel goed, dus het lag niet aan de smaak maar aan de textuur.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Hummus
« Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2004, 17:35:26 »
Thanx voor het meedenken. Ik heb het geprakt in/door de zeef. Dat werkte een beetje, maar het ziet er nu wel extra zelfgemaakt uit. Jeuj!

Nu de paprika's en de aubergines nog. De kruidenboter vergeet ik wel gewoon, denk ik. :P Bruschettamix heb ik nog een potje van staan, dusssssss! Eitje. :)

Ow, ik lees net Zusjes post. Ik hoop niet dat dees ook... anders... ;) gaat smaken hierdoor....
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Hummus
« Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2004, 18:12:30 »
Ik hou niet van harde stukjes, vandaar.

'k Heb gisteren waarschijnlijk zelfgemaakte hummus met schimmel gegeten... Vandaag zat er namelijk wel een hele dikke laag grijze schimmel op :-X
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #37 Gepost op: 14 augustus 2004, 18:13:45 »
Meer knoflook!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hummus & Tahin
« Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2004, 18:26:38 »
'k Lees hier recepten waar hele andere dingen in zitten dan in 'mijn' hummus. Maar omdat ie zo lekker en makkelijk is, 't receptje!

400 gram kikkererwten
sap van 1 grote citroen
6 el tahini
2 el olijfolie
2 geperste teentjes knoflook
zout en peper

Laat de kikkererwten uitlekken en hou daarbij wat vocht achter. Pureer de erwten en voeg gelijdelijk het vocht en de citroensap toe. Pureer tot een gladde saus.
Roer de tahini en de olijfolie door de saus, voeg de knoflook en peper en zout naar smaak toe, Pureer nog even.
Laat hem een nacht in de koelkast staan voor een optimale smaak.

Uit mijn kookbijbel: 'Kookgids Vegetarisch' van Jenny Stacy
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hummus & Tahin
« Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2004, 18:29:00 »
Op het ontbrekende komijnpoeder na is dat denk ik wel het klassieke recept.

En dan heeft het ook geen peper meer nodig, want komijn geeft zelf al pit; de Romeinen gebruikten komijn aan tafel zoals wij peper gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.