Vegatopia Forum

Hummus & Tahin

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Hummus & Tahin
« Gepost op: 17 oktober 2001, 19:54:00 »
Nog bedankt voor de links naar recepten voor hummus.
Ik kon de eerste keer echter niet alle ingredienten vinden.

Is tahin hetzelfde als tahini?
(tahin is sesampasta)
Waar kan ik het krijgen?

En waar kan ik kikkererwten (of kekererwten)krijgen?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2003, 14:16:39 door Sander »
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2001, 20:03:00 »
Kikkererwten kan je in bijna elke supermarkt krijgen. Vaak hebben ze zelfs een goedkoop winkelmerk. Gewoon tussen de bonen en de erwten kijken De blikjes zijn wel handig.

Tahin krijg je in de Wereldwinkel, de natuurvoedingswinkel en ook in de grotere warenhuizen, bij de exotische produkten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2001, 20:04:00 »
Quote:

Op 2001-10-17 19:54, schreef Silent
Is tahin hetzelfde als tahini?
Waar kan ik het krijgen?
En waar kan ik kikkererwten (of kekererwten)krijgen?



Tahin is hetzelfde als tahini, vrijwel altijd te verkrijgen in reformzaken, en kikkererwten kan je zelfs in de supermarkt kopen, meestal in blik (van Bonduelle).
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Hummus
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2001, 20:48:00 »
En om het nog ingewikkelder te maken: je hebt witte en bruine tahin

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Hummus
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2001, 21:22:00 »
Quote:

Op 2001-10-17 20:48, schreef Jacqueline:
En om het nog ingewikkelder te maken: je hebt witte en bruine tahin


Was het niet zo dat ze die witte tahin tahini noemen?

(Bruine tahin wordt gemaakt van ongepelde en witte tahin van gepelde sesamzaadjes).

(Gedroogde) kikkererwten kun je ook heel goedkoop krijgen bij Marokaanse of Turkse winkeltjes. Kikkererwten in een potje (geweekt) heb ik eigenlijk alleen nog maar in natuurwinkels gezien.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2001, 02:09:00 »
En ook Tahin kun je in turkse of marokkaanse winkels kopen !
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

P.

Hummus
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2002, 13:27:00 »
Ik heb in een Armeens restaurant in Argentinië echt hemelse hummus gegeten, maar nu dat ik het hier zelf probeer te maken smaakt het vooral erg naar pindakaas ligt aan de tahin denk ik (sesam, pinda, lijkt wat mij betreft best op elkaar) Eerder had ik al geprobeerd hummus zonder tahin te maken, en dat smaakte eigenlijk alleen naar de olijfolie en citroensap.. wie o wie weet het geheime recept voor hemelse hummus??!

(dit alles in het kader van mijn kikkererwtenliefde natuurlijk)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Hummus
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2002, 16:04:00 »
Tip: Kikkererwten kun je in blik gewoon in de supermarkt kopen, maar de gedroogde zijn veel lekkerder. Die in pot en blik zijn vaak net te gaar en te nat. Als je ze zelf kookt, kun je ze vaster laten en er dan veel lekkerdere falafel en humus van maken.
Tip als je een diepvriezer hebt: Kook een kilo tegelijk tot ze bijna gaar zijn, afkoelen en in diepvrieszakken doen. Iedere keer dat je ze nodig hebt haal je er een handje uit. Het is veel goedkoper en veel lekkerder dan blik, en je hebt altijd precies de goede hoeveelheid.

Sam (die ze altijd vergat in de week te zetten)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2002, 23:02:00 »
Ik heb de tahin eens vervangen door pindakaas. Het was niet bepaald lekker. Wat je wel kan is hummus maken met pindakaas en zonder citroen. Wat vaster maken met een uitje en paneermeel. Er vervolgens burgers van maken en bakken in de pan. Maarja, dat heeft dan niets meer met hummus te maken...
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2002, 07:27:00 »
Quote:

Op 2002-11-14 13:27, schreef P.:
Ik heb in een Armeens restaurant in Argentinië echt hemelse hummus gegeten, maar nu dat ik het hier zelf probeer te maken smaakt het vooral erg naar pindakaas ligt aan de tahin denk ik (sesam, pinda, lijkt wat mij betreft best op elkaar)


sesam is veel bitterder. ik zou zeggen dat je misschien wat meer (kook)vocht zou kunnen toevoegen om het wat smeuiger te maken.

Quote:

Eerder had ik al geprobeerd hummus zonder tahin te maken, en dat smaakte eigenlijk alleen naar de olijfolie en citroensap.. wie o wie weet het geheime recept voor hemelse hummus??!


wat voor 'n kruiderij gebruik je? zo uit mijn hoofd gaat er namelijk ook nog knoflook, komijn en paprika in. en zout natuurlijk.

en voor de rest zul je voor de optimale houmous-ervaring een beetje moeten spelen met de verhoudingen....

[ Dit Bericht is bewerkt door: christiaan w op 2002-11-15 07:39 ]
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2002, 11:00:00 »
Kookvocht?
Ik kook de kikkerwten niet als ik hummus maak, maar laat ze alleen een nacht weken. Ik gebruik dus wel vocht (weekvocht dus). Knoflook gebruik ik ook. Komijn en paprika zou ik eens kunnen proberen.
:koffie: 35, nog steeds veg@

P.

Hummus
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2002, 17:15:00 »
ja, die knoflook was ik vergeten.. maar die heb ik er als nog bij in gemikt.. verder inderdaad komijn, en ik had er nog wat korianderpoeder en peper en zout in gedaan (in de tahinversie). k zal zometeen nog een citroen kopen en meer citroensap erbij doen.. als het dan nog niks wordt begin ik wel weer opnieuw, zonder tahin waarschijnlijk

trouwens de man bij de Gimsel zei dat witte tahin zoeter was.. k heb nu bruine gebruikt, maar heeft iemand ervaring met hummus met witte tahin? misschien is dat de oplossing?

hummus-pindakaasburgers klinken wel ok trouwens

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2002, 17:19:00 »
Quote:

Op 2002-11-15 11:00, schreef Silent seadragon:
Kookvocht?
Ik kook de kikkerwten niet als ik hummus maak, maar laat ze alleen een nacht weken.


ik wist dat dat goeie resultaten kan opleveren met falafel. maar daar wordt het kikkererwtenmeel nog verhit in de frituur, dus dan is het niet rauw meer... is dat in houmous wel goed?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Hummus
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2002, 17:22:00 »
Bedoel je gezond? Waarom niet?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2002, 17:24:00 »
je eet toch ook geen geweekte maar ongekookte kikkererwten of rauw meel?

of is dat alleen maar vanwege de smaak?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Hummus
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2002, 20:00:00 »
Is eigenlijk alleen zodat het een beetje smeerbaar is. Je kunt net zogoed water nemen.

Ik weet niet of het gezond is. Ik heb eens iets gehoord over cyanide in weekvocht. Lijkt me wel sterk en ik heb nog nooit ergens last van gehad.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Hummus
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2002, 20:24:00 »
Quote:

Op 2002-11-15 20:00, schreef Silent seadragon:
Ik weet niet of het gezond is. Ik heb eens iets gehoord over cyanide in weekvocht. Lijkt me wel sterk en ik heb nog nooit ergens last van gehad.


ik weet wel dat je bonen niet moet koken in hun weekwater omdat dat veel van die stoffen bevat die de bacteriën in je dikke darm zo lekker vinden...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Hummus
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2002, 11:05:00 »
Hier vindt je een recept waarbij je de tahin kan vervangen:

http://www.geocities.com/degroenteboer/recepten/peulvrucht/28.html
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Hummus
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2003, 09:33:25 »
Zie ik het verkeerd of is falafel de gefrituurde versie van humus?
Kan ik trouwens nog ergens de falafeldraad  van het oude forum lezen?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Kim

  • ***
  • 114
Hummus
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2003, 10:53:14 »
<BR>Ik weet niet of het gezond is. Ik heb eens iets gehoord over cyanide in weekvocht. Lijkt me wel sterk en ik heb nog nooit ergens last van gehad.

Ik weet wel dat in rauwe bonen een of andere giftige stof zit. In elk greval in sojabonen, maar of dat ook in kikkererwten zit weet ik niet. Misschien kun je ze eerst roosteren en dan weken? Is maar een ideetje, zelf nooit gedaan hoor.

Ik heb een keer hummus proberen te maken maar ik vond het niet geweldig en heb ook nog mijn staafmixer erop gebroken. :'(