Vegatopia Forum

Kapotte mondhoeken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mjets

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2007, 22:11:30 »
Misschien ijzer tekort? Ik zou geloof ik ff naar de dokter gaan om je bloed te laten nakijken als het zo aanhoudt... klopt toch niet?  :-\

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2007, 21:45:56 »
ja, zou het dat ook kunnen zijn?

ik ga eigenlijk nooit naar de dokter en al zeker niet voor niks levensbedrijgends, zoals kapotte mondhoeken...

proud-veggie

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2007, 22:23:49 »
Misschien ijzer tekort? Ik zou geloof ik ff naar de dokter gaan om je bloed te laten nakijken als het zo aanhoudt... klopt toch niet?  :-\

Als je inderdaad altijd last van kapotte mondhoeken hebt klopt er inderdaad iets niet. We hebben dat pas op school nog behandeld. Het is inderdaad waarschijnlijk een ijzertekort.

mjets

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2007, 23:42:24 »
 :) broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten: goeie ijzerleveranciers. In combi met vitamine C wordt het nog beter opgenomen.
Slap op den benen en ontstekinkjes is wat mij ooit eens is bijgebleven vandaar dat ik eraan dacht.
Vegetarisch dieet (veel ijzer zit in dierlijk eten) / menstruatiedagen, wat kilootjes af willen vallen: helpt het ijzergehalte ook niet echt op pijl houden. Neem daarbij een heftige periode in je leven (trouwen of kinderen krijgen ..) en voila! Ik ben ook geen dokterbezoeker maar als iets blijft terugkomen, waarom niet, zitten ze toch voor (betaal je toch ook voor?).
Trouwens er is wel een goedje voor op de markt (waar niet voor?) zag ik: nestosyl. Ken het niet maar wie weet? in combi met een ijzergroentencitrusshake-shot?
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2007, 23:58:13 door mjets »

mjets

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2007, 23:47:25 »
mijn mondhoek is al weer kapot (altijd rechts). ik heb dus maar eens besloten dat ik meer zuivel moet gaan nuttigen... en dat terwijl ik er altijd zo van overtuigd was dat melk niet nodig was voor een complete voeding. en aangezien ik melk vies vind heb ik maar van die melk en fruit en ontbijtdrankjes gekocht...

eens kijken of het nu beter gaat...

Is die verrijkte Provameldrink niet iets voor jou? Ik vind em wel lekker, beetje vanille melkachtig...
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2007, 23:59:29 door mjets »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2007, 15:20:13 »
Roosvicee Ferro! 1 Eetlepeltje per dag en klaar is kees.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2007, 20:45:00 »
Ik kreeg een heel rare plek bij mijn mondhoek van teunisbloemoliecapsules. Toen ik er mee stopte ging het weer weg. Later kreeg ik het weer, van van die speciale vitamines voor vrouwen. Allebei Kruidvatmerk. Dus daar zit iets in waar ik een rauwe mondhoek van krijg. Maar het was meer eczeemachtig.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2007, 20:43:30 »
ik slik nu naast mijn vitamine B-complex ook ijzer (van die natuurlijke ijzer pillen, geen idee eigenlijk wat er in zit precies) en nu begint mijn mondhoek dicht te gaan. of het nu aan de ijzer ligt of dat de vitamine B langer de tijd nodig had, geen idee.

mjets

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2007, 20:46:32 »
ole ole ole ole

debbiesloof

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2007, 21:37:02 »
Gebruik ZINKZALF
Ik heb van alles geprobeert, vitamine B geslikt, naar de dokter geweest (en een een of ander doorzichtig zalfje gekregen) maar niks daarvan helpt. Ik heb er bijna 2 maanden mee gelopen! Sinds een week gebuik ik zinkzalf (alleen 's nachts) en ik heb nergens meer last van.... succes ermee!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2007, 20:29:38 »
oh, dan ga ik dat ook eens proberen. waar krijg je dat? gewoon bij kruidvat of zo?

debbiesloof

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #31 Gepost op: 02 april 2007, 16:27:09 »
ja gewoon bij de drogist ofzo, anders bij de apotheek. sorry voor de late reactie

viv

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #32 Gepost op: 09 april 2007, 15:56:48 »
Ik heb het ook regelmatig
voornamelijk ook in de winter

gebruik dan ook purol maar dat helpt
vaak ook niet snel genoeg
omdat je je mondhoek niet stil kan houden
he
volgende keer maar eens
even zinkzalf daarvoor halen dan!  ;)

Carolina

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #33 Gepost op: 18 april 2007, 12:27:46 »
Hallo allemaal,

Nog even over de oorzaak van kapotte lippen of mondhoeken: in de winter is het vaak door kou en uitdroging (niet je lippen aflikken, daar drogen ze juist van uit!). Vet houden is dan de oplossing (vaseline o.i.d.). Andere oorzaken kunnen ijzer of B12 gebrek zijn. Als het een tekort is, is het meestal ijzer (met name bij menstruerende vrouwen die geen vlees eten). B12 gebrek komt weinig voor, tenzij je lichaam deze vitamine niet goed kan opnemen. Bij B12 gebrek heb je vaak ook last van een brandend gevoel in de tong en soms van gevoelsstoornissen in de voeten. Beide tekorten gaan meestal gepaard met bloedarmoede.
Als het een terugkerend probleem is en het lijkt niet te liggen aan uitdroging van de lippen, dan zou ik een keer langs de huisarts gaan om je bloed te laten nakijken op bloedarmoede (aan de vorm van de bloedcellen kan men zien of het een ijzer- of een B12 probleem betreft).

Groetjes

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2007, 09:38:25 »
he dank je voor de informatie!

Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2013, 16:08:24 »
Als je een gezonde darmflora hebt dan zien je lippen er ook mooi uit. Drink Yakult!
Darmflora en je weerstand is een verband wat verzonnen is door de commercie, je weerstand zit namelijk niet in je darmflora, weerstand bestaat niet. Is verzonnen o.a. door Danone (actimel en consorten)
De afweersysteem zit in je lymfesysteem en je milt. Hier lees je er meer over en hier lees je over de rechtszaken rondom Danone.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2014, 01:32:10 »
Als je een gezonde darmflora hebt dan zien je lippen er ook mooi uit. Drink Yakult!
Darmflora en je weerstand is een verband wat verzonnen is door de commercie, je weerstand zit namelijk niet in je darmflora, weerstand bestaat niet. Is verzonnen o.a. door Danone (actimel en consorten)
De afweersysteem zit in je lymfesysteem en je milt. Hier lees je er meer over en hier lees je over de rechtszaken rondom Danone.
De relatie darmen en weerstand lijkt me wel juist hoor.
Er zitten bacterien die bv vitamines en dergelijke aanmaken. Als je die bacterien bv met een antibioticakuur om zeep helpt, dan zal je weerstand ook afnemen.
Dat Danone goedgelovige mensen geld afhandig maakt geloof ik daarentegen wel. Bovendien is Actimel volgestopt met suiker en dextrose. Afblijven dus.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2014, 01:35:05 »
Als het een schimmelinfectie is: misschien (verdund) natuurazijn op deppen (paar keer per dag).
In zure omgevingen zouden schimmels niet gedijen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2014, 12:58:07 »
Bij mij is het meestal als ik iets heb gegeten met zout erop (chips, eitje), en als er dan wat zout in de mondhoek blijft hangen. Dat droogt nnatuurlijk heel erg uit. Dus ik was mijn mondhoeken even met een beetje water na chipjes :-)

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Kapotte mondhoeken
« Reactie #39 Gepost op: 02 februari 2014, 23:59:19 »
Bij mij is het meestal als ik iets heb gegeten met zout erop (chips, eitje), en als er dan wat zout in de mondhoek blijft hangen. Dat droogt nnatuurlijk heel erg uit. Dus ik was mijn mondhoeken even met een beetje water na chipjes :-)

Misschien kan cocosolie ook helpen?
Klein beetje op mondhoeken aanbrengen voor je zulke scherpe stuff gaat eten.

In verleden heb ik ook met kapotte mondhoeken te maken gehad. Ik dacht toen dat het kwam door stokbrood, ook scherpe stukjes. Hoe ik van afgekomen weet ik niet meer.