Vegatopia Forum

E-nummers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:E-nummers
« Reactie #20 Gepost op: 01 december 2005, 08:40:28 »
Om de mensheid langzaam te vergiftigen en tevens ook dom te houden.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:E-nummers
« Reactie #21 Gepost op: 01 december 2005, 14:01:13 »
Alle additieven die in europa zijn toegestaan hebben zo'n nummer, en de producenten van levensmiddelen zijn verplicht deze nummers op de verpakking van producten die in Europa verkocht worden te gebruiken, zodat het voor de domme consument makkelijker is te zien of hij niet vergiftigd wordt (met een additief dat niet toegestaan is  ;)). Wanneer elke producent een andere benaming voor bepaalde toevoegingen zou gebruiken werd het er natuurlijk niet overzichtelijker op Sander!

En wanneer je er van overtuigd bent dat je door een bepaalde stof in levensmiddelen vergiftigd wordt, is het dus heel eenvoudig: je zoekt het e-nummer van die stof op en koopt niets meer waar deze stof inzit!

Jamezy

Re:E-nummers
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2005, 14:41:34 »
En E631 dan?

E631 : Natriuminosinaat
Herkomst:
Natriumzout van inosinezuur (E630), een natuurlijk zuur dat vooral voorkomt in dierlijke producten. Commercieel gewonnen uit vlees en sardientjes.

Dieetbeperkingen :
Inosinezuur en inosinaten zijn vrijwel altijd van vlees of vis afkomstig, hierbij zijn onreine dieren niet uit te sluiten. Ze zijn dus niet geschikt voor vegetariers en veganisten, en zonder de oorsprong te weten, niet altijd voor Moslims, Joden en Hindoes. Alleen de producent kan de oorsprong van het product aangeven.
 :o >:(

Dit zit dus bijvoorbeeld gewoon in Knorr bouillionblokjes, de vegetarische welteverstaan! (Groenten) Of in Cup-a-Soup Helder Tomaat ...

Lijkt me een behoorlijke reden om veganist te worden? (heeft voor mij wel gewerkt in ieder geval!!)

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re:E-nummers
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2005, 14:51:02 »
Ik ben me aan het verdiepen in de e-nummerskwestie. Ingewikkelde materie en ik kan de lijsten ook niet zo op waarde schatten (qua volledigheid).

Deze lijst leek me wel goed en betrouwbaar:

http://www.goedewaar.nl/Enummerskaart.asp

Of zit ik er naast?

spacewolf

Re:E-nummers
« Reactie #24 Gepost op: 23 december 2005, 23:28:57 »
Je kan hier nog een hele mooie lijst vinden met E-nummers.

Ik zal nog eens even zien of ik een mooi uitprintbaar lijstje kan vinden/maken.

blackpurplegreen

e-nummers
« Reactie #25 Gepost op: 10 april 2007, 23:23:42 »
Voor wie dit interessant vind heb ik hier drie internetadressen met lijsten van e-nummers. Geevan drieën is volledig, maar samen staan ze sterk.


http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

http://www.natuurlijkerwijs.com/enummers/enummers.htm

Groetjes
van een mede-veggy

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:E-nummers
« Reactie #26 Gepost op: 11 april 2007, 10:29:14 »
Ik heb het e-nummerkaartje van de NVV. Handig formaat en er staat in 5 talen op wat een veganist wel en niet eet.

En voor degene die haar favoriete yoghurt mist: probeer eens de kersenyoghurt van campina, die is gelatinevrij en heeerlijk!
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

sammie

Re:E-nummers
« Reactie #27 Gepost op: 10 september 2007, 09:59:47 »
Ik heb het e-nummerkaartje van de NVV. Handig formaat en er staat in 5 talen op wat een veganist wel en niet eet.

Heb je deze besteld via www.veganisme.org? Ik kan op de site namelijk alleen een vegan passport vinden, maar daarbij wordt niets gezegd over E-nummers. Weet iemand misschien waar deze nog meer verkrijgbaar is? Alvast bedankt!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:E-nummers
« Reactie #28 Gepost op: 10 september 2007, 13:52:35 »
Ik heb het e-nummerkaartje van de NVV. Handig formaat en er staat in 5 talen op wat een veganist wel en niet eet.

Heb je deze besteld via www.veganisme.org? Ik kan op de site namelijk alleen een vegan passport vinden, maar daarbij wordt niets gezegd over E-nummers. Weet iemand misschien waar deze nog meer verkrijgbaar is? Alvast bedankt!

Ik weet wel een plek, ik zal je wel even pm-en.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2007, 13:53:52 door Marla »

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje; E-nummers
« Reactie #29 Gepost op: 05 februari 2008, 09:30:29 »
Dit wellicht?

http://www.vegatopia.com/survivalgids/vragen_koken_enummers.html

Ik ben hier sinds kort op aan het letten. Maar ik heb wel een vraag aan jullie: vermijden jullie alleen de e-nummers die 100% zeker weten dierlijk zijn, of ook die mogelijk niet vegetarisch zijn?

En what about weipoeder? Als dat ergens in verwerkt zit, eten jullie het dan?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:E-nummers
« Reactie #30 Gepost op: 05 februari 2008, 10:07:06 »
Er zitten veel verschillen tussen vegetariers qua strengheid, en dus ook in het vermijden van e-nummers. Ik vermijd het niet.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vraagje; E-nummers
« Reactie #31 Gepost op: 05 februari 2008, 19:01:51 »
Dit wellicht?

http://www.vegatopia.com/survivalgids/vragen_koken_enummers.html

Ik ben hier sinds kort op aan het letten. Maar ik heb wel een vraag aan jullie: vermijden jullie alleen de e-nummers die 100% zeker weten dierlijk zijn, of ook die mogelijk niet vegetarisch zijn?

En what about weipoeder? Als dat ergens in verwerkt zit, eten jullie het dan?

Als ik zelf verantwoordelijk ben voor de aankoop, dan lees ik meestal de ingredienten door. Staat er iets op wat ik niet vertrouw, dan zoek ik een alternatief. De E-nummers ken ik nog niet uit mijn hoofd. Wel trassi, omega 3 en 6, weipoeder en gelatine.

Binnenkort ga ik met collgea's in een Indisch restaurant eten. Per email heb ik het restaurant al wat vragen gesteld over trassi en kroepoek. (Nog geen antwoord).

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:E-nummers
« Reactie #32 Gepost op: 23 augustus 2008, 11:16:00 »
Ik bladerde gisteren door het boek Wat zit er in uw eten? Het is een lijst van e-nummers en de gevolgen die ze kunnen hebben voor de gezondheid. Zo is een van de meest gebruikte e-nummers verboden in Australie, en schadelijk voor de gezondheid volgens de auteur. Zijn er hier mensen die op die reden e-nummers vermijden?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:E-nummers
« Reactie #33 Gepost op: 23 augustus 2008, 11:42:20 »
Het speelt wel mee ja, ik vermijd ze niet altijd, maar probeer er niet te veel van binnen te krijgen, oa om die reden ja.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:E-nummers
« Reactie #34 Gepost op: 25 augustus 2008, 00:39:19 »
De laatste aflevering van de Keuringsdienst van Waarde gaat over E120, ik vond het wel interessant om te zien hoe die luizen worden gekweekt. Aflevering is op internet te bekijken via uitzending gemist.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:E-nummers
« Reactie #35 Gepost op: 25 augustus 2008, 09:17:43 »
Ja, die aflevering is wel leuk ja, met kinderen ipv de gewone presentatoren.

Ik let niet bewust op E-nummers voor mijn gezondheid, maar ik mag toch al bijna nooit iets uit een pakje dus dat scheelt.

Vergeet niet dat E-nummers niet altijd slecht zijn he, er is ook gewoon citroensap bijvoorbeeld.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:E-nummers
« Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2008, 18:31:56 »
Vond het wel wat hebben hoe het gezicht van een kind betrekt als ze er achter komt dat het roze kleurtje van Fristi van lieveheersbeestjes(volgens medewerker Fristi fabriek) wordt gemaakt.

Cy-V

Re:E-nummers
« Reactie #37 Gepost op: 09 oktober 2008, 15:11:38 »
 ::)

Trouwens, gezien je nick, kennen wij elkaar?  ;)
Zoja: iiiiit's a small world aaafter all.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:E-nummers
« Reactie #38 Gepost op: 16 oktober 2008, 19:32:32 »
Jep, wij doen dat.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #39 Gepost op: 25 november 2014, 16:27:45 »
Ik leerde vandaag uit de krant de ingredienten van iets dat ik wel vaak eet. Naast water, eiwit, suiker, koolhydraten, vezels ook E621, E160a, E160d, E101, E330 en E296.

Zouden jullie dit product vermijden als je een goed alternatief hebt?