Vegatopia Forum

E-nummers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re: E-nummers
« Reactie #40 Gepost op: 25 november 2014, 16:32:45 »
Wat voor alternatief voor een tomaat heb je dan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: E-nummers
« Reactie #41 Gepost op: 25 november 2014, 16:35:16 »
Ketchup!  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: E-nummers
« Reactie #42 Gepost op: 25 november 2014, 17:26:53 »
Ik moet wel voorzichtig zijn met e621, maar speelt niet zozeer met verse tomaat, maar wel bij ingeblikt en puree enzo. Maar ik vind dat superlekker, dus mijd alleen in perioden dat ik verder al veel allergische klachten heb.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: E-nummers
« Reactie #43 Gepost op: 26 november 2014, 11:49:36 »
E621, E160a, E160d, E101, E330 en E296.

Zouden jullie dit product vermijden als je een goed alternatief hebt?
Geen enkel probleem, waarom denk je dat dit schadelijke stoffen zijn die je zou willen vermijden? Omdat het een e-nummer heeft?

E621: Ve tsin, de enige uit het rijtje waarvan ik me kan voorstellen dat je het wilt vermijden als het er niet van nature in zit
E160a: beta caroteen, natuurlijke kleurstof
E160d: lycopeen, ook een natuurlijke kleurstof
E101: riboflavine, ook kleurstof
E330: citroenzuur
E296: appelzuur
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: E-nummers
« Reactie #44 Gepost op: 26 november 2014, 13:32:56 »
Sinds mijn dochter haar profielwerkstuk over E-nummers en voedingsadditieven aan het maken is, ben ik ook wat wijzer geworden. Het verbaast me nu bijvoorbeeld ook dat ik dan een gerenormeerde kok op tv over E-nummers hoor praten alsof je ze allemaal zou moeten vermijden, omdat dat beter is voor je gezondheid. Zo nemen mensen dat maar klakkeloos aan, oh een E-nummer dat kan ik maar beter vermijden.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: E-nummers
« Reactie #45 Gepost op: 26 november 2014, 13:51:33 »
Ik ben het met Sam eens.

Zouden jullie dit product vermijden als je een goed alternatief hebt?

Daarnaast, wat is jouw definitie van een 'goed' alternatief?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #46 Gepost op: 26 november 2014, 14:48:49 »
Daarnaast, wat is jouw definitie van een 'goed' alternatief?

Iets dat natuurlijk is, dat je gewoon bij de groenteman kan kopen, o wacht.

Re: E-nummers
« Reactie #47 Gepost op: 26 november 2014, 14:58:19 »
Iets dat natuurlijk is, dat je gewoon bij de groenteman kan kopen, o wacht.

Maar natuurlijk is niet per se gezond, zelfs niet als je het bij de groenteman kan kopen. Bananen zijn bijvoorbeeld best giftig bij overmatige consumptie. Misschien is het juist wel gezonder om een paar E-nummers los te kopen, en die naar binnen te werken.

En groene tomaten zijn trouwens ook niet zo gezond, geloof ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: E-nummers
« Reactie #48 Gepost op: 26 november 2014, 15:32:33 »
waarom denk je dat dit schadelijke stoffen zijn die je zou willen vermijden?

*knip*

Bestaat er sluitend bewijs dat het totaal geen schadelijke stoffen zijn?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #49 Gepost op: 26 november 2014, 15:34:10 »
Maar natuurlijk is niet per se gezond,

Natuurlijk. Maar je postbode geeft vast de voorkeur aan een verse tomaat boven spul met E621, E160a, E160d, E101, E330 en E296.

Aiko

Re: E-nummers
« Reactie #50 Gepost op: 26 november 2014, 15:37:50 »
Is dat een bespoten tomaat? En komt die tomaat uit Guatemala (ofzo), of is het een Westlandse waterbom, wellicht?

Re: E-nummers
« Reactie #51 Gepost op: 28 november 2014, 22:33:39 »
E-nummers zijn gewoon stofjes (goedgekeurd door de EU, dat wel), net als de stofjes in je lijf en in de groente die je eet. Deze 'ingrediëntenlijstjes' van fruit laten dat heel mooi zien. http://io9.com/what-if-natural-products-came-with-a-list-of-ingredient-1503320184

Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: E-nummers
« Reactie #52 Gepost op: 03 augustus 2015, 15:24:26 »
http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4099862/e-nummers-niet-vermelden-consument-gek-houden.html

Het hele Paroolartikel kan ik helaas niet lezen, misschien dat dit genuanceerder is dan het commentaar van Foodwatch?

Af en toe snap ik niets van Foodwatch met hun hetze tegen e-nummers. Ze halen er nog vegetariers bij ook. Want wij willen geen gelatine eten van varkens, en als de e-nummers verdwijnen dan kunnen we niet meer zien op het label of er gelatine in zit?
- vegetariers willen alle gelatine vermijden, alleen varkensgelatine vermijden is voor mensen die halal eten
- gelatine staat tegenwoordig altijd al uitgeschreven, gelukkig maar, ik zou in ieder geval het e-nummer niet weten (E441) en het nummer wordt ook niet uitgesplitst in runder- of varkensgelatine dus halal eters hebben ook niets aan die vermelding.
Het hele gelatinevoorbeeld is dus absolute kul.

Laten ze zich focussen op "aroma", daar valt nog een hoop te winnen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: E-nummers
« Reactie #53 Gepost op: 03 augustus 2015, 16:42:20 »
Het hele gelatinevoorbeeld is dus absolute kul.

Ik lees het meer als dat vegetariërs liever het E-nummer vermeld zouden zien in plaats van het woord (varkens-)gelatine (waarbij het varken een wat onnodige en verwarrende specificatie is in het voorbeeld). Dan wordt het al iets minder kul, maar ik zou niet weten waarom ik liever een E-nummer zou zien. Zo'n nummer dat ik van mijn levensdagen niet zal kunnen onthouden, daar ben ik kennelijk nogal dom in.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: E-nummers
« Reactie #54 Gepost op: 03 augustus 2015, 17:42:13 »
Het hele gelatinevoorbeeld is dus absolute kul.

Ik lees het meer als dat vegetariërs liever het E-nummer vermeld zouden zien in plaats van het woord (varkens-)gelatine (waarbij het varken een wat onnodige en verwarrende specificatie is in het voorbeeld). Dan wordt het al iets minder kul, maar ik zou niet weten waarom ik liever een E-nummer zou zien. Zo'n nummer dat ik van mijn levensdagen niet zal kunnen onthouden, daar ben ik kennelijk nogal dom in.
Maar dat is precies wat ik bedoel?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #55 Gepost op: 06 februari 2016, 19:42:36 »
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2016, 19:48:41 door Poek »

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: E-nummers
« Reactie #56 Gepost op: 06 februari 2016, 20:02:08 »
In grote lijnen wel met hem eens, maar hij slaat ook wel wat onzin uit. Meer vitamines in een pakje gedroogde soep dan in zelfgemaakte soep die een paar dagen staat? Gedroogd fruit, prima, geen problemen mee, het is niet het drogen dat slecht is. Maar wat er in de winkels wordt verkocht als soep in gedroogde vorm is gewoon geen eten, dat is zout met wat frutsels.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: E-nummers
« Reactie #57 Gepost op: 07 februari 2016, 01:41:36 »
Fijn, zo'n tegengeluid. Diepvriesgroente en groente uit pot of blik bevat inderdaad vaak minstens zoveel vitaminen als verse groente dat al een paar dagen in het groenterekje heeft gelegen en in de winter kun je inderdaad beter tomaten uit blik gebruiken. Een eigen moestuintje is inderdaad inefficient (maar wel leuk) en zelf zuurkool maken (lekker!) gebeurt doorgaans minder hygiënisch dan als het in de industrie gebeurt. Veel e-nummers zijn prima. En in de keuken doen zelfs de meest bewuste thuiskoks dingen die voor de voedsel- en warenautoriteit een doorn in het oog zijn.

Maar de hoogleraar geeft wel een te geïdealiseerd beeld. Zoals hij zelf schrijft, heeft de voedingsindustrie een groot arsenaal aan trucjes om hun producten aantrekkelijker te maken. Het begint al met de sperzieboontjes uit pot die veel te zout zijn, of met de witte bonen in tomatensaus die varkensvleesaroma bevatten. Dat gaat verder via de pesto à la genovese die weinig met echte pesto te maken heeft tot de groentesoep, die Sam al noemde. Lees je even mee:
Citaat
In­gre­di­ën­ten: Wa­ter, groen­ten 8,1% (wor­tel, ui, prei, to­maat), ver­mi­cel­li 3,6% (tar­we­meel), zout, zet­meel, glu­co­se­stroop, ge­hard palm­vet, krui­den (sel­de­r­ij­zaad, blad­sel­de­rij), smaak­ver­ster­kers (E621, E627, E631), sui­ker, spe­ce­rij­en (pe­per, noot­mus­kaat, foe­lie, kur­ku­ma), aro­ma (be­vat so­ja), palm­vet, gist­ex­tract, kleur­stof (ka­ra­mel) _x000D_ _x000D_ Kan spo­ren be­vat­ten van melk en kip­pen­ei.
En dan hebben we het nog niet eens over de maaltijdpakketten. Knorr maakt momenteel veel reclame voor zijn wereldgerechten, waaronder de Libanese tabouleh en de Libanese falafel. Lees nog maar eens even mee:
Citaat
Ingrediënten Falafel-broodjes: TARWEBLOEM, water, palmvet, stabilisator (E422, E412, E466), gejodeerd zout, dextrose, rijsmiddel (E450, E500ii), voedingszuur E296, emulgator E471, TARWEVEZEL, conserveermiddel (E282, E202).

Ingrediënten kruidenmix: Linzenbloem, koriander, komijn, knoflook, kaliumchloride, maïsolie, peterselie, peper, paprikapoeder.

Ingrediënten Harissa sausmix: Komijn, tomatenpoeder, paprikapoeder, knoflook, suiker, maltodextrine, koriander, karwij, citroensap, peper, extra olijfolie verkregen bij de eerste persing, cayennepeper, zout.

Ingrediënten dipsausmix: Suiker, kaliumchloride, maltodextrine, knoflook 8,3%, citroensap, ui, peper, aardappelzetmeel, peterselie, zout, gistextract, maisolie, komijn.

Kan gluten, ei, melk, selderij, mosterd bevatten.
En met de volgende zinnen spreekt hij zichzelf al helemaal tegen:
Citaat
Fabrikanten gebruiken kleurstoffen omdat mensen dat willen. Aardbeienjam wordt na een tijdje bruin. Niks mis mee, maar mensen willen per se die dieprode kleur.
Wij hebben 'dankzij' de voedingsindustrie geleerd dat aardbeienjam dieprood hoort te zijn. En vanillevla knalgeel. En groentesoep lekker zout. Zonder maltodextrine smaakt geen enkel sausje 'zoals het hoort'. Palmvet wordt ook te pas en te onpas gebruikt.

Nee, er hoeft op zich niets mis te zijn met e-nummers, conserven en eten uit een pakje. Maar de uitspraak "Met bewerkt voedsel is helemaal niks mis." klopt duidelijk niet. En dat "Natuurlijk voedsel [...] helemaal niet beter [is] dan eten uit een pakje" waag ik daarom te betwijfelen.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2016, 01:59:28 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: E-nummers
« Reactie #58 Gepost op: 07 februari 2016, 13:33:24 »
Het valt me op dat in de ingrediënten van die falafel maaltijddoos twee keer kaliumchloride staat, dat is toch dieetzout? Oftewel een trucje zodat het minder zout lijkt te bevatten?

Aan de ene kant heeft die meneer natuurlijk gelijk. En het label e-nummers is er alleen op te laten zien dat een stof goedgekeurd is voor het gebruik in de voedselproductie. Daar zitten veel onschuldige stoffen bij. Zoals gezegd diepvriesgroenten zijn vaak beter dan vers, uit pot moet je alleen op het zout- en suikergehalte letten. En hij heeft gelijk dat tomatenpuree eigenlijk een superfood is (helpt o.a. je huid tegen beschadigingen door de zon). Wij hebben altijd een paar blikjes op voorraad.

Waar hij een beetje aan voorbij gaat is het teruggaan naar "echt eten", juist een beweging is tegen het gebruik van vulmiddelen in bewerkt eten. Het zetmeel,vet, suiker/glucosefructose, zout, smaakversterkers, vitamines toevoegen aan eten omdat het door het bewerken van eten de smaak, textuur of voedingswaarde minder is dan het zelf bereide voedsel.

Een brood is natuurlijk een bewerkt voedsel, maar het verschil er nogal in of je een zuurdesembrood hebt waar alleen meel, water en zout in zit, of je een boerenwaldbrood hebt waar je een waslijst aan ingrediënten hebt, en dat stiekem witbrood met een kleurtje is. Of van dat Engelse voorgesneden witbrood dat weken houdbaar is, en waar ijzer en vitamines aan toegevoegd moeten worden omdat er zo weinig volkoren gegeten wordt. Grote verschillen dus.

Ik denk dat er in het interview teveel dingen op een grote hoop zijn gegooid. Ik denk dat de meeste mensen die pakjes vermijden dat niet doen omdat ze denken dat het niet veilig is, maar omdat zelf wat kruiden en maïzena bij elkaar gooien, veel goedkoper en lekkerder is. Plus dat ik zelf wet hoeveel suiker/zout erin zit.

En als je erg allergisch bent voor bepaalde dingen, dan is het lastig dat je bij de meest onverwachte producten bijvoorbeeld melkingrediënten tegen kan komen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-nummers
« Reactie #59 Gepost op: 07 februari 2016, 19:39:42 »
Ik ben het in grote lijnen wel met hem eens maar ik ben een beetje allergisch voor de manier waarop hij dingen brengt. Maar dat komt denk ik ook een beetje doordat ik een vak bij hem gevolgd heb en dat hij (in mijn ogen) belachelijke argumenten tegen vegetarisme had. Het ontsteeg het niveau van de "vega bingo" nauwelijks. Viel me nogal tegen van een hoogleraar.