Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lonika

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst
« Gepost op: 19 mei 2005, 10:23:06 »
Misschien is het handig om een topic te starten met informatie over het stremsel in kaas. Ik ben al enige topics tegengekomen op dit forum die gaan over kaas in pizza, maar nog niet veel productinformatie over 'gewone' kaas in de supermarkt.

Verschillende berichten ben ik tegengekomen dat in veel kazen microbieel (of plantaardig) stremsel gebruikt wordt, zonder dat dit op de verpakking vermeld staat. Ik vraag me af of het nut heeft (alle) verschillende fabrikanten van kazen, te informeren over het gebruikte stremsel in hun kaas :-\. Maar ik begin dus maar ergens...

De reden dat ik dit uit wil gaan zoeken is omdat ik de biologische kazen vaak veel te duur vindt en de keuze zo beperkt is.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen de Albert Heijn te informeren over hun EIGEN MERK kazen.

Dit was HELAAS hun reactie:

-------------------------------------------------------------------------------------

Geachte mevrouw ...,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Voor het stremmen van de melk wordt het enzym chymosine gebruikt. Dit is de werkende stof en er is een zeer kleine hoeveelheid nodig (ongeveer 15 ml per 100 liter melk, dus 0,015%).
Traditioneel wordt chymosine uit de lebmaag van kalveren verkregen en dat wordt dierlijk stremsel genoemd.
Vegetarisch stremsel kan plantaardig (een plantenextract) of microbieel (micro-organismen die chymosine produceren) zijn. Dit wordt voor vegetarische en biologische kaas gebruikt.
AH Eigenmerk kaas en Euroshopper bevatten dierlijk stremsel.  :(

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

-------------------------------------------------------------------------------------

Mochten andere personen hier op dit forum (misschien is dit een oproep tot) fabrikanten van kaas hebben geinformeerd over het stremsel dan hoor ik dat hier graag!
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2005, 13:56:48 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2005, 13:39:04 »
We hebben meerdere topics over stremsel in kaas (zie zoekfunctie), maar misschien is het idd handig om in deze draad de geschikte en ongeschikte producten te noemen.

Welkom op het forum, btw!


Edit: misschien kunnen we afspreken dat alle kazen die ok zijn in het groen gezet worden, en de foute kazen in het rood?
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2005, 13:54:12 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2005, 13:43:24 »
Al deze kazen zijn goedgekeurd door de NVB http://www.vegetariers.nl/ :


Poelkaas
Doolin-kaas is een van de vele vegetarische kazen op de markt die het Vegetarisch Keurmerk voeren. Doolin is een kaas met een buitenlands tintje: de melk is afkomstig van Ierse koeien die grazen op de groene, Ierse vlakten. De kaas is in twee varianten (jong en belegen) te koop bij natuurvoedingswinkels.
Informatie: www.poelkaas.nl of tel.nr. 0172-619905.

Hooidammer
Bij alle kazen van Hooidammer vind je het Vegetarisch Keurmerk op het etiket. Hooidammer-kazen zijn er in verschillende soorten en smaken: de basis wordt gevormd door biologische koemelk, geitenmelk of schapenmelk. Deze basis wordt aangevuld met verschillende kruiden en andere toevoegingen, zoals basilicum, knoflook, tuinkruiden, ui en fenegriek. De kazen zijn verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels.
Informatie: www.hooidammer.nl of tel.nr. 0513-484360.

Bio-kaas
Alle kazen van het merk Bastiaansen worden bereid met een niet-dierlijk stremsel en dragen het Vegetarisch Keurmerk. Bastiaansen heeft voor ieder wat wils: harde kazen van koe-, geiten- of schapenmelk, kaas met of zonder kruiden, maar ook roodculture kazen en blauw- en witschimmelkazen maken deel uit van het assortiment. De melk voor de kazen is afkomstig van biologisch boerende boeren en Demeter-boeren. De kazen van Bastiaansen zijn te koop bij natuurvoedingswinkels en via de groothandel.
Informatie: tel.nr. 0161-432357.
 
Westland
De firma Westland brengt verschillende kaasproducten met het Vegetarisch Keurmerk op de markt: Trenta kaas, Westland X-Tra Light kaas en Maaslander kaasschnitzels. Alle kazen worden gemaakt van koemelk. De kaasschnitzels van Maaslander zijn in twee varianten verkrijgbaar: naturel en met kruiden. Trenta is alleen in het buitenland verkrijgbaar, de andere producten zijn bij ons in supermarkten te vinden.
Informatie: www.westlandkaas.nl en tel.nr. 0800-2355227.
 

DSM
DSM brengt twee verschillende vegetarische stremsels met het Vegetarisch Keurmerk op de markt: Fromase en Suparen. Beide stremsels worden geproduceerd met behulp van schimmels en gistcellen. De stremsels zijn tevens koosjer en halal. Beide stremsels zijn alleen verkrijgbaar voor producenten van kaasproducten. Informatie: www.dsm.nl.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2005, 13:57:16 door Hizikigrrrl »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2005, 14:35:07 »
De biologische kazen van de AH zijn met plantaardig stremsel.

De Groene Koeook (en die is best betaalbaar).

Of anders de lokale biologische kaasboerderij. Bij de mijne verkopen ze ook vega gestremde kaas.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2005, 14:48:55 »
Kijk uit voor boerenkaas. De produktnaambescherming vereist dat die met dierlijk stremsel wordt bereid. Aldus de biologische boerderij die me dit wijsmaakte.

En ik herhaal het nog maar een keertje: het feit dat AH's biologische kaas toevallig geschikt is voor vegetariërs, zegt absoluut niets over het stremsel dat in andere biologische kazen wordt gebruikt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Miezemiez

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2005, 15:41:04 »
de Groene Koe kaas is ook een bekende vegetarisch gestremde kaas.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2005, 15:56:48 »
de Groene Koe kaas is ook een bekende vegetarisch gestremde kaas.
dat zei annemieke ook al
Supercalifragilisticexpialidocious!

Miezemiez

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2005, 16:39:19 »
oh nou sorry hoor overheen gelezen.

Lonika

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2005, 21:18:10 »
Fijn dat er positief gereageerd wordt op deze nieuwe draad  :). En het is inderdaad een goed idee de 'goede' en de 'foute' kazen te markeren als groen en rood.

Het is meestal geen probleem om bij de natuurvoedingwinkel of bij de biologische boerderij vegetarische kaas te vinden, maar het is toch handig dat hier alles op een rijtje komt te staan aangezien er toch steeds weer veel vragen over zijn.

Ik kom hier regelmatig lezen, eerder al ooit lid geweest, maar verder nooit veel gepost en vandaar m'n inlognaam weer kwijtgeraat denk ik.

Ik heb nog een vraag gestuurd aan Campina (van de Groene Koe) over hun overige kazen (o.a. Milner), wanneer ik antwoord heb, post ik het hier meteen. Maar ik vrees hier weer een negatief antwoord, want op hun website staat er al het een en ander over:
------------------------------------------------------------------------------------
De melk wordt dik gemaakt met behulp van stremsel. Dit stremsel is een natuur-product. Traditioneel wordt dit gewonnen uit de lebmaag van kalveren, maar voor biologische kazen gebruikt Campina vegetarisch stremsel. (De biologische kazen van Campina is volgens mij alleen de Groene Koe???)
Om de uiteindelijke smaak van de kaas te vormen, wordt bovendien zuursel toegevoegd.
Het resultaat van dit proces is wrongel, een korrelige massa van vaste kaasstoffen, en het vloeibare restproduct wei.
------------------------------------------------------------------------------------
Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet zit er toch nog een ander kaasje tussen dat microbieel gestremd is.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2005, 21:23:30 door Lonika »

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2005, 21:16:50 »
Hai! ben ik weer eens! account kimske bestond niet meer, dus heb maar een nieuwe aangemaakt.. :)


Ben er bij toeval achter dat de brie van euroshopper ook vega is
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2005, 22:39:39 »
Hai! ben ik weer eens! account kimske bestond niet meer, dus heb maar een nieuwe aangemaakt.. :)


Ben er bij toeval achter dat de brie van euroshopper ook vega is!


Weet je dat heel zeker, want hierboven meldt AH dat de kazen van Euroshopper dus niet vega gestremd zijn.

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2005, 00:02:54 »
het etiket:

gepasturiseerde koemelk, zout, calciumclhloride, plantaardig stremsel, culturen van micro-organismen.
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Lonika

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2005, 01:10:06 »
Tja, misschien bedoelde de klantenservice van de AH wel alleen de harde kazen als het gaat om dierlijk stremsel. Brie is een zachte kaas, maar het was wel fijn geweest als de AH deze kazen ook had meegenomen in het antwoord.

Nu moeten we onderhand van alle afzonderlijke producten apart informatie opvragen.... pffffffff... een hele klus.

Fijn dat je het hier gepost hebt!

Dus... Brie van de Euroshopper bevat plantaardig stremsel.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2005, 01:10:58 door Lonika »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2005, 12:40:37 »
Tja, misschien bedoelde de klantenservice van de AH wel alleen de harde kazen als het gaat om dierlijk stremsel. Brie is een zachte kaas, maar het was wel fijn geweest als de AH deze kazen ook had meegenomen in het antwoord.

Nu moeten we onderhand van alle afzonderlijke producten apart informatie opvragen.... pffffffff... een hele klus.

Fijn dat je het hier gepost hebt!

Dus... Brie van de Euroshopper bevat plantaardig stremsel.
Ik zal bij de artiekelen die ik bij AH koop er expliciet op letten. En dan natuurlijk ook een berichtje sturen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

sanop001

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2005, 17:50:10 »
Wat maakt het eigenlijk uit wat met wat voor stremsel de kaas
is gestremd? Voor kaas is melk nodig en daarvoor moeten kalfjes worden geboren  en de (stier)kalfjes gaan toch wel dood. Gevoelsmatig maakt het misschien iets uit wat voor stremsel je gebruikt, maar de kalfjes schieten er uiteindelijk niets mee op!

brenda_lelie

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2005, 19:28:16 »
Kijk uit voor boerenkaas. De produktnaambescherming vereist dat die met dierlijk stremsel wordt bereid. Aldus de biologische boerderij die me dit wijsmaakte.

En ik herhaal het nog maar een keertje: het feit dat AH's biologische kaas toevallig geschikt is voor vegetariërs, zegt absoluut niets over het stremsel dat in andere biologische kazen wordt gebruikt.


Dat van boerenkaas is niet helemaal waar, een kaas mag boerenkaas heten als het van rauwe melk is gemaakt, met stremsel heeft het niks te maken. Ik werk in een biologische winkel en we verkopen veel vegetarische boerenkazen! Daarentegen zijn niet alle biologische kazen ook vegetarisch. Twee biologische merken die iig zeker vega zijn: lingelaer (goed betaalbaar vind ik) en zuiverzuivel.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2005, 19:44:25 door Hizikigrrrl »

brenda_lelie

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2005, 19:30:37 »
Wat maakt het eigenlijk uit wat met wat voor stremsel de kaas
is gestremd? Voor kaas is melk nodig en daarvoor moeten kalfjes worden geboren  en de (stier)kalfjes gaan toch wel dood. Gevoelsmatig maakt het misschien iets uit wat voor stremsel je gebruikt, maar de kalfjes schieten er uiteindelijk niets mee op!

tja dat is vind ik echt een slecht argument, als je vegetarisch wilt eten dan eet je niet iets waar toch iets dierlijks in zit, dan is het namelijk niet vegetarisch.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #17 Gepost op: 22 mei 2005, 19:39:56 »
Wat maakt het eigenlijk uit wat met wat voor stremsel de kaas
is gestremd? Voor kaas is melk nodig en daarvoor moeten kalfjes worden geboren  en de (stier)kalfjes gaan toch wel dood. Gevoelsmatig maakt het misschien iets uit wat voor stremsel je gebruikt, maar de kalfjes schieten er uiteindelijk niets mee op!

tja dat is vind ik echt een slecht argument, als je vegetarisch wilt eten dan eet je niet iets waar toch iets dierlijks in zit, dan is het namelijk niet vegetarisch.
Dit is weer een mooi onderwerp voor een principiële discussie. Iets dierlijks in het product en daarom weigeren? Dat klinkt naar veganistisch en dan kan zuivel ook eigenlijk niet.
Bij stremsel is het op het zelfde vlak als met leer. Er worden dieren gedood als gevolg van het zuivel nuttigen. Waarom kun je het ene product dan wel gebruiken en het andere niet. Interessant is daarom de vraag of stremsel noopt tot het meer doden van dieren dan strikt noodzakelijk voor het krijgen van de melk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

brenda_lelie

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2005, 19:44:57 »
 
Omdat je dus inderdaad nooit zeker weet of een dier niet alléén voor het leer dan wel het stremsel is doodgemaakt vind ik het wel goed om dat zoveel mogelijk te mijden. en persoonlijk kijk ik dan ook naar de alternatieven, vege-kaas is er genoeg, maar goede niet-leren wandelschoenen kan ik niet vinden.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2005, 20:14:37 »
Laten we deze thread zo praktisch mogelijk houden en de discussies over wel of geen kaas/zuivel gebruiken er buiten laten.