Vegatopia Forum

Sodium bicarbonate oftewel baking soda

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hallosunshine

Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Gepost op: 12 juni 2007, 11:23:26 »
Hoi allemaal!
ik ben nieuw op deze site, ik weet niet eens of ik op de juiste plek zit. ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
ik heb overal gekeken (apotheken, drogisten ecc) maar ik kan geen baking soda vinden, niet in pakkjes groter dan 2oo grams of zo! ik ben eigenlijk wel naar een aphoteek geweest maar die wilden 20 euros voor 1 kilo soda, want het was puur zei de apothekeer! aangezien dat ik van plan ben om de zoda te gebruiken voor
schoonmaken
wassen
om zelf deodorant te maken
met een pakje van 200 grams doe ik niks mee!
het grappig  is dat, waar ik vandaan kom -Italie- verkpopen ze soda voor bijna niks en ik grote pakken
kunnen jullie mij helpen? bedankt
mvg
ilaria
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2007, 12:09:04 door Sander »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2007, 11:32:32 »
En dat is dan dubbelkoolzure soda (en geen gewone)?
Want gewone kun je per kilo vinden op de schoonmaakmiddelenafdeling van winkels, maar dubbelkoolzure is überhaupt lastig te vinden. Toko's hebben het vaak, en bijvoorbeeld Dun Yong ook in grote pakken (denk ik). Maar dan moet je wel in Amsterdam wonen...
This is between me and the vegetable!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2007, 13:13:37 »
In toko's inderdaad.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2007, 14:22:41 »
Maar voor schoonmaak heb je toch gewone soda nodig en geen dubbelkoolzure?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2007, 14:52:14 »
Precies wat ik me ook afvroeg, maar op mijn pakje baking soda staan ook schoonmaaktips en ik gebruik het, bij gebrek aan gewone soda, inderdaad wel eens om aangekoekte dingen schoon te krijgen...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2007, 14:59:49 »
hm interessant
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2007, 15:09:10 »
iemand heeft me ooit eens verteld dat je van die kunstgebitreinigingstabletten kunt gebruiken voor het reinigen van bijvoorbeeld bidons. Is niet giftig. Bij de drogist heb ik toen gekeken wat het voornaamste ingredient is, en ik meen me te herinneren dat dat natriumbicarbonaat is. Ik kan me uiteraard vergissen, maar als mijn geheugen me niet bedriegt is het dus wel logisch dat je het ook voor het reinigen van diverse dingen kunt gebruiken.
Ook heb ik me wel eens laten vertellen dat er toppers zijn in een bepaalde sport die er een oplossing van innemen voor een wedstrijd, zodat het in hun maag werkt als buffer tegen het gevormde zuur. Dan krijgen ze minder last van hun maag, en hebben ze minder last van verzuring. Ik ken alleen de hoeveelheden niet, en heb het ook nergens terug kunnen vinden. Wel zou je daar goed mee moeten oefenen, omdat zo'n plens zout smakend water vlak (?) voor een wedstrijd niet bij iedereen goed valt.

Gwennepen

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2007, 15:43:30 »
Hoe doe je dat eigenlijk baking soda als deo gebruiken? Gewoon dat poeder onder je oksels deppen of moet je het mengen met iets?

hallosunshine

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2007, 18:51:46 »
hoi!
Bedankt voor jullie reacties!
Wat ik zoek is echt sodium bicarbonate (baking soda) en niet sodium carbonate (dit heet volgens mij ook zuiveringzout en deze koop ik bij AH).
sodium carbonate mag je niet eten maar wel gebruiken om schoon te maken (gootstenen en zo...). met sodium bicarbonate kan ik koken (als je gedroogde bonen in water laat wellen + een snufje s.b. duurt het koken minder lang), groenten wassen, schoonmaken (huis en kleding) en als ik schreef deo maken: 2 deel s.b., 1 deel maizena. dit is de droge versie (met een katoenen pad aanbrengen) de natte  versie wordt met was amandelolie gemaakt..gewoon aanbrengen en klaar. Maizena helpt om de zweet te absorberen en de s.b. voorkomt slechte luchtjes. ik heb hem zelf nooit geprobeerd maar ik lees overal dat hij werkt echt! oh ja je kan hem ook gebruiken als je maagzuur hebt ,maar met mate...
Ik blijf zoeken, en anders zal ik veel kleine pakketen  bij de toko ;)kopen
groetjes
ilaria

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2007, 21:46:07 »
Ja, ik ken baking soda ook als goedkoop en mileuvriendelijk schoonmaakmiddel.
Net als schoonmaakazijn trouwens.
Die twee producten en in theorie heb je niks anders meer nodig.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2007, 12:44:19 »
oh ja je kan hem ook gebruiken als je maagzuur hebt ,maar met mate...
dit klopt met het verhaal over maagproblemen bij sport dat ik noemde. Zou het dan toch waar zijn? Weet iemand daar meer van? Hoeveel heb je nodig, en wanneer?

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2007, 13:57:28 »
Je moet alleen oppassen dat je geen zwakke maag krijg door dat spul, want de lage pH van je maagzuur zorgt er juist voor dat je wordt beschermd tegen allerlei bactieriën enzo.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

hallosunshine

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2007, 20:05:04 »
Hoi!
je moet inderdaad voorzichtig zijn met het gebruik van s.b. voor je maag. ik heb ook een product, een soort Rennie maar met citroen smaak. ik neem het als ik echt maagzuur heb, maar probeer ik altijd eerst met sparood..het nadeel, vind ik , van s.b. als anti-zuur is dat het kan ook gebeuren dat je gaat alles overgeven  :(
gr
ilaria

naomiroald

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2007, 18:30:20 »
Gisteren een pakje Baking Soda gekocht bij de Zegro / Spaanse Polder in Rotterdam. Pakje van 490 gram. merl SArms and Hammer.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2007, 20:37:58 »
oh ja je kan hem ook gebruiken als je maagzuur hebt ,maar met mate...
dit klopt met het verhaal over maagproblemen bij sport dat ik noemde. Zou het dan toch waar zijn? Weet iemand daar meer van? Hoeveel heb je nodig, en wanneer?

Ook vaker gehoord ja, hoeveelheden ben ik vergeten omdat er bij stond dat het maar een paar minuten werkt, schiet niet echt op dus.
Van die isotoon sportdrank helpt ook erg goed.

scarabee

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2007, 17:41:51 »
ik heb eens baking soda gekocht in een Thaise toko.
kan gebruikt worden voor bakken maar ook voor schoonmaken.

Nina

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2008, 13:28:32 »
Hallo allemaal, ik heb in Dun Yong (winkel met chinese produkten) in Amsterdam puur baking soda (sodium bicarbonate) gekocht; verpakking is van 454 gr en kost eur 1,00.  Mocht iemand willen, ben ik voorbereid om deze te kopen en naar haar/hem te opsturen. Het is geimporteerd door Liroy B.V uit Rijswijk (tel. 070-3512886), mocht dat enig aanwijzing voor iemand zijn....

Met de vriendelijke groeten, Nina

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2011, 13:48:17 »
Als je het wel te pakken kunt krijgen dan kun je er gelijk je eigen shampoo mee maken. En dan conditioner van azijn. Werkt geweldig!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2011, 19:31:08 »
Als je het wel te pakken kunt krijgen dan kun je er gelijk je eigen shampoo mee maken. En dan conditioner van azijn. Werkt geweldig!

Je kan ook citroenzuur gebruiken ipv azijn. Er zijn ook mensen die borax ipv bakpoeder gebruiken. Bakpoeder is wel een fijne scrub ook trouwens.
Sin chile, no tiene chiste!

raam

Re:Sodium bicarbonate oftewel baking soda
« Reactie #19 Gepost op: 02 juli 2011, 18:03:23 »
Kijk eens op Vitatheek ofzo, daar hebben ze grootverpakkingen. In de toko is baking soda (meestal Arms & Hammer) nog het goedkoopst. Ook bij de Etos verkopen ze kleine verpakkingen. Hier nog een leuk receptje om je eigen deodorant te maken.