|
Annemieke
|
 |
« Gepost op: Augustus 14, 2004, 16:40:51 » |
|
Ik ontdekte gister dat onze kat iets hard in haar vacht had op d'r hoofd. Het leek een plukje samengeklit haar, maar bij nader onderzoek blijkt het ineens een heel stukje huid te zijn. Er zit dus een verticaal zacht uitsteeksel op haar koppie.... een langwerpig stukje vlees. Very interesting. Toen ik net een beetje aan het frummelen was, kwam er ineens bloed uit. De huid was dus open gegaan. Ze lijkt er totaal geen last van te hebben, geen pijn ook.
Heeft iemand dit wel eens gezien? Wat is het?
Ik wil niet direct aan de dierenarts rennen..
|
|
|
|
« Laatste verandering: Juni 22, 2007, 13:27:27 door Sander »
|
|
|
|
|
|
Hizikigrrrl
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 14, 2004, 16:42:07 » |
|
Is het niet een wondje geweest wat nu weer los is?
Als ze er geen last van heeft, zou ik er niks aan doen. Wel even kijken of het weer dichtgroeit.
|
|
|
|
« Laatste verandering: Augustus 14, 2004, 16:43:11 door Hizikigrrrl »
|
|
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 14, 2004, 16:51:51 » |
|
Nou... een wondje is gewoon beschadigde huid met een korst. Dit is een soort 'wormpje', dat net als de haartjes omhoog steekt. Vandaag dat ik eerst ook dacht dat het samengeklit haar was..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hizikigrrrl
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 14, 2004, 16:54:09 » |
|
Geen echt wormpje toch??
Mischien wild vlees of hoe dat heet?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Indira
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 14, 2004, 16:54:37 » |
|
is het niet wild vlees? dat groeit weleens als er eerst een wondje heeft gezeten. of een soort van wrat misschien?
|
|
|
|
|
|
Za Zemiata!
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 14, 2004, 16:57:22 » |
|
Wild vlees klinkt op zich wel logisch..... ik had zoiets nog nooit gezien! Even googlen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 14, 2004, 17:02:32 » |
|
Ik kan niks vinden.... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 14, 2004, 17:13:55 » |
|
Kan iemand daar wat meer over vertellen?
Voor de duidelijkheid: het is dus een lang rond 'buisje' vlees dat uit de kop steekt, in dezelfde richting als de haartjes. Ook even lang als de haartjes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fabian
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 14, 2004, 17:24:57 » |
|
Kan het niet zijn dat ze een haal heeft gehad van een andere kat gehad en daardoor een wond heeft gekregen die een klein abces is geworden? Zoiets heeft de kat van mijn ouders ook wel eens gehad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marie
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 14, 2004, 17:25:19 » |
|
Is het geen teek? Poes van kennissen had dat ook, was idd een hard stukje, beetje korstachtig, zou ik zo zeggen. Als het een teek is moet je er wel mee naar de dierenarts.
|
|
|
|
|
|
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid
|
|
|
|
TessaJane
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 14, 2004, 17:44:38 » |
|
Wat raar. Hoe dik is 't ongeveer? En is er haargroei op, of is 't alleen huid?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 14, 2004, 18:16:43 » |
|
Het is zeker geen teek. En is er wel haargroei op. Het is maar een paar millimeter breed en nog geen cm lang.
|
|
|
|
« Laatste verandering: Augustus 14, 2004, 18:17:25 door Annemieke »
|
|
|
|
|
|
Fabian
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 14, 2004, 18:25:48 » |
|
Is het geen teek? Poes van kennissen had dat ook, was idd een hard stukje, beetje korstachtig, zou ik zo zeggen. Als het een teek is moet je er wel mee naar de dierenarts.
Teken kun je prima herkennen. Grijs zakje dat uitsteekt, en je ziet ook echt wel een lichaam dat zich vastkleeft aan de huid. Als mijn ouders voor al die teken die de katten hier oplopen naar de arts moesten dan zouden ze twee keer op een dag op en neer moeten. Katten kunnen prima tegen teken. Je verwijdert ze ook letterlijk in een handomdraai.
|
|
|
|
« Laatste verandering: Augustus 14, 2004, 18:26:34 door Fabi-anders »
|
|
|
|
|
|
Marie
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 14, 2004, 18:28:19 » |
|
O. Okee.
(Ik dacht dat het net zo zou zijn als bij mensen, mijn vader kreeg na een tekenbeet een antibioticakuur en moest bloed laten prikken)
|
|
|
|
|
|
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid
|
|
|
|
Fabian
Gast
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 14, 2004, 18:51:00 » |
|
Waarschijnlijk vanwege de ziekte van lyme, die wordt overgebracht door teken. En ik lees net dat die ook kan worden overbracht op katten. En dit zijn symptomen die dan kunnen optreden:
pijnlijke of stijve spieren en gewrichten vermoeiheid koorts gebrek aan eetlust (soms) plotselinge ineenstorting
Nou hmmm, die katten van ons hebben echt heeel veel teken gehad en nooit ergens last van gehad, wat daarop wijst.
Het is bij katten in een vroeg stadium goed te behandelen. Maar ik meen dat de ziekte van Lyme bij een mens altijd aanwezig blijft in de vorm van vermoeidheid (etc.?).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
fem fatale
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: Augustus 14, 2004, 20:28:40 » |
|
hmm, mijn oude fretten hadden allemaal knobbeltjes op hun staart, dat waren oude ontstekingen (fretten bijten elkaar nogal regelmatig, maar meestal onsteekt t alleen op de staart en op t hoofd, en je hoeft er alleen mee naar de dierenarts als t op t hoofd is) dei dan harde knobbeltjes waren geworden, daar groeide totdat ze ver bejaard waren en in t algemeen niet meer zoveel haar hadden, gewoon haar op, misschien is t zoiets
al kwam er nooit bloed uit, maar ik heb er dan ook nooit echt aan gezeten
|
|
|
|
|
|
Supercalifragilisticexpialidocious!
|
|
|
|
demiseXofXaXlove
Gast
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: Augustus 14, 2004, 20:41:59 » |
|
Teken kun je op dieren ook gewoon laten zitten. Ze zuigen zich vol en laten dan zelf weer los. Op mensen is een ander verhaal, omdat wij meer risico lopen de teek te beschadigen. Als je de teek onthoofd kan het een nare ontsteking worden!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Christiaan
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: Augustus 14, 2004, 20:49:26 » |
|
Teken kun je op dieren ook gewoon laten zitten. Ze zuigen zich vol en laten dan zelf weer los. Op mensen is een ander verhaal, omdat wij meer risico lopen de teek te beschadigen. Als je de teek onthoofd kan het een nare ontsteking worden!
Ik zie niet in wat hierin het verschil is tussen mensen en dieren. Bovendien kunnen teken de ziekte van Lyme dragen. Als je de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van een huisdier hebt genomen dan lijkt het me dat je teken verwijdert.
|
|
|
|
|
|
"Never lift more than you can eat."
|
|
|
|
Muis
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: Augustus 14, 2004, 20:51:39 » |
|
Aan iemand laten zien met verstand ervan? Bijvoorbeeld bij de dierenambulance, daar zit vaak ook een dierenarts maar is een stuk goedkoper dan bij normaal een dierenarts. Ik weet niet wat een consult kost bij jou dierenarts maar bij die van mijn diertjes zo'n €30, dus alleen het kijken, misschien €25 maar ook niet minder dus kan me goed voorstellen dat je zoiets hebt van is dat echt nodig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovelocker
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: Augustus 14, 2004, 23:40:46 » |
|
Casper had een soortgelijk groeiseltje, de laatste drie jaren ong. Het groeide aan haar oor. Het lijkt me net zoiets als een vetbobbeltje. Het zou misschien ook kwaadaardig kunnen zijn.
|
|
|
|
|
|
de tuin: dat ben ik
|
|
|
|