Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #20 Gepost op: 01 juli 2007, 16:27:50 »
Ooh, maar ik val niet zo vaak onverwacht flauw ;D, zeker niet in een omgeving met naalden. Daar val ik gewoon altijd flauw, dus ga ik preventief alvast zitten en laat ik me door iemand vast houden.

Handig  ;)  (Ik ben nog maar 2 keer  (onverwacht) flauwgevallen.  Maar dat was dan na respectievelijk 55 en 65 km wandellen.  (De volgende keer dat ik de dodentocht wil doen zal ik toch wat meer moeten trainen.)

Maar ik houd mezelf nu gewoon voor dat ik sowieso niet in aanmerking kom, dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik het niet doe (omdat ik dus weken voordat ik een prik krijg niet slaap en altijd flauw val).

Lijkt me een prima idee  :)

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #21 Gepost op: 01 juli 2007, 16:42:29 »
Ik had vorig jaar eindelijk mijn angst voor naalden, flauwvallen en bloed overwonnen en me opgegeven als bloeddonor. Na alle formulieren ingevuld te hebben en beetjes bloed af te hebben gegeven om te laten testen moest ik ook nog even op de weegschaal gaan staan. Met kleren aan woog ik precies 50 kilo. En toen mocht ik dus niet, want je moet 50 kilo of meer wegen.

Nu ben ik inmiddels wel wat aangekomen, dus zou ik wel mogen. Maar nu is de angst weer helemaal terug.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #22 Gepost op: 01 juli 2007, 22:48:30 »
Ik ben heel wat jaren terug bloeddonor geweest, maar vrouwen scoren over het algemeen (op Kiwi na  ;)) wat slechter dan jonge mannen;

Mijn ijzer was bijna altijd te laag, en als ik net m'n menstruatie achter de rug had kon ik het helemaal wel vergeten. De Joegoslavische vrouwelijke controlearts meldde mij stevast dat ik toch echt vlees moest gaan eten omdat het anders niet goed kwam... ;D

Ik ben er mee gestopt omdat het moeite en energie van zowel mij als het ziekenhuis kostte, zonder zinvol resultaat. Bovendien is mijn bloedgroep niet bijster interessant voor de donorbank. Ik sta wel voor noodgevallen ingeschreven voor plasma-afgifte. Nu ik in Friesland woon heb ik me weer eens opgegeven, al meer dan een jaar terug. Nog niet 1 keer opgeroepen voor bloedafname. Nou ja graag of niet hoor.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #23 Gepost op: 02 juli 2007, 00:13:41 »
ik mag niet meer vanwege bepaalde vooroordelen en voorzorgsmaatregelen

Ze weren homo's nog steeds hè? Of alleen als je een wild sexleven hebt?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #24 Gepost op: 02 juli 2007, 00:31:44 »
ik mag niet meer vanwege bepaalde vooroordelen en voorzorgsmaatregelen

Ze weren homo's nog steeds hè? Of alleen als je een wild sexleven hebt?
Volgens mij worden homo's in het algemeen nog steeds geweerd, ook als ze keurig huisje-boompje-beestje (mijn beestje slaapt al) hebben. Ik heb het niet meer nagevraagd in Nederland, maar in Duitsland is de Blutspendedienst in ieder geval niet tuk op homo's.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #25 Gepost op: 02 juli 2007, 00:46:47 »
Mag je wel organen doneren? Ik weet dat in Nederland alleen dood door kanker een reden is voor directe afwijzing (toen ik op zoek ging naar hoe internationaal de donorregistratie is - helemaal niet trouwens, als ik morgen doodga, dan help ik daar helemaal niemand mee), maar voor Duitsland heb ik dat niet zo uitgezocht.

Maar volgens mij mag je in Nederland ook geen bloeddonor worden. Vreemd wel, als organen toegestaan zijn, waarom bloed dan niet?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #26 Gepost op: 02 juli 2007, 00:55:18 »
Orgaandonatie weet ik zo niet. Om eerlijk te zijn, sta ik ook niet te springen om orgaandonor te worden. Ik heb daar vervelende verhalen over gehoord, en één vervelend geval meegemaakt. Mijn pake (opa) werd geopereerd. Men dacht dat hij volledig onder narcose was, maar hij heeft bewust meegemaakt hoe een van zijn ribben werd uitgezaagd. Hoe weten ze dat je echt hersendood bent als ze je organen prepareren? Ik zal me toch eens in die zaken verdiepen, want op zich is orgaandonatie een goede zaak.

Maar inderdaad vreemd dat je als homo wel organen mag doneren, maar geen bloed. Ondertussen zijn er voldoende testen om te controleren dat je geen enge ziektes hebt en dat je bloed veilig is. Maar zoals Modub al schreef, 'graag of niet, hoor'.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #27 Gepost op: 02 juli 2007, 07:51:30 »
Tja, ik vind het idd raar dat homo's geen bloed mogen geven terwijl vrouwen alleen wordt gevraagd of ze het met negers of voor geld doen en niet of ze het elke dag zonder condoom met een ander doen.

Ik geef al jaren heel onregelmatig bloed (waar ligt dat kaartje bijv. nu) maar heb altijd een heel hoog ijzergehalte gehad. Ik sta ook geregistreerd als beenmergdonor, maar dat is nog nooit nodig geweest.

Harry

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #28 Gepost op: 02 juli 2007, 07:56:38 »
Tja, ik vind het idd raar dat homo's geen bloed mogen geven terwijl vrouwen alleen wordt gevraagd of ze het met negers of voor geld doen en niet of ze het elke dag zonder condoom met een ander doen.
Ik val bijna van mijn stoel. Is dat Nederland anno 2007? Ik geloof dat ik even een :koffie: nodig heb. Of misschien wel vlugzout.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #29 Gepost op: 02 juli 2007, 08:12:23 »
Nou ja, ik overdrijf een beetje, maar ja. Dat klopt ik grote lijnen. Er wordt je wel wat meer gevraagd, maar ik vind het een rare zaak dat hetero's verder niet naar hun gedrag wordt gevraagd.

Dat er dan ook nog best veel mensen zijn die wel eens bloedgeven als een gratis aidstest, daar begin ik dan helemaal niet over.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #30 Gepost op: 02 juli 2007, 10:23:41 »
Dat is niet helemaal waar, in die waslijst van de laatste tijd (ik geef al bloed sinds je zo ongeveer alleen hoefde te zeggen of je zwanger was) wordt wel gevraagd naar promiscuïteit. Er word ook in de folders aangegeven dat je, wanneer je een 'wild' sexleven leidt, je niet moet aanmelden.

Overigens waren die pelikaantjes vroeger in Rotterdam wel leuk, want die waren getekend door Dick Bruna. Tegenwoordig is het die stomme van de Sanquin.

Mijn ijzer was overigens altijd goed en die van mijn moeder altijd te laag, dus in zoverre zegt dat ook niet zoveel. En je kunt prima met de naald nog bijna in je arm bijna een kilometer naar de bushalte rennen hoor! Nooit last van gehad.
In Rotterdam werd je overigens beter verzorgd dan in Alkmaar. In Rotterdam lekkere koeken en in Alkmaar zo'n klein kutkoekje, met zo'n vieze smaakjesthee van Pickwick, brrrr.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #31 Gepost op: 02 juli 2007, 10:25:46 »
Dat is niet helemaal waar, in die waslijst van de laatste tijd (ik geef al bloed sinds je zo ongeveer alleen hoefde te zeggen of je zwanger was) wordt wel gevraagd naar promiscuïteit.

Oja? Welke vraag dan?

Die folders heb ik de laatste tijd niet gezien. Maar welke vraag er gaan over promiscuiteit wil ik dan wel graag weten, want ik kan me echt alleen vragen herinneren over betaling en bepaalde groepen (de mensen uit Afrika en of je vriend of mannelijke sekspartner het met mannen doet!) en kan je de dans ontspringen als je het vrijwillig met Nederlandse hetero's doet. Maar goed, ben nou een jaartje niet geweest denk ik, dus misschien is het in de tussentijd veranderd. Ik ga verder al tien jaar. Zijn er trouwens regionale verschillen? Er worden wel eens vragen toegevoegd en weggehaald (bijv tijdens de vogelgroepepidimie)

Overigens wordt over drugsgebruik alleen maar spuiten en snuiven gevraagd. Ik heb eens nagevraagd waarom dat is. Spuiten is duidelijk, maar waarom ze achten de kans groter dat je in een bepaald milieu verkeert en een slechtere gezondheid hebt als je drugs snuift ipv slikt.

Edit: Overigens werd bij ons vroeger uit de arm en tegenwoordig met een vingerprik het HB gemeten, dat is andersom dan Kiwi zegt. In Nederland is er ook een wet op donorschap, maar hoe het met bloed geven zit, weet ik niet. Maar als ik beenmerg zou geven, dan zou ik daar vrij voor moeten krijgen.

Wij hebben verder ook broodjes en soep. Maar die is volgens mij nooit vegetarisch. Tijd voor actie? :P
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2007, 11:14:16 door LL de Ling »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #32 Gepost op: 02 juli 2007, 10:52:51 »
Tja, ik vind het idd raar dat homo's geen bloed mogen geven terwijl vrouwen alleen wordt gevraagd of ze het met negers of voor geld doen en niet of ze het elke dag zonder condoom met een ander doen.
Ik val bijna van mijn stoel. Is dat Nederland anno 2007? Ik geloof dat ik even een :koffie: nodig heb. Of misschien wel vlugzout.
Ik heb het nog even nagezocht en inderdaad: anno 2007 zijn homo's nog steeds niet welkom bij de bloedbank. Proost.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #33 Gepost op: 02 juli 2007, 11:11:03 »
Ik heb 1 keer een te laag HB gehalte gehad, maar toen had ik de hele dag nog niet gegeten (dom dom dom...) verder was alles altijd OK, ijzer aan de hoge kant. Net als de anderen hier die bloed geven dus nooit last van gehad dat ik vegetarier ben bij het bloed geven. Ze vragen me wel altijd naar mijn gewicht (zo rond de 52) en soms zetten ze me op de weegschaal, want zoals Dot al zegt, onder de 50 kilo mag je geen bloed geven. Ik baal er trouwens van dat je na een bezoek aan de US of Canada nog steeds 3 maanden niet mag doneren vanwege het westnijl virus. Ik ben nu al bijna een jaar geen donor want ik zit voor mijn werk regelmatig in die hoek. Ik had er daarvoor nog nooit van gehoord  :-\
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Harry

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #34 Gepost op: 02 juli 2007, 13:59:27 »
Het lijkt me sterk dat je HB te laag is door een dag niet eten. Ben je niet in de war met je glucosespiegel?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #35 Gepost op: 03 juli 2007, 00:30:12 »
Mijn pake (opa) werd geopereerd. Men dacht dat hij volledig onder narcose was, maar hij heeft bewust meegemaakt hoe een van zijn ribben werd uitgezaagd. Hoe weten ze dat je echt hersendood bent als ze je organen prepareren?

Bij operaties wordt je hersenfunctie niet gecheckt, waardoor dit kan voorkomen. Mijn neef heeft het ook gehad, helaas wordt het vaak niet geloofd. Ik geloof trouwens dat ze in Leiden bezig zijn met testen om tijdens operaties ook de hersenfuncties van de patient in de gaten te houden, dmv EEG's. Omdat het extra geld kost, is het nog geen gemeengoed. Om hersendood vast te stellen, worden je hersenen wel gecheckt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #36 Gepost op: 03 juli 2007, 00:35:20 »
Ooh, maar ik val niet zo vaak onverwacht flauw ;D, zeker niet in een omgeving met naalden. Daar val ik gewoon altijd flauw, dus ga ik preventief alvast zitten en laat ik me door iemand vast houden.

Misschien het proberen waard bij een volgende keer?:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=163282

Patiënten die een wegraking voelen aankomen, kruisen hun benen en spannen eventueel hun been- en buikspieren aan. Zowel de zittende als de staande methode zorgt ervoor dat de flauwvalreactie hierdoor verdwijnt of tijdelijk wordt uitgesteld. Door deze spierspanningsmanoeuvres verhoogt de bloeddruk, omdat er meer liters bloed per minuut worden rondgepompt door het hart.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2007, 00:39:24 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #37 Gepost op: 03 juli 2007, 01:00:44 »
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik er dan aan denk.

Maar in de link gaat men er ook vanuit dat flauwvallen als vervelend wordt ervaren, en dat dát iets wat de kwaliteit van leven vermindert, maar ik val flauw als er met naalden in mijn buurt wordt rondgezwaaid (één keer ook bij een heel expliciet verhaal over naalden, maar met katharsis enzo is dat bijna hetzelfde), als ik een heftige allergische reactie heb en als ik zo stom ben om te sporten terwijl ik ongesteld word. In de eerste twee gevallen zijn het mijn naaldenfobie en mijn allergie die vervelend zijn, maar ben ik te druk bezig met andere dingen met andere dingen om mijn spieren te gaan spannen. In het laatste geval zijn ze al gespannen, want ik ben aan het sporten, maar dan ga ik alsnog om op het moment dat ik even stop om adem te halen.

Zo vaak komt het ook helemaal niet voor dat het invloed zou moeten hebben op mijn levenskwaliteit, in het ergste geval heb ik een paar dagen blauwe plekken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #38 Gepost op: 03 juli 2007, 08:48:11 »
Ik val ook altijd flauw als er naalden in mijn buurt komen maar daar heb ik ook mee leren leven. Inderdaad gewoon van tevoren zeggen en dan kun je gaan liggen en soms wordt je zelfs in een apart kamertje gezet waar je een tijdje kunt blijven om wat bij te komen. Ik heb helaas niet alleen wat blauwe plekken maar ook een hersenschudding eraan overgehouden, maar goed nu heb ik mijn lesje wel geleerd :)

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #39 Gepost op: 03 juli 2007, 13:02:37 »
Okee, ik heb me voor niks drukgemaakt :)

Vragenlijst ingevuld, in een rode map gedaan en in een rekje gezet met alleen maar zwarte mappen erin. Naar de arts ("hee.. een rode map. Dan bent u bijzonder.. *handenwrijvend* ah, fijn.. een verse!") (leuke man, veel humor en goed gesprekje gehad), daar vragenlijst doorgenomen, vingerprik gehad (8.8 ijzer), bloeddruk gecheckt (130/80) en pols (88). Allemaal prima dus.

Toen de arts vriendelijk verzocht een lieve zuster uit te zoeken voor mijn buisjes bloed. Vriendelijke, ervaren vrouwelijke arts gekregen. Stelde me goed gerust en praatte me er doorheen.

Conclusie: GA ALLEMAAL BLOED GEVEN! Het stelt weinig voor, het is nobel.. gewoon GAAN! ;)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log