Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #340 Gepost op: 24 april 2013, 08:10:29 »
idd genoeg drinken helpt heel veel. als ik te weinig drink, kiep ik ook.

Wat hebben jullie met die mooie sticker gedaan die bij de bloedverwant zat? Ik heb sanquin al gemaild, want wij geven met zijn 3tjes bloed bij mijn ouders, en daarrom krijgen wer (op verzoek) maar 1 bloedverwant en nu dus maar ook 1 sticker, en broertje wou hem ook heel graag hahaha.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #341 Gepost op: 24 april 2013, 13:21:45 »
Ik krijg de bloedverwant niet, dat heb ik ongetwijfeld een keer geweigerd. Wat voor spannende sticker zat erbij?
(Ook grappig: bijna elke keer als ik bij de bloedbank kom zegt er iemand 'hee, hier was van de week ook al een meneer Uitroepteken'. Blijkbaar loop ik in de pas met mijn vader. Geeft hij dan ook maar 2 á 3 keer per jaar?)
This is between me and the vegetable!

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #342 Gepost op: 24 april 2013, 14:21:41 »
Het lag denk ik niet aan te weinig drinken dat ik flauw werd. Ik had die dag ruim anderhalve liter gedronken, waarvan een halve liter een uur voor de donatie. Ik had ook nog een stevig tussendoortje gegeten. Ik weet dat ik makkelijk flauw val als ik bloed geef, dus neem altijd al zo veel mogelijk voorzorgsmaatregelen.
Nadat ik een minuut of 5 met mijn voeten omhoog had gelegen ging het ook meteen weer veel beter. Ik heb nog een glas sap gedronken en een stukje ontbijtkoek gegeten en toen kon ik makkelijk naar huis lopen en heb ik nog avondeten gekookt. Mijn lichaam reageert denk ik gewoon niet zo goed op de snelle daling in bloeddruk die je van een donatie kunt krijgen. Misschien komt het ook omdat ik niet zo groot ben en maar 58 kilo weeg.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2013, 14:24:43 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #343 Gepost op: 24 april 2013, 15:05:39 »
Ik krijg de bloedverwant niet, dat heb ik ongetwijfeld een keer geweigerd. Wat voor spannende sticker zat erbij?
(Ook grappig: bijna elke keer als ik bij de bloedbank kom zegt er iemand 'hee, hier was van de week ook al een meneer Uitroepteken'. Blijkbaar loop ik in de pas met mijn vader. Geeft hij dan ook maar 2 á 3 keer per jaar?)

een grappige sticker voor op je auto.

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #344 Gepost op: 24 april 2013, 15:38:19 »
Ik heb vooral dat ik net na een maaltijd moet gaan doneren, een snackje ervoor is niet voldoende.

Verder kan het helpen als je het niet te warm hebt. Bij warmte zetten je bloedvaten uit waardoor je bloed makkelijker uit je hoofd kan stromen, zo gezegd. Wat kouds drinken of niet te warme kleren aantrekken kan helpen.

In de bloedverwant stond ook nog een reden dat mensen flauw worden na het doneren: "Het is de combinatie van spanning en de prikkeling van de vaatwand door de naald die deze (reflex)reactie in werking zet."



Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #345 Gepost op: 23 augustus 2013, 13:02:26 »
Van de week weer bloed gegeven, de vingerprik moest over, want de hb-meter gaf onder de 7.8 aan. Bij het tweede prikje 8.0. Nu was ik wel net ongesteld geweest en had ik de weken ervoor hard gewerkt, daar zal het wel aan gelegen hebben. Ook vrij vaak kaas gegeten, helpt bij mij ook niet zo. Anyway, bloed geven ging verder goed, en ik heb mijn Suske&Wiske en de Bloedbroeder opgehaald  :)

Ik schrijf altijd mijn hb-waardes op, en je ziet ze met elke keer bloedgeven dalen. Dus doe ik een keer in de twee jaar een kuurtje Floradix, en dan is het weer een tijdje hoger. Wel goede timing, de Floradix is nu in dw aanbieding bij de Ekoplaza :-) Ik was de laatste tijd ook vaak heel moe, dus kwaad kan het zeker niet.

Ik ben dus geen vegetariër, maar eet weing vlees, en toch daalt mjn hb steeds. Nu zal het wel komen door vrouw en bloeddoner zijn, maar ik ga de komende tijd wel weer wat beter opletten met eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #346 Gepost op: 23 augustus 2013, 17:10:05 »
Ook niet al het vlees bevat veel ijzer. Wat ook helpt is wat vitamine C of bv sap met daarin vitamine C bij een ijzerrijke maaltijd te drinken.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #347 Gepost op: 23 augustus 2013, 21:20:22 »
I know   ;)

Ik ben ooit beenmergdonor geweest en moest toen mijn hb gehalte flink verhogen, want dat daalt flink na de afname. Dus als je met een hoog hb start, is je lichaam er sneller boven op.

Sommige groenten en vooral kiemgroenten bevatten redelijk wat ijzer, en hebben al vitamine c in zich zitten. Ik geloof dat een volkoren boterham met tahin en wat kiemgroenten met een glaasje sap of een stuk fruit wel goed werkte  :-*

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #348 Gepost op: 04 november 2013, 20:29:23 »
Voor het eerst in Den Haag geweest. Leuk hoor daar.

De mevrouw vrouw of ik ijzersupplementen gebruikte, want ze vond mijn HB erg hoog voor een vegetariër. Dom genoeg zelf niet gekeken wat het was, maar het is meestal wel prima, dus was verder wel ok. Verder geen bijzonderheden, maar ik kreeg een pluche pelikaan omdat het de 20e keer was.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #349 Gepost op: 04 november 2013, 20:55:39 »
Die pelikaan heb ik ook :D
This is between me and the vegetable!

Offline Salvi

  • **
  • 15
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #350 Gepost op: 04 november 2013, 21:44:04 »
Hier gaat het met mijn bloedgroep nog wel een eeuwigheid duren voor ik aan de 20 donaties zit... Maar mijn hb is een mooie 8.7 :)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #351 Gepost op: 05 november 2013, 07:50:09 »
Die pelikaan heb ik ook :D

Jeuj! Ik denk dat ik hem aan mijn nichtje geef :)

Hier duurde het ook best lang hoor. Als ik zo door ga, dan heb ik over 18 jaar de grote ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #352 Gepost op: 05 november 2013, 07:57:45 »
Hier gaat het met mijn bloedgroep nog wel een eeuwigheid duren voor ik aan de 20 donaties zit... Maar mijn hb is een mooie 8.7 :)

Bij 5 keer mag je die ook kiezen!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #353 Gepost op: 05 november 2013, 18:28:16 »
Ik heb een keer een speldje gekregen, toen kon je volgens mij nog niet zo kiezen. Daarna een mok gekozen, kan je subtiel andere mensen over het donorschap laten nadenken. En de mok drinkt ook nog eens erg fijn.  ;)

Offline Salvi

  • **
  • 15
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #354 Gepost op: 02 december 2013, 16:17:43 »
Hier gaat het met mijn bloedgroep nog wel een eeuwigheid duren voor ik aan de 20 donaties zit... Maar mijn hb is een mooie 8.7 :)

Bij 5 keer mag je die ook kiezen!
Ja, ik heb al een mok. Maar ik mag nu een half jaar niet doneren, 2 nachten in een malaria-gebied geweest.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #355 Gepost op: 28 april 2014, 19:30:59 »
Net geweest: HB 8,7 en prima bloeddruk. Wel te koude handen. Ik moest in een handschoen gevuld met warm water knijpen, toen ging de afname vlotter.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #356 Gepost op: 29 april 2014, 08:46:57 »
Respect voor jullie allemaal! Ik ben zo'n pussie die bang is voor naalden, bloedprikken enzovoort. Het lezen van dit topic gaf me al de kriebels  :-[.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #357 Gepost op: 04 mei 2015, 18:39:44 »
Voor de 22e keer geweest: HB 9,3; bloeddruk iets van 117/76, hartslag 63. Volgens de mevrouw 'helemaal goedgekeurd'.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2015, 20:11:55 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #358 Gepost op: 04 mei 2015, 19:29:14 »
 :thumbsup:

En wat een hoge HB! Gebruik je nog sups of helemaal van jezelf? Ik kom met (af en toe) sups nog amper aan de 7,5.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #359 Gepost op: 04 mei 2015, 20:11:38 »
:thumbsup:

En wat een hoge HB! Gebruik je nog sups of helemaal van jezelf? Ik kom met (af en toe) sups nog amper aan de 7,5.

Niet voor ijzer (wel D, vitamine B en magnesium). Zit altijd wel hoog hoor, een combinatie van aanleg en het feit dat ik geen bloedverlies heb door ongesteldheid (?).