Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariėr

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #360 Gepost op: 04 mei 2015, 20:20:52 »
:thumbsup:

En wat een hoge HB! Gebruik je nog sups of helemaal van jezelf? Ik kom met (af en toe) sups nog amper aan de 7,5.
het feit dat ik geen bloedverlies heb door ongesteldheid (?).

Zelf word ik maar een paar keer per jaar ongesteld, maar dat heeft niets uitgemaakt voor mijn HB. Ook aanleg, er zijn bij ons in de familie er meer die amper hun HB en ijzeropslag op peil kunnen houden.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #361 Gepost op: 05 mei 2015, 17:16:11 »
Ik heb me net aangemeld als bloeddonor, ben benieuwd!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #362 Gepost op: 08 mei 2015, 18:40:10 »
Heel goed!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #363 Gepost op: 27 mei 2015, 10:43:59 »
Inmiddels geweest voor een eerste afspraak - alleen paar buisjes bloed afnemen en met de arts praten. Alles is wel een beetje aan de lage kant: gewicht net 51 met kleren, bloeddruk 102/58, HB 7.3. Volgens mij is alleen dat laatste echt bezwaarlijk, dus dat wordt meer op ijzer letten.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #364 Gepost op: 27 mei 2015, 16:58:47 »
Wat leuk dat je gaat doneren, vind je het spannend?

De ondergrens van HB is 7,8 voor het doneren van bloed, dus mocht je de volgende keer weer eronder zitten, dan mag je niet doneren. Dat is meer voor je eigen gezondheid dan de kwaliteit van je bloed. Dus daar moet je mee uitkijken.
Dat is ook de reden waarom je geen bloed mag geven als je onder de 50 kilo zit, want dan hebje minder bloed dan iemand die bijvoorbeeld 65 kilo weegt. Je geeft dan in verhouding te veel bloed weg en je lichaam zal dan meer moeite hebben om alles weer aan te maken.

Ik merk zelf dat als mijn HB net rond de 7,8 zit, dat ik na het bloedgeven een tijdje moeier ben, en dat je af en toe je bloed a.h.w. naar je voeten voelt stromen. Ik houd altijd netjes de waardes bij in mijn agenda, dus ik kan zien dat bijna elke keer als ik gedoneerd heb, mijn ijzergehalte een stukje omlaag is gegaan. Als ik zie dat het weer richting de 7,8 gaat, dan ga ik weer meer op ijzer letten.
Meestal doe ik daarom eens in de één a twee jaar een ijzerkuurtje met Floradix, dat werkt altijd erg goed bij mij.

Heb je al genoeg tips om je ijzer op te krikken? Succes ermee :)
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 17:02:23 door meisbaer »

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #365 Gepost op: 27 mei 2015, 21:53:50 »
Wat leuk dat je gaat doneren, vind je het spannend?

De ondergrens van HB is 7,8 voor het doneren van bloed, dus mocht je de volgende keer weer eronder zitten, dan mag je niet doneren. Dat is meer voor je eigen gezondheid dan de kwaliteit van je bloed. Dus daar moet je mee uitkijken.
Dat is ook de reden waarom je geen bloed mag geven als je onder de 50 kilo zit, want dan hebje minder bloed dan iemand die bijvoorbeeld 65 kilo weegt. Je geeft dan in verhouding te veel bloed weg en je lichaam zal dan meer moeite hebben om alles weer aan te maken.

Ik merk zelf dat als mijn HB net rond de 7,8 zit, dat ik na het bloedgeven een tijdje moeier ben, en dat je af en toe je bloed a.h.w. naar je voeten voelt stromen. Ik houd altijd netjes de waardes bij in mijn agenda, dus ik kan zien dat bijna elke keer als ik gedoneerd heb, mijn ijzergehalte een stukje omlaag is gegaan. Als ik zie dat het weer richting de 7,8 gaat, dan ga ik weer meer op ijzer letten.
Meestal doe ik daarom eens in de één a twee jaar een ijzerkuurtje met Floradix, dat werkt altijd erg goed bij mij.

Heb je al genoeg tips om je ijzer op te krikken? Succes ermee :)

Dank meisbaer! Echt spannend vind ik het niet, ik laat vaak bloed testen voor andere gezondheidsdingen dus ben wel gewend aan naalden - al is de hoeveelheid bij bloed geven natuurlijk een stuk meer. Omdat mijn HB nu te laag is, zei de arts dat ze me pas na drie maanden zouden oproepen ipv één. Ik wil hem zeker goed omhoog krijgen, maar in deze thread staan gelukkig al veel ideeėn :)  Floradix zal ik ook eens naar gaan kijken, bedankt voor de tip!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #366 Gepost op: 28 mei 2015, 11:05:49 »
Floradix kan je bij naruurwinkels of drogisterijen kopen (die ook wat meer natuurlijke dingen hebben).
Je moet dan de rode hebben, de original als het ware. Er staat "tegen vermoeidheid" op als ik het goed heb.
Dankzij de Floradix en goed op mijn eten letten heb ik mijn hb ooit van rond de 8 naar ongeveer 10 weten op te krikken :)
Het is ook slim om niet meteen na je ongesteldheid te gaan doneren, beter iets ervoor. Dat kan ook iets schelen, naar mijn idee.


Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #367 Gepost op: 07 september 2015, 09:30:34 »
Nou, inmiddels van de week voor het eerst bloed gedoneerd. Ben toen ik de oproepkaart kreeg even snel aan de ijzersupplementen gegaan, met prima resultaat (HB van 8). Het ging op zich prima, was erna ook niet duizelig ofzo, maar ik merk nu wel met sporten dat ik me wat slap voel en minder kracht kan zetten. Herkennen jullie dat?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #368 Gepost op: 07 september 2015, 10:18:21 »
Dat zou kunnen. Als je Hb 8 was, dan is het na het doneren een stukje lager. Ik geloof dat het een paar dagen duurde voordat je lichaam de rode bloedcellen weer heeft aangemaakt. Bij een Hb van 7,5 voel ik me zelf altijd minder fit, hoewel je dan nog steeds ruim boven de grens van bloedarmoede zit, hoor.

Gewoon de eerste paar dagen wat rustiger aan doen, je zult zien dat het snel weer beter gaat.
Goed van je dat je gedoneerd hebt!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #369 Gepost op: 07 september 2015, 14:17:38 »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #370 Gepost op: 08 september 2015, 08:51:55 »
Ha!  ;D

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #371 Gepost op: 28 september 2015, 19:47:34 »
Net gegeven: HB 8,6; bloeddruk 110/60. Ging goed, tevreden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #372 Gepost op: 28 september 2015, 21:47:11 »
Netjes!

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #373 Gepost op: 02 oktober 2015, 00:11:54 »
Fijn zo! Ik baal wel echt dat ik geen bloed mag geven  :(.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #374 Gepost op: 14 maart 2016, 19:40:28 »
Vandaag 'mocht' ik weer: H 8.1; bloeddruk 116/63.

Had wel veel te koude handen, ik kreeg een rubber handschoen gevuld met warm water in mijn hand om de doorloop wat op gang te houden.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #375 Gepost op: 26 juli 2016, 09:55:17 »
Vandaag 'mocht' ik weer: H 8.1; bloeddruk 116/63.

Had wel veel te koude handen, ik kreeg een rubber handschoen gevuld met warm water in mijn hand om de doorloop wat op gang te houden.

Gisteren weer geweest, HB: 8.4, bloeddruk 116/64. Zelfs in de zomer kreeg ik een “warm handje“ maar verder ging alles goed.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #376 Gepost op: 26 juli 2016, 12:22:52 »
Netjes hoor! Mijn bloedruk was vorige week ook weer netjes, hb 8,1, wat is een beetje aan de lage kant vind. Maar ik voel me wel prima, dus het zal wel goed zijn.

Ik onthoud nooit mijn bloeddrukswaarden, dus ik kijk altijd de keer erna op het formulier dat je moet invullen, en schrijf dat dan op. Zo hou ik toch een beetje een overzicht :)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #377 Gepost op: 05 december 2016, 21:49:57 »
Weer geweest, hb 8, viel me mee. Heb alleen nu een zere arm, de naald zat net tegen de vatwand aan en ging vacuumtrekken. Na wat gedraai ging het wel goed, maar had toch maar om een ijspackje gevraagd. Het deed een beetje zeer toen de naald eruit ging, dat heb ik al eens eerder gehad. Het voelt een beetje alsof je huid klem zit? Heeft iemand anders dat wel eens gehad?

Verder waren de dames en heer van de bloedbank aan het balen, de monteur die de nieuwe telefooncentrale had de verkeerde kabel doorgeknipt(!), waardoor ze geen internet hadden en alles met de hand moesten doen. Toen alles klaar was, moest er nog iemand naar een andere locatie, om daar alle gegevens als nog in te gaan voeren. Echte bikkels!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #378 Gepost op: 03 februari 2017, 09:04:15 »
Het was gisteren weer zover. Ging prima, HB 9.0. Bloeddruk niet onthouden, maar was prima.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #379 Gepost op: 03 februari 2017, 22:30:58 »
Nou, 9.0, dat is echt heel netjes! Ik ben al blij als ik rond de 8.5 zit  :)