Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #40 Gepost op: 03 juli 2007, 14:44:11 »
Goedzo Bloempjuh! En ik had toch al geschreven dat ze je bij de eerste keer extra goed in de gaten houden  ;). Ik vond het altijd een gezellige bedoening bij de Bloedbank (moet ook wel, anders blijven de vrijwilligers weg).

En ja: gaat allen bloed geven! Het is een goede zaak en meteen een goede gelegenheid om je bloeddruk en zo te checken  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #41 Gepost op: 03 juli 2007, 14:46:53 »
Tsja ik weet niet hoor, alleen al bij het idee van een bloeddrukmeting stijgen pols en bloeddruk bij mij met een factor 1,5. The white coat syndrom, zo noemt m'n arts dat hier. (Z'n assistente bedoel ik, eigenlijk. En ze had nog niet eens een witte jas aan toen ze ging meten en prikken :-\) (en dat laatste dient weer niet verkeerd opgevat te worden :hypocrite: - - - tsja, waarom zouden polsslag en bloeddruk eigenlijk stijgen?)
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2007, 15:12:05 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Lelle

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #42 Gepost op: 13 juli 2007, 13:12:43 »
Ik ben al jaren bloeddonor (geregistreerd) maar ben inderdaad al een paar keer afgewezen omdat mn HB te laag zou zijn, heb zelfs pas één keer mogen doneren.

Ik vond het wel eng hoor, bleef maar naar mn arm kijken en dacht... ja dat bloed houdt me in leven en nu vloeit het uit me o jee o jee o jee.

Een kopje koffie later was er niks meer aan de hand en liep ik weer fluitend weg.

Allemaal doen dus!



Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #43 Gepost op: 13 juli 2007, 13:28:25 »
Ik ben al jaren bloeddonor (geregistreerd) maar ben inderdaad al een paar keer afgewezen omdat mn HB te laag zou zijn, heb zelfs pas één keer mogen doneren.

Ik vond het wel eng hoor, bleef maar naar mn arm kijken en dacht... ja dat bloed houdt me in leven en nu vloeit het uit me o jee o jee o jee.

Een kopje koffie later was er niks meer aan de hand en liep ik weer fluitend weg.

Allemaal doen dus!




One word: Appelstroop :D
Lekker en goed voor je ijzergehalte!
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #44 Gepost op: 13 juli 2007, 21:53:31 »
Toen ik iets van 20 was heb ik een paar keer bloed gegeven. Maar steeds voelde ik mij na het geven mij enorm beroerd samen met hoofdpijn. Dat heeft mij later weerhouden van het geven van bloed. Ook moest ik veel langer blijven liggen dan anderen na het bloedgeven.

Tegen een spuit kan ik wel. Maar toen mij dochter (toen nog een  baby) in het ziekenhuis lag en een spuitje nodig had moest ik haar vast houden. Eerst probeerden ze twee keer in haar arm te prikken. Ze konden geen ader vinden. Toen gingen ze in haar hoofdje prikken en en dat was toch iets waar ik net niet tegen kon. Toen ging ik ook van mijn stokje.

Ik heb mijn bloed vaker laten controleren en alles was steeds perfect in orde. Ik begrijp ook niet dat ik mij zo beroerd moet voelen na het geven van bloed.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #45 Gepost op: 13 juli 2007, 21:55:31 »
Ik ben al jaren bloeddonor (geregistreerd) maar ben inderdaad al een paar keer afgewezen omdat mn HB te laag zou zijn, heb zelfs pas één keer mogen doneren.

Ik vond het wel eng hoor, bleef maar naar mn arm kijken en dacht... ja dat bloed houdt me in leven en nu vloeit het uit me o jee o jee o jee.

Een kopje koffie later was er niks meer aan de hand en liep ik weer fluitend weg.

Allemaal doen dus!




One word: Appelstroop :D
Lekker en goed voor je ijzergehalte!
Kwam dat ijzer niet door het blik waar het in zit? Appelstroop in een andere verpakking kunnen ze vogens mij geen ijzer vinden. Maar ik kan mij vergissen. Zoeits heb ik ooit gelezen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #46 Gepost op: 15 juli 2007, 12:03:31 »
One word: Appelstroop :D
Lekker en goed voor je ijzergehalte!
Kwam dat ijzer niet door het blik waar het in zit? Appelstroop in een andere verpakking kunnen ze vogens mij geen ijzer vinden. Maar ik kan mij vergissen. Zoeits heb ik ooit gelezen.

Ik kreeg van de bloedbank de tip om cashewnoten, ontbijtkoek en sinaasappelsap te nemen. Appelstroop helpt volgens mij niet en vlees ook niet (zeiden ze; bovendien ging ik altijd samen met een levenslang vegetarisch etend vriendinnetje en zij kwam altijd ruim boven de norm en ik altijd op het randje (en de helft van de tijd eronder; maar de laatste keer merkte ik dat dat ook erg afhangt van hoe die testdruppel geprikt wordt; bij de verpleegkundige had ik 7,5; 7,5 en 7,4 (ja, als je de norm niet haalt mag je het drie keer proberen) en de keuringsarts kreeg in één keer een 8,2 (de norm is 7,8))
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2007, 12:04:42 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #47 Gepost op: 15 juli 2007, 12:43:44 »
Het ijzergehalte van ontbijtkoek valt mee, cashewnoten bevatten veel ijzer maar ook heel veel kcal... Appelstroop bevat veel ijzer. Oorspronkelijk kwam dat doordat de stroop gekookt werd in ijzeren ketels, tegenwoordig voegen ze ijzer toe.

Persoonlijk zou ik gaan voor Roosvicee Ferro of een multipreparaat.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #48 Gepost op: 15 juli 2007, 12:56:59 »
Het ijzergehalte van ontbijtkoek valt mee, cashewnoten bevatten veel ijzer maar ook heel veel kcal... Appelstroop bevat veel ijzer. Oorspronkelijk kwam dat doordat de stroop gekookt werd in ijzeren ketels, tegenwoordig voegen ze ijzer toe.

Persoonlijk zou ik gaan voor Roosvicee Ferro of een multipreparaat.

De ontbijtkoek was voor de vezels, waardoor de vertering van de cashewnoten langer duurt en je er meer ijzer uit opneemt. En ik heb niks tegen calorieën
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #49 Gepost op: 16 juli 2007, 07:27:25 »
Weet niet of het al gezegd is, maar als je onder de norm zit van de bloedbank is er niet perse wat aan de hand. Die is namelijk redelijk hoog, juist om te voorkomen dat er iets gebeurt als er een halve liter afgetapt wordt.

jelle

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #50 Gepost op: 17 juli 2007, 09:48:23 »
Ik ben al jaren bloeddonor en vegetariër (al at ik eerst nog wel sporadisch vis). Ik zit de laatste tijd wel een beetje rond de grens van net wel - net niet hoog genoeg in Hb-gehalte, en daarom nu 2 of 3 keer afgewezen. Maar alle keren was het de keer erop (automatisch drie maanden later) dan wel goed. En zoals gezegd, de normen van Sanquin zijn vrij hoog. Met de donatie zelf heb ik nog nooit problemen gehad.

Momenteel sta ik geblokkeerd als bloeddonor, omdat ik eind van de maand als beenmergdonor zal fungeren voor iemand (anoniem). Dwz, er is vorige week wel een halve liter afgetapt maar die krijg ik zelf weer terug over twee weken na de beenmergoperatie.

Maar er is dus verder geen enkele reden om je niet aan te melden als je vegetariër bent. Je wordt sowieso getest altijd op bloeddruk en Hb-gehalte - en ergens is het ook wel weer een prettige bijkomstigheid om even regelmatig te weten hoe je er wat dat betreft voor staat!


Digipeetje

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #51 Gepost op: 17 juli 2007, 14:23:01 »
Ik heb vanaf mijn 18e bloed gedoneerd. Totdat ik in aanraking kwam met een acupuncturist die de chinese heelkunde hanteerde. Op mijn klachten van -altijd en eeuwig moe- adviseerde zij geen bloed meer te geven. mijn bloed had geen "voeding" meer en dat gaf die moeheidsklachten. Ze ging er ook vanuit dat vrouwen zowiezo niet slim zijn om bloed te geven. ze verliezen al te veel.

bij de huisarts kun je inderdaad je hb laten meten, was bij mij altijd wel goed. Ik ben nu in ieder geval 6 jaar geefvrij

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #52 Gepost op: 17 juli 2007, 17:57:25 »
ze verliezen al te veel.

Ten eerste verliezen de meeste vrouwen niet veel bloed (ik neem tenminste aan dat je doelt op menstruatie). Wikipedia zegt 50 ml, dus 10% van een bloeddonatie
En ten tweede heb ik altijd begrepen dat wat je verliest een slijmvlies is, dat als een soort bedje uitgespreid ligt te wachten op een bevrucht ei. Als dat ei er niet komt, wordt het slijmvlies weggegooid. Dat slijmvlies, dat is nogal bloederig en dat verlies je dus. Maar dat was dan toch al niet in de  running? Dat lag een bedje te zijn. Dus het deed al niet mee. Dus waarom zou je dan last hebben van het verlies ervan? (Los van de nare afstotingsverschijnselen, maar ik bedoel nu puur het bloedverlies.)
This is between me and the vegetable!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #53 Gepost op: 17 juli 2007, 18:43:49 »
Momenteel sta ik geblokkeerd als bloeddonor, omdat ik eind van de maand als beenmergdonor zal fungeren voor iemand (anoniem). Dwz, er is vorige week wel een halve liter afgetapt maar die krijg ik zelf weer terug over twee weken na de beenmergoperatie.

Knap dat je dat doet!  Ik sta ook ingeschreven als beenmergdonor maar ben daar nog nooit voor gevraagd.

In ieder geval wens ik je dan een zo vlot mogelijke donatie, want echt 'fijn' zou het niet zijn.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2007, 19:14:40 »
ze verliezen al te veel.

Ten eerste verliezen de meeste vrouwen niet veel bloed (ik neem tenminste aan dat je doelt op menstruatie). Wikipedia zegt 50 ml, dus 10% van een bloeddonatie
En ten tweede heb ik altijd begrepen dat wat je verliest een slijmvlies is, dat als een soort bedje uitgespreid ligt te wachten op een bevrucht ei. Als dat ei er niet komt, wordt het slijmvlies weggegooid. Dat slijmvlies, dat is nogal bloederig en dat verlies je dus. Maar dat was dan toch al niet in de  running? Dat lag een bedje te zijn. Dus het deed al niet mee. Dus waarom zou je dan last hebben van het verlies ervan? (Los van de nare afstotingsverschijnselen, maar ik bedoel nu puur het bloedverlies.)

is het niet meer bloed dan alleen bedje?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #55 Gepost op: 18 juli 2007, 09:38:58 »
Wat zou het dan nog meer zijn?

(Het zou toch evolutietechnisch ook erg onhandig zijn als elke vrouw waar je wat aan hebt (evolutietechnisch gezien) maandelijks door giga bloedverlies slap en bleekneuzig rondhing in plaats van productief rond te springen?)
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #56 Gepost op: 18 juli 2007, 09:46:24 »
Wat zou het dan nog meer zijn?

(Het zou toch evolutietechnisch ook erg onhandig zijn als elke vrouw waar je wat aan hebt (evolutietechnisch gezien) maandelijks door giga bloedverlies slap en bleekneuzig rondhing in plaats van productief rond te springen?)

het lijkt in elk geval vooral bloed, en van de 'huid'  ter grootte van een vuist komt minder bloed?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #57 Gepost op: 18 juli 2007, 09:55:00 »
Wat zou het dan nog meer zijn?

(Het zou toch evolutietechnisch ook erg onhandig zijn als elke vrouw waar je wat aan hebt (evolutietechnisch gezien) maandelijks door giga bloedverlies slap en bleekneuzig rondhing in plaats van productief rond te springen?)

bij nader inzien, is dat toch ook een beetje de praktijk?
ik slik de pil door, anders wordt ik ziek, maar collega's die wel ongesteld worden hoor ik ook flink klagen...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #58 Gepost op: 18 juli 2007, 10:38:12 »
Ik denk dat het heel erg verschillend is per persoon. Als je, als je ongesteld bent, per dag 5 of 6 maxi verbandjes of tampons nodig hebt, is dat wel even wat anders dan wanneer je aan 2 mini's voldoende hebt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #59 Gepost op: 18 juli 2007, 11:10:59 »
Nou ben ik geen expert op het gebied van menstruatie, maar volgens Wikipedia  verliest een vrouw gemiddeld 50 milliliter bloed tijdens de menstruatie (ter vergelijking: normaalgesproken neemt de bloedbank 500 milliliter bloed af). (Edit: ik zie net dat Maartje dat ook al heeft gepost). De menstruatieklachten zijn eerder het gevolg van het samentrekken van de baarmoeder en sterke veranderingen in de hormoonspiegel.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2007, 11:12:24 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch