Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #60 Gepost op: 18 juli 2007, 11:45:47 »
Ik denk dat het heel erg verschillend is per persoon. Als je, als je ongesteld bent, per dag 5 of 6 maxi verbandjes of tampons nodig hebt, is dat wel even wat anders dan wanneer je aan 2 mini's voldoende hebt.

Natuurlijk, die 50 ml is een gemiddelde, wat ik bedoelde is dat het niet het verlies aan bloed op zich is waar je last van hebt, maar, zoals Eelco al zei, de spierkrampen waarmee het wordt losgelaten.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #61 Gepost op: 18 juli 2007, 13:52:13 »
Maar er zijn toch vrouwen die wel meer dan gemiddeld bloed verliezen maar geen spierkrampen hebben? En vrouwen die weinig bloed verliezen maar wel veel krampen hebben? Ik doelde eigenlijk meer op hoe slapjes en dweilerig je je kunt voelen als je ongesteld bent, dan op hoeveel pijn het kan doen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Lelle

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #62 Gepost op: 21 juli 2007, 12:17:52 »
Een arts uit het ziekenhuis zei mij ooit dat er drie risicofactoren waren voor een laag HB gehalte; vrouw zijn, vegetarier zijn en veel thee drinken.
Tja, de eerste kan ik niks aan doen en de tweede wil ik niks aan doen, dus ben nu al jaren een koffiejunk.

ps, iedereen die ooit roosvicee ferro heeft gedronken weet dat je toch echt liever met een ijzer tekort door het leven gaat! :pukey:

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #63 Gepost op: 30 augustus 2007, 14:33:22 »
Ik ben heel wat jaren terug bloeddonor geweest, maar vrouwen scoren over het algemeen (op Kiwi na  ;)) wat slechter dan jonge mannen;

Mijn ijzer was bijna altijd te laag, en als ik net m'n menstruatie achter de rug had kon ik het helemaal wel vergeten. De Joegoslavische vrouwelijke controlearts meldde mij stevast dat ik toch echt vlees moest gaan eten omdat het anders niet goed kwam... ;D

Ik ben er mee gestopt omdat het moeite en energie van zowel mij als het ziekenhuis kostte, zonder zinvol resultaat. Bovendien is mijn bloedgroep niet bijster interessant voor de donorbank. Ik sta wel voor noodgevallen ingeschreven voor plasma-afgifte. Nu ik in Friesland woon heb ik me weer eens opgegeven, al meer dan een jaar terug. Nog niet 1 keer opgeroepen voor bloedafname. Nou ja graag of niet hoor.

is je hb waarde lager nadat je menstruatie achter de rug is??
 Ik geloof dat je met een hb waarde vanaf 7 bloed mag geven.

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2007, 14:33:46 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #64 Gepost op: 21 oktober 2007, 14:20:01 »
ik mag niet meer vanwege bepaalde vooroordelen en voorzorgsmaatregelen

Ze weren homo's nog steeds hè? Of alleen als je een wild sexleven hebt?
Volgens mij worden homo's in het algemeen nog steeds geweerd, ook als ze keurig huisje-boompje-beestje (mijn beestje slaapt al) hebben. Ik heb het niet meer nagevraagd in Nederland, maar in Duitsland is de Blutspendedienst in ieder geval niet tuk op homo's.
Elke week krijgen we bij de zondagskrant een papiertje van de Blutspendedienst met de oproep om toch vooral bloed te geven. Op de Website wordt nergens vermeld dat homo's niet langs hoeven te komen. Dus ik heb maar eens een mailtje gestuurd:

Sehr geehrte Damen und Herren,

heute habe ich einen Zettel bekommen mit der Förderung, Blut zu spenden. In den Niederlanden habe ich fast zehn Jahre lang Blut und später auch Blutplasma gespendet.

Leider habe ich erfahren, dass die Blutspendedienst grundsätzlich kein Blut von schwulen Spendern abnehmen oder benutzen kann. Ich bin zwar schwul, lebe aber in einer festen (und monogamen) Beziehung. Ich bin davon überzeugt, dass mein Blut nicht mehr Risiko bringt als Blut von heterosexuellen Spendern (das Blut wird eh überprüft bevor es benutzt wird).

Ich würde gerne vorbeikommen um Blut zu spenden. Wenn man mein Blut aber nicht benuzen darf, hätte das wenig Sinn.

Ich hoffe, Sie können mich über die genauen Regeln bzgl. Homosexualität und Blutspende informieren. Vielen Dank im Voraus!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #65 Gepost op: 19 december 2007, 09:29:25 »
Nog wat gehoord Eelco?

Ik ben gisteren eindelijk weer eens wezen bloed geven. HB prima (zelfs na menstruatie), goede bloeddruk en vlotte afname. Ze hadden het wel erg nodig, ze belden zelfs mensen op of ze aub wilden geven.

Mijn vriend vond mijn opmerking: "Vind je het niet een romantisch idee dat als jij straks met vuurwerk spelen in het ziekenhuis komt, je misschien mijn bloed krijgt" niet zo geslaagd  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #66 Gepost op: 19 december 2007, 10:15:38 »
Dat noem ik nog eens timing - of is het telepathie! Toevallig werd ik gistermiddag gebeld door een vriendelijke meneer van de Blutspendedienst. Omdat de contactpersoon met pensioen was gegaan, heeft mijn email daar twee maanden stof liggen verzamelen, waarvoor dus excuses en zo.

Meneer bedankte me uitvoerig voor mijn openhartige email en was ervan overtuigd dat ik een betrouwbare donor zou zijn. Helaas ben ik de uitzondering op de regel; er komen nogal wat HIV-positieve homo's naar de bloedbank, die zich niet meer melden als ze worden teruggeroepen vanwege een verdachte test. En tja, het is nu eenmaal zo dat de homoscene nogal losbandig is. En hij verwachtte dat ik of mijn vriend in onze 'monogame relatie' toch wel regelmatig een uitstapje zou maken - dat hoort erbij in de scene. Daarom staan de homoseksuelen in het handboek in één rijtje met drugsverslaafden, prostituees en gevangenen. 'Ik zou dat ook graag anders hebben geformuleerd, het klinkt zo stigmatiserend'. Nee, het ìs stigmatiserend, meneer.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb een aantal pogingen gedaan om meneers vooroordelen te ontkrachten, maar de argumenten vlogen gewoon het andere oor uit. Opvallend was ook dat meneer het woord 'homoseksueel' altijd fluisterend uitsprak.

Hoe dan ook, bij de Blutspendedienst loopt de klok een paar jaartjes achter. Jammer.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #67 Gepost op: 19 december 2007, 11:15:15 »
Doet me denken aan een ingezonden brief in de VPRO-gids laatst. Een meneer had met zijn dochter een documentaire over jongeren en sex gekeken en daarin zaten twee knuffelende jongens. De meneer klaagde dat hij en zijn dochter zomaar met homosex geconfronteerd werden.

Natuurlijk werd hij in latere brieven wel flink terechtgewezen, met onder andere de vraag: waarom keek hij uberhaupt naar die documentaire?

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #68 Gepost op: 19 december 2007, 13:24:28 »
Tjongejonge zeg! Is dit echt 2007 of heb ik te lang over de teletijdmachien van professor Barabas gelezen??

Echt niet te geloven wat een vooroordelen. Gevangenen horen ook in het rijtje? ook raar want je hebt gevangenen en gevangenen, toch?

Het lijkt mij dat een bloedtest voldoende moet zijn

Alsof een hetero geen losbandig leven kan hebben of een partner met een dubbelleven (hoe vaak hoor je dat niet). En als je het altijd veilig doet, geloven ze je zeker ook niet? Zullen we het maar niet over asexuelen hebben want die bestaan vast niet....

Wat een bekrompen gedachtengoed!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #69 Gepost op: 15 oktober 2008, 14:32:24 »
Vandaag voor de eerste test bij de bloedbank geweest. Ik was er drie jaar geleden ook al eens geweest, maar woog toen geen 50 kg, dus mocht geen vloed geven. Nu lijkt alles in orde, gewicht, bloeddruk en ijzerwaarde in ieder geval wel. Even de bloedtesten afwachten en dan hoop ik snel opgeroepen te worden. Vind het wel een beetje eng, dus neem in ieder geval de eerste keer R. wel mee.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #70 Gepost op: 05 november 2008, 10:06:09 »
Gisteren ben ik voor het eerst bloed gaan geven. Ik vond het heel erg spannend, maar gelukkig ging het allemaal redelijk goed. Bij het laatste beetje geven werd ik wel erg duizelig, maar toen ging de stoel omhoog en ging het weer beter.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #71 Gepost op: 11 november 2008, 13:31:50 »
Goed zeg Dot!

Ik ben te vaak in Noord Amerika en mag daarom nog steeds geen bloed geven. Ik vind het wel jammer, maar ze zijn echt nog steeds te bang voor het west-nijl virus.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

bram

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #72 Gepost op: 06 december 2008, 12:11:34 »
je mag toch twee maand na terugkomst uit Noord Amerika geen bloed geven?
daarna dus wel

Schanulleke

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #73 Gepost op: 06 december 2008, 18:24:48 »
Ik wist niet dat je twee maanden geen bloed mag geven als je in Noord-Amerika geweest bent. Ik moet als ik bloed geef wel aangeven of ik de afgelopen drie jaar buiten Europa geweest ben, maar ik zat meer aan het risico op malaria o.i.d. te denken. Ik moest laatst trouwens ook invullen of ik de laatste twee maanden in Italie geweest ben. Daar schijnt ook weer een of ander virus rond te waren... ???

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #74 Gepost op: 07 december 2008, 11:39:54 »
ik heb een weekje geleden mijn bloeddonorkaart gekregen... vorige keer mocht ik niet wegens nét te wijnig ijzer, maar nu ben ik weer helemaal tip-top in orde voor het geven van bloed.
en bij mij hangt het echt wel af duidelijk of ik m'n regels juist heb gehad  :-\

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #75 Gepost op: 07 december 2008, 12:34:57 »

en bij mij hangt het echt wel af duidelijk of ik m'n regels juist heb gehad  :-\

Dit snap ik niet zo goed, is dit een Vlaamse uitdrukking?

Ik moet deze of volgende week ook weer eens!

Kiwi

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #76 Gepost op: 07 december 2008, 12:43:05 »
Regels = menstruatie (inderdaad, Vlaams dus).

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #77 Gepost op: 07 december 2008, 13:18:52 »
de nederlanders toch, geen besef van taal... :nooo: :yes:

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #78 Gepost op: 07 december 2008, 14:00:38 »
de nederlanders toch, geen besef van taal... :nooo: :yes:

hehe, ik spreek Nederlands, scheld in vloeiend Twents, doe komende week Cambridge Proficiency in English, ken behoorlijk wat van het Duits, Frans en Spaans en Oud-Grieks. Word ik nu gestraft omdat ik wil leren en een vraag stel? ;)
« Laatst bewerkt op: 07 december 2008, 14:06:43 door LL de Ling »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #79 Gepost op: 08 december 2008, 11:09:29 »
de nederlanders toch, geen besef van taal... :nooo: :yes:

hehe, ik spreek Nederlands, scheld in vloeiend Twents, doe komende week Cambridge Proficiency in English, ken behoorlijk wat van het Duits, Frans en Spaans en Oud-Grieks. Word ik nu gestraft omdat ik wil leren en een vraag stel? ;)

zoveel talen en toch niet de allerfijnste taal (=vlaams, vanzelfsprekend) kennen? dat gaat er dan niet in  8)

wou wat ken jij veel talen  :o