Vegatopia Forum

Het ongezonde van suiker

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sammie

Het ongezonde van suiker
« Gepost op: 01 juni 2007, 18:15:49 »
Er zijn gezondere alternatieven voor suiker zoals bijvoorbeeld ahornsiroop en agavesiroop. Ook wordt er van graan allerlei soorten stroop gemaakt. Deze zijn verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels.

www.ahornsiroop.nl/NL/

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte suiker
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2007, 18:19:05 »
Er zijn gezondere alternatieven voor suiker zoals bijvoorbeeld ahornsiroop en agavesiroop. Ook wordt er van graan allerlei soorten stroop gemaakt. Deze zijn verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels.

www.ahornsiroop.nl/NL/

en waarom zou dat gezonder zijn?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

sammie

Re:Witte suiker
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2007, 18:30:12 »
Kristalsuiker behoort samen met onder meer witbrood en aardappelen tot de zogenaamde ‘snelle koolhydraten’ met een ‘hoge ‘glycolchemische index’. Deze koolhydraten worden in het lichaam snel omgezet tot glucose en veroorzaken een snelle stijging van het bloedsuikerspiegel. De alvleesklier reageert hierop door het hormoon insuline te produceren die de bloedsuikerspiegel laat zakken. Als er door en hoge inname van ‘snelle koolhydraten’ voortdurend veel insuline in het bloed circuleert, kan het lichaam daar ongevoelig voor worden. Het hormoon insuline dat wordt afgegeven bij consumptie van suiker zorgt er tevens voor dat suiker je weefsels in kan of wordt opgeslagen in vet.

• Suiker tast je gebit aan
• In diverse onderzoeken is suiker in verband gebracht met hartproblemen.
• Suiker is in verschillende wetenschappelijke onderzoeken in verband gebracht met KANKER(o.a darmkanker borstkanker en leukemie)
• Suiker versnelt het verouderingsproces. Suiker veroorzaakt na consumptie een storm van vrije zuurstof radicalen. Vrije radicalen veroorzaken in grote hoeveelheden schade aan het DNA en spelen een grote rol bij het ontstaan van hart en vaatziekten en kanker. Er worden vitaminen en mineralen aan je lichaam onttrokken. Een deel van de schade kan worden voorkomen door het eten van voedingsmiddelen met veel antioxidanten (verschillende groenten fruit).
• Suiker veroorzaakt overgewicht. Het probleem bij suiker is dat je het zo makkelijk weg krijgt (een colaatje een siroopje of een koekje) Omdat er langzaam verzadiging optreedt wat bijvoorbeeld wel het geval is bij voedingsmiddelen met vet.
• Suiker verhoogt het slechte cholesterol (LDL)
• Suiker zorgt voor en zwakkere weerstand. Doordat de consumptie van suiker je al snel een vol gevoel geeft krijg je zo minder snel gezonde voedingsmiddelen binnen.
• Suiker zorgt langzaam voor verval van al je organen.


http://www.devoedingswijzer.nl/Losse20teksten/SuikerZoet.html

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte suiker
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2007, 18:54:18 »
een deel van je argumenten wil ik beste geloven, maar waarom is die suiker slechter dan bijvoorbeeld ahornsiroop en agavesiroop?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

sammie

Re:Witte suiker
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2007, 19:33:11 »
Er is een wereld van verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde koolhydraten. Ongeraffineerde koolhydraten zijn de voedingsstoffen zoals ze in de natuur worden gevonden. Wat echter belangrijk is, is de snelheid waarmee bepaalde koolhydraatrijke voeding in het lichaam wordt omgezet in glucose (suiker) die de bloedsuikerspiegel doet stijgen.
Geraffineerde koolhydraten zijn ontdaan van cellulose of vezels en voedingsstoffen (vitamines, mineralen, spoorelementen, aminozuren, enzymen) en vaak 'verrijkt' met een symbolisch en verwaarloosbaar aantal vitamines en mineralen in een synthetische of onevenwichtige vorm, en ten slotte chemisch behandeld met bewaarmiddelen en andere kunstmatige additieven. Witte suiker bijvoorbeeld bevat nog slechts 10% van de oorspronkelijke vitamines en mineralen.

Bentee

Re:Witte suiker
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2007, 20:07:51 »
Als witte suiker maar 10% van vitaminen en mineralen bevat hoeveel bevat die siroop dan? anders kan je het als nog niet vergelijken.

Sigurd

Re:Witte suiker
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2007, 17:15:45 »
Naast Ahornsiroop en Agavesiroop zijn er twee veel eenvoudiger en goedkopere witte - suiker vervangers te vinden. Namelijk (ongerafineerde)rietsuiker en honing.

Witte suiker is inderdaad niet zo best, maar vooral om sociaal politieke redenen. daarnaast bevat het inderdaad niets anders dan energie, alle andere natuurlijke zoetmakers bevatten wel mineralen, vitamineresidueën en sporenelementen.

Anderzijds, als het overgesubsidieerde, overgerafineerde Europese bietsuikerproduct je echt aan het hart gaat, is z.g. basterdsuiker ook een optie. het kost in ieder geval veel minder energie om die te maken.

Ik ga voor de Eco - Fairtrade rietsuiker. Die smaakt behalve zoet ook nog erg goed in de Eco koffie.

(maar dat doet ahornsiroop trouwens ook)

gr. Sigurd.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2007, 09:37:44 »
Ik gebruik al jaren weinig suiker. Uiteraard afgezien van de kant en klare producten die wel suiker bevatten. Ik weet niet eens waar de pakken suiker in de supermarkt te vinden is. Eens in de twee jaar een pak rietsuiker en dan alleen nog maar voor de gasten die wel suiker in de koffie of thee gebruiken.
Maar suiker blijft suiker ook al zitten er meer mineralen in de alternatieven. Het verhaal over de nadelen gaat ook op als je grote hoeveelheden andere zoetstoffen zoals ahornsiroop gaat gebruiken. Vergelijk het maar met te veel water. Daar kun je ook een vergiftiging van oplopen als je ineens grote hoeveelheden tot je neemt. Matigheid met zoet blijft altijd het beste.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2007, 09:38:04 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Sarake_1

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2007, 16:03:35 »
wat ik mij nu afvraag :)...

Je hebt een vervangmiddel voor suiker, canderel denk ik dat het noemt.Bevat dat echt minder suiker of juist geen suiker? Volgens mij is dat net ongezonder, al heb ik daar helemaal geen weet van :).

Kan iemand me helpen?

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2007, 20:43:23 »
Ik geloof dat canderel zoetstof is op basis van aspartaam... helemaal zeker ben ik niet, maar als het zo is bevat het dus helemaal geen suiker (en daarom nauwelijks calorien). Je hoort wel eens iets over aspartaam en kanker, maar volgens het voedingscentrum is het veilig, tenzij je elke dag enorme hoeveelheden gebruikt. (denk: 3 liter cola light, een hele pot zoetstof)

Sarake_1

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2007, 11:18:00 »
dankjewel!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2007, 14:08:38 »
maar niet-witte suiker bevat "vervuilingen" en is daarom bruinig; kunnen deze dan geen kwaat?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2007, 11:34:49 »
Ik geloof dat canderel zoetstof is op basis van aspartaam... helemaal zeker ben ik niet, maar als het zo is bevat het dus helemaal geen suiker (en daarom nauwelijks calorien). Je hoort wel eens iets over aspartaam en kanker, maar volgens het voedingscentrum is het veilig, tenzij je elke dag enorme hoeveelheden gebruikt. (denk: 3 liter cola light, een hele pot zoetstof)
Ik las iets onlangs wat ik jullie niet wil onthouden. Zoetstof heeft de onprettige eigenschap dat je eetlust er door wordt opgewekt. Als je dit niet kunt weerstaan wordt de winst ogenblikkelijk teniet gedaan en kom je juist aan.
Volgens mij is het gemakkelijker om te wennen aan minder zoet. Afgezien van de vervelende nasmaak die zoetstof altijd geeft. Ik proef het direct en vind het niet lekker.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2007, 11:40:03 »
Je kunt ook fructose gebruiken. Dat is lekker en je bloedsuikerspiegel wordt er niet zo door omhoog gejaagd en vervolgens weer omlaag gedreven door insuline, waardoor je weer trek krijgt. Nadeel is dat er wel energie in zit en dat het prijzig is.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2007, 11:42:07 door Christopher »
Forumkenner 2007 8)

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:37:33 »
ik hoorde dat er ook een zoetstof is van een aftreksel van de suikerbiet, dat een beetje naar salmiak zou smaken, en geen suiker is, maar wel zoet.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Aiko

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:49:05 »
Melasse? Er is een of ander melassetroep (volgens mij geknutseld van een of andere biet) te koop dat in de schappen bij de stropen staat. Het smaakt net zo vies als salmiak, dus wellicht is het wat je bedoelt.

Er is ook dadelstroop, trouwens. Die is wel aimabel.

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:49:24 »
Je bedoelt waarschijnlijk melasse.

Edit: Wat Aiko zegt.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2007, 13:50:21 door Christopher »
Forumkenner 2007 8)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2007, 14:17:10 »
Je bedoelt waarschijnlijk melasse.

Edit: Wat Aiko zegt.

ja, zoute stroop, zat in een geel bakje, maar ik kan het nergens meer vinden. Het is wél lekker, vooral op pannekoeken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2007, 14:18:10 »
Ik geloof dat canderel zoetstof is op basis van aspartaam... helemaal zeker ben ik niet, maar als het zo is bevat het dus helemaal geen suiker (en daarom nauwelijks calorien). Je hoort wel eens iets over aspartaam en kanker, maar volgens het voedingscentrum is het veilig, tenzij je elke dag enorme hoeveelheden gebruikt. (denk: 3 liter cola light, een hele pot zoetstof)

in Canada wordt het niet meer gebruikt ivm grotere kans op MS. Brrrr.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2007, 14:18:34 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2007, 14:31:36 »
Edit: Wat Aiko zegt.

Daar kun je gerust een onderschrift van maken...