Vegatopia Forum

Het ongezonde van suiker

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #20 Gepost op: 01 september 2007, 11:39:09 »
Melasse? Er is een of ander melassetroep (volgens mij geknutseld van een of andere biet) te koop dat in de schappen bij de stropen staat. Het smaakt net zo vies als salmiak, dus wellicht is het wat je bedoelt.

Er is ook dadelstroop, trouwens. Die is wel aimabel.

ja dat bedoel ik ;)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #21 Gepost op: 07 september 2007, 15:16:19 »
Maar wie gelooft nou het voedingscentrum?

En ook: als je alles light gebruikt (zie mijn schoonzus en familie, een heeft suiker en de rest dieetwaan) frisdrank, zoetjes, vruchtensap light  ??? :-X, moet je eens kijken hoe snel dat oploopt.

Wij gebruiken suiker alleen in kant-en-klaar koekjes, snoepjes ed. Verder af en toe als we taarten/koekjes bakken en daarvoor vooral basterdsuiker (zelfs speciaal geïmporteerd). Wij gebruiken absoluut geen light vanwege de aspartaam ed. Onderzoek heeft volgens mij ook altijd aangetoond dat suiker niet slecht voor je is INDIEN MET MATE GEBRUIKT! En dat gaat er mis, mensen gebruiken er teveel van.

Ik zoet met suiker  :O
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2007, 18:08:32 »
in Canada wordt het niet meer gebruikt ivm grotere kans op MS. Brrrr.
Is het daar verboden dan? Kan er niets over vinden, enig idee waar je dat gelezen hebt?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2007, 18:16:17 »
in Canada wordt het niet meer gebruikt ivm grotere kans op MS. Brrrr.
Is het daar verboden dan? Kan er niets over vinden, enig idee waar je dat gelezen hebt?

toen ik daar was vertelden mijn vrienden dat
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2007, 18:21:24 »
Dat het niet meer in producten gestopt mag worden?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #25 Gepost op: 01 oktober 2007, 19:31:01 »
Je bedoelt waarschijnlijk melasse.

Edit: Wat Aiko zegt.

ja, zoute stroop, zat in een geel bakje, maar ik kan het nergens meer vinden. Het is wél lekker, vooral op pannekoeken.
Je zou Lyle's Golden Syrup kunnen proberen, voldoet aan je beschrijving van de smaak? Groen met gouden wikkel, groen deksel. Ik koop het hier bij de Vomar. AH heeft het geloof ik ook. Het hoort bij de engelse keuken. Heb het leren kennen via Zuidafrikaanse vriend.
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #26 Gepost op: 01 oktober 2007, 19:37:04 »
Dat het niet meer in producten gestopt mag worden?
ik zal de details vragen
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #27 Gepost op: 01 oktober 2007, 20:19:51 »
De hoeveelheid waarin het schadelijk zou zijn. Dat is belangrijk. Soms is het zoveel dat je dat in weken niet naar binnen krijgt. En van water kun je ook teveel binnen krijgen, he.
Ik heb ook zoiets meegekregen, trouwens. In de VS is ook trans... vet verboden. Ik denk dat men daar veel grotere gezondheidsproblemen heeft, maar goed...
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #28 Gepost op: 01 oktober 2007, 20:21:49 »
Transvet is voor zover ik weet niet verboden in de VS hoor. Of misschien wel, maar dan is het een beetje raar dat als er in een recept margarine gebruikt wordt erbij staat dat het 'non-hydrogenated' moet zijn.

Edit: of kluts ik nu twee dingen?
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2007, 20:23:32 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #29 Gepost op: 01 oktober 2007, 21:07:15 »
Als het om klutsten gaat, verdenk ik in eerste instantie mijzelf. Dat vet wat vooral in gefrituurde dingen vervelend kan gaan zijn.
de tuin: dat ben ik

lique

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #30 Gepost op: 08 november 2007, 14:10:51 »
Overal waar te voor staat is slecht.. Mensen denken altijd dat ze dingen met mate doen. Maar met suiker is het heel snel 'te'. En met aspartaam bestaat 'te' niet. Dat moet je gewoon nooit eten.

De lobby voor suiker is enorm (accijns!), en dus zal het onderzoek wat suiker in een slecht daglicht zet nooit echt door kunnen breken naar de 'gewone mens'. Ik geloof niet in complot-theorieen, maar de wereldhandel is corrupt en ziet de gezondheid van de mensen meer als concurentie dan als belangrijk.

Ik denk altijd maar, hoe 'natuurlijker' hoe beter, wij zijn tenslotte ook door de natuur gemaakt, en de natuur heeft de meeste dingen wel erg goed geregeld. Dus de natuurlijke suikers, en dan altijd met mate  ;)

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #31 Gepost op: 08 november 2007, 14:18:52 »
Ik denk altijd maar, hoe 'natuurlijker' hoe beter, wij zijn tenslotte ook door de natuur gemaakt, en de natuur heeft de meeste dingen wel erg goed geregeld.

Natuurlijk beter? Als je de natuur volstrekt haar gang zou laten gaan, zou het nog steeds uitzonderlijk zijn als iemand ouder dan een jaar of twintig zou worden.

Vanwaar je kruistocht tegen suiker als ik vragen mag? Zelf heb ik meer problemen met kunstmatige zoetstoffen, en met aspartaam in het bijzonder.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2007, 14:19:42 door Ape(n)trotse Nederl@ñder »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

lique

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #32 Gepost op: 08 november 2007, 14:41:41 »
Iemand (die er veel verstand van heeft!) vertelde mij dat al suiker nu 'ontdekt' zou worden, of gemaakt. Dan zou het nooit de keuring doorstaan. Zo giftig is het.
Ik vind het gewoon heel erg hoe wij voor de gek gehouden worden, of eigenlijk zoet gehouden worden :O met die suiker.

Maar ik heb niet gezegd dat we de natuur zijn gang moeten laten gaan! Ik zeg dat het natuurlijke meer kwaliteiten bezit dan we denken. Even een voorbeeld, in een plantje wordt een werkzaam stofje ontdekt. Wij gaan dat direct isoleren en onderzoeken. Maar de hele coherentie van die stof met de andere aanwezige stoffen in die plant wordt genegeerd. Het wordt letterlijk uit zijn verband gerukt.

Wij zijn een deel van die natuur, wij moeten niet denken dat wij die de baas zijn en kunnen controleren.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #33 Gepost op: 08 november 2007, 14:52:02 »
Iemand (die er veel verstand van heeft!) vertelde mij dat al suiker nu 'ontdekt' zou worden, of gemaakt. Dan zou het nooit de keuring doorstaan. Zo giftig is het.
Ik vind het gewoon heel erg hoe wij voor de gek gehouden worden, of eigenlijk zoet gehouden worden :O met die suiker.

Maar ik heb niet gezegd dat we de natuur zijn gang moeten laten gaan! Ik zeg dat het natuurlijke meer kwaliteiten bezit dan we denken. Even een voorbeeld, in een plantje wordt een werkzaam stofje ontdekt. Wij gaan dat direct isoleren en onderzoeken. Maar de hele coherentie van die stof met de andere aanwezige stoffen in die plant wordt genegeerd. Het wordt letterlijk uit zijn verband gerukt.

Wij zijn een deel van die natuur, wij moeten niet denken dat wij die de baas zijn en kunnen controleren.

hoe definieer je giftig?
alles is giftig in de juiste dosis  ;D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

lique

Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2007, 14:58:40 »
En dus is suiker al in een lage doses giftig voor ons lichaam.
Maw, de energie (de belasting) die het ons lichaam kost om suiker en de ontstane (metabolische) stoffen te verwerken (opslaan/ uitscheiden) is enorm.
En zo kan je giftig definieren; de belasting op je lichaam.


Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #35 Gepost op: 13 november 2007, 14:00:01 »
En het probleem met suiker is dat het tegenwoordig overal doorheen zit. Zelfs door vleeswaren! Zoete komkommersalade, yuk!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2014, 21:22:33 »
Vandaag kwam dit onderwerp weer ter sprake, hoewel net anders: iemand at geen koekjes meer, en ontbeet wel met heel veel fruit. Hij had verhoogd cholesterol en zijn suiker was ook te hoog. Nou vroeg ik me af, is een enorme berg fruit niet ook gewoon veel suiker? Weliswaar fructose, maar dat verschilt niet zoveel van suiker toch, breekt snel of tot suiker? En in fruit zit natuurlijk vitamine C en als je het hele ding eet ook wel vezels, maar zou het echt gezond zijn?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #37 Gepost op: 23 juni 2014, 22:16:31 »
Fruit bestaat idd ook uit een boel suikers (gedeeltelijk fructose, soms zelfs heel weinig), maar bevat daarnaast weer vitaminen (lang niet al het fruit bevat veel C) en vezels. Of het per se ongezond is om zoveel fruit te eten...? Als je je er goed bij voelt, er niet te dik van wordt, geen constant hongergevoel hebt, verder gevarieerd eet en alle macro- en micronutrienten binnenkrijgt en je bloedwaarden zijn in orde, dan wel:).

Als die persoon bij meerdere metingen een verhoogd cholesterol en suikergehalte heeft (1 meting zegt niet alles, zeker niet bij cholesterol. bovendien is verhoogd cholesterol een loze term, er moet ook gekeken worden naar het LDL -wat ook weer bestaat uit verschillende deeltjes, waarvan de een minder goed is dan de ander - ,HDL en triglyceriden), dan kan hij eens langs een diëtist om te kijken of zijn dieet het probleem is.


Re:Het ongezonde van suiker
« Reactie #38 Gepost op: 24 juni 2014, 10:30:35 »
Het verschilt nogal per fruitsoort hoeveel fructose en andere koolhydraten erin zitten. Bananen, appels en peren hebben bijvoorbeeld best veel. De meeste bessen (inclusief aardbeien, frambozen etc.) bevatten veel minder.

Fructose is een beetje een vreemde eens in de bijt was suikers betreft. Het laat je bloedsuiker niet direct veel stijgen, maar het kan mogelijk wel bijdragen aan insuline-resistentie (en dus aan de symptomen van metabolic syndrome zoals verkeerd cholesterol en een verhoogde bloedsuiker). Daarom zijn pure fructose en agavesiroop waarschijnlijk ook niet zulke 'gezonde' suikervervangers. http://ajcn.nutrition.org/content/76/5/911.full
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #39 Gepost op: 26 november 2014, 23:48:10 »
Bij Pauw ging het net over That Sugar Film.



Een jongen  gaat normale hoeveelheden suiker eten (zes keer wat aanbevolen wordt). Je ziet hem vervolgens lusteloos worden. Zo zijn we allemaal wel een beetje, ben ik bang. En het is erg moelijk om suiker te vermijden...

Klein voorbeeld: in een literpak Arlo biologische halfvolle melk zitten ongeveer vier eetlepels suiker. De WHO adviseert zes theelepels per dag.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2014, 23:55:57 door Poek »