Vegatopia Forum

Het ongezonde van suiker

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #40 Gepost op: 27 november 2014, 11:22:15 »
De WHO heeft het over "free sugars", dat gaat over toegevoegde suikers plus natuurlijke suikers in honing en fruit. Suikers die van nature voorkomen in andere producten zoals granen maar ook in melk horen hier niet bij, die vallen dus niet onder die richtlijn.

Overigens, als je je daar echt zorgen over maakt: Coca Cola komt op de markt met een gedokterde versie van melk met minder suiker. Als ik melk zou drinken, zou ik hier echter nooit voor kiezen. Een onbewerkt product met meer vetten en natuurlijke suikers staat bij mij altijd ver boven een bewerkte versie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #41 Gepost op: 27 november 2014, 11:25:45 »
6 theelepels per dag? Is dat niet een wat overdreven stellingname?
Eén banaan en je zit al boven je taks, zo ongeveer.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #42 Gepost op: 13 april 2015, 14:35:12 »
Ik heb constante behoefte aan suikers, wat tegen de regels in gaat van mijn dieet. Om de behoefte naar suiker te compenseren eet ik veel zoete producten, maar dan suikervrij. Met name eet ik dan suikervrije zuidvruchten en gedroogd fruit. Lekker, gezond en je komt er niet van aan.
Ik raad dit zeker aan.



Edit mod: site weggehaald
« Laatst bewerkt op: 13 april 2015, 15:00:36 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #43 Gepost op: 13 april 2015, 17:22:31 »
Om de behoefte naar suiker te compenseren eet ik veel zoete producten, maar dan suikervrij. Met name eet ik dan suikervrije zuidvruchten en gedroogd fruit.

Zit daar dan geen fructose in?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #44 Gepost op: 13 april 2015, 18:54:12 »
Geen toegevoegde suiker bedoel je denk ik...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #45 Gepost op: 13 april 2015, 19:05:07 »
Ik zie een gat in de markt: suikervrije suiker, zonder toegevoegde suiker!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #46 Gepost op: 13 april 2015, 19:49:27 »
Ik zie een gat in de markt: suikervrije suiker, zonder toegevoegde suiker!
;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #47 Gepost op: 13 april 2015, 23:56:26 »
Ik zie een gat in de markt: suikervrije suiker, zonder toegevoegde suiker!
;D
Goh, wat jammer dat zo'n vervelende mod de link naar die supersite heeft weggehaald.  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #48 Gepost op: 14 april 2015, 12:50:22 »
Ik zie een gat in de markt: suikervrije suiker, zonder toegevoegde suiker!
;D
Goh, wat jammer dat zo'n vervelende mod de link naar die supersite heeft weggehaald.  ::)

Maar heb gewezen op de advertentiemogelijkheden, dus wie weet verschijnt die suikervrije suiker zonder toegevoegde suiker binnenkort op de voorkant!  ;)

Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #49 Gepost op: 14 april 2015, 14:02:28 »
Dat laatste is een zoethoudertje zeker.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #50 Gepost op: 05 oktober 2015, 19:10:39 »
Ik stoor me trouwens een beetje aan het feit dat de term 'suikervrij' niet 'zonder suiker' betekent, of althans, door veel mensen (en de suikervrij-hype) niet zo wordt gebruikt. Ze gebruiken het als 'vrij van geraffineerde suikers'. Maar van ongeraffineerde suikers wil ik ook niet al te veel binnenkrijgen... en sowieso vind ik het taalkundig dubieus.

Aiko

Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #51 Gepost op: 05 oktober 2015, 19:46:09 »
Ik zie nog wel een (taalkundig) verschil tussen suikersvrij en suikervrij. Maar het is een hellend vlak dat je als fabrikant eigenlijk niet zou moeten toestaan, dat wel.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #52 Gepost op: 05 oktober 2015, 20:39:29 »
Maar ontzettend veel ingrediënten bevat toch van nature suiker? Bijvoorbeeld verse dadels, pinda's, zelfs spinazie en komkommer (maar dan in kleine hoeveelheden), pasta en zo kan ik nog wel even doorgaan. Of snap ik je probleem niet?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #53 Gepost op: 05 oktober 2015, 21:32:27 »
Zelf maak ik een onderscheid tussen 'suikers' en 'koolhydraten'. Suikers noem ik de dingen die toegevoegd worden aan bewerkte producten (geraffineerd en ongeraffineerd) en koolhydraten de dingen die van nature in producten zitten.

Dadels en pasta vallen dus voor mij onder koolhydraten. En bij pinda's, spinazie en komkommer zit er zo weinig in dat dat het ideale snackfood is (pinda's en komkommer tenminste). 
In mijn 'onderverdeling' zijn suikers ook 'snelwerkende' en koolhydraten 'langzaam/langzamerwerkende', ook al gaat dat voor fruit bijvoorbeeld niet op.
En als laatste: koolhydraten heb je nodig, suikers niet :P.

Maarja, ik heb diabetes, dus misschien komt mijn scheiding daar vandaan :P.


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #55 Gepost op: 14 oktober 2015, 23:59:09 »
De uitspraken over bruine suiker zou Carola van Bemmelen niet gedaan hebben.

Het laatste gedeelte vind ik een goede verbetering van de Allerhande.

Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #56 Gepost op: 15 oktober 2015, 01:40:48 »
De uitspraken over bruine suiker zou Carola van Bemmelen niet gedaan hebben.

Dus als ik het goed begrijp neemt Appie afstand van een uitspraak die nooit gedaan is, maar die ze wel in hun blad geciteerd hebben? Dat is een wat merkwaardige gang van zaken dan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #57 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:07:09 »
Ik stoor me trouwens een beetje aan het feit dat de term 'suikervrij' niet 'zonder suiker' betekent, of althans, door veel mensen (en de suikervrij-hype) niet zo wordt gebruikt. Ze gebruiken het als 'vrij van geraffineerde suikers'. Maar van ongeraffineerde suikers wil ik ook niet al te veel binnenkrijgen... en sowieso vind ik het taalkundig dubieus.

Hier stoor ik me ook aan! Suikervrij is haast niet te doen. Eten zonder toegevoegd suiker wel. Maar kom dan niet aanzetten met honing, dadels, etc.

Overigens stoor ik me sowieso aan toegevoegd suiker in hartige potjes/zakjes/soepjes (tomatensaus met suiker?!).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #58 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:11:46 »
Overigens stoor ik me sowieso aan toegevoegd suiker in hartige potjes/zakjes/soepjes (tomatensaus met suiker?!).
Laat ik nou nét vinden dat juist tomatensaus een klein beetje suiker nodig heeft  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Het ongezonde van suiker
« Reactie #59 Gepost op: 15 oktober 2015, 11:04:39 »
Brrr.... tomatensaus met suiker... :P

Ik vind ook dat suikervrij vaak verkeerd gebruikt wordt. Een suikervrij blog zoals http://eveschaub.com/no-sugar-recipes/ waar ze dus suikervrije taart bakken met maar liefst twee koppen dextrose erin. Dat noem ik echt niet suikervrij.

Ik eet zelf wel suiker, bijvoorbeeld op de havermout. Maar ik kook het zonder suiker, als ik het er overheen strooi gebruik ik maar een fractie van wat ik nodig hebt als ik het meekook. Ik snoep weinig, drink zelden frisdrank en drink thee etc. zonder suiker. Ik ga er gewoon van uit dat met mate suiker gebruiken geen probleem voor mijn lijf is. En de soort suiker maakt bij deze kleine hoeveelheden volgens mij ook niet uit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light