Vegatopia Forum

De lekkerste Parmezaan en Mozzarella

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ed Raket

  • **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Gepost op: 22 februari 2012, 12:07:32 »
Wat vinden jullie de lekkerste (vegetarisch gestremde) parmezaan en/of mozzarella, en waar kan ik die kopen?

Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2012, 20:41:45 »
Parmezaanse mag geloof ik officieel niet vegetarisch gestremd zijn. Ik ben wel eens een vegetarische tegengekomen, deze http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/9188-parmezaanse-kaas-met-vegetarisch-stremsel en die was wel oke.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2012, 01:08:58 »
Parmezaanse mag geloof ik officieel niet vegetarisch gestremd zijn.
Oew, misschien open ik nu een beerput, maar ik heb het al eerder willen vragen. De Amerikanen stremmen hun kaas, voor zover ik weet, 'al' grotendeels vegetarisch. De smaak laten we even buiten beschouwing - tenzij die toch een rol speelt. Klopt het dat de Europese kazen vooral 'nog' niet-vegetarisch worden gestremd, omdat dit wordt opgelegd door de EU-wetgeving? Dus dat bijvoorbeeld vegetarisch gestremde Parmezaanse kaas door dat 'schoonheidsfoutje' geen Parmezaanse kaas mag worden genoemd? En is daar een goede reden voor? (Ja, dit is vast een beerput  ::) ).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2012, 12:55:27 »
Vegetarisch stremsel geeft kaas een iets andere smaak.
This is between me and the vegetable!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2012, 15:52:19 »
..... Klopt het dat de Europese kazen vooral 'nog' niet-vegetarisch worden gestremd, omdat dit wordt opgelegd door de EU-wetgeving? .....
Nee

Parmezaanse kaas is een zogenaamde "beschermde oorsprongsbenaming" (BOB) Dat is een Europese verordening die streekproducten een bescherming biedt tegen namaak. De producenten of het betreffende land bepalen wat er wel of niet in een dergelijk product zit.
Maak je kaas op een andere manier dan de parmezanen hebben bedacht en/of niet in Parma, dan moet je er een andere naam op plakken. Dus wil je vegetarische parmezaanse kaas, dan moet je dat in Parma zien te regelen, niet in Brussel of Straatsburg. Of je gaat lekkere vegetarische kaas maken die lijkt op parmezaanse en je plakt er een andere naam op.


Sorry, een beetje bot, maar ik word wat kriegel wanneer mensen maar van alles op "Europa" schuiven. Ja dan kun je lekker mopperen. Maar dit soort regelgeving is altijd op verzoek van één of meer van de lidstaten. Er huist geen "Grote God" in Brussel of Straatsburg, we doen het gewoon zelf, via regering en/of belangenvereniging.

Edit: Excuus, Parmezanen heten Parmensi  (wikipedia)
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2012, 15:54:48 door RvO »

Offline Ed Raket

  • **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
Re:De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2012, 11:27:18 »
..... Klopt het dat de Europese kazen vooral 'nog' niet-vegetarisch worden gestremd, omdat dit wordt opgelegd door de EU-wetgeving? .....
Nee

Dat is een Europese verordening die streekproducten een bescherming biedt tegen namaak.


 ;D
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline Ed Raket

  • **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
Re:De lekkerste Parmezaan en Mozzarella
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2012, 11:33:40 »
Parmezaanse mag geloof ik officieel niet vegetarisch gestremd zijn. Ik ben wel eens een vegetarische tegengekomen, deze http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/9188-parmezaanse-kaas-met-vegetarisch-stremsel en die was wel oke.

Helaas kan ik die hier in de buurt (Winschoten) alleen per kilo kopen, ik ga verder zoeken want als het ook maar een beetje lijkt... Jummie!
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...