Vegatopia Forum

Eetbare kleurstoffen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Eetbare kleurstoffen
« Gepost op: 26 juli 2007, 13:57:52 »
Ik wil wel eens experimenteren met eetbare kleurstoffen in cakes en taarten. Online zie ik wel het een en ander te koop, maar het is vaak moeilijk te achterhalen of het vega is of niet.

Is rood altijd van kevertjes en hoe zit het met rose en paars etc?
Wat zijn goede merken?
Wat heb je nodig om een cake te kleuren: vloeibare of poeder-kleurstof?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2007, 15:32:06 »
Ik zou dat ook wel eens willen weten ja. Op een van je vragen heb ik wel antwoord; rood is niet altijd van kevertjes (luizen om precies te zijn  ;)). Je hebt bijvoorbeeld Bietenrood, maar volgens mij zijn er nog wel meer mogelijkheden. Als het karmijn- of cochinellerood heet is het in ieder geval wel van luizen gemaakt.

smikkeltje

Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2007, 12:46:51 »
ik gebruik meestal vloeibare kleurstof, maar je hebt er maar heeeel weinig van nodig! poederkleurstof heb ik ook nog nooit gezien eigenlijk ???
weet alleen niet wat er wel en niet vega is...

Ink

Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2007, 16:17:36 »
Van de kleurstoffen kun je het beste gaan naar de website van http://www.food-info.net/nl/e/e100-200.htm dan krijg je een overzicht met allerlei goed gekeurde kleur stoffen
er staat ook bij of ze geschikt zijn voo vegetaiers of niet en of ze bij werkingen hebben. er zijn best veel kleurstoffen die niet uit dieren worden gemaakt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2007, 16:36:14 »
Ik ben bekend met de E-nummers, maar vaak staat er op de verpakking niet welke er zijn gebruikt. Daarom ben ik meer op zoek naar merken.

« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 16:37:36 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2007, 13:39:23 »
Heb je zelf al iets gekocht/gebruikt? Ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2007, 18:26:00 »
Ik wilde vandaag roze glazuur maken. Nu had ik gelezen dat dat met vruchtensap of siroop kon, dus ik heb het met aardbei siroop gedaan. Strikt gezien is het roze ja maar daar is alles ook mee gezegd. Vrolijk word ik er niet van in ieder geval dus volgende keer toch maar echt een kleurstof gebruiken.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2007, 13:28:18 »
Dat zou het toch behoorlijk roze moeten worden, bij mij wel in ieder geval. Je moet niet eerst glazuur maken met water en dan siroop er door doen, je moet het glazuur wel met pure siroop en poedersuiker maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

brenda_lelie

Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2007, 14:08:06 »
ik heb een keer roze glazuur gemaakt met sap van bloedsinaasappels

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2007, 14:03:56 »
Dat zou het toch behoorlijk roze moeten worden, bij mij wel in ieder geval. Je moet niet eerst glazuur maken met water en dan siroop er door doen, je moet het glazuur wel met pure siroop en poedersuiker maken.

Ik begon inderdaad met siroop maar het smaakte toen zo overheersend naar siroop dat ik met water verder ben gegaan. Misschien volgende keer met sap proberen dan maar, dat smaakt wat minder sterk natuurlijk.

vegakok

Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2011, 10:49:16 »
Ik weet dat dit al een oud topic is, maar ik reageer toch maar voor iedereen die net als mij via google hier op uitkomt.
bij  http://www.deleukstetaartenshop.nl/ staan de ingredienten vermeld op de website....
Dan kun je mooi zien of het vega is voor je iets aanschaft.....

Zo zag ik dat de Sugarflair Paste Colour vega is, maar de Wilton EU Icing Color niet.
Ook de Rainbow Dust Kleurpoeders, kleurstiften en de Food Paint zijn vega.

Hoop dat ik hier mensen mee heb geholpen

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2012, 11:58:04 »
Ik heb ze ook van bovenstaande vandaan, en ze hebben daar ook natuurlijke kleurstoffen; dus geel is van curcuma, zwart is van kool etc.
Voor zover ik weet zijn die allemaal vega.  :) Ik had ze eigenlijk om soya was te kleuren, maar dat werkt niet, want het is op waterbasis, was ik even vergeten.  ;)

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Eetbare kleurstoffen
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2012, 11:58:54 »
[edit] ik heb ze trouwens van taartenfee.be , maar dat is geloof ik alleen groothandel[/edit]