Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Veganistische cake of taart
« Reactie #40 Gepost op: 07 mei 2003, 17:13:37 »
Oeps, het is een erg plat en een beetje uit elkaar gevallen cakeje geworden. Volgende keer maar een banaantje minder en wat meer wijnsteenbakpoeder (galgje!). Volgens kindlief wel érg lekker. Ik heb net zelf ook een stukje geproefd en de cake is in ieder geval zoet genoeg. Ook het mengsel van rijst- en speltmeel is goed.

Maar...... de cake die Selly had gebakken volgens het recept van Dick was lekkerder !! De mijne kan daarentegen ook gegeten worden door mensen die geen tarwe mogen.

Volgende keer wat bakpoeder erbij maakt het denk ik al wat hoger.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Veganistische cake of taart
« Reactie #41 Gepost op: 07 mei 2003, 19:33:41 »
Wijnsteenbakpoeder is toch ook goed? Of bedoel je dat ik er nog meer bij moet doen, want dat denk ik inderdaad ook.
Van leven ga je dood

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Veganistische cake of taart
« Reactie #42 Gepost op: 07 mei 2003, 21:03:42 »
Maar...... de cake die Selly had gebakken volgens het recept van Dick was lekkerder !!

Tja.. maar de mijne had ik de avond voordat jullie em proefden gemaakt, en had een nacht gehad om af te koelen, toen was ie wel steviger dan toen ie net uit de oven kwam.
,,,,فلافل

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Veganistische cake of taart
« Reactie #43 Gepost op: 08 mei 2003, 07:48:28 »
Ik heb de cake gisteren weer in het bakblik terug gedaan en het geheel nog eens stevig aangedrukt. Ik heb net een plak afgesneden voor mijn zoon en het ziet er nu stevig en compact uit (iets platter misschien  ;)).
Van leven ga je dood

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Veganistische cake of taart
« Reactie #44 Gepost op: 08 mei 2003, 07:57:05 »
Ik gebruik altijd een half zakje wijnsteenbakpoeder.
Ik denk dat het ligt omdat er geen bloem in zit.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Veganistische cake of taart
« Reactie #45 Gepost op: 08 mei 2003, 08:26:34 »
Dat heb ik ook gebruikt, maar ik heb een potje van 100 gr. Hoeveel gram is een half zakje?
Van leven ga je dood

femke

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #46 Gepost op: 20 mei 2003, 13:04:17 »
En het Bananenbrood kan ook doorgaan voor cake en is superlekker! 8)

Heb je dat bananenbrood echt gemaakt met canola(=koolzaad?) olie of heb je een andere olie of boter gebruikt?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #47 Gepost op: 20 mei 2003, 13:13:08 »
En het Bananenbrood kan ook doorgaan voor cake en is superlekker! 8)

Heb je dat bananenbrood echt gemaakt met canola(=koolzaad?) olie of heb je een andere olie of boter gebruikt?


Is canola koolzaad? Ik kom er maar niet uit..... Maar ik heb denk ik olijfolie gebruikt.

femke

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #48 Gepost op: 20 mei 2003, 13:21:06 »
Zie  http://www.drweil.com/app/cda/drw_cda.html-command=TodayQA-questionId=3424-pt=Question , daar staat meer info over canola oil. Het is een soort Canadese variant (Canadian Oil) op rapeseed oil=koolzaadolie. Maar ik denk dat ik het ook gewoon met olijfolie ga proberen. Ben benieuwd of het wat wordt. Het lijkt zo gek om olie i.p.v. boter te gebruiken. Weet je zeker dat je niet toevallig de olie hebt vervangen door boter?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2003, 13:28:27 door femke »

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #49 Gepost op: 20 mei 2003, 13:26:39 »
Heeft er iemand een recept voor veganistische aardbeientaart?
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

femke

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #50 Gepost op: 20 mei 2003, 13:33:35 »
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2003, 13:39:01 door femke »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #51 Gepost op: 20 mei 2003, 13:35:49 »
Ben benieuwd of het wat wordt. Het lijkt zo gek om olie i.p.v. boter te gebruiken. Weet je zeker dat je niet toevallig de olie hebt vervangen door boter?


Yep, dat weet ik heel zeker, aangezien ik dat niet gebruik:). Het was olijfolie, daar ging het ook prima mee:) En ik heb walnoten en para-noten gebruikt.

Succes!

femke

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #52 Gepost op: 20 mei 2003, 13:38:13 »
Thanx! Ga ´m nu maken, dus ik zal later verslag uitbrengen.

femke

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #53 Gepost op: 23 mei 2003, 20:19:13 »
Ja, hij was gelukt Je moet alleen niet denken aan cake, het is steviger en voedzamer. Wel een aanrader hoor, erg simpel te maken. Ik had i.p.v. bloem, baking soda en vanille gewoon biologisch cakemeel gebruikt waar dat allemala al in zit. Ik ga er alleen volgende keer wel wat meer noten erdoor doen, die maken het juist lekker!
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2003, 20:21:59 door femke »

Elsbeth

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #54 Gepost op: 25 mei 2003, 23:17:24 »
Uhm iemand wel een veganistische space cake gemaakt..? Ik heb het laatst geprobeert, maar het was één groot fiasco.  :pukey: Recepten?

overanalizing

Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #55 Gepost op: 26 mei 2003, 17:23:49 »
Van het oude forum:

"twee koppen bloem, één kop suiker, halve kop olie, twee eetlepels bakpoeder, één eetlepel baking soda (of calciumcarbonaat, te halen bij de apotheker) De boel mixen en dan sojamelk toevoegen (ca. één kop) tot het de juiste dikte heeft. Daarna kun je de rest toevoegen: rozijnen, maroc, marihuana, (...)"

"Je smelt dus de boter (niet koken!). Je smijt er een goede hoeveelheid eigen teelt wiet (in kleine stukjes: veel werk) bij, roert zo wat. De hasjolie (het gore spul wat ook aan je vingers gaat zitten als je aan het toppen bent) ofzo, verwijdert zich vervolgens van de wiet en gaat dan in de gesmolten boter zitten. (eigenlijk zou je dit al stoned moeten doen voor een adequate beschrijving  , aan de andere kant ontkom je niet aan een licht gevoel door wat er vrijkomt, waarschuwing: de geur blijft ook nog wel even hangen.) De gesmolten boter ziet er dan ook niet meer uit als gesmolten boter maar als bruine zut. Dit duurt allemaal niet zo lang hoor, een minuut of 5? Het is meer een kwestie van gevoel. Dan zit die wiet er dus nog in, dus je gooit het door een zeef, de wiet gooi je weg en die bruine substantie gebruik je om cake te maken. Zelf ooit een joekel van een arretjescake (laat het mijn oma niet horen!) mee gemaakt, in het geheel niet veganistisch, maar hij deed het op zich goed, mag ik wel zeggen  Dan weet je het, dunkt me . "

De namen heb ik maar weggelaten. ;)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #56 Gepost op: 26 mei 2003, 17:27:13 »
"Je smelt dus de boter (niet koken!). Je smijt er een goede hoeveelheid eigen teelt wiet (in kleine stukjes: veel werk) bij, roert zo wat. De hasjolie (het gore spul wat ook aan je vingers gaat zitten als je aan het toppen bent) ofzo, verwijdert zich vervolgens van de wiet en gaat dan in de gesmolten boter zitten.
doet me denken aan shake 'n' baked, het kookprogramma van pottv.

zeer cool :)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #57 Gepost op: 31 mei 2003, 12:45:10 »
brownies

2 koppen bloem
2 koppen suiker
1/2 kop cacao
1 tl bakpoeder
1/2 tl zout
1 kop water
1 kop olie
1 tl vanille
1/2 kop gehakte noten

meng de droge ingredienten. roer dan het water, de olie en de vanille erdoor. meng daarna de noten erin. doe het in een ingevet bakblik. bak het een half uur op 175 graden C.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #58 Gepost op: 31 mei 2003, 19:12:04 »
Die brownies ga ik morgen eens lekker uitproberen! :)
Hoeveel brownies haal je uit deze hoeveelheid?

Nu nog gehakte noten zien te vinden! :) Gooi er denk wel wat pinda's doorheen ofzo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #59 Gepost op: 31 mei 2003, 19:16:41 »
Hoeveel brownies haal je uit deze hoeveelheid?
één hele grote ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.