Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #520 Gepost op: 27 september 2011, 22:14:32 »
Maar niet zo spectaculair is misschien juist wel praktisch om in productie te nemen. Ik moest ook meteen aan jou denken als potentionele deelneemster.

:gossip: Verder vond ik een jaar lang gratis taart al niet zo'n logische prijs voor iemand die zelf graag taarten bakt, maar het is natuurlijk wel leuk om te vertellen  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #521 Gepost op: 27 september 2011, 23:37:46 »
Bij de Hema hebben ze volgens mij al het eea aan fruittaarten in hun assortiment, dus dat zou geen meerwaarde zijn. En als ik meedoe, wil ik wel winnen ook. Ik weet natuurlijk niet welke mensen er nog meer mee gaan doen. Ik weet dat ik iets beter kan bakken dan de algemene 'we mixen een doos van dokter oetker in elkaar'-Hollander, maar ik ben nog steeds geen echte patissier.
Tegenwoordig zie je veel mensen zelf bakken, maar vaker is dat dan zo'n Amerikaanse gekleide taart, met ingewikkelde laag fondant/marsepein erop. Ziet er leuk uit hoor, maar qua smaak vind ik dat meestal toch snel minder. Vaak is dat gewoon een biscuitkoek (meestal ook nog eens van een voorgebakken mix) met jam ertussen ofzo. Ik vind dat saai en niet zo lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #522 Gepost op: 28 september 2011, 08:42:23 »
Ik geloof in jou, koekje! ;)
Moest je niet zo ver wonen, ik zou best willen komen voorproeven of de taart wel helemaal je dat is. ;D

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #523 Gepost op: 28 september 2011, 17:11:47 »
 :hungry:  Taartmeet bij koekje, jeujjjjjj  :wave:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #524 Gepost op: 28 september 2011, 20:05:16 »
Bij de Hema hebben ze volgens mij al het eea aan fruittaarten in hun assortiment, dus dat zou geen meerwaarde zijn. En als ik meedoe, wil ik wel winnen ook. Ik weet natuurlijk niet welke mensen er nog meer mee gaan doen. Ik weet dat ik iets beter kan bakken dan de algemene 'we mixen een doos van dokter oetker in elkaar'-Hollander, maar ik ben nog steeds geen echte patissier.
Tegenwoordig zie je veel mensen zelf bakken, maar vaker is dat dan zo'n Amerikaanse gekleide taart, met ingewikkelde laag fondant/marsepein erop. Ziet er leuk uit hoor, maar qua smaak vind ik dat meestal toch snel minder. Vaak is dat gewoon een biscuitkoek (meestal ook nog eens van een voorgebakken mix) met jam ertussen ofzo. Ik vind dat saai en niet zo lekker.

Ik ga ook eens denken  ;D

Ik vind die marsepein taartjes best leuk, maar idd vooral mooier dan lekker. Had laatst voor t schoonmormel in plaats van gewone botercreme bastognebotercreme gemaakt en daarnaast kersen vlaaivulling (ook zelf gemaakt) en chocolade topping. dat was in combinatie met een chocoladebiscuit toch wel een erg goede combi.

Maar idd in zo'n wedstrijd zou ik daar niet aan denken. Ik denk aan mijn lekkere cake taartje met limoeltopping, alleen de pitachenootjes erbovenop kunnen bijv al niet bij een winkeltaart, die worden heel erg vies klef.

Ik denk dat mijn werk een jaar lang tijd best leuk zou vinden ;) maar wat ik er verder mee zou kunnen... een taart gevecht houden denk ik ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #525 Gepost op: 28 september 2011, 21:39:40 »
maar wat ik er verder mee zou kunnen... een taart gevecht houden denk ik ;D
Jaaaaah! :D :D

Offline Sam

  • ******
  • 7.056
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #526 Gepost op: 26 november 2012, 11:19:50 »
Winterse griesmeelpudding met bitterkoekjes (4 kleine porties):
12 bitterkoekjes
een halve liter (soja) melk
1 eetlepel suiker
50 of 60 gram griesmeel (kijk op het pak wat nodig is voor een halve liter pudding)
4 eetlepels speculaas likeur

8 bitterkoekjes in vieren snijden en alvast in puddingvormpjes doen met elk een eetlepel speculaarlikeur. Een aantal uren laten weken in de speculaaslikeur, of 20 seconden in de magnetron, dat bespoedigt het weken enorm! Dan een halve liter (soja)melk met vier bitterkoekjes aan de kook brengen, met de staafmixer de bitterkoekjes helemaal fijn maken in de melk. Griesmeel toevoegen en koken tot het een pap wordt, proeven en suiker naar smaak toevoegen, in de vormpjes met de bitterkoekjes gieten, even doorscheppen zodat de bitterkoekjes-stukjes goed verdeeld worden. Een uur of drie af laten koelen tot ze stevig zijn. Ik leg er zelf altijd meteen een velletje vershoudfolie op tegen velvorming, maar sommige mensen zijn juist fan van zo'n vel  :scaredblue:

Let op: ik maak deze pudding met sojamelk die van zichzelf al licht zoet is, de bitterkoekjes en speculaarlikeur maken het ook zoet, ik voeg dus minder suiker toe dan op de griesmeel verpakking staat. Ik raad je aan om eerst te proeven en dan suiker naar smaak toe te voegen en niet uit te gaan van wat er op de griesmeel verpakking staat. Pakjes griesmeelpudding die kant-en-klaar gemixt zijn met suiker zijn naar mijn smaak niet geschikt voor dit recept.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #527 Gepost op: 28 november 2012, 11:11:06 »
Lekker Sam!
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #528 Gepost op: 09 januari 2013, 14:27:59 »
Ik wil dit weekend taart maken (hazelnootchocolade http://fiekefatjerietjes.wordpress.com/2012/10/10/vegan-mofo-11-hazelnoot-chocoladetaart/)
maar wil ipv vanillebloem agar agar gebruiken.

Heeft iemand ervaring met agar gebruiken om een vloeistof tot pudding/kwark te verdikken? k heb eerder de kwarktaart van yofu gemaakt met agar, maar yofu is uit zichzelf al een stuk dikker.
Tips????
Za Zemiata!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #529 Gepost op: 09 januari 2013, 15:11:36 »
We hebben een agar-draad! http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12887.0.html

Hier nog wat meer over gelatine-alternatieven: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9530-vegetarische-alternatieven-voor-gelatine


Zelf heb ik een paar jaar terug dit een jelly shot gemaakt met agar: http://www.vegatopia.com/vega/actueel/in-het-nieuws/11447-q-day-2011-let-them-eat-agar
Het merk wat ik gebruikte (die uit de biowinkel geloof ik) maakte het te stevig, maar de bindingskwaliteiten verschillen per merk. Je kunt voor de zekerheid een kopje van de vloeistof binden met een ietsiepietsie agar en dan kijken of het bevalt.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #530 Gepost op: 09 januari 2013, 15:32:56 »
Ik weet niet zeker wat vanillebloem is, maar ik zou denken (een soort) custardpoeder. Waarom wil je dat niet gebruiken?
This is between me and the vegetable!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #531 Gepost op: 09 januari 2013, 19:26:21 »
wat ik vond in de supermarkt stond bol van de rare bestandsdelen, oa ook melkbestandsdelen. het recept vermeld vanillebloem, maar ik weet niet of dat in NL te krijgen is, ik kon het niet vinden tussen het rijtje in de supermarkt.. alleen vanillesuiker dan wel vanillepoeder voor pudding (met die ingredienten dus)
Za Zemiata!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #532 Gepost op: 09 januari 2013, 19:41:18 »
Dit lijkt vanillebloem te zijn:


Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #533 Gepost op: 09 januari 2013, 20:50:51 »
ja, maar tijd om dat nog te krijgen...?  :-\
Za Zemiata!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #534 Gepost op: 09 januari 2013, 20:59:04 »
ja, maar tijd om dat nog te krijgen...?  :-\

In de supermarkt, Dr. Oetker schijnt het ook te verkopen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #535 Gepost op: 09 januari 2013, 21:05:24 »
En dan is het denk ik custardpoeder, en als je dat niet wil gebruiken kun je denk ik ook maizena met een beetje vanillesuiker gebruiken. Dat lijkt me ongeveer custardpoeder.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #536 Gepost op: 09 januari 2013, 21:08:02 »

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #537 Gepost op: 10 januari 2013, 10:23:10 »
Blij!
Bij mijn favo biowinkletje vraag ik naar Custard/vertel over Vanillebloem, vind ik daar:
Bio Natura, Bourbon vanille zoiets als dit
http://www.natur-reform.com/de/vanillepudding-bio-natura-3stk

ingredienten: maismeel, vanillepoeder, zout. (alles bio)
there we go!
Za Zemiata!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #538 Gepost op: 10 januari 2013, 16:38:26 »
Fijn! Laat je nog even weten hoe de taart is geworden?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #539 Gepost op: 12 januari 2013, 14:41:08 »
Kan het niet misschien vanillesuiker-achtig iets zijn? Ik weet dat ze poedersuiker in België bloemsuiker noemen. En witte basterdsuiker is blonde suiker  ;D