Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Welsh cakes
« Reactie #580 Gepost op: 27 augustus 2015, 13:00:51 »
Welsh cakes

Deze welsh cakes leerde ik een paar maanden geleden kennen op de gezellige overdekte markt in Cardiff, de hoofdstad van Wales. Ze werden er verkocht in alle mogelijke variaties, en zeker niet alleen aan toeristen. Gelukkige hoef je niet naar Wales te gaan om van de cakejes te kunnen genieten. Ze zijn gemakkelijk te maken en je hebt er niet eens een oven voor nodig. Dus ook een handig recept als je op kamers zit.

Source: Welsh cakes

Vegatopia

[Koken] Nectarinebroodjes
« Reactie #581 Gepost op: 06 september 2015, 19:00:16 »
Nectarinebroodjes

Vanuit menig bakkersetalage lachen ze je toe: Deense zoete broodjes, oftewel ‘Danish pastries’. Ze zien er prachtig uit, smaken heerlijk zoet en zijn helaas totaal niet gezond. Bladerdeeg is geweldig, maar soms mag zoetigheid best een beetje gezonder zijn. Deze vegan broodjes zijn nog altijd zoet genoeg, maar door het volkorendeeg zijn ze net iets minder ‘zondig’.

Source: Nectarinebroodjes

Vegatopia

[Koken] Ongebakken havermoutrepen met pindakaas
« Reactie #582 Gepost op: 04 oktober 2015, 13:00:31 »
Ongebakken havermoutrepen met pindakaas

Ik ben helemaal geen suikerhater. Liever eet ik een koekje met echte suiker in plaats van zoetstoffen waar ik zo’n vreemde, weeïge nasmaak van krijg. Maar het punt is: het gaat bij mij nooit lang goed. Eerst kan ik nog gerust één koekje eten, of twee. Niet veel later gaan de koekjes met stapels tegelijk mijn mond in en eet ik gedachteloos zo een pak Bastognekoeken leeg.

Source: Ongebakken havermoutrepen met pindakaas

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Toetjes, taarten, koekjes en gebak
« Reactie #583 Gepost op: 12 november 2015, 15:13:30 »
Heeft iemand misschien een goed recept voor Mississipi Mud Pie (zonder witte bovenkant) met Oreo-bodem?

Liefst zonder mascarpone.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Toetjes, taarten, koekjes en gebak
« Reactie #584 Gepost op: 12 november 2015, 17:55:36 »
Heeft iemand misschien een goed recept voor Mississipi Mud Pie (zonder witte bovenkant) met Oreo-bodem?

Liefst zonder mascarpone.

Helemaal vegan?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Koekjes
« Reactie #585 Gepost op: 23 november 2015, 14:38:17 »
Vorige weet at ik met smaak 3 koeken van Leev op, de oerkoekjes met zonnebloempitten:
http://www.ah.nl/producten/product/wi237553/leev-biologische-oerkoek-zonnebloem

Ze zijn hartstikke stevig, zelfs hard te noemen, maar ik vond ze heerlijk! Weet iemand wat voor soort koeken dit zijn? Ik zou ze graag zelf namaken.

Vegatopia

[Koken] Rijstepap mit proeme
« Reactie #586 Gepost op: 26 november 2015, 13:01:16 »
Rijstepap mit proeme

Met de opkomst van de havermoutpap in hippe Amsterdamse kringen wil ik een gooi doen om ook weer terug te gaan naar de rijstepap. Vroeger was die Franse uit de supermarkt mijn ultieme toetje: dik, smeuïg, vol met rijst (althans, dat was mijn beleving). Nu is het meer een soort vanillepudding geworden met verdwaalde rijstkorrels erin. Een teleurstelling als je zin hebt in een goede pap.

Source: Rijstepap mit proeme

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: [Koken] Rijstepap mit proeme
« Reactie #587 Gepost op: 26 november 2015, 14:00:52 »
Lekker, rijstepap is een van mijn favorieten voor zowel ontbijt als toetje. Ik wil wel graag een lans breken voor het maken van rijstepap met arboriorijst of sushirijst in plaats van paprijst. Het moet langer koken maar je krijgt een enorm lekkere bite en ook een heel volle smaak.

Een vegan alternatief op basis van rijstemelk is ook aan te raden trouwens. Fijn dat er aandacht is voor dit vergeten gerecht!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] Echte kruidnootjes
« Reactie #588 Gepost op: 04 december 2015, 13:00:44 »
Echte kruidnootjes

Ook kruidnootjes ontkomen niet aan de 'fit girls met superfoods'-trend. Op social media zie ik de ene ontglute versie na de andere suikervrije (nou ja, met dadels, honing en ahornsiroop, dat mag weer wel) voorbijkomen. Het gewone nootje lijkt bijna vergeten eten. Zal het niet lang meer duren voor we bij kruidnootjes aan balletjes bevroren kokosolie met biologisch-dynamisch geteelde speculaaskruiden denken? Nee toch?! Daarom vandaag een recept voor echte kruidnootjes: met gluten, vet en suiker!

Source: Echte kruidnootjes

Vegatopia

[Koken] Spiraalkoekjes met maanzaad
« Reactie #589 Gepost op: 13 december 2015, 13:00:09 »
Spiraalkoekjes met maanzaad

Maanzaad gebruiken we in Nederland vooral om op broden en broodjes te strooien. Onze oosterburen zijn er veel creatiever mee. In elke bakkerij is er wel een lekker baksel te vinden met zoete ‘mohnvulling’. Heel lekker, anders dan anders en met een fijne crunch. Deze vegan koekjes hebben een mooie spiraal van maanzaadvulling en zijn niet moeilijk om te maken.

Source: Spiraalkoekjes met maanzaad

Vegatopia

[Koken] Stoofpeertjes met bloedsinaasappel en masala
« Reactie #590 Gepost op: 10 januari 2016, 13:00:07 »
Stoofpeertjes met bloedsinaasappel en masala

In dit recept komen mijn favoriete soorten winterfruit samen, namelijk stoofpeertjes en bloedsinaasappel. Om de peertjes een spicy smaak te geven, wordt een mengsel van Indiase specerijen (masala) gebruikt. Als de peertjes zachtjes stoven, nemen ze alle smaken en kleuren op van de masala en de bloedsinaasappel.

Source: Stoofpeertjes met bloedsinaasappel en masala

Vegatopia

[Koken] Cashewfudge
« Reactie #591 Gepost op: 24 januari 2016, 13:01:07 »
Cashewfudge

Maak eens cashewfudge, een plantaardig snoepje dat behoorlijk lijkt op traditionele fudge maar ook wel wat weg heeft van borstplaat. Het is namelijk iets kruimeliger dan gewone fudge met gecondenseerde melk en boter. Varieer ook eens met rum-rozijnen of met grof zeezout voor een salted cashewfudge.

Source: Cashewfudge

Vegatopia

[Koken] Citroengeluk (lemon curd)
« Reactie #592 Gepost op: 07 februari 2016, 13:00:39 »
Citroengeluk (lemon curd)

Ik noem dit geluk in een potje, omdat ik altijd zo blij word als ik dit proef. Lemon curd is van oorsprong Engels en past goed bij de traditie van een uitgebreid ontbijt of een high tea. Ik vind zelfgemaakte curd veel lekkerder dan gekochte. En het is zo gemaakt! Behalve op een brosse beschuit smaakt het ook erg lekker door vanillevla.

Source: Citroengeluk (lemon curd)

Vegatopia

[Koken] Valentijn: truffels met whisky en gember
« Reactie #593 Gepost op: 14 februari 2016, 13:00:14 »
Valentijn: truffels met whisky en gember

Op 14 februari is het Valentijnsdag en dan krijgen veel dames bonbons van hun geliefde. De meeste mannen houden echter niet zo van mierzoete chocolade. Speciaal voor alle mannen zijn deze stoere vegan truffels met whisky en gember! (Natuurlijk ook voor alle dames die niet zo’n zoetekauw zijn…)

Source: Valentijn: truffels met whisky en gember

Vegatopia

[Koken] Crumble met peren en chocolade
« Reactie #594 Gepost op: 22 februari 2016, 13:00:24 »
Crumble met peren en chocolade

Vanaf de herfst zijn Hollandse peren in het seizoen. Een mooie fruitsoort mee te koken in de winter dus, zeker in gebak en desserts! Chocolade en peren doen het klassiek goed samen. Daarom maken we vandaag een ultiem dessert van zoete peren met krachtige chocolade.

Source: Crumble met peren en chocolade

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Crumble met peren en chocolade
« Reactie #595 Gepost op: 22 februari 2016, 14:34:28 »
Is dit recept voor havervlokken waar je in een paar minuten pap van maakt, of kan het met die vlokken die een hele tijd weken/koken?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Crumble met peren en chocolade
« Reactie #596 Gepost op: 22 februari 2016, 14:55:58 »
Is dit recept voor havervlokken waar je in een paar minuten pap van maakt, of kan het met die vlokken die een hele tijd weken/koken?
Ik neem aan dat Emma geen havermout (dus dat spul voor de pap) heeft gebruikt. Volgens mij kun je zowel fijne als grove havervlokken gebruiken. De grove vlokken blijven dan lekker knapperig.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Crumble met peren en chocolade
« Reactie #597 Gepost op: 22 februari 2016, 19:55:07 »
Is dit recept voor havervlokken waar je in een paar minuten pap van maakt, of kan het met die vlokken die een hele tijd weken/koken?
Ik neem aan dat Emma geen havermout (dus dat spul voor de pap) heeft gebruikt. Volgens mij kun je zowel fijne als grove havervlokken gebruiken. De grove vlokken blijven dan lekker knapperig.
Mooi, ik heb nog een zaak waar ik van af moet: als havermout vond ik dat namelijk niet zo'n succes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Vegatopia

[Koken] Avocadotaart met noten, dadels, kokos en ahornsiroop
« Reactie #598 Gepost op: 22 maart 2016, 13:00:03 »
Avocadotaart met noten, dadels, kokos en ahornsiroop

Er bestaan vele avocadotaart-recepten, maar door er mijn eigen draai aan te geven is het toch een originele taart geworden. Hij is zalig romig van structuur door de avocado en heerlijk in combinatie met de bodem van noten en dadels. Je kunt de taart ook als dessert serveren, in acht kleine soufflébakjes. Je zou hem zelfs als (paas)ontbijt kunnen eten.

Source: Avocadotaart met noten, dadels, kokos en ahornsiroop

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: [Koken] Avocadotaart met noten, dadels, kokos en ahornsiroop
« Reactie #599 Gepost op: 28 maart 2016, 20:17:36 »
Dit lijkt me ook echt een fantastisch recept, ik hoop hier gauw eens aan toe te komen! :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.