Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Roqueforttorentjes met gele-rozijnencompôte
« Reactie #600 Gepost op: 27 april 2016, 13:01:31 »
Roqueforttorentjes met gele-rozijnencompôte

Je kent ze vast wel, die dadelrolletjes met noten waarop blauwe kaas zo heerlijk smaakt. Die combinatie is fantastisch, vooral met roquefort. Het leek me een erg leuk idee om een dessert te maken van dadels en noten en dat dan te combineren met roquefort. Samen met een compôte van gele rozijnen bleek dit een heerlijk gerecht.

Source: Roqueforttorentjes met gele-rozijnencompôte

Vegatopia

[Koken] Sagoparels met siroop van rijstmelk, citroengras en gember
« Reactie #601 Gepost op: 02 juni 2016, 13:00:15 »
Sagoparels met siroop van rijstmelk, citroengras en gember

Van Lima kregen we Ricedrink Original opgestuurd: rijstmelk. Een zeer veelzijdig product dat tegenwoordig veel wordt gebruikt voor ontbijtjes zoals overnight oats en smoothies. Maar wist je dat je er ook een verrukkelijke Aziatische karamelsiroop mee kunt maken? Kelly ontwikkelde dit spannende recept met sagoparels en laat je zien hoe je het eenvoudig zelf maakt.

Source: Sagoparels met siroop van rijstmelk, citroengras en gember

Vegatopia

[Koken] Vlaai met aardbeien en rabarber
« Reactie #602 Gepost op: 19 juni 2016, 13:00:32 »
Vlaai met aardbeien en rabarber

Nederland kent vele lange-afstandswandelpaden in de verste uithoeken van Nederland. Wanneer je zo’n route loopt besef je weer hoe mooi Nederland eigenlijk is en hoe goed haar lokale producten en gerechten zijn. Het Krijtlandpad is een route door de Limburgse heuvels van Maastricht tot het Drielandenpunt en weer terug. Hier aten wij een verrukkelijke beloning voor een lange dagtocht: aardbei-rabarbervlaai. Die toonde maar aan hoe lekker fruit van lokale bodem in het seizoen kan zijn. Ik geef hieronder mijn versie.

Source: Vlaai met aardbeien en rabarber

Vegatopia

[Koken] Feestelijke Belgische Cupcakes
« Reactie #603 Gepost op: 21 juli 2016, 13:00:41 »
Feestelijke Belgische Cupcakes

Op 21 juli viert België feest. Op deze dag in 1831 legde de eerste koning, Leopold I, de grondwettelijke eed af als koning. Vegatopia viert mee met feestelijke cupcakes die twee typisch Belgische smaken samenbrengen: chocolade en speculaas. De cakejes zijn eenvoudig te maken en lekker bij de koffie of om mee te nemen voor de picknick in het (Warande)park.

Source: Feestelijke Belgische Cupcakes

Vegatopia

[Koken] Rijstevlaai met banaan
« Reactie #604 Gepost op: 14 augustus 2016, 19:00:13 »
Rijstevlaai met banaan

Zelf rijstevlaai maken is erg leuk omdat je zo kunt variëren met de smaak. Deze variant is vegan en krijgt een tropisch tintje door de banaan, kokos en rum. Natuurlijk zijn er nog veel meer variaties mogelijk, met vers rood fruit of chocolade bijvoorbeeld… Laat je vooral niet afschrikken door de bodem van gistdeeg, het is echt een recept dat bijna niet kan mislukken.

Source: Rijstevlaai met banaan

Vegatopia

[Koken] Grand Gateau
« Reactie #605 Gepost op: 21 augustus 2016, 13:00:13 »
Grand Gateau

Grand Gateau is een enorm populair dessert op Braziliaanse kookwebsites. Het werd bedacht door de luxe restaurantketen Paris 6. Op de menukaart staan Franse en Italiaanse gerechten die sterk op een Braziliaanse leest geschoeid zijn. Ze zijn vooral beroemd om hun grand gateau, een rijkelijk versierde moelleux au chocolat waarin een magnumijs gestopt wordt.

Source: Grand Gateau

Re: [Koken] Grand Gateau
« Reactie #606 Gepost op: 21 augustus 2016, 13:27:53 »
Citaat
Voor de één is dit het ultieme genot, voor de ander is dit de dessertvariant van patat oorlog

Komt op mij dan nog het meest over als de dessertvariant van patat kernoorlog.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Grand Gateau
« Reactie #607 Gepost op: 21 augustus 2016, 15:34:48 »
Ik vind het wel een leuk idee al zou ik het niet zo snel maken denk ik :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re: [Koken] Grand Gateau
« Reactie #608 Gepost op: 21 augustus 2016, 23:06:36 »
Citaat
Voor de één is dit het ultieme genot, voor de ander is dit de dessertvariant van patat oorlog

Komt op mij dan nog het meest over als de dessertvariant van patat kernoorlog.

Google eens plaatjes met 'grand gateau receita", dan ga je zien dat onze versie nog erg zedig is ;D
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Vegatopia

[Koken] Frisse mangotaart (zonder oven) met mascarpone en Griekse yoghurt
« Reactie #609 Gepost op: 04 september 2016, 13:00:41 »
Frisse mangotaart (zonder oven) met mascarpone en Griekse yoghurt

De exotische mango eet ik het liefst superrijp en mierzoet, zo uit het vuistje of als onderdeel van een toetje. Toen ik laatst zin had in én mango én taart als toetje maar geen oven tot mijn beschikking had, bedacht ik deze taart. Ook zoet, maar door de zonnebloempitten heeft het ook een iets aardsige smaak en is het daarnaast door de yoghurt en munt weer lekker fris. Een goede afsluiter van een exotisch diner (maar dichter bij huis kan natuurlijk ook!).

Source: Frisse mangotaart (zonder oven) met mascarpone en Griekse yoghurt

Vegatopia

[Koken] Braziliaanse kokostruffels (beijinho)
« Reactie #610 Gepost op: 07 september 2016, 13:00:49 »
Braziliaanse kokostruffels (beijinho)

Beijinho (letterlijk: kusje) is een snoepje dat in Brazilië erg populair is en vooral geserveerd wordt op verjaardagsfeestjes. De belangrijkste ingrediënten zijn gecondenseerde melk en geraspte kokosnoot. Het is zeer gemakkelijk klaar te maken en de bereidingswijze is bijna identiek aan die van brigadeiro.

Source: Braziliaanse kokostruffels (beijinho)

Vegatopia

[Koken] Fave dei morti: amandelkoekjes uit Italië
« Reactie #611 Gepost op: 01 november 2016, 19:00:45 »
Fave dei morti: amandelkoekjes uit Italië

In Italië bakken ze traditioneel amandelkoekjes op de vooravond van Allerzielen. Je kan ze overal in het land vinden, maar het recept verschilt een beetje van regio tot regio. Ook hebben de koekjes meerdere namen. Eén van de meest voorkomende namen is "fave dei morti", bonen van de doden. In sommige regio's noemen ze ze "osse dei morti", beenderen van de doden. In dat geval krijgen ze de vorm van kleine beenderen. Wij houden het zelf een beetje minder morbide en kiezen voor een al even traditionele ronde vorm.

Source: Fave dei morti: amandelkoekjes uit Italië
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 14:45:35 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Ontbijtcakeje met havermout en banaan
« Reactie #612 Gepost op: 06 november 2016, 13:00:41 »
Ontbijtcakeje met havermout en banaan

Doorgaans eet ik 's morgens gewoon havermoutpap. Maar soms heb ik ook wel zin om de routine wat te doorbreken, zonder me meteen op de chocoladebroodjes te storten. Na wat experimenteren ben ik uitgekomen bij dit simpele recept. Het is een "mug cake" en tegelijkertijd eenvoudig en evenwichtig ontbijt. 
Je bereidt het cakeje in de magnetron. Het beste resultaat krijg je in een ramekin van ongeveer 8,5 cm doorsnede. Je kan ook altijd een mok (beker) met rechte wanden gebruiken. Wanneer de bodem van je mok veel kleiner is dan de bovenkant, brandt de cake vrij snel aan op de bodem.

Source: Ontbijtcakeje met havermout en banaan

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Ontbijtcakeje met havermout en banaan
« Reactie #613 Gepost op: 09 november 2016, 11:56:51 »
Ik heb het idee dat die centiliters milliliters moeten zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re: [Koken] Ontbijtcakeje met havermout en banaan
« Reactie #614 Gepost op: 09 november 2016, 12:30:24 »
Ik heb het idee dat die centiliters milliliters moeten zijn.

Aangepast. Onze excuses voor de geleden ongemakken :)
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Ontbijtcakeje met havermout en banaan
« Reactie #615 Gepost op: 09 november 2016, 13:32:25 »
30 centiliter past gelukkig niet in een kopje met havermout en banaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Vegatopia

[Koken] Amandelcake met noten en abrikozen
« Reactie #616 Gepost op: 13 november 2016, 13:01:22 »
Amandelcake met noten en abrikozen

Ik houd erg van de wintermaanden. De zo bij de decembermaand horende lekkernijen liggen meestal al in september in de winkels, wat ik toch jammer vind. Persoonlijk ben ik niet zo dol op de vaak mierzoete marsepein en kant en klare amandelstaven. Ik maak mijn amandelstaven liever zelf, van échte amandelen en met bijna de helft minder suiker. Erg simpel om te maken en natuurlijk veel lekkerder. Deze amandelcake met noten en abrikozen smaakt naar amandelstaaf. Hij is gemaakt zonder suiker, maar gezoet met banaan en dadels. De noten, speculaaskruiden en gedroogde abrikozen maken deze cake heerlijk vol van smaak én passend bij deze tijd van het jaar.

Source: Amandelcake met noten en abrikozen

Vegatopia

[Koken] Chocolademoussetaart met kardemom en espresso
« Reactie #617 Gepost op: 27 november 2016, 13:00:40 »
Chocolademoussetaart met kardemom en espresso

Onlangs besprak Annemieke het boek Sirocco van Sabrina Ghayour. Ze gaf het boek met de kleurrijke cover vier sterren. Vandaag hebben we een recept eruit voor een chocolademoussetaart met kardemom en espresso. Eerder al plaatsen we het recept voor wortelsalade met tahin, geroosterde hazelnoten en munt!

Source: Chocolademoussetaart met kardemom en espresso

Vegatopia

[Koken] Sinterklaaspannenkoekjes
« Reactie #618 Gepost op: 04 december 2016, 13:01:38 »
Sinterklaaspannenkoekjes

De Sint is in het land en dat beïnvloedt onze eetgewoontes. Maar in plaats van speculaas en pepernoten te serveren, geven we vandaag een sinterklazige draai aan de klassieke pannenkoek. Het is een leuk dessert of een feestelijke lunch voor de kinderen. Daarnaast is het ook nog eens gemakkelijk te maken en snel klaar. Dan heb je ook nog genoeg tijd om cadeautjes in te pakken of om gedichtjes te schrijven.

Source: Sinterklaaspannenkoekjes

Vegatopia

[Koken] Gevulde feestcake
« Reactie #619 Gepost op: 11 december 2016, 13:00:58 »
Gevulde feestcake

Wintergebak en gekonfijte vruchten zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden, denk maar aan de versiering van banketletters of de vulling van kerststollen of panettones. Deze cake is rijkelijk gevuld met gekonfijt fruit en amandelen en alleen daardoor al een echte feestcake. Als versiering gebruik ik amandelsnippers die ik met een dunne laag marmelade op de cake 'plak', en voor extra feestelijkheid vrijwel ongezoete room en nog meer amandelsnippers.
 

Source: Gevulde feestcake