Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Glutenvrije kokos-marmercake
« Reactie #620 Gepost op: 18 december 2016, 13:00:25 »
Glutenvrije kokos-marmercake

Het boek Bakken Met Kennis van Eke Mariën kreeg vorige week maar liefst vier en een halve ster van Jessi. Vandaag mogen we een recept uit dit boek publiceren voor een glutenvrije kokos-marmercake, met kokos- en amandelmeel, chocolade en psylliumvezels (ook wel vlozaadvezels). Waarvoor je dat laatste soms nodig hebt in glutenvrije baksels, legt Eke onderaan het recept uit. Je koopt het o.a. bij de apotheek en online via winkels als Pit&Pit.

Source: Glutenvrije kokos-marmercake

Vegatopia

[Koken] Kerstkoekjes met appel
« Reactie #621 Gepost op: 26 december 2016, 13:00:59 »
Kerstkoekjes met appel

Mijn kinderen kijken nergens van op. Staat er een wildvreemde dame met een doos appels voor de deur? Niks aan de hand, dat is gewoon mama haar afwijking. Alles best, als zij de koekjes die met de appels gemaakt worden maar op mogen eten. De appels die ik kreeg droegen trouwens een stickertje met de wulpse merknaam Marlene en komen uit Alto-Adige. En dit recept kregen we erbij.

Source: Kerstkoekjes met appel

Vegatopia

[Koken] Worteltaartbonbons
« Reactie #622 Gepost op: 28 december 2016, 19:00:26 »
Worteltaartbonbons

Eerder deze maand bespraken we Feest Voor Iedereen van Alexandra Besel en plaatsten we al een recept eruit voor roodlofschuitjes met bloemkoolrijst, linzen, avocado & dukkah. Vandaag nog een recept uit dit boek, nu voor vegan en gluten- en geraffineerdesuikervrije worteltaartbonbons.

Source: Worteltaartbonbons

Vegatopia

[Koken] Bara Brith (rozijnencake met thee uit Wales)
« Reactie #623 Gepost op: 29 januari 2017, 13:00:35 »
Bara Brith (rozijnencake met thee uit Wales)

Dat de meeste Britten gek zijn op thee drinken is geen geheim, maar er wordt ook gebakken met thee. Op vakantie in Wales at ik voor het eerst Bara Brith, een soort kruising tussen krentenbrood, cake en kruidkoek. De rozijnen of krenten worden eerst geweekt in sterke, hete thee waardoor het baksel een heerlijke (lichte) theesmaak krijgt. Er zijn oneindig veel recepten voor Bara Brith, elke familie in Wales heeft volgens mij een eigen recept. Deze variant is veganistisch en gemaakt met Earl Grey thee, walnoten en gekonfijte sinaasappelschil. Maar gebruik gerust zwarte thee en uitsluitend rozijnen als je dat in huis hebt. 

Source: Bara Brith (rozijnencake met thee uit Wales)

Vegatopia

[Koken] Rozetten van filodeeg met mango en rode bessen
« Reactie #624 Gepost op: 05 februari 2017, 13:01:17 »
Rozetten van filodeeg met mango en rode bessen

Ik werk heel graag met filodeeg, al moest ik daar in het begin wel erg aan wennen. Het deeg scheurt makkelijk, en eenmaal uit de verpakking is het zaak het deeg vochtig te houden onder een vochtige theedoek. Voor verdere verwerking komt het niet zo precies en mag het er best een beetje rommelig uitzien. Omdat je meerdere laagjes filodeeg gebruikt, kun je met een mooi vel filodeeg een wat gescheurd exemplaar verdoezelen. Deze filodeegrozetten zijn lekker luchtig en fris, en de combinatie van de mango met custard is heerlijk. De vulling van de rozetten kun je variëren door bijvoorbeeld te kiezen voor appel met frambozen en pecannoten, of peer met halve druiven en walnoten. Je kunt de rozetten ook als dessert eten met een bolletje vanille-ijs.

Source: Rozetten van filodeeg met mango en rode bessen

Vegatopia

[Koken] Perzische liefdestaart
« Reactie #625 Gepost op: 12 februari 2017, 13:01:46 »
Perzische liefdestaart

In december besprak Machteld het boek De Perzische Keuken van Yasmin Khan en gaf ze het de volle 5 sterren. We mochten al het recept voor mirzeh ghasemi, rokerige aubergine met ei en tomaat, plaatsen. Speciaal voor Valentijnsdag hebben we nog een recept uit dit boek, volgens de schrijfster "een taart om verliefd op te worden". Misschien wordt de gelukkige ontvanger van deze betoverende taart met rozenwatersiroop, amandelmeel en kardemom ook wel verliefd op de ijverige maker?

Source: Perzische liefdestaart

Vegatopia

[Koken] Pannacotta van mango met koffiesiroop en walnotencrunch
« Reactie #626 Gepost op: 14 april 2017, 13:02:54 »
Pannacotta van mango met koffiesiroop en walnotencrunch

Deze week publiceren we elke dag een gang uit het bijzondere, uitgebreide Paasmenu van Hedwig. Stuk voor stuk bijzondere gerechten die het lentegevoel oproepen. Je kunt tijdens Pasen het complete menu serveren of deze week, of op een willekeurig ander 'lentemoment', jezelf en anderen verwennen. Vandaag de vierde en laatste gang: pannacotta van mango met koffiesiroop en walnotencrunch.

Source: Pannacotta van mango met koffiesiroop en walnotencrunch

Vegatopia

[Koken] amandel-chiazaad-bananenbrood met kokosyoghurt
« Reactie #627 Gepost op: 07 mei 2017, 19:02:06 »
amandel-chiazaad-bananenbrood met kokosyoghurt

Een paar dagen geleden plaatsten we Hedwigs recensie van De Yogakeuken van Kimberly Parsons. Vandaag hebben we een recept uit dit boek voor een bananenbrood met amandelen en chiazaad.

Source: amandel-chiazaad-bananenbrood met kokosyoghurt

Vegatopia

[Koken] Twix-shortbread
« Reactie #628 Gepost op: 12 mei 2017, 13:00:41 »
Twix-shortbread

Eerder plaatsten we reeds de recensie van het kookboek Zoete aardappel van Colette Dike. Vandaag geven we jullie hieruit een leuk recept voor twix-shortbread, geheel plantaardig en natuurlijk met zoete aardappel. Het is ook handig dat je voor dit gebak helemaal geen oven nodig hebt.

Source: Twix-shortbread

brenda_lelie

Re: [Koken] Twix-shortbread
« Reactie #629 Gepost op: 13 mei 2017, 15:16:14 »
Het ziet er verdacht goed uit, maar zoete aaardappel met dadel, kan dat echt lekker zijn??

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: [Koken] amandel-chiazaad-bananenbrood met kokosyoghurt
« Reactie #630 Gepost op: 20 mei 2017, 22:43:00 »
Ziet er fantastisch uit maar ik gebruik geen honig. Dierlijk.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] amandel-chiazaad-bananenbrood met kokosyoghurt
« Reactie #631 Gepost op: 21 mei 2017, 01:41:22 »
Ziet er fantastisch uit maar ik gebruik geen honig. Dierlijk.
Voor zover ik kan zien, kun je de honing ook gewoon vervangen door ahornsiroop, agavesiroop of desnoods gewoon stroop. De smaak wordt er wel iets anders door, maar dat is niet erg. Op recepten kun je tenslotte variëren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: [Koken] amandel-chiazaad-bananenbrood met kokosyoghurt
« Reactie #632 Gepost op: 21 mei 2017, 10:52:05 »
Ziet er fantastisch uit maar ik heb al eeuwen geen oven meer. Een portabel oventje kopen voor 1 reuze recept? Ik ga wel eens informeren in mijn natuurwinkel naar kokosyoghurt. Nog nooit op gevallen.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 10:54:58 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Vegatopia

[Koken] Sinaasappel-kaneelbroodjes
« Reactie #633 Gepost op: 21 mei 2017, 13:01:09 »
Sinaasappel-kaneelbroodjes

Lekkere sticky broodjes met sinaasappel en kaneel, die maak je gewoon zelf. Je kunt het recept makkelijker en sneller maken door bladerdeeg uit de supermarkt te gebruiken. Het recept is vegan, maar voor een vegetarische variant is het uiteraard mogelijk om gewone yoghurt, boter en melk te gebruiken. Gebruik in plaats van de aquafaba een biologisch eitje.

Source: Sinaasappel-kaneelbroodjes

Vegatopia

[Koken] Braziliaanse maïspudding
« Reactie #634 Gepost op: 28 juni 2017, 13:00:22 »
Braziliaanse maïspudding

In Zuid-Amerika, maar ook in de zuidelijke helft van Noord-Amerika, maakt maïs een belangrijk deel uit van de voeding van de mensen. Daar kijken ze heel raar op wanneer je vertelt dat in Europa de meeste maïs als veevoeder gebruikt wordt. Slechts een kleine minderheid hier is voor mensenlijke consumptie. Wij kennen de veelzijdigheid van maïs niet. Daarom geven we jullie een recept voor een traditionele Braziliaanse zoete maïspudding. Deze heb ik leren kennen via een vriendelijke straatverkoopster in São Päulo. Ze vond dat ik geen maïskolf moest nemen maar haar beroemde maïspudding eens moest proberen.

Source: Braziliaanse maïspudding
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 17:00:16 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Aardbeien met balsamico en basilicum-mascarpone
« Reactie #635 Gepost op: 09 oktober 2017, 13:00:53 »
Aardbeien met balsamico en basilicum-mascarpone

Wie heeft er tijdens deze gure herfst geen heimwee naar de zoete zomer, die nu echt achter ons ligt? Gelukkig komen de laatste Hollandse aardbeien nog net van het land, waardoor we nog nét kunnen genieten van de smaken van de zomer. En laten we dan maar meteen culinair uitpakken, bij een gezellig etentje met familie of vrienden. Het leuke van dit Italiaanse dessert is dat het heel wat lijkt, maar zó op tafel staat.

Source: Aardbeien met balsamico en basilicum-mascarpone

Vegatopia

[Koken] Pumpkin Petits Fours
« Reactie #636 Gepost op: 23 oktober 2017, 13:04:26 »
Pumpkin Petits Fours

Vorige week besprak Ellen Powerfood - The Party Edition van Rens Kroes en was aangenaam verrast. Vandaag plaatsen we een recept uit dit boek voor Pumpkin Petit Fours. Leuk om te maken met het vruchtvlees van je uitgeholde Halloween-pompoen!

Source: Pumpkin Petits Fours

Vegatopia

[Koken] Upside down anijscakes met appel en hazelnoot
« Reactie #637 Gepost op: 02 november 2017, 13:01:56 »
Upside down anijscakes met appel en hazelnoot

Anijs wordt vaak gebruikt in kruidenmengsels zoals koek- en speculaaskruiden. In deze cakejes gaat anijs solo en laat zien dat er soms helemaal geen andere specerijen nodig zijn! Door de ‘vulling’ van appel en geroosterde hazelnoten als eerste in de muffinvorm te scheppen maak je eigenlijk omgekeerde cakejes, in Amerika (en ver daarbuiten) bekend als upside down cakes. 

Source: Upside down anijscakes met appel en hazelnoot

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.
« Reactie #638 Gepost op: 10 oktober 2019, 01:01:32 »
Komende maandag mag ik drie gangen koken voor telkens zes studenten, plus twee kookhulpen (die ik niet echt nodig heb, maar wel aan het werk zal zetten) en voor onszelf. Het concept van 'Diner Rouler' is dat groepen studenten door de stad fietsen en bij docenten/medewerkers telkens één gang eten.

Het hoofdgerecht wordt veganistisch, want ze hebben wijselijk de vegan groep aan mij toebedeeld. Dat gaat goedkomen!

Voor het nagerecht heb ik de groep 'Allergieën' gekregen: geen gluten, geen noten, geen citrusvruchten. Dat is wel een kleine uitdaging. Ideeën voor een dergelijk dessert? Het moet natuurlijk wel een beetje feestelijk zijn. Uiteraard vegetarisch, maar vegan zou een pré zijn.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.
« Reactie #639 Gepost op: 10 oktober 2019, 04:34:07 »
Iets met stoofpeertjes? Of ander gestoofd fruit. Sojahangop erbij ofzo.

Random allergieën wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!