Vegatopia Forum

Inmaken, wekken, pekelen, etc.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Gepost op: 18 augustus 2007, 18:49:50 »
Zijn er mensen hier die groenten of fruit inmaken/wekken/pekelen, jam/chutney maken, etc.?

Ik vind het altijd een beetje eng omdat ik bang ben dat het bederft.
Ik heb recent al een keer van een potje limoenen pickles gemaakt en dat ging best goed afgezien van het feit dat ik niet helemaal de goede specerijen had gebruikt en zojuist heb ik een halve kilo verse augurken in de azijn en specerijen gezet. Ik ben benieuwd, maar ze moeten eerst 1 a 2 maanden staan.

Wie nog meer?
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2007, 18:50:24 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2007, 19:16:28 »
Ik kom om in de courgettes op het moment, dus dacht er over zoetzure courgettes te gaan inmaken, naar een recept wat ik laatst ergens zag maar inmiddels vergeten ben waar...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2007, 19:33:44 »
Leuk topic!

Ik wilde de zilveruitjes uit de moestuin inmaken, maar de oogst viel nogal tegen. Nu denk ik erover om wat bieten te gaan inmaken.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2007, 09:18:20 »
Het staat nog steeds op mijn te doen lijstje, ivm Russische en Perzische kookboeken, maar de tijd, ruimte en spullen werken niet mee.... :(
Zilveruitjes wil ik nog een keer in balsamico stoven trouwens...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2007, 10:52:09 »
Zilveruitjes wil ik nog een keer in balsamico stoven trouwens...
:yummie: Volgens mij heb ik dat in Italië wel regelmatig gehad: lekker! Als je een recept hebt dan hoor ik het graag!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2007, 13:29:29 »
Ik wil ook nog een keer zuurkool van rode kool maken.
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2007, 14:13:05 »
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag voor de eerste keer van mijn leven zelf zuurkool gemaakt. Ben erg benieuwd, want het zou erg lekker moeten zijn. Dit was overigens van een megagrote witte kool.

supergirl01

Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:28:54 »
ik heb gisteren verse augurken gekregen zo van het land af. die wil ik nu zelf inmaken. Heeft iemand dit wel eens gedaan? zo ja hoe is dat bevallen. En ik wil ook wel graag een recept ervan hebben. Iemand een idee????

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:45:51 »
Ik heb mijn zelf ingemaakte augurken gisteren geproeft  :D Na 2 maanden in 't zuur.
Ik heb de augurken eerst een nacht met wat zout bestrooid en toen laten staan, toen laten uitlekken en afgedroogd, daarna in de pot met 2 soorten azijn (wijanzijn en natuurazijn) gedaan, weinig suiker maar als je zoetzure augurken wilt moet je meer suiker nemen, jeneverbessen en mosterdzaad en peperkorrels. Je kunt er ook een sjalot bijdoen.
,,,,فلافل

supergirl01

Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2007, 14:29:51 »
dank je wel ik ga een poging wagen. Je hoord nog wel of het gelukt is. als het goed krijg ik vandaag of morgen wekpotten.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2007, 18:33:52 »
De zuurkool uit augustus is inmiddels bijna op  :(, maar hij was wel superlekker.
Nu moet ik weer een paar weken wachten op de gisteren verwerkte kool, wederom alleen maar witte kool. Hij staat gezelllig in mijn keuken te blubben.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2007, 18:42:23 »
De zuurkool uit augustus is inmiddels bijna op  :(, maar hij was wel superlekker.
Nu moet ik weer een paar weken wachten op de gisteren verwerkte kool, wederom alleen maar witte kool. Hij staat gezelllig in mijn keuken te blubben.


Kun je uitleggen hoe je dat precies doet? Ik wil nl. binnenkort met rode kool zuurkool gaan maken.
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2007, 09:50:32 »
Kool fijnsnijden, in de zuurkoolpot doen, beetje zout erbij, beetje melkzuur (ik heb er een beetje yoghurt bij gedaan, karnemelk schijnt ook te werken), goed aanstampen (heb ik met een houten stok gedaan) om de cellen in de kool kapot te maken, zodat het beter fermenteert, de stenen erop leggen, zodat de kool niet gaat drijven. Als de stenen niet onder het vocht staan er gekookt en afgekoeld zout water aan toevoegen totdat de stenen onder staan.
De pot afdekken met deksel, en het waterslot vullen.
Na een (paar) dag(en) even kijken, en de boel afschuimen (schuim kan gaan schimmelen). Dit indien nodig na een tijd herhalen.
Verder rustig wachten totdat je denkt dat het klaar is, als het zo ruikt als je denkt dat het moet ruiken is het goed. Als het beschimmeld is zou ik het niet vertrouwen, en als het nog niet goed ruikt, moet je langer wachten. Het kan vier tot acht weken duren.
Tijdens het fermenteren komen er geuren vrij die je misschien niet in je huis waardeert, dus als je een buiten hebt waar de pot in geval van geuroverlast kan staan, kan dat helpen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2007, 14:36:41 »
Hm interessant.
Goeie uitleg  :)
Nog een vraag; waar heb jij je pot met waterslot vandaan, of heb je die zelf gefabriekt?
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2007, 08:12:26 »
Gegoogled op 'zuurkoolpot' en daarmee kwam ik uit op www.wijnmaken.nl. Zij blijken gewoon in Amsterdam te zitten, dus heb ik op de fiets zo'n pot gehaald. Een pot van 10 liter paste net in mijn grote fietstas.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:43:45 »
In de Noorderland van deze maand zit een leuke special over inmaken. Volgens mij is dat blad ook wel in de rest van Nederland verkrijgbaar.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:15:51 »
zelf groenten op zuur maken is ook erg lekker, bijvoorbeeld boontjes, bloemkool, augurk en wat je maar wilt.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2007, 15:03:26 »
Zilveruitjes wil ik nog een keer in balsamico stoven trouwens...
:yummie: Volgens mij heb ik dat in Italië wel regelmatig gehad: lekker! Als je een recept hebt dan hoor ik het graag!

Oh dan zal ik het nog even navragen bij mijn collega. Die heeft het recept ook van Italiaanse familie.
Sin chile, no tiene chiste!

supergirl01

Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2007, 20:53:09 »
Zo ik heb de augurken zo nu twee weken in het zuur staan. En nou wordt het spannend of het wat wordt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2007, 21:21:02 »
Zo ik heb de augurken zo nu twee weken in het zuur staan. En nou wordt het spannend of het wat wordt.

Toen ik ze maakte stond er dat je minstens 2 maanden moest wachten. Geen idee of dat echt zo is, maar na 2 maanden waren ze inderdaad wel goed.
,,,,فلافل