Vegatopia Forum

Inmaken, wekken, pekelen, etc.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #40 Gepost op: 17 augustus 2013, 10:16:27 »
Zou in de oven niet hetzelfde effect hebben als die methode van Maartje trouwens?

In de oven wat, in de oven de potten doen nadat je ze gevuld hebt?
Maartjes weckproces is echt gewoon een weckproces, alleen gebruik je geen potten van de firma Weck met een ring maar potjes met schroefdop
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #41 Gepost op: 17 augustus 2013, 11:14:33 »
Ja in de oven na het vullen, dat stond in de beschrijving van de Marmello als sterilisatiemethode.  Maar ik denk dat ik de methode van Maartje dan ook nog maar doe voor de tomatensaus. Voor de zekerheid.
Tomaten, perziken en pruimen zijn binnen. Nu nog even frambozen plukken (voor Nijmegenaren: http://ooijsmoois.nl/ 4 Euro voor ruim een halve kilo) en op jacht voor aardbeien :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #42 Gepost op: 17 augustus 2013, 15:36:03 »
Ja in de oven na het vullen, dat stond in de beschrijving van de Marmello als sterilisatiemethode.  Maar ik denk dat ik de methode van Maartje dan ook nog maar doe voor de tomatensaus. Voor de zekerheid.


Ja maar die van Maartje wordt koud/lauw gevuld, dus die is zonder weck sowieso niet houdbaar.

Wel leuk dat je zo met inmaken bezig bent :)
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #43 Gepost op: 17 augustus 2013, 19:08:29 »
Ja, ik vind het echt superleuk om te doen! Wou het al veel langer doen maar wist niet dat het zo simpel was. Ben nu wel blij met dat mijn vriend altijd alle potjes bewaard. Vond ik tot nu toe nogal onzin.
Ik vind jam uit de supermarkt altijd nogal zoet en niet zo lekker. Ik gebruik nu veel minder suiker en dan proef je het fruit echt veel meer.
De frambozen, aardbeien en perziken zijn verwerkt. Na het eten nog even de pruimen. Morgen de tomatensaus, ben benieuwd!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #44 Gepost op: 23 augustus 2013, 11:36:49 »
Volgens mij kun je wat ik een pan doe niet nabootsen in een oven, omdat gewone jampottendeksels geen heel hoge temperaturen kunnen hebben (in verband met smeltende plastic laagjes). In oven wordt de pot gegarandeerd te heet, terwijl misschien het binnenste nog niet eens heet genoeg wordt.
Sterker nog, ik zou in de oven ook bang worden voor knappende potten.

En wecken klinkt indrukwekkend, maar er is echt geen donder aan. Gewoon een theedoek in je grootste pan, waterkoker aan en gaan met die banaan.
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #45 Gepost op: 01 september 2013, 14:07:15 »
Ik heb een lading abrikozen gekregen. Ze zijn groen, dus ik vermoed dat ze nog even na moeten rijpen. Of moet ik ze, nu ze geplukt zijn, zo snel mogelijk gebruiken?

En wat doe ik er dan mee? Misschien een chutney, eventueel met tomaat en/of amandelen, steranijs, gember en kaneel? Abrikozen-tomatensaus schijnt ook lekker te zijn (maar waarmee combineer je dat?). En drogen, dat schijnt ook te kunnen: halveren, pit verwijderen en een poosje (uurtje?) in de oven op 175 graden met de deur op een kier.

Ervaringen, ideeën?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #46 Gepost op: 01 september 2013, 15:08:46 »
Abrikozen/tomatensoep kun je wecken.
En een abrikozen/tomatenchutney lijkt me ook wel lekker ja.
Abrikozenjam met wat rozenblaadjes.

Volgens mij moet het om te drogen echt veel langer in de oven en dan op veel minder graden

Mijn pickleboek suggereert een chutney met dadels.
Met groene abrikozen trouwens geen ervaring.

Overigens had ik laatst augurken proberen te wekken in zo'n nieuw potje van Hak met zo'n 1-2 opendeksel, en waar ik al bang voor was gebeurde: dat gaat dus niet want het deksel kan niet goed vacuum trekken. Heb de augurken een week in de koelkast gehouden en het waren hele kleintjes, dus ze zijn nu gelukkig al eetbaar dus hoefde niks weg te mikken.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2020, 18:33:32 door Hizikigrrrl »
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #47 Gepost op: 01 september 2013, 16:12:01 »
Volgens mij moet het om te drogen echt veel langer in de oven en dan op veel minder graden
Ik ben zo ongeveer alles tussen 50 en 175 graden, en tussen een uur en twaalf uur tegengekomen. Energietechnisch lijkt me 12 uur in de oven op 60 graden niet echt verantwoord... zou het de moeite waard zijn?
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2020, 18:33:45 door Hizikigrrrl »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #48 Gepost op: 01 september 2013, 17:35:03 »
Ik heb daar ook altijd moeite mee, vandaar dat ik nooit dingen in de oven droog.
Je zou eens kunnen proberen of dit recept voor tomaten werkt, dat is zes uur http://www.eediete.nl/keuken/?p=3352 maar dan nog: zes uur.
Ken je niet iemand met zo'n droogapparaat?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #49 Gepost op: 01 september 2013, 18:48:20 »
Inderdaad: droogapparaat lenen. Dat gaat ook sneller, omdat het ook blaast.

En ik denk aan abrikozen-vanillejam. Maar dat is volgens mij niet echt iets voor jou.
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #50 Gepost op: 01 september 2013, 22:19:02 »
Inderdaad: droogapparaat lenen. Dat gaat ook sneller, omdat het ook blaast.
Ik geloof dat ik niemand in de buurt ken die zo gek is om zo'n apparaat te hebben...
Citaat
En ik denk aan abrikozen-vanillejam. Maar dat is volgens mij niet echt iets voor jou.
Hoe raad je het!  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #51 Gepost op: 02 september 2013, 14:52:29 »
En ik denk aan abrikozen-vanillejam. Maar dat is volgens mij niet echt iets voor jou.

Mij lijkt dat wel een lekkere combi. Zou gember er ook nog bij te overheersend worden, lijkt me ook wel lekker.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #52 Gepost op: 02 september 2013, 15:06:20 »
Ja, dat zou ik wel denken. Eelco vast niet ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #53 Gepost op: 03 september 2013, 20:32:58 »
Zo. De eerste abrikozen begonnen al slecht te worden, dus ik heb ze vanavond maar verwerkt. En wel tot een abrikozen-tomatenchutney met een pepertje, twee teentjes knoflook, een lading gember, een kaneelstokje, steranijs, citroensap, een paar schepjes suiker en witte-wijnazijn. Uit de losse pols dus. Warm smaakte het goed (kruidig, fijne balans tussen zoet en zuur), ik ben benieuwd hoe het smaakt als het afgekoeld is.

Edit: afgekoeld overheerst het zoet van de abrikoos (maar dan echt abrikozenzoet, niet dat suikerzoete van abrikozenjam), prettig ondersteund door de specerijen en met een verrassende after-bite.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2013, 23:43:57 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #54 Gepost op: 04 september 2013, 06:18:17 »
Een kennis heeft een berg (als een rij van enkele meters) basilicum die dringend verwerkt moet worden, iemand tips? Ik heb ook nog een vrij grote struik dragon. Drogen in de oven zie ik niet echt zitten, het wordt zo al warm genoeg de komende dagen en het is niet zo ecologisch.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #55 Gepost op: 04 september 2013, 07:51:55 »
Je kunt een deel van de basilicum diepvriezen, kan gewoon als hele blaadjes, als je het losjes invriest kun je dan steeds precies pakken wat je nodig hebt. Je kunt van een deel ook pesto maken, maar dat is minder lang houdbaar, een paar weken als je het goed onder de olie laat staan. Dragon kun je ook goed invriezen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #56 Gepost op: 04 september 2013, 12:11:51 »
Kun je pesto eigenlijk invriezen? Ik heb het laatst gedaan met kant-en-klare, maar nog niet uitgeprobeerd hoe de structuur en smaak zijn als je het weer ontdooit.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #57 Gepost op: 04 september 2013, 12:18:46 »
Volgens mij had ik wel eens gelezen dat dat kon, en dan kun je het ook in een ijsblokjesvorm invriezen zodat je handige porties hebt.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #58 Gepost op: 04 september 2013, 12:23:41 »
Zo. De eerste abrikozen begonnen al slecht te worden, dus ik heb ze vanavond maar verwerkt. En wel tot een abrikozen-tomatenchutney met een pepertje, twee teentjes knoflook, een lading gember, een kaneelstokje, steranijs, citroensap, een paar schepjes suiker en witte-wijnazijn. Uit de losse pols dus. Warm smaakte het goed (kruidig, fijne balans tussen zoet en zuur), ik ben benieuwd hoe het smaakt als het afgekoeld is.

Edit: afgekoeld overheerst het zoet van de abrikoos (maar dan echt abrikozenzoet, niet dat suikerzoete van abrikozenjam), prettig ondersteund door de specerijen en met een verrassende after-bite.

Hmm, dat klinkt lekker, net een halve papaya op en nu krijg ik alweer trek!

Vegatopia

[Koken] Workshop fermenteren Meneer Wateetons
« Reactie #59 Gepost op: 28 februari 2016, 19:00:49 »
Workshop fermenteren Meneer Wateetons

Vegatopia werd onlangs uitgenodigd door uitgeverij Good Cook voor een workshop fermenteren ter gelegenheid van het nieuwe boek van meneer Wateetons, Over Rot. Een avond over bacteriën, en hoe je die inzet om een pot letterlijk ramvol met groenten in iets verrukkelijks om te toveren. Een workshop die redacteur Kelly bekeerde tot het fermenteren.

Source: Workshop fermenteren Meneer Wateetons