Vegatopia Forum

Beste Indiaas kookhandboek (engels)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barry8

Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Gepost op: 03 september 2007, 23:30:51 »

Lord Krishna's Cuisine: The Art of Indian Vegetarian Cooking van Yamuna Devi.

Bijna vijf sterren op Amazon

Het is helaas niet vertaald maar naar mijn idee het naslagwerk voor wie serieus aan indiaas vegetarisch koken wil beginnen.


Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2008, 22:08:22 »
Ik ging gelijk ff naar Bol. Dit boek lijkt met wel wat. Tis helaas 43.99 euro :(
Dat vind ik teveel geld.

Iemand goedkopere tips in de vegetarische indiase keuken?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2008, 22:15:52 »
Laat maar...

Lang leve de zoek functie bij Bol.com  ;D
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2008, 22:48:12 »
Maddhur Jaffrey heeft wel leuke.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2008, 13:47:19 »
Wat Selly zegt.
Linda Majzlik schreef 'A vegan taste of India'.

Kennelijk heb ik mazzel gehad, want ik vond een Engelse versie van dit boek voor maar €9,-. Lang leve De Slegte :cheer:

Edit: Blijk een best of te hebben en niet het origineel met alle recepten. Dat zal een dikke pil zijn, want de best of bestaat al uit 242 bladzijdes...
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2008, 14:04:39 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2008, 22:49:18 »
ik heb:

Flavors Of India
Shanta Nimbark Sacharoff
Vegetarian Indian Cuisine

wel een versie uit 1970 met een tekst er in dat het eigendom is van een Trancente Meditatie centrum in amsterdam....  :-[

ben benieuwd of in de nieuwe versie ook nog het recept staat van bhang (hashmelk)

Offline V

Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2008, 09:47:39 »
Ik heb '1000 great indian recipes'. Behoorlijk goedkoop bij de Slegte. Helaas niet vegetarisch, maar ik ben er met wat creativiteit wel uitgekomen. Er staan hele mooie basisrecepten in!

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2008, 17:19:52 »
Ik ben op zoek naar een Indiaas kookboek (Nederlands) voor beginners/half-gevorderden wat goed te gebruiken is in Nederland, dus geen frequent gebruik van ingredienten die ik als dorpeling alleen in een megakleine foodstore in A'dam kan vinden.
Heeft iemand suggesties uit eigen ervaring?

(p.s. na een paar jaar vond ik het weer eens tijd voor een berichtje ;) )

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2008, 19:40:53 »
Ik ben op zoek naar een Indiaas kookboek (Nederlands) voor beginners/half-gevorderden wat goed te gebruiken is in Nederland, dus geen frequent gebruik van ingredienten die ik als dorpeling alleen in een megakleine foodstore in A'dam kan vinden.
Heeft iemand suggesties uit eigen ervaring?

(p.s. na een paar jaar vond ik het weer eens tijd voor een berichtje ;) )

http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_kookboeken.php?subaction=showfull&id=1223496622&archive=&start_from=&ucat=1&
Niet Nederlands, wel heel goed.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2008, 14:10:28 »
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_kookboeken.php?subaction=showfull&id=1223496622&archive=&start_from=&ucat=1&
Niet Nederlands, wel heel goed.
Ja, had ik al gezien ja, maar is geen antwoord op mijn vraag ;-).
Ik zag bij Bol de Madhur Jaffrey's vegetarische gerechten voor 50 euro (doink!) staan, is dat wat?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2008, 15:31:58 »
Maddhur Jaffrey is fijn ja. In een aantal van haar boeken legt ze ook uit waar je op moet letten bij het kopen van ingredienten als groente en hoe ze te bewaren enzo.
Anjum Anand is de nieuwe Indiase culiguru in de UK. Haar eerste boek heet Indian food made easy. Die zal vast ook in het nederlands verkrijgbaar zijn. Alleen is de gemiddelde Britse
Er is een kookboek waarin ze iedere keer 5 tot 7 ingredienten gebruiken die allemaal vrij goed verkrijgbaar zijn. Heb het boek gedaan aan mijn moeder, maar ben de naam van zowel de schrijfster als de titel van het boek kwijt. Het is ook een Engelstalig boek, geloof ik.

Als je een De Slegte in je buurt hebt, zou ik daar even gaan kijken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2008, 18:19:43 »
www.boekwinkeltjes.nl , die hebben veel 2ehands, daar komt mijn Madhur ook vandaan. Het is trouwens geen Indiaas kookboek, maar beste gerechten vd hele wereld.

Verder zijn die Hare Krishna-kookboekjes veel 2hands te koop, maar ik weet niet hoe goed ze zijn. Een Hogere Smaak heet het.

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2009, 11:37:38 »
Ik ben ook al zo lang op zoek. Uit india hebben wij wel een vegetarisch kookboek meegenomen, maar toch... bijna altijd zijn het andere recepten dan we zoeken.
Ik wil gewoon 100000 verschillende curry recepten <3   :)
Dus nog maar even verder zoeken, al lukt het de laatste tijd prima zonder receptenboek.

Schanulleke

Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2009, 13:47:05 »
Verder zijn die Hare Krishna-kookboekjes veel 2hands te koop, maar ik weet niet hoe goed ze zijn. Een Hogere Smaak heet het.

Een vriendin van mij heeft die in de kast staan. Aangezien vegetarische kookboeken altijd mijn bijzondere interesse hebben, blader ik deze regelmatig bij haar door. De recepten klinken prima, maar ik knap af op die Hare Krishna-filosofie die door het hele boekje heen tentoon wordt gesteld... Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik een ander geloof heb.

Schanulleke

Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2009, 13:57:12 »
Ik ben op zoek naar een Indiaas kookboek (Nederlands) voor beginners/half-gevorderden wat goed te gebruiken is in Nederland, dus geen frequent gebruik van ingredienten die ik als dorpeling alleen in een megakleine foodstore in A'dam kan vinden.
Heeft iemand suggesties uit eigen ervaring?

Ik heb 'Indiaas - voor het bereiden van authentieke regionale gerechten vol van smaak en kruidig-pikant' in de kast liggen. Uitgegeven door Rebo Productions, ISBN 90 366 1274 8. Is niet vegetarisch, maar wel Nederlandstalig. Er staan wel wat exotische ingredienten in, maar voorin zijn een aantal basisrecepten opgenomen om deze zelf te maken.

Verder zal ik mijn zus eens vragen welke kookboeken zij gebruikt, want zij kan heel lekker en goed Indiaas koken (en voor mij altijd vega! :D)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #15 Gepost op: 03 juni 2009, 16:56:03 »
Verder zijn die Hare Krishna-kookboekjes veel 2hands te koop, maar ik weet niet hoe goed ze zijn. Een Hogere Smaak heet het.

Een vriendin van mij heeft die in de kast staan. Aangezien vegetarische kookboeken altijd mijn bijzondere interesse hebben, blader ik deze regelmatig bij haar door. De recepten klinken prima, maar ik knap af op die Hare Krishna-filosofie die door het hele boekje heen tentoon wordt gesteld... Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik een ander geloof heb.

ik heb het ook hier in de kast staan... op zich staan er best lekkere dingen in en ach die krishna filosofie.. daar prik ik doorheen.. heb het boekje van een hele aardige monnik gekregen  ;D

maar het is niet echt indiaas he... er staan in. 2 italiaanse diners (12 receptjes), 2 indiase receptjes (13 receptjes), 2 chinese diners (10 receptjes, al staat er bij 1 vanilleijs als dessert  ::)), een mexicaans diner (5 receptjes) een frans diner (5 receptjes) een diner uit t midden oosten (4 receptjes) een boel losse groentengerechten (10 recepten) en nog wat diverse bijgerechten (9 recepten)

er staan wel de basisdingen in als panir en ghi maken in en verschillende basisingredienten.

de indiaase recepten zijn: aubergine met tomaar en panir,  rijst met cashew en erwtjes, samosa's, komkommer-raita, puri's, kokos-burfi, een groenteschotel an aardappels en kool,basmatirijst (? maar waarom dat er nou als receptinstaat  ::)) mung-dal, bloemkool parkora's een tomaten chutney, chapati's  en tot slot bengaalse khir (een rijstpudding)

als je het voor net zo weinig als ik krijgt is het een leuk boekje om eens wat mee te doen.. maar zou er zeker geen 2/3 euro voor geven.. meer dan de helft van het boekje is propaganda voor de krishna's.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #16 Gepost op: 05 juli 2009, 14:42:08 »
Kennelijk heb ik mazzel gehad, want ik vond een Engelse versie van dit boek voor maar €9,-. Lang leve De Slegte :cheer:

Edit: Blijk een best of te hebben en niet het origineel met alle recepten. Dat zal een dikke pil zijn, want de best of bestaat al uit 242 bladzijdes...

Heb nu de dikke pil gekocht, nieuwprijs was minder dan 40 euro. Ik vind het wel een aanrader dit boek. Door de ayurvedische achtergrond is het wat subtieler, handig als je net begint met kruiderijen.

De Krishna's 'geven' dat soort dingen kado en dan mag je zelf beslissen wat je ervoor teruggeeft. Een vriendin vond een glimlach wel genoeg, maar werd toen achtervolgt omdat de Krishna kennelijk toch meer heil zag in een euro. Heb het boekje Hogere smaak wel, maar ik heb het na een keer lezen weggelegd en volgens mij nooit meer ingekeken. Een bekende van me heeft kookles gehad bij ze, maar die kon niet tegen de bekeringsdrang en is er mee gestopt, ondanks dat hij het verder wel leuk en lekker vond.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2009, 14:06:42 »
Ik gebruik vaak: http://www.manjulaskitchen.com/  Ze heef tleuke youtube filmpjes waarop ze alles voordoet  8)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2009, 15:32:16 »
Manjula is cool seg!
 tabelyspoon  :) Bedankt voor de leuke site

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #19 Gepost op: 30 september 2009, 10:15:41 »
Ik gebruik voor Indiase en andere aziatische gerechten meestal 'The Asian Vegan Kitchen, authentic and appetizing dishes from a continent pf rich flavors" van Hema Parekh. Van Indonesisch, tot Japans, Koreans en Birmees. Een absolute aanrader!
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain