Vegatopia Forum

Vegan kaas

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:Vegan kaas
« Reactie #160 Gepost op: 14 juli 2013, 22:06:40 »
Voor zover ik weet is Daiya op dit moment in Nederland alleen bij Veggie4U te koop. Het is aan de dure kant (7,99 voor een zakje van 220 gram), maar ik vind het heel lekker, dus voor af en toe is het die prijs wel waard. Je hebt er niet zo veel per keer van nodig, dus met een zakje maak ik ongeveer 4 pizza's. Gesmolten lijkt de textuur heel sterk op die van Goudse kaas.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegan kaas
« Reactie #161 Gepost op: 15 juli 2013, 10:17:49 »
Vraagje voor de mensen die zelf vegan kaas maken met cashewnoten als basis: Hoe lang weken jullie de cashewnoten? In de recepten staat 2 uur of een hele nacht. Wordt het lekkerder of romiger als de noten langer geweekt zijn?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegan kaas
« Reactie #162 Gepost op: 15 juli 2013, 14:01:13 »
Voor zover ik weet is Daiya op dit moment in Nederland alleen bij Veggie4U te koop. Het is aan de dure kant (7,99 voor een zakje van 220 gram), maar ik vind het heel lekker, dus voor af en toe is het die prijs wel waard. Je hebt er niet zo veel per keer van nodig, dus met een zakje maak ik ongeveer 4 pizza's. Gesmolten lijkt de textuur heel sterk op die van Goudse kaas.

Thanks.
En de smaak?
,,,,فلافل

Re:Vegan kaas
« Reactie #163 Gepost op: 15 juli 2013, 22:01:54 »
Voor zover ik weet is Daiya op dit moment in Nederland alleen bij Veggie4U te koop. Het is aan de dure kant (7,99 voor een zakje van 220 gram), maar ik vind het heel lekker, dus voor af en toe is het die prijs wel waard. Je hebt er niet zo veel per keer van nodig, dus met een zakje maak ik ongeveer 4 pizza's. Gesmolten lijkt de textuur heel sterk op die van Goudse kaas.

Thanks.
En de smaak?
Zoals goedkope geraspte kaas :P, perfect voor junkfood.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Re:Vegan kaas
« Reactie #164 Gepost op: 15 juli 2013, 22:06:44 »
Vraagje voor de mensen die zelf vegan kaas maken met cashewnoten als basis: Hoe lang weken jullie de cashewnoten? In de recepten staat 2 uur of een hele nacht. Wordt het lekkerder of romiger als de noten langer geweekt zijn?
Ze worden zachter als je ze langer weekt, waardoor je ze makkelijker mooi glad kunt pureren. Vooral handig als je foodprocessor/staafmixer niet zo sterk is. Als je een super krachtige blender zoals een Vitamix hebt is weken niet echt nodig.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegan kaas
« Reactie #165 Gepost op: 16 juli 2013, 09:38:27 »
Bedankt! Ik heb geen vitamix maar wel een stevige staafmixer. Ik heb ze gisteravond in de week gezet, dus dat komt wel goed.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegan kaas
« Reactie #166 Gepost op: 17 juli 2013, 15:08:06 »
Gisteren dit recept voor kaassaus op basis van cashewnoten gemaakt van Isa Chandra. Ik ben niet erg enthousiast. Ik had geen miso dus heb dat eruit gelaten, maar ik weet niet of dat nu het verschil maakt. Er gaan twee theelepels komijn in en dat blijkt behoorlijk te overheersen. Ik denk dat het wel lekker is als saus voor moussaka, maar bij de nacho's vond ik het maar zo-zo. Het ziet er ook nog eens niet lekker uit: het is erg bleek (snufje kurkuma erin volgende keer?) en het vormt heel snel een onaantrekkelijk dof vel bovenop, niet fijn voor een dipsaus, die toch een beetje hoort te glanzen. Ik ga het nog wel eens een keertje proberen, dan met miso maar zonder komijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Vegan kaas
« Reactie #167 Gepost op: 17 juli 2013, 16:00:03 »
Miso geeft inderdaad een kaas-achtige smaak, zout en umami. Op Amerikaanse forums is dit een heel populair recept, maar ik heb het nog nooit zelf geprobeerd. Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het nooit zoals 'echte' kaas gaat zijn. Queso is kaas met Mexicaanse kruiden, dus vandaar waarschijnlijk de komijn.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan kaas
« Reactie #168 Gepost op: 20 maart 2014, 22:23:08 »
Ik wil binnenkort een recept uit Uncheese Cookbook  proberen te maken, de brie,
en nou lees ik hier dat ik cashews moet weken om ze goed te kunnen pureren.
fijn dan ga ik dat doen. :)

Ik zal laten weten of het gelukt is en lekker smaakt.


Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan kaas
« Reactie #169 Gepost op: 22 maart 2014, 18:46:06 »
Vandaag was hij klaar de vegan brie

Het lijkt alleen een beetje op hartige pudding zou wel iets steviger moeten
dus volgende keer maar meer agar poeder, ik had nu 1 zakje van 5 gram gebruikt,
dus volgende keer gebruik ik twee zakjes.
En dan laat ik het citroensap maar weg want die proef ik echt teveel.

Verder is het wel oke, als je accepteerd dat het niet precies de smaak van brie evenaart.

Re:Vegan kaas
« Reactie #170 Gepost op: 22 maart 2014, 23:46:54 »
De meeste recepten uit het Uncheese cookbook vind ik niet zo'n succes... :-X

Artisan Vegan Cheese is veel lekkerder, maar dan moet je wel zelf dingen durven fermenteren met yoghurt of rejuvelac zoals hier: http://vegetus.nl/frans-cashewkaasje/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan kaas
« Reactie #171 Gepost op: 26 maart 2014, 22:08:34 »
Ik heb lang geleden zelf yoghurt gemaakt, maar op een gegeven moment durfde ik het niet meer aan.

Voor nu dus recepten uit dat boek, of ergens anders vandaan.
Als iemand nog een boek weet, ben ik wel benieuwd.


Re:Vegan kaas
« Reactie #172 Gepost op: 27 maart 2014, 12:49:39 »
Hier is een recept dat niet hoeft te fermenteren/rijpen. Lijkt een beetje op feta qua textuur en pittigheid: http://vegetus.nl/amandel-knoflookkaasje/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vegan kaas
« Reactie #173 Gepost op: 21 april 2014, 22:30:07 »
Afgelopen week heb ik eindelijk eens notenkaas gemaakt!
En wel meteen drie recepten, want, waarom niet.

Deze macadamiakaas was mijn eerste poging en ook meteen de misluktste. ;D Ik had dus heel braaf (bijna) gedaan wat er in het recept stond en niet wat er niet in het recept stond, maar de noten weken vantevoren is echt wel een beter plan, want ik kreeg het nu niet mooi glad. Verder helpt het ook niet om er niet bij stil te staan dat koosjer zout misschien niet klakkeloos te vervangen is door huis-, tuin- en keukenzout. :bonk:
De volgende, deze cashew-kaas lukte gelukkig een stuk beter. Eigenlijk wel een prima smeerseltje (ook al issie niet echt superkazig). :)
Ook deze macadamia-/pijnboompittenkaas was prima geslaagd! :D

En alles zonder rejuvelac dus niet eng. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegan kaas
« Reactie #174 Gepost op: 15 juli 2014, 17:57:33 »
In California werken ze aan "echte" veganistische kaas. Interessante ontwikkeling.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan kaas
« Reactie #175 Gepost op: 11 december 2014, 20:23:41 »
Er is nu ook een kickstarter bezig voor kits om zelf vegan kaas te maken: https://www.kickstarter.com/projects/1689293047/discover-these-secrets-for-making-vegan-non-dairy?ref=popular
Ik twijfel nog of ik mee doe, ben wel erg benieuwd maar het is wel duur voor 1 kaasje.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vegan kaas
« Reactie #176 Gepost op: 12 december 2014, 10:42:38 »
Klinkt interessant! Ik ben er ook wel benieuwd naar, maar ben zo kritisch dat ik nog geen lekkere vegan kaas heb kunnen ontdekken. Ik vind het dan ook een beetje riskant om daar zoveel geld aan uit te geven. Als het eenmaal op de markt is en mensen zijn er enthousiast over wil ik de PDF van het kookboek misschien wel kopen, maar ik vind 17 dollar voor een PDF ook wel erg duur. Ik ga er van uit dat de mysterieuze ingredienten die niet in gewone winkels te koop zijn, wel ergens online te vinden zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Vegan kaas
« Reactie #177 Gepost op: 12 december 2014, 13:58:50 »
Misschien ga ik het boek nog eens kopen, maar dat pakket vind ik niet zo boeiend. Ik heb al de meeste van die magische poeders die hij gebruikt al in huis (carrageen, xanthaangum, tapioca etc). Chef Skye heeft de reputatie dat hij nogal eens recepten 'overneemt' van blogs en andere kookboeken zonder bronvermelding. Voorlopig blijf ik bij het Artisan Vegan Cheese boek.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 14:04:11 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegan kaas
« Reactie #178 Gepost op: 10 mei 2015, 13:26:09 »
De Aanzet (in de Pijp), sowieso een erg fijne winkel (met alleen maar vega aanbod geloof ik), verkocht een vegan roomkaas die ik nog niet kende: Soyananda. Ik was wel benieuwd dus nam een bakje mee van de zongedroogde-tomaat-variant (de andere die ze hadden was denk ik gewoon naturel, er stond niet echt een smaakaanduiding op verder). Van de geur schrok ik wel even, maar ik had al een hele tijd geen sojaroomkaas meer gegeten. De smaak is verder eigenlijk best wel prima. (Alleen omdat ik kennelijk graag aan mijn eten ruik voor ik het gebruik, weet ik niet of ik het snel nog eens zou kopen...) Voor de doorgewinterde sojakaasliefhebber lijkt het me wel een aanrader in elk geval. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.