Vegatopia Forum

Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #40 Gepost op: 16 januari 2008, 16:59:02 »
Als ik kook voor anderen let ik altijd veel meer op dan wanneer ik voor mezelf kook, qua datum. Maar doen anderen dat ook? En wat doe jij dan? Een voorbeeld: Een vriend van je kookt zelden en al zijn potjes groene kruiden zijn helemaal wit geworden onder invloed van het daglicht. Wat doe je als hij eens voor je kookt en deze kruiden gewoon gebruikt? Zeg je er iets van?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #41 Gepost op: 16 januari 2008, 17:01:55 »
Als ik kook voor anderen let ik altijd veel meer op dan wanneer ik voor mezelf kook, qua datum. Maar doen anderen dat ook? En wat doe jij dan? Een voorbeeld: Een vriend van je kookt zelden en al zijn potjes groene kruiden zijn helemaal wit geworden onder invloed van het daglicht. Wat doe je als hij eens voor je kookt en deze kruiden gewoon gebruikt? Zeg je er iets van?

Nee, je zal daar wel niet dood aan gaan, van een keertje iets wittere groene kruiden te eten ;)
Bovendien heb ik dat soort vrienden niet haha :) Met rottekruidenpotjes :) ;)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #42 Gepost op: 17 januari 2008, 19:30:26 »
Als ik kook voor anderen let ik altijd veel meer op dan wanneer ik voor mezelf kook, qua datum. Maar doen anderen dat ook?
Ja, doe ik ook. Vooral als ik voor mijn moeder kook, want zij claimt er ziek van te worden..

Maar stiekem doe ik het dan ook wel eens juist wel, en ze wordt nooit ziek. :devil:

Of ik er wat van zou zeggen... hangt er vanaf hoe goed ik diegene ken.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #43 Gepost op: 17 januari 2008, 19:59:40 »
In het huis waar we rond kerst gingen kijken ( oorspronkelijke bewoonster) stond nog een potje peper van de appie met het etiket uit de jaren '60...dat was behoorlijk over de datum

 volgens mij had ik dit al eerder gepost...of heb ik een deja-vu???
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2008, 20:00:16 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #44 Gepost op: 18 januari 2008, 19:29:33 »
Maar stiekem doe ik het dan ook wel eens juist wel, en ze wordt nooit ziek. :devil:
Zou ik nooit doen. Stel je voor dat ze wel ziek raakt, wat zou ik me dan schuldig voelen.

Als er hier eten over datum is, dan hangt het ervan af wat het is. Bij bijvoorbeeld yoghurt gooi ik eerst een beetje in de gootsteen en als het dan niet klontert gebruk ik het gewoon.

Maar als het groente is van een zakje, dan gooi ik het meestal weg, omdat ik nooit weet hoe ik zeker weet dat het wel goed is. Diepvriesproducten die over datum zijn, gebruik ik meestal nog wel.

In mijn kelder raakt er regelmatig wat over datum wat ik dan weggooi en ik probeer nu dan ook om niet meer kelder-inhoud te krijgen, maar alleen nog eten te hebben voor de koelkast/vriezer en het keukenkastje. Dat is nog best lastig.
Groetjes, Antje

Monique

Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #45 Gepost op: 19 januari 2008, 17:22:21 »
Langer dan 1 of 2 weken over datum zal je bij mij niet gauw vinden, ik ben daar heel strikt in.

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #46 Gepost op: 03 februari 2008, 15:34:19 »
Ik heb 3 jaar bij een vrouw gewoond die altijd (ja altijd, ik zweer het) producten gebruikte die overtijd waren. Het leek wel een sport. Ze had ook een heel erg rommelig huis, nogal logisch dat je dan niet weet waar de helft staat en het vervolgens verloopt.

Sinds ik op mezelf heb gewoont check ik altijd de datum voordat ik iets eet/klaarmaak. Trauma?  :-\

Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2008, 16:12:54 »
En jawel hoor, achter in de kast heb ik een tweetal potten zilveruitjes gevonden die al ruim drie jaar verstreken zijn. Ze zien er héél licht bruin verkleurd uit. Zijn ze nog veilig voor consumptie?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2008, 16:25:19 »
Als de verkleuring door lichtinvloed is gekomen, zouden ze nog geschikt moeten zijn voor menselijke consumptie.
Als de verkleuring door zuurstofinvloed is gekomen, gooi het dan maar weg.
Dus als de potjes niet meer vacuum dichtzitten, niet meer opeten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2008, 16:31:40 »
Veel licht kan er nooit bij gekomen zijn, ze zaten achter in de kast verstopt en de kastdeur zit doorgaans dicht.
Ik zal eens kijken of ze nog luchtvrij zijn. Ik hoop dat ze niet verzuurd zijn. 8)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2008, 16:32:23 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #50 Gepost op: 12 februari 2008, 16:56:29 »
Ik hoop voor je dat ze ook niet zijn verzilverd? :O
Forumkenner 2007 8)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #51 Gepost op: 12 februari 2008, 18:23:46 »
Is jouw maag de prijs van een nieuw potje waard?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline V

Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #52 Gepost op: 25 februari 2008, 18:55:41 »
Als ik kook voor anderen let ik altijd veel meer op dan wanneer ik voor mezelf kook, qua datum. Maar doen anderen dat ook? En wat doe jij dan? Een voorbeeld: Een vriend van je kookt zelden en al zijn potjes groene kruiden zijn helemaal wit geworden onder invloed van het daglicht. Wat doe je als hij eens voor je kookt en deze kruiden gewoon gebruikt? Zeg je er iets van?

Eerst een opmerking rondgooien over waarom ie nooit gekruid eet, haha!
Nee, ik let wel op waarbij ik over de datum ga. Heb zelf een gevoelig buikje, en wat ik mezelf niet voorzet zet ik anderen ook niet voor en andersom.

Overigens kwam mijn vriend laatst aan met een verhaal dat in zijn ouderlijk huis nog een paar kilo boter uit de zuivelberg in de jaren 80 ofzo zou liggen. Mijn schoonmoeder heeft wel trots een fles water met een houdbaarheidsdatum begin jaren 80 laten zien.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #53 Gepost op: 13 maart 2012, 10:57:22 »
Zembla over houdbaarheidsdata
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #54 Gepost op: 23 september 2014, 17:02:01 »
Mijn voorraadkast is niet echt overtijd wegens verhuizingen maar bij mijn moeder was (en is) het altijd wel raak. Gelukkig heb ik daardoor geleerd niet zo pietluttig met de datum te doen, als iets nog goed ruikt en eruit ziet dan eet ik het gewoon.
Vroeger was ik wel heel erg pietluttig en dat heb ik geweten ook. Op vakantie in Mexico ben ik heel erg ziek geworden. Eigenlijk was iedereen ziek (groepsreis), behalve mijn moeder. Toen ging er wel een klein lampje bij me branden.  ;)


Als je op een kind zit te wachten ga je maar je keukenkastjes uitmesten, altijd leuk. Ik kon bovenstaande toen wel leuk zeggen maar als je niet regelmatig blijft verhuizen werkt dat natuurlijk niet hè. Laatste keer was 2009 en er vond dan ook diverse producten uit die tijd in mijn kastjes terug. Gelukkig geen hele vieze dingen, het was redelijk beestjesloos allemaal.
Wat ik me wel afvraag, ik heb diverse flesjes olie die ranzig geworden zijn. Hoe gooi je zoiets weg?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #55 Gepost op: 23 september 2014, 17:09:17 »
Oh ik moet trouwens bekennen dat ik nooit kijk naar de THT datum van kruiden en dergelijke, ongetwijfeld heb ik wat potjes staan die al een jaar of 10 meegaan  :bloos:

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #56 Gepost op: 23 september 2014, 17:50:55 »
Flesjes en potjes die over de datum zijn maak ik meestal eerst even leeg en spoel ze om voor ze in de glasbak gaan. Maar ik moet bekennen dat ik weleens een potje met zwaar beschimmelde inhoud en al in de glasbak heb gemikt omdat ik het zo vies vond.
edit: olie breng ik nooit apart weg, dat gaat in plastic in de vuilnisbak. Hoort hier een schaamsmiley bij?

Ik moet mijn keukenkastjes ook weer even langs. En ik heb vanavond een koelkastronde: alles wat vandaag of morgen niet opgaat aan verse groenten in de diepvriezer, alle potjes even controleren op datum. Ik schrijf overal met marker op wanneer het open is gegaan, dan weet ik of ik eerst even moet kijken en/of proeven voor ik het gebruik.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 18:00:12 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #57 Gepost op: 23 september 2014, 17:57:09 »
Wat ik me wel afvraag, ik heb diverse flesjes olie die ranzig geworden zijn. Hoe gooi je zoiets weg?
Ik zou de olie bij het in te leveren vet doen en de flessen als ze van glas zijn in de glasbak.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #58 Gepost op: 23 september 2014, 18:54:16 »
Oh ik moet trouwens bekennen dat ik nooit kijk naar de THT datum van kruiden en dergelijke, ongetwijfeld heb ik wat potjes staan die al een jaar of 10 meegaan  :bloos:
Hier is dat net zo. Als ik voor gasten kook of bak let ik er wel wat meer op, maar voor sommige ingrediënten denk ik toch ook echt dat het geen kwaad kan als ze wat ouder zijn.

Wat ik me wel afvraag, ik heb diverse flesjes olie die ranzig geworden zijn. Hoe gooi je zoiets weg?
Ik zou de olie bij het in te leveren vet doen en de flessen als ze van glas zijn in de glasbak.
Maar dat klinkt wel heel erg alsof je dan standaard een bakje potje met in te leveren vet hebt staan. Ik heb dat niet. En waar moet je dat inleveren dan, bij de gemeentewerf ofzo?
Een vetbak naast de glas- en papierbak :nerd: zou ik een stuk praktischer vinden dan fietsen naar, OK ik weet eigenlijk niet eens waar de gemeente- (of stadsdeel-)werf zit. :-[
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #59 Gepost op: 23 september 2014, 21:34:58 »
Vloeibare olie gooi ik gewoon door de gootsteen. Houd ik harde vetten over, zoals kokosolie, dan gooi ik dat bij het gewone afval.