Vegatopia Forum

Hoe zit dat met rijst en calorieen?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2015, 09:17:01 »
Ik snap het niet helemaal: wie is er gek, de Sri Lankaan, De Bicker of ik?

En met 'veel bewerkingen' bedoel je het koken en dan afkoelen?

Met "veel bewerkingen" bedoel ik alles wat nodig is om voorgekookte rijst in de supermarkten te krijgen, zoals ze in het artikel voorstellen. En ja, als je dit door wilt voeren voor miljarden mensen, die nu gewoon droge rijst kopen, dan zit er een steekje aan je los. Het volume is drie keer zo veel dus drie keer zo veel transportkosten. In plaats van 1 baal verpakkingsmateriaal heb je nu honderden individuele verpakkingen nodig. In plaats van iets dat van nature meer dan een jaar houdbaar is, heb je iets dat bij een lichte beschadiging van de verpakking bederft en, afhankelijk van de verpakking, gekoeld bewaard moet worden. Waarschijnlijk wordt er nog iets van conserveermiddel toegevoegd. Dit leidt tot enorme kostenverhogingen voor mensen die al niet zoveel geld te besteden hebben. En de gezondheidsvoordelen zijn nihil, want rijst is helemaal geen luxe voedsel waar mensen steeds meer van gaan eten als ze meer geld hebben. Als je dat denkt, heb je het sowieso niet begrepen.

Dus nee, jij bent niet gek, maar de bedenkers hiervan wel. Naar mijn (niet zo subtiele en al helemaal niet bescheiden) mening.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2015, 10:26:07 »
Maar het artikel zegt helemaal niet dat dat plan er is, alleen dat dat er zou kunnen komen: "A world where commercially sold rice comes pre-cooked and with much fewer calories might not be that far off." Toverrijst bestaat tenslotte ook al een tijdje...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2015, 10:59:45 »
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de gehele wereldbevolking zou geloven dat rijst iets is dat voorgekookt in builtjes aan de bomen groeit. Net zoals men in sommige landen gelooft dat Aviko de aardappel heeft uitgevonden, en dat échte koffie uit aluminium komt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2015, 11:22:37 »
Mijn reactie is dus precies daarop: "a world where commercially sold rice comes precooked" is een stom idee voor het grootste deel van de rijsteters, meer dan 90%. Toverrijst is ook een stom idee voor die groep.

Het feit dat ze zeggen dat er steeds meer rijst gegeten wordt in Azie, is gewoon niet waar. In China was rijst altijd het basisvoedsel. Je at rijst tot je genoeg had, als je mazzel/geld had dan at je er groente bij, als je nog meer mazzel/geld had at je er vlees of vis bij. Naarmate er meer geld is, wordt rijst verdrongen. "However, since the early 1990s, strong economic growth in many Asian countries, particularly in China and India, halted the upward trend in global per capita rice consumption as consumers diversified their diet from rice to high-value products such as meat, dairy products, fruits, and vegetables", zie deze link
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #24 Gepost op: 30 maart 2015, 11:23:18 »
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de gehele wereldbevolking zou geloven dat rijst iets is dat voorgekookt in builtjes aan de bomen groeit. Net zoals men in sommige landen gelooft dat Aviko de aardappel heeft uitgevonden, en dat échte koffie uit aluminium komt.
Precies Eelco  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2015, 11:28:37 »
échte koffie uit aluminium komt.

Wordt dat niet door de automaat uit de grond opgepompt dan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2015, 16:28:01 »
Dat lijkt me ook ja, Sam.

Ik ken mensen die als je een volkorenboterham met kaas aan het eten bent je boos aankijken en je vragen waarom je in godsnaam pure suiker met kaas aan het eten bent  :hammer: Dat gaat neem ik aan straks ook gebeuren als je een hapje komkommersushi neemt.
Zeker: gluten, koolhydraten en foute vetten, echt heel erg!

Ik vond die rijst ook raar: eet het dan niet, dacht ik. En het artikel in de volkskrant zei ook al dat het het waarschijnlijk meer door de trend in frisdranken dan door de rijst kwam, dat mensen daar dikker werden.
Goed eten 'afwaarderen', was het in mijn ogen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Hoe zit dat met rijst en calorieen?
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2015, 19:20:20 »
Dat zie je in alle landen waar de welvaart groeit, het traditionele eetpratroon verandert heel snel.
Toen ik klein was, was er geen McDonalds o.i.d. in heel Zeeland. Dus als we ergens op vakantie waren, dan was een Mc Donalds heel bijzonder. Nu woon ik al bijna 20 jaar in een stad met een McDonaldsm en heb er nog nooit wat gegeten  :D