Vegatopia Forum

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #140 Gepost op: 16 juni 2012, 14:42:35 »
Sorry, maar kan iemand mij een korte samenvatting in het Nederlands geven.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #141 Gepost op: 16 juni 2012, 16:07:29 »
Sorry, maar kan iemand mij een korte samenvatting in het Nederlands geven.

Er is een verband tussen een vegetarisch dieet en een verhoogd risico op psychologische stoornissen (angststoornissen, depressie en somatoforme stoornissen (lichamelijke klachten zonder duidelijke oorzaak, o.a. hypochondrie), eetstoornissen), maar dat betekent niet dat vega eten psychologische stoornissen veroorzaakt.
Meestal ging men vega eten kort nadat er psychologische problemen optraden.

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #142 Gepost op: 16 juni 2012, 16:16:19 »
Meestal ging men vega eten kort nadat er psychologische problemen optraden.

Volgens mij staat er het omgekeerde, min of meer (The analysis of the respective ages at adoption of a vegetarian diet and onset of a mental disorder showed that the onset of mental disorders tends to follow the adoption of the vegetarian diet.). Maar 'follow' kan ook een net iets andere betekenis hebben dan het hier lijkt te hebben, maar ik heb het hele artikel niet gelezen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #143 Gepost op: 16 juni 2012, 16:37:17 »
Sorry, maar kan iemand mij een korte samenvatting in het Nederlands geven.

Er is een verband tussen een vegetarisch dieet en een verhoogd risico op psychologische stoornissen (angststoornissen, depressie en somatoforme stoornissen (lichamelijke klachten zonder duidelijke oorzaak, o.a. hypochondrie), eetstoornissen), maar dat betekent niet dat vega eten psychologische stoornissen veroorzaakt.
Meestal ging men vega eten kort nadat er psychologische problemen optraden.

Bedankt. Verschijnsel is niet bekend in mijn kringetje.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #144 Gepost op: 16 juni 2012, 17:41:37 »
Meestal ging men vega eten kort nadat er psychologische problemen optraden.

Volgens mij staat er het omgekeerde, min of meer (The analysis of the respective ages at adoption of a vegetarian diet and onset of a mental disorder showed that the onset of mental disorders tends to follow the adoption of the vegetarian diet.). Maar 'follow' kan ook een net iets andere betekenis hebben dan het hier lijkt te hebben, maar ik heb het hele artikel niet gelezen.

Nee dat klopt wat je zegt. In de PDF staat alleen een net wat andere conclusie:

Citaat
On the whole, our results strongly corroborate the past findings in smaller samples of
adolescents and young adults, which have demonstrated that in contrast to physical health, a
vegetarian diet is not associated with better mental health. Whether compared with a control
group of non-vegetarians matched for important socio-demographic characteristics, or with
non-vegetarians in general, vegetarians show elevated prevalence rates of diverse mental
disorders. Importantly, we found no evidence for a causal role of vegetarian diet in the
etiology of mental disorders. Rather, our results are more consistent with the view that the
experience of a mental disorder increases the probability of choosing a vegetarian diet, or that
psychological factors influence both the probability of choosing a vegetarian diet and the
probability of developing a mental disorder.

Ik kwam op het onderzoek terecht via een site die de conclusie uit de PDF ook aanhaalde ("However, such possible psychological mechanisms cannot easily explain the temporal sequencing of disorders developing before vegetarian diet.", maar in de summary conclusie staat het inderdaad anders.

In de PDF staat verder dit:

Citaat
For depressive disorders, anxiety disorders, and somatoform disorders and
syndromes we found that on average the adoption of the vegetarian diet follows the onset of
mental disorders. Although differences in nutrition status before the actual start of the
vegetarian diet affecting vulnerability to mental disorders cannot be ruled out completely, our
temporal finding is more consistent with the view that psychological mechanisms cause the
associations between vegetarian diet and mental disorders.
Two possible causal mechanisms seem possible. First, because the start of a vegetarian diet,
on average, follows the onset of disorder, the experience of a mental disorder may increase
the probability of choosing a vegetarian diet (i.e., the mental disorder causes the vegetarian
diet). Individuals with a history of a mental disorder may exhibit more perceived healthoriented
behavior in order to positively influence the course of their disease. Moreover, the
experience of a mental disorder may sensitize individuals to the suffering of other living
beings, including animals. In addition, elevated levels of health-related anxiety may lead
individuals with mental disorders to choose a vegetarian diet as a form of safety or selfprotective
behavior, because a meat free diet is perceived as more healthy.

Second, a relatively stable psychological mechanism (a third variable) may increase the
probability of mental disorders and independently increase the likelihood of choosing a
vegetarian diet. Although the possibility is appealing that psychological mechanisms like the
tendency to experience and regulate negative emotions [45,46], high levels of responsibility
and perfectionism [47], or contrasting social values of vegetarians [48] might be responsible
the pattern of results. However, such possible psychological mechanisms cannot easily
explain the temporal sequencing of disorders developing before vegetarian diet.

...
According to our data the decision to choose a vegetarian (low fat) diet is as likely to
precede as to follow the onset of eating disorders.



Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #145 Gepost op: 16 juni 2012, 20:09:37 »
Dat bedoel ik dus.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #146 Gepost op: 17 juni 2012, 00:42:03 »
Citaat
According to our data the decision to choose a vegetarian (low fat) diet is as likely to
precede as to follow the onset of eating disorders.


Deze zin is een Nobelprijs On-zin waard.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #147 Gepost op: 17 juni 2012, 00:57:05 »
Citaat
According to our data the decision to choose a vegetarian (low fat) diet is as likely to
precede as to follow the onset of eating disorders.


Deze zin is een Nobelprijs On-zin waard.

Want?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #148 Gepost op: 04 april 2014, 09:52:48 »
Uit de Daily Mail dit keer, dus ik sta niet in voor de betrouwbaarheid:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2596012/Vegetarians-healthy-poorer-quality-life-meat-eaters.html

Vooral de conclusie dat vegetariers echt een slechter leven hebben als gevolg van het vegetarier zijn vind ik vreemd. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit onderzoek klopt. Vegetariers hebben vaker een allergie, en dat kan best, maar ik geloof dus niet dat je die allergie pas krijgt nadat je vegetarier geworden bent.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #149 Gepost op: 04 april 2014, 13:16:10 »
Aan vrijwel al die onderzoeken zitten haken en ogen, maar dat vegetariërs meer psychische (en fysieke) problemen hebben is vaker gerapporteerd. Een tekort aan bepaalde mineralen, B12 of goede vetzuren wordt dan vaak als een van de oorzaken genoemd, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn: dat mensen met (een gevoeligheid voor) psychologische klachten sneller geneigd zijn vegetarisch te eten. Vanwege dierenrechten, het idee hebben dan iets goeds te doen voor de wereld of voor je gezondheid.

Emily Deans van Evolutionary Psychiatry schreef laatst dit over de studie: http://evolutionarypsychiatry.blogspot.nl/2014/02/here-we-go-again-vegetarian-diets-and.html

Emily Deans is zelf een aanhanger van onbewerkt voedsel, weinig granen, grass fed vlees (koeien zonder granenbrokken, kippen die buiten scharrelen en wormpjes eten), goede vis, etc., maar ze springt niet meteen bovenop zulke studies om te roepen dat vega eten slecht is. Ze is doorgaans nuchter, goed geïnformeerd en in staat om onderzoeken grondig te bestuderen.
Deze studie neemt ze niet echt serieus vanwege de kwaliteit, ze heeft al eerder een soortgelijke studie bekritiseerd: http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201211/youre-vegetarian-have-you-lost-your-mind


Denise Minger, een andere dame die ik, net als Emily Deans, hoog heb zitten, heeft nog dit te zeggen over de allergieën:
Citaat
Super interesting -- thanks! It looks like from the study design, though, that it's impossible to tell whether people's vegetarianism preceded their health problems, or if they went veggie as an attempt to alleviate existing conditions. There does seem to be a pretty strong link between vitamin A insufficiency and allergies and certain cancers, and marine foods and mental health, so I wouldn't be surprised if those are legit.
(https://www.facebook.com/denise.minger/posts/10152429316072652?comment_id=37019768&offset=0&total_comments=1)


Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #150 Gepost op: 04 april 2014, 13:39:21 »
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er eerst al op z'n minst een vaag gevoel van onbehagen, of een onvrede met de omgeving zoals die zich manifesteert, moet zijn voordat iemand besluit op een vegetarisch dieet over te stappen. Een zekere hogere emotionele of empathische gevoeligheid lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor zo'n stap, en ik kan me heel wel indenken dat dat wat vaker hand in hand gaat met andere psychologische en fysieke of psychosomatische onregelmatigheden.
A fortiori voor wat betreft veganisme. maar dat mag ik vast niet zeggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #151 Gepost op: 04 april 2014, 14:53:14 »
Hier staat het via de uni zelf en ik lees niet meteen een causaal verband eigenlijk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #152 Gepost op: 26 april 2014, 14:53:03 »
http://www.ijbnpa.org/content/9/1/67/abstract

Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey

Johannes Michalak, Xiao C Zhang and Frank Jacobi   

International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 2012, 9:67 doi:10.1186/1479-5868-9-67
Published: 7 June 2012

Background
The present study investigated associations between vegetarian diet and mental disorders.

Methods
Participants were drawn from the representative sample of the German Health Interview and Examination Survey and its Mental Health Supplement (GHS-MHS). Completely vegetarian (N = 54) and predominantly vegetarian (N = 190) participants were compared with nonvegetarian participants (N = 3872) and with a non-vegetarian socio-demographically matched subsample (N = 242).

Results
Vegetarians displayed elevated prevalence rates for depressive disorders, anxiety disorders and somatoform disorders. Due to the matching procedure, the findings cannot be explained by socio-demographic characteristics of vegetarians (e.g. higher rates of females, predominant residency in urban areas, high proportion of singles). The analysis of the respective ages at adoption of a vegetarian diet and onset of a mental disorder showed that the onset of mental disorders tends to follow the adoption of the vegetarian diet.

Conclusions
Vegetarian diet is associated with an elevated risk of mental disorders. However, there was no evidence for a causal role of vegetarian diet in the etiology of mental disorders.


PDF: http://www.ijbnpa.org/content/pdf/1479-5868-9-67.pdf


 :schater2: :schater3:
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #153 Gepost op: 11 maart 2015, 14:22:41 »
(Iets) minder darmkanker bij vegetariers.

Dat heeft overigens niet per se met wel of niet vlees eten te maken: ""Our vegetarians not only ate less meat than the non-vegetarians, but also less sweets, snack foods, refined grains and caloric beverages," he said. And they ate more fruits, vegetables, whole grains, beans and nuts, he added."
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 14:25:17 door Poek »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #154 Gepost op: 02 oktober 2015, 23:10:02 »
Ik schrok me een hoedje toen ik dit las:


http://www.evmi.nl/voeding-gezondheid/tofu-tast-geheugen-aan/
Tofu tast geheugen aan
16 juli 2008 |
Tofu tast geheugen aan

OXFORD – Tofu en andere zogenoemde superfoods geven een verhoogd risico op geheugenverlies. Een consumptiepatroon met grote hoeveelheden kan zelfs leiden tot dementie.

Dat blijkt uit een onderzoek door de universiteiten van Loughborough en Oxford.

De onderzoeksresultaten zijn opmerkelijk omdat sojabonen, waar tofu van is afgeleid, lange tijd als producten werden gezien met grote gezondheidsvoordelen.

Effecten
De wetenschappers onderzochten de effecten van een verhoogde soja-consumptie onder 719 ouderen en daaruit bleek dat, vooral bij de personen van 68 jaar en ouder, een verhoogde tofu-consumptie verband houdt met een slechter geheugen.

Aan de andere kant constateerden de onderzoekers een verband tussen de consumptie van het gefermenteerde sojaproduct tempé en een beter geheugen. Dat zou te maken hebben met het hoge gehalte aan folaten.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #155 Gepost op: 02 oktober 2015, 23:21:46 »
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er eerst al op z'n minst een vaag gevoel van onbehagen, of een onvrede met de omgeving zoals die zich manifesteert, moet zijn voordat iemand besluit op een vegetarisch dieet over te stappen. Een zekere hogere emotionele of empathische gevoeligheid lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor zo'n stap, en ik kan me heel wel indenken dat dat wat vaker hand in hand gaat met andere psychologische en fysieke of psychosomatische onregelmatigheden.
A fortiori voor wat betreft veganisme. maar dat mag ik vast niet zeggen.

Je moet inderdaad gek zijn zoals ik om al je lievelingsgerechten te laten vallen op je 53-ste, na 25 jaar onvrede met je omgeving.  :bonk: :
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #156 Gepost op: 03 oktober 2015, 13:44:06 »
Ik schrok me een hoedje toen ik dit las:


http://www.evmi.nl/voeding-gezondheid/tofu-tast-geheugen-aan/
Tofu tast geheugen aan
16 juli 2008 |
Tofu tast geheugen aan

OXFORD – Tofu en andere zogenoemde superfoods geven een verhoogd risico op geheugenverlies. Een consumptiepatroon met grote hoeveelheden kan zelfs leiden tot dementie.

Dat blijkt uit een onderzoek door de universiteiten van Loughborough en Oxford.

De onderzoeksresultaten zijn opmerkelijk omdat sojabonen, waar tofu van is afgeleid, lange tijd als producten werden gezien met grote gezondheidsvoordelen.

Effecten
De wetenschappers onderzochten de effecten van een verhoogde soja-consumptie onder 719 ouderen en daaruit bleek dat, vooral bij de personen van 68 jaar en ouder, een verhoogde tofu-consumptie verband houdt met een slechter geheugen.

Aan de andere kant constateerden de onderzoekers een verband tussen de consumptie van het gefermenteerde sojaproduct tempé en een beter geheugen. Dat zou te maken hebben met het hoge gehalte aan folaten.

Oud onderzoek, + dat dit soort onderzoeken eigenlijk nooit correct uit te voeren zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Tofu die wordt gemaakt in aluminium bakken (oid). Eerder onderzoek uit Hawaï wees dat al eens aan als de boosdoener. Het spul waarmee de sojamelk gestremd wordt, kan dan ook nog de oorzaak zijn.

Geen idee of ze alleen vegetariërs hebben onderzocht, maar over het algemeen zal tofu vooral door hen of door mensen uit bv China gegeten worden. Vegetariërs krijgen over het algemeen minder/te weinig van enkele essentiële mineralen binnen, zoals zink, die essentieel zijn voor een goed geheugen. Dan ligt het dus niet zozeer aan tofu, maar aan het gehele eetpatroon.

Daarnaast bevatten veel plantaardige voedingsmiddelen van nature stoffen om zichzelf te beschermen tegen vraat (fytaten). Vooral peulvruchten en granen, waar je ook nog grote hoeveelheden van binnenkrijgt, staan hier bekend om. Deze stofjes blokkeren de opname van vooral mineralen (en net die mineralen waar vegetariërs toch al minder van binnenkrijgen). Een oplossing hiervoor is het fermenteren van deze voedingsmiddelen, en/of het langdurig weken en/of kiemen.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #157 Gepost op: 28 oktober 2015, 00:47:01 »


Oud onderzoek, + dat dit soort onderzoeken eigenlijk nooit correct uit te voeren zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Tofu die wordt gemaakt in aluminium bakken (oid). Eerder onderzoek uit Hawaï wees dat al eens aan als de boosdoener. Het spul waarmee de sojamelk gestremd wordt, kan dan ook nog de oorzaak zijn.

Geen idee of ze alleen vegetariërs hebben onderzocht, maar over het algemeen zal tofu vooral door hen of door mensen uit bv China gegeten worden. Vegetariërs krijgen over het algemeen minder/te weinig van enkele essentiële mineralen binnen, zoals zink, die essentieel zijn voor een goed geheugen. Dan ligt het dus niet zozeer aan tofu, maar aan het gehele eetpatroon.

Daarnaast bevatten veel plantaardige voedingsmiddelen van nature stoffen om zichzelf te beschermen tegen vraat (fytaten). Vooral peulvruchten en granen, waar je ook nog grote hoeveelheden van binnenkrijgt, staan hier bekend om. Deze stofjes blokkeren de opname van vooral mineralen (en net die mineralen waar vegetariërs toch al minder van binnenkrijgen). Een oplossing hiervoor is het fermenteren van deze voedingsmiddelen, en/of het langdurig weken en/of kiemen.
Je zet tofu een beetje uit de wind. Mijn aangetaste geheugen kan natuurlijk andere oorzaken hebben. Gefermenteerde tempeh begon ik pas een paar jaar geleden te eten, omdat ik het eerder niet lekker vond (nu wel).  Seitan liet ik als hypertensie -patiënt gewoon vallen: te zout. Rest mij enkel soja als veganist.
Nu lees ik pas dit zeer gedetailleerde en hoogst alarmerend commentaar over soja:
http://www.bertyn.eu/soja/soja-en-hormonen.
Een en ander van wat jij zegt wordt daar bevestigd.
Best dat ik al zo oud ben. Dat kan sojaconsumptie me niet meer af nemen...
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #158 Gepost op: 28 april 2016, 00:22:40 »
Hoe zit het met de claim dat het mediterrane dieet het beste is? Is dat nu wetenschappelijk bewezen of juist wetenschappelijk de grond ingeboord? Nina Teicholz en zo.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #159 Gepost op: 28 april 2016, 00:35:21 »
Citaat
According to our data the decision to choose a vegetarian (low fat) diet is as likely to
precede as to follow the onset of eating disorders.


Deze zin is een Nobelprijs On-zin waard.

Want?
  "Volgens onze data is het even waarschijnlijk dat  de beslissing tot veganistisch eten voorafgegaan wordt  als gevolgd wordt door een eetstoornis"   Ik vind dat een  afschuwelijk geconvoluteerde formulering. Om te zeggen dat ze niks kunnen zeggen.
Eet wat best is voor de planeet.