Vegatopia Forum

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #20 Gepost op: 04 juli 2009, 15:24:56 »

ADA's position and accompanying paper were written by Winston Craig, PhD, MPH, RD, professor and chair of the department of nutrition and wellness at Andrews University; and Reed Mangels, PhD, RD, nutrition advisor at the Vegetarian Resource Group, Baltimore, Md.


Ha! Dat onderzoek is dus niet onpartijdig en dus mogen we het affakkelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #21 Gepost op: 05 juli 2009, 01:36:57 »

ADA's position and accompanying paper were written by Winston Craig, PhD, MPH, RD, professor and chair of the department of nutrition and wellness at Andrews University; and Reed Mangels, PhD, RD, nutrition advisor at the Vegetarian Resource Group, Baltimore, Md.


Ha! Dat onderzoek is dus niet onpartijdig en dus mogen we het affakkelen.


Tja, de 'onafhankelijkheid' van onderzoeken is altijd een moeilijke zaak.  Uiteindelijk is zeer veel onderzoek rechtstreeks of onrechtstreeks (mede)gefinancierd door bedrijven, organisaties, individuen, ... die voordeel hebben bij het ene of het andere antwoord.  Men is terecht wantrouwig tegenover onderzoeken waar dit duidelijk het geval is en er zijn vast en zeker genoeg voorbeelden te vinden waaruit blijkt dat in dat geval de partijdigheid van de financierders een wezenlijke invloed heeft gehad op de onderzoeksresultaten.  Toch is het gegeven dat de financierders op een bepaald onderzoeksresultaat hopen geen afdoende bewijs of 100% garantie voor de onpartijdigheid van het onderzoek.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #22 Gepost op: 06 juli 2009, 08:24:00 »
Op nu.nl vandaag weer een mooi voorbeeld dat journalisten vaak geen kaas hebben gegeten van wetenschap: ‘Vegetarisch dieet verzwakt botten'.

Ik heb ze zojuist dan ook gemailed met het vriendelijke verzoek deze misleidende titel aan te passen, o.a. met deze link erbij, die je ook mooi kan gebruiken wanneer je partner/collega/buurman/poetshulp triomfantelijk met dit nu.nl artikel aan komt zetten.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #23 Gepost op: 06 juli 2009, 08:51:58 »
Ja, media pakt het weer op met sensationele titels. Bericht van dat instituut kwam laatst juist met een ander bericht:

A Life of Veganism Has No Adverse Effects on Bones

A lifelong vegan diet has no adverse effects on bone mineral density compared to an omnivorous diet, concluded researchers who matched 105 postmenopausal Buddhist nuns who followed a vegan diet to 105 omnivorous women. The researchers analyzed bone mass at the lumbar spine, femoral neck, and whole body, and collected a structured food questionnaire for each participant. The vegan group consumed less calcium, 375 g/day compared to 683 g/day, and their total protein intake was significantly less, 35.3 g/day compared to 62.6 g/day.

Ho-Pham LT, Nguyen PLT, Le TTT, et al. Veganism, bone mineral density, and body composition: a study in Buddhist nuns. Osteoporos Int. 2009. Published online April 7, 2009: DOI 10.1007/s00198-009-0916-z.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #24 Gepost op: 06 juli 2009, 11:38:29 »
105 postmenopausal Buddhist nuns

Ik besef ook wel dat het best lastig kan zijn om een voor een doorsneebevolking representatieve groep met een levenslang veganistisch dieet bij elkaar te scharrelen, maar dat is wel een héél erg specifieke groep. Daar kan je natuurlijk geen algemeen geldende conclusies op baseren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #25 Gepost op: 06 juli 2009, 12:44:48 »
Draakje, misschien is jouw studie gedaan op alleen mensen uit Thailand en de studie op Nu.nl op Australische mensen? Ik kan me voorstellen dat Thaise mensen allemaal gemiddeld een lagere botdichtheid hebben dan Australiers.

Overigens ligt een lagere botdichtheid bij vegans niet alleen aan een eventuele lage calcium-inname, maar spelen te weinig proteine en vitamine D ook een rol, net als beweging.

However, Nguyen found that there was "practically no difference" between the bone density of meat-eaters and ovolactovegarians, who do not eat meat or seafood but include eggs and dairy in their diets
Read more: http://www.nydailynews.com/lifestyle/health/2009/07/03/2009-07-03_vegetarian_diet_linked_to_weaker_bones.html#ixzz0KTUy4iSW&C

En onder vegetariers verstaan wij hier toch vaak de lacto-ovo-vega's. Zou er bij de meat-eaters ook gekeken zijn naar hoeveel zuivel zij innemen?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #26 Gepost op: 06 juli 2009, 14:14:40 »
Op nujij.nl een twee pagina's lange 'discussie'. Erg leuk, maar vermoeiend ;)

@hizikigrrrl: Geen idee wat de opzet is geweest e.a. factoren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #27 Gepost op: 06 juli 2009, 22:14:21 »
"I don't know. But the second study was funded by AMBeR Alliance of Malaysia, which owns F&B Nutrition Sdn Bhd, "a dairy products producer and wholesaler."

http://fanaticcook.blogspot.com/2009/07/dairy-producer-underwrites-study-finds.html
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #28 Gepost op: 07 juli 2009, 00:43:41 »
Op nujij.nl een twee pagina's lange 'discussie'. Erg leuk, maar vermoeiend ;)

Tsjonge wat een sneue discussie is dat zeg. Weet meteen weer waarom ik nujij nooit bekijk.
Maar waarom maken jullie daar in vredesnaam zoveel woorden aan vuil? IJsjes verkopen op de Noordpool lijkt me meer kans van slagen te hebben.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #29 Gepost op: 07 juli 2009, 10:13:15 »
Op nujij.nl een twee pagina's lange 'discussie'. Erg leuk, maar vermoeiend ;)

Tsjonge wat een sneue discussie is dat zeg. Weet meteen weer waarom ik nujij nooit bekijk.
Maar waarom maken jullie daar in vredesnaam zoveel woorden aan vuil? IJsjes verkopen op de Noordpool lijkt me meer kans van slagen te hebben.

- voor de lezers, tegeninfo bieden
- handig andere info via de zoekmachine te kunnen laten vinden

Die felle tegenstander kan je sowieso niet echt overtuigen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #30 Gepost op: 08 juli 2009, 20:25:38 »
O.a. wordt vermeld: We conclude that vegetarians as a group have lower BMD than meat eaters as a group, but whether the difference translates into increased fracture risk has yet to be resolved.

Het gaat om de botdichtheid BMD. Volgens mij is een buis flexibeler en breekt minder snel dan een ijzeren staaf.
En ik vraag me ook af wat de botdichtheid van bijvoorbeeld een olifant of een neushoorn is.
Zij eten geen vlees, nou ja, af een toe een muisje.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #31 Gepost op: 08 juli 2009, 20:36:34 »
Vond dit ook wel interessant in die studie staan:

Citaat
The present study’s results are largely applicable to women,
because only 2 original studies included data for men. In fact,
a subgroup analysis for men showed that the effect of vegetarian
diets on femoral neck BMD was not significant. All studies
included in this analysis were observational; therefore, no causeand-
effect relation between vegetarian diets and BMD can be
drawn from the finding.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #32 Gepost op: 08 juli 2009, 21:29:34 »
Volgens mij is een buis flexibeler en breekt minder snel dan een ijzeren staaf.

Je moet het niet zien als flexibel, maar als poreus en dat breekt wel degelijk sneller.
Overigens kan aan deze studie niet worden ontleend dat je met die 5% minder BMD ook daadwerkelijk meer botbreuken hebt, daarvoor moet de BMD waarschijnlijk veel lager zijn.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #33 Gepost op: 08 juli 2009, 22:03:59 »
O.a. wordt vermeld: We conclude that vegetarians as a group have lower BMD than meat eaters as a group, but whether the difference translates into increased fracture risk has yet to be resolved.

Het gaat om de botdichtheid BMD. Volgens mij is een buis flexibeler en breekt minder snel dan een ijzeren staaf.
En ik vraag me ook af wat de botdichtheid van bijvoorbeeld een olifant of een neushoorn is.
Zij eten geen vlees, nou ja, af een toe een muisje.

Botdichtheid bij mensen lijkt mij toch echt een betrouwbare graadmeter voor de sterkte van botten.

Hoe het met olifanten of neushoorns zit is in deze absoluut irrelevant, daarvoor verschilt een mens echt veel te veel van een olifant of neushoorn.  Tijgers leven voor (bijna) 100% op vlees.  Kunnen we daaruit concluderen dat een dieet van 100% rauw vlees gezond is?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2009, 21:48:46 »
daarvoor verschilt een mens echt veel te veel van een olifant

Dus die lange slurf is niet afkomstig van onze olifantenvoorouder?  ;)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2009, 21:08:46 »
http://www.ergogenics.org/voeding106.html#1

Vegetarische topsporter krijgt rhabdomyolyse (Am J Phys Med Rehabil. 2009 Aug 5. [Epub ahead of print].)

Een Italiaanse zwemmer, die wilde meedoen aan de nationale kampioenschappen, heeft moeten afhaken omdat zijn spieren zo sterk afbraken dat artsen vreesden dat zijn nieren het zouden begeven. De oorzaak was het extreem eiwitarme vegetarische dieet van de sporter. Binnenkort verschijnt de gevalsstudie, geschreven door gezondheidheidswetenschappers van de University of Rome, in de American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation.

De zwemmer waarover het stuk gaat is een jongen van 16 jaar. 
Wekelijks traint hij via zijn school vier uur, en voor zijn sport traint hij vijf dagen per week 2-3 uur per dag. Tijdens zo'n zwemtraining werkt de jongen aan zijn techniek, hij traint op short acceleration, work at high intensity en lactic acid tolerance.
Tijdens de aanloop voor de kampioenschappen meldt de jongen zich bij een arts. Hij voelt zich zwak. Hij heeft plots opkomende en dan weer verdwijnende spierpijn in zijn benen. Hij voelt zich beroerd, heeft soms hartkloppingen en is misselijk.

Als de artsen de zwemmer onderzoeken ontdekken ze dat de jongen lijdt aan spierafbraak of rhabdomyolyse. Hij heeft vochtophopingen in zijn benen, en de concentratie creatinekinase in zijn bloed is zo hoog dat er spiercellen massaal moeten zijn bezweken. De uitslag van het bloedonderzoek zie je hieronder.

Ook de hoeveelheid ijzer - blijkens de concentratie van het opslageiwit ferritin - en B12 is laag. De oorzaak daarvan, en de oorzaak van de rhabdomyolyse, is het vegetarische dieet van de jongen. In principe kan een vegetarisch dieet heel gezond zijn, als je er tenminste op let dat je voldoende eiwitten, vitamine B12, vitamine D, ijzer, zink en calcium binnenkrijgt. Daarover heeft de jongen zich echter niet bekommerd. Hij leeft op pasta, brood, tomaten, sla, wortels, fruit en aardappelen. Elke dag drinkt hij een klein glaasje melk - en een paar keer per week eet hij wat soja. Vlees, vis, eieren, zuivel en zelfs bonen schitteren in het dieet door afwezigheid.

De artsen vinden het om te beginnen geen goed idee dat de jongen meedoet aan de kampioenschappen. Ze verdunnen zijn bloed met zoutoplossing om de belasting van de opengescheurde spiercellen te verminderen en geven de jongen supplementen met extra vitamine B12 slikken. En, at last but certainly not at least, ze laten de jongen zijn inname van eiwitten opkrikken. Vier keer per week gaat hij vlees eten, en dagelijks eet hij zuivel.

Drie maanden later zijn de klachten van de jongen verdwenen. Hij gaat door met zwemmen.

"A vegetarian diet per se is not associated with detrimental effects on athletes", concluderen de artsen. "But vegetarian athletes must achieve optimal protein intake and a balanced amino acid intake through careful planning with an emphasis on protein-rich plant foods."


Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #36 Gepost op: 15 augustus 2009, 19:45:44 »
Een vegetarisch dieet en sport kan heel goed samen, kijk maar bijv. naar Brendan Brazier. Die is veganist vanaf zijn 15e en topsporter ( http://www.brendanbrazier.com/index.html ).

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #37 Gepost op: 15 augustus 2009, 19:53:06 »
Een vegetarisch dieet en sport kan heel goed samen, kijk maar bijv. naar Brendan Brazier. Die is veganist vanaf zijn 15e en topsporter ( http://www.brendanbrazier.com/index.html ).

Ik vind het een uitstekend en evenwichtig geschreven artikel omdat ze ook uitdrukkelijk vermelden dat vegetarisme en topsport uitstekend te combineren valt.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #38 Gepost op: 15 augustus 2009, 20:17:32 »
Ik vind het een uitstekend en evenwichtig geschreven artikel omdat ze ook uitdrukkelijk vermelden dat vegetarisme en topsport uitstekend te combineren valt.
Ongeacht of dat waar is of niet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #39 Gepost op: 03 september 2009, 00:10:57 »
http://www.ergogenics.org/sportvoeding46.html#1

Dierlijke eiwitten bouwen spiermassa op, plantaardige niet
(Br J Nutr. 2009 Aug 14:1-8. [Epub ahead of print].)

Vrouwen met een vegetarische leefstijl zijn voor hun spieropbouw afhankelijk van de - o paradox - hoeveelheid dierlijke eiwitten in hun dieet. Dat schrijven Finse gezondheidswetenschappers van de University of Helsinki binnenkort in de British Journal of Nutrition. Het is jammer voor de veganisten, maar plantaardige eiwitten zijn geen goede spieropbouwers.

De Finse bevolking vergrijst en bekeert zich - net als in de rest van de wereld - langzaam maar zeker tot het vegetarisme. Gaat dat misschien problemen opleveren? Die vraag wilden de onderzoekers met hun studie beantwoorden. Als ouderen hun spiermassa verliezen - vrouwen zijn er nog kwetsbaarder voor dan mannen - kunnen ze minder goed voor zichzelf zorgen. Omdat de vegetarische leefstijl met zich meebrengt dat de hoeveelheid bouwstoffen voor spieren in de voeding afneemt, vrezen de onderzoekers dat vooral vegetarische vrouwen later sneller hun zelfstandigheid verliezen.

Omdat ze wilden nagaan of hun bezorgdheid gegrond is, bepaalden de Finnen de lichaamssamenstelling van welgeteld 1 veganiste, 10 lactovegetarische vrouwen en 8 lacto-ovovegetarische vrouwen. Die vergeleken ze met de lichaamssamenstelling van 21 vleeseters. Gemiddeld leefden de vrouwen al twaalf jaar vleesloos.

De vegetarische vrouwen hadden 4.4 kilo spiermassa minder dan de omnivore vrouwen, ontdekten de onderzoekers.

In het bloed van de vrouwen zagen ze dat vegetarisme leidde tot vijftig procent hogere concentratie van het bindingseiwit SHBG. SHBG neutraliseert het spieropbouwende hormoon testosteron. Toen de onderzoekers gingen rekenen concludeerden ze echter dat de hogere SHBG-spiegel niet verklaart waarom vegetarische vrouwen minder spiermassa hebben dan omnivore vrouwen.
Toen de onderzoekers het dieet van de vrouwen analyseerden, zagen ze dat vooral de hoeveelheid dierlijk eiwit bepaalde hoeveel spieren de vrouwen hadden.

Plantaardig eiwit had geen effect. Om je een beter idee te geven van hoe het dieet van de vrouwen eruitzag: per kilo lichaamsgewicht consumeerden alle vrouwen in de studie ongeveer een gram eiwit per dag. Daarvan was bij de vegetarische vrouwen 0.54 gram dierlijk. Bij de omnivore vrouwen was dat 0.71 gram.

De onderzoekers vermoeden dat veel tradionele plantaardige eiwitbronnen, zoals peulvruchten en granen, op papier wel aminozuren bevatten, maar dat het lichaam die in de praktijk niet goed opneemt. Een andere mogelijkheid is dat plantaardig eiwit minder anabool werkt, omdat plantaardig eiwit minder van de aminozuren leucine, methionine en lysine bevat. Spieren hebben die aminozuren nodig. Vooral leucine is volgens recent onderzoek belangrijk voor de spieropbouw. Spiercellen laten hun anabole machinerie harder werken naarmate ze meer leucine binnenkrijgen. Via leucine 'ziet' de spiercellen dat het veel aminozuren krijgt toegevoerd.

De onderzoekers erkennen dat hun studie klein is. Maar ze vinden de uitkomsten serieus genoeg om te gaan uitzoeken of vegetarische vrouwen op hogere leeftijd vaker hun spierkracht verliezen.

In 2007 meldden onderzoekers van Sherbrooke University ook al dat oudere vrouwen meer spiermassa hebben naarmate ze meer dierlijke eiwitten eten. Waarschijnlijk moet je niet alle plantaardige eiwitten over dezelfde kam scheren. Soja-eiwitten zijn volgens studies net zo anabool als dierlijke eiwitten. Geef je proefdieren uitsluiten eiwitten uit linzen en bonen, dan vermindert daardoor hun spiermassa.