Vegatopia Forum

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #40 Gepost op: 03 september 2009, 00:15:43 »
Wat nu?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #41 Gepost op: 03 september 2009, 00:22:38 »
Jeetje, 1 veganist en 8 vegetariers, dat is toch geen onderzoek?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #42 Gepost op: 03 september 2009, 00:23:28 »
Niks. Interessant, maar het moet nog verder uitgezocht worden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #43 Gepost op: 03 september 2009, 00:24:14 »
Jeetje, 1 veganist en 8 vegetariers, dat is toch geen onderzoek?

19 vega's.

Jippia

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #44 Gepost op: 05 oktober 2009, 14:39:01 »
Dat is wel een erg kleine groep en proefdieren die uitsluitend linzen en bonen eten. De meeste vega's eten toch wel gevarieerder dan dat, neem ik aan.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #45 Gepost op: 20 december 2009, 16:40:38 »
http://www.ergogenics.org/voeding113.html#1

Krachttraining verhoogt behoefte aan ijzer
(J Am Diet Assoc. 2003 May; 103(5): 594–601.)

Vegetarische krachtsporters moeten meer aandacht aan hun voeding schenken dan vleesetende krachtsporters. Dat kun je opmaken uit een humane studie van de University of Arkansas die 6 jaar geleden verscheen in de Journal of the American Dietetic Association. In die studie lieten de onderzoekers 21 mannen van 59-78 jaar 12 weken trainen met gewichten.

 
Krachttraining verhoogt in studies onder jonge mensen de behoefte aan ijzer. De onderzoekers vroegen zich af of dat ook geldt voor ouderen. Die krijgen steeds vaker te horen dat ze aan fitness moeten doen, als ze hun spiermassa op peil willen houden. De sponsors van het onderzoek, de Cattlemen's Beef Board en de National Cattlemen's Beef Association, zouden dat gegeven kunnen gebruiken in hun advertentiecampagnes. De vleesindustrie heeft er een handje van om onderzoek te sponsoren waaruit leuke resultaten komen.

De onderzoekers lieten hun proefpersonen 3 keer per week trainen op 80 procent van hun 1RM. De helft van de mannen at vleesvervangers in plaats van vlees, de andere helft at zoals dat in onze westerse samenleving gebruikelijk is. De totale hoeveelheid ijzer, eiwit en joules was in beide groepen gelijk. Dagelijks aten de mannen 1.0-1.3 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Veel grote effecten op de ijzerhuishouding vonden de onderzoekers niet. Het enige opmerkelijke is de tabel hieronder is de afname van de concentratie van het opslageiwit ferritine bij beide groepen, maar vooral bij de vegetarische groep. In de vorm van dat eiwit bouwt het lichaam ijzerreserves op.

...

De waarden in de tabel hierboven blijven allemaal binnen de medische normen. Maar, zo zeggen de onderzoekers, als de studie langer had geduurd dan was dat misschien anders geweest.

Het lichaam neemt plantaardig ijzer niet zo goed op, en dus verminderen de ijzerresererves. "As dietitians and health care professionals, we should encourage eating patterns consistent with a high level of iron bioavailability with those who consume either a vegetarian diet or meat-containing diet and participate in resistance training", concluderen de onderzoekers. Of je dat ijzer nou moeten binnenkrijgen via een multivitaminepreparaat of een stuk dood dier, dat laten ze in het midden.

Interessant is ook de tabel van hieronder, die de vorderingen in de gym van de mannen samenvat.

...


Op de meeste onderdelen doen de vleeseters het een beetje beter dan de vleeseters, maar statistisch significant worden die verschillen nergens. Wel statistisch significant is toename in kracht bij de leg-extensions. De niet-vleeseters gaan in dat onderdeel sneller vooruit dan de vleeseters, maar dat is toch heus een uitzondering. Waarom de vleeseters het over de gehele linie iets beter doen ligt voor de hand: dierlijke eiwitten hebben een hogere biologische waarde dan plantaardige. Vegetarische sporters hebben niet alleen meer ijzer, maar ook meer eiwitten nodig dan vleesetende krachtsporters.


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #46 Gepost op: 21 december 2009, 20:40:52 »
Wordt al die kracht ook nuttig toegepast, of is het alleen maar ter verheerlijking van het mannelijke lichaam.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #47 Gepost op: 21 december 2009, 23:54:31 »
Wordt al die kracht ook nuttig toegepast, of is het alleen maar ter verheerlijking van het mannelijke lichaam.

Maar verheerlijking van het mannelijk lichaam ķs op zichzelf toch nuttig?
Vind ik dan ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #48 Gepost op: 03 maart 2010, 19:14:31 »
Minder kans op botontkalking bij vegetariėrs
Uitgegeven: 3 maart 2010 15:18
Laatst gewijzigd: 3 maart 2010 15:18

BRuSSEL - Een vegetarische voeding beschermt het lichaam beter tegen allerlei ziekten zoals botontkalking dan een vleeshoudende voeding. Dat blijkt uit een studie van biometricus Peter Deriemaeker van de Vrije Universiteit Brussel, die woensdag is gepubliceerd.
Proteļnerijk voedsel zoals vlees en zuivel hebben een verzurend effect op het lichaam, terwijl een dieet met veel fruit en groenten eerder een alkalisch of basisch effect heeft.

Dit heeft niets te maken met de zuurtegraad van het voedsel zelf; zo smaakt bijvoorbeeld citroen op zich erg zuur, maar na inname heeft citroen een alkalisch effect op het lichaam.

Vooral eiwitten bevorderen botontkalking. Per gram eiwit gaat naar schatting een milligram calcium verloren, wat kan leiden tot het demineraliseren van botten. Dat verhoogt het risico op heupfracturen of symptomen van lage rugpijn.

Peter Deriemaeker en enkele collega's van de Vrije Universiteit Brussel onderzochten het verschil tussen beide voedingspatronen door een groep vegetariėrs te vergelijken met een groep niet-vegetariėrs.


Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #49 Gepost op: 03 maart 2010, 21:00:32 »
Maar eigenlijk gaat het dus mer om de eiwitten, dan om het vegatarische?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #50 Gepost op: 03 maart 2010, 23:16:47 »
Maar eigenlijk gaat het dus mer om de eiwitten, dan om het vegatarische?

Ik ken het onderzoek niet, maar de redenering in het Nu-stukje rammelt nogal.

Plantaardige eiwitten uit vis, noten, zaden en granen zijn namelijk net zo goed verzurend (alleen de meeste groentes en fruit niet), maar vrijwel alle eiwitbronnen bevatten ook aminozuren, vitaminen en mineralen die die zuren aan zich binden en het weer verwijderen of alkalisch maken. Daarnaast heb je voldoende proteinen nodig voor een goede botdichtheid. Uit recente onderzoeken blijkt dat de botdichtheid van vegetariers boven de 50 iig minder goed is dan van omnivore vrouwen.

Als iemand 100 gram eiwit per dag eet, dan behoudt je nog altijd 90% calcium. Krijg je voldoende calcium binnen, bv. uit zuivel, dan hoef je je daar dus geen zorgen over te maken.


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #51 Gepost op: 07 maart 2010, 20:37:19 »
Maar eigenlijk gaat het dus mer om de eiwitten, dan om het vegatarische?

Het gaat voornamelijk om een teveel aan dierlijke eiwitten. Je krijgt nou eenmaal makkelijker teveel dierlijke eiwitten binnen dan plantaardige (vlees en zuivel zijn echte eitwitbommen).

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #52 Gepost op: 07 maart 2010, 21:43:51 »
Maar eigenlijk gaat het dus mer om de eiwitten, dan om het vegatarische?

Het gaat voornamelijk om een teveel aan dierlijke eiwitten. Je krijgt nou eenmaal makkelijker teveel dierlijke eiwitten binnen dan plantaardige (vlees en zuivel zijn echte eitwitbommen).


Aha. Maar vegetariers eten wel zuivel, en als ik noten mocht at ik die ook wel veel!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #53 Gepost op: 07 maart 2010, 22:02:04 »
Aha. Maar vegetariers eten wel zuivel, en als ik noten mocht at ik die ook wel veel!

Ik weet niet of er onderzoek naar gedaan is, maar volgens mij krijgen vegetariėrs doorgaans minder dierlijke eiwitten binnen dan niet-vegetariėrs.

Wat wel uit onderzoek is gebleken, is dat hoe hoger de zuivelconsumptie, hoe groter de kans op botbreuken.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #54 Gepost op: 07 maart 2010, 22:06:27 »
Uit recente onderzoeken blijkt dat de botdichtheid van vegetariers boven de 50 iig minder goed is dan van omnivore vrouwen.

Uit 'mijn bronnen' valt op te maken dat dat een erg discutable bewering is. Er zijn vorig jaar een aantal onderzoeken uitgebracht die verkeerd geļnterpreteerd zijn (vaak was er dan wel verschil maar was dat verschil totaal niet significant). Verder zijn er meer dan voldoende recente onderzoeken waaruit blijkt dat vegetariėrs het doorgaans beter doen qua botdichtheid.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #55 Gepost op: 07 maart 2010, 23:44:39 »
Aha. Maar vegetariers eten wel zuivel, en als ik noten mocht at ik die ook wel veel!

Ik weet niet of er onderzoek naar gedaan is, maar volgens mij krijgen vegetariėrs doorgaans minder dierlijke eiwitten binnen dan niet-vegetariėrs.

Wat wel uit onderzoek is gebleken, is dat hoe hoger de zuivelconsumptie, hoe groter de kans op botbreuken.


Gaat dat niet lijnrecht tegen alles dat ik ooit gehoord heb over zuivel in?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #56 Gepost op: 07 maart 2010, 23:46:01 »
Ehhh staat lijnrecht tegen over of gaat er tegen in. Contaminaties zijn mijn specialiteit.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #57 Gepost op: 08 maart 2010, 00:21:13 »
Uit recente onderzoeken blijkt dat de botdichtheid van vegetariers boven de 50 iig minder goed is dan van omnivore vrouwen.

Uit 'mijn bronnen' valt op te maken dat dat een erg discutable bewering is. Er zijn vorig jaar een aantal onderzoeken uitgebracht die verkeerd geļnterpreteerd zijn (vaak was er dan wel verschil maar was dat verschil totaal niet significant). Verder zijn er meer dan voldoende recente onderzoeken waaruit blijkt dat vegetariėrs het doorgaans beter doen qua botdichtheid.



Let's agree to disagree, ok?

Maar over de verzuring: ook plantaardige eiwitten zijn verzurend, alleen rauwe groenten en fruit niet.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2010, 03:50:03 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #59 Gepost op: 09 maart 2010, 08:24:31 »
Wat wel uit onderzoek is gebleken, is dat hoe hoger de zuivelconsumptie, hoe groter de kans op botbreuken.
Gaat dat niet lijnrecht tegen alles dat ik ooit gehoord heb over zuivel in?

Dat staat lijnrecht tegenover alles dat je ooit gehoord hebt over zuivel in ja, en dat komt omdat je daar altijd in bent misleid door de zuivelindustrie. Zie voor verdere info 21 andere draadjes die over dit onderwerp gaan. ;)

“it's strange how life makes sense in time...”