Vegatopia Forum

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #80 Gepost op: 31 mei 2011, 12:42:09 »
Sowieso zijn onderzoeken waarbij de deelnemers zelf opgeven wat ze eten op een dag, niet betrouwbaar.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #81 Gepost op: 31 mei 2011, 12:53:04 »
Citaat
. The nutrients of concern in the diet of vegetarians include vitamin B(12), vitamin D, ω-3 fatty acids, calcium, iron, and zinc. Although a vegetarian diet can meet current recommendations for all of these nutrients,

de duidelijke onjuistheid van dergelijke formulering werpt een schaduw op de conclusies van zo'n onderzoek


B12 deficiëntie is notoir in sommige vegetarische diëten
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #82 Gepost op: 31 mei 2011, 17:26:43 »
Citaat
Sowieso zijn onderzoeken waarbij de deelnemers zelf opgeven wat ze eten op een dag, niet betrouwbaar.
Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem.
Maar dit gebeurt meestal bij grootschalige observationele en cross-sectionele onderzoeken.
Ook de adviezen voor het eten van rood vlees en het risico op colonkanker zijn op dergelijk onderzoek gebaseerd. Het is nu eenmaal niet mogelijk om duizenden mensen dagelijk te volgen en dit jarenlang.

Citaat
de duidelijke onjuistheid van dergelijke formulering werpt een schaduw op de conclusies van zo'n onderzoek
Wat is de onjuistheid? Ze attenderen erop dat vitamine B12 aandacht verdiend, maar dat een vegetarische voeding wel in de behoefte daaraan kan voldoen.

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #83 Gepost op: 31 mei 2011, 17:59:00 »
Het is toch bijzonder duidelijk welk vegetarisch dieet gevolgd is?
Citaat
Lacto-ovo vegetarian diets were portrayed by intakes of participants who did not eat meat, poultry, or fish on the day of the survey (n=851).
waarmee duidelijk is dat 99% van de zich ten onrechte vegetariër [oké, volgens de meeste gangbare definities dan toch] noemenden buiten het onderzoek worden gehouden.
Ik zie dan ook niet waar die onduidelijkheid in kan zitten. Of het moet hem in de mogelijkheid zitten dat één of twee geïnterviewden wel scampi's hebben gegeten?

Ik zou eerder vallen over de zinsnede on the day of the survey, want dat suggereert dat ze iemand voor vegetariër verslijten als die net toevallig op de dag van het interview geen vlees, gevogelte of vis heeft gegeten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #84 Gepost op: 31 mei 2011, 18:57:01 »
Ik vind het nogal raar dat er de aanname wordt gemaakt dat vegetariers een lagere BMI hebben puur door het vegetarisch eten, en niet omdat, ik noem maar eens wat, vegetariers heel bewust bezig met voedsel, en vanuit die bewustheid niet alleen vega eten, maar op de calorie-inname letten. Dit wordt niet eens getoetst. Maar op een lacto-ovo-dieet hoef je helemaal niet af te vallen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #85 Gepost op: 01 juni 2011, 11:33:50 »
B12 deficiëntie is notoir in sommige vegetarische diëten
De conclusie luidt dan ook niet expliciet dat ALLE vegetarische diëten voldoen aan de aanbevelingen voor... (etc)

Je bent spijkers op laag water aan het zoeken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #86 Gepost op: 01 juni 2011, 11:35:36 »
Ik vind het nogal raar dat er de aanname wordt gemaakt dat vegetariers een lagere BMI hebben puur door het vegetarisch eten, en niet omdat, ik noem maar eens wat, vegetariers heel bewust bezig met voedsel, en vanuit die bewustheid niet alleen vega eten, maar op de calorie-inname letten.
Of dat vegetariers gemiddeld hoger opgeleid zijn, een hogere sociale status hebben en dat overgewicht relatief vaker voorkomt bij de maatschappelijk gezien lagere klassen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #87 Gepost op: 02 juni 2011, 01:22:46 »

Wat is de onjuistheid? Ze attenderen erop dat vitamine B12 aandacht verdiend, maar dat een vegetarische voeding wel in de behoefte daaraan kan voldoen.

Je lijkt gelijk te hebben

kan ik het weer eens opnieuw gaan lezen

(vegetarisme is inderdaad te breed om in moeilijkheden te komen met B12)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #88 Gepost op: 20 juli 2011, 21:22:52 »
Abstract
Objective To examine the associations of a vegetarian diet and dietary fibre intake with risk of diverticular disease.

Design
Prospective cohort study.

Setting
The EPIC-Oxford study, a cohort of mainly health conscious participants recruited from around the United Kingdom.

Participants
47 033 men and women living in England or Scotland of whom 15 459 (33%) reported consuming a vegetarian diet.

Main outcome measures
Diet group was assessed at baseline; intake of dietary fibre was estimated from a 130 item validated food frequency questionnaire. Cases of diverticular disease were identified through linkage with hospital records and death certificates. Hazard ratios and 95% confidence intervals for the risk of diverticular disease by diet group and fifths of intake of dietary fibre were estimated with multivariate Cox proportional hazards regression models.

Results
After a mean follow-up time of 11.6 years, there were 812 cases of diverticular disease (806 admissions to hospital and six deaths). After adjustment for confounding variables, vegetarians had a 31% lower risk
(relative risk 0.69, 95% confidence interval 0.55 to 0.86) of diverticular disease compared with meat eaters. The cumulative probability of admission to hospital or death from diverticular disease between the
ages of 50 and 70 for meat eaters was 4.4% compared with 3.0% for vegetarians. There was also an inverse association with dietary fibre intake; participants in the highest fifth (≥25.5 g/day for women and ≥26.1 g/day for men) had a 41% lower risk (0.59, 0.46 to 0.78; P<0.001 trend)
compared with those in the lowest fifth (<14 g/day for both women and men). After mutual adjustment, both a vegetarian diet and a higher intake of fibre were significantly associated with a lower risk of diverticular disease.

Conclusions
Consuming a vegetarian diet and a high intake of dietary fibre were both associated with a lower risk of admission to hospital or death from diverticular disease.

http://www.bmj.com/content/343/bmj.d4131.full.pdf

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #89 Gepost op: 01 september 2011, 00:44:14 »
Nutrition. 2011 Aug 26. [Epub ahead of print]

Vegetarianism produces subclinical malnutrition, hyperhomocysteinemia and atherogenesis.
Ingenbleek Y, McCully KS.


Source

Laboratory of Nutrition, Faculty of Pharmacy, University Louis Pasteur, Strasbourg, France.


Abstract

OBJECTIVE:

To explain why vegetarian subjects develop morbidity and mortality from cardiovascular diseases unrelated to vitamin B status and Framingham criteria.

METHODS:

A study of 24 rural male subjects 18 to 30 y old and 15 urban male controls was conducted in the Sahel region of Chad. Food consumption was determined from a dietary questionnaire, and overall health status was assessed by body weight, body mass index, serum albumin, plasma transthyretin, urinary nitrogen, and creatinine. Plasma lipids, vitamins B6, B9 and B12, homocysteine, and related sulfur amino acids were measured as selected cardiovascular disease risk factors.

RESULTS:

Body weight, body mass index, blood, and urinary markers of protein status were significantly lower, with an estimated 10% decrease of lean body mass in the study group compared with urban controls. Neither lipid fractions nor plasma levels of vitamins B6, B9, and B12 were significantly different between the two groups. Although the mean consumption of sulfur amino acids (10.4 mg·kg(-1)·d(-1)) by rural subjects was significantly below the recommended dietary allowances (13 mg·kg(-1)·d(-1)), plasma methionine values were similar in the two groups. In contrast, homocysteine concentration was significantly increased (18.6 μmol/L, P < 0.001), and the levels of cysteine and glutathione were significantly decreased in the study group, demonstrating inhibition of the trans-sulfuration pathway. The strong negative correlation (r = -0.71) between transthyretin and homocysteine implicated lean body mass as a critical determinant of hyperhomocysteinemia.

CONCLUSION:

The low dietary intake of protein and sulfur amino acids by a plant-eating population leads to subclinical protein malnutrition, explaining the origin of hyperhomocysteinemia and the increased vulnerability of these vegetarian subjects to cardiovascular diseases.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21872435?dopt=Abstract



Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???
« Laatst bewerkt op: 01 september 2011, 00:46:33 door Hizikigrrrl »

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #90 Gepost op: 01 september 2011, 21:48:07 »
Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???

Op het platteland ook nog 's. Ik vraag me af wat ze dan eten, erg goed voedsel verbouwen is het er niet en ik ben ook wel benieuwd naar hoe hun inname zich verhoudt tot het verbruik van voedingsstoffen, want als je enorm ver moet lopen voor water en hard moet werken om een aardappel of zo te scoren, kan ik me indenken dat mensen ondervoed zijn (als ze niet af en toe een dier eten).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #91 Gepost op: 02 september 2011, 00:52:13 »
Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???
Heel erg verbazen doet het me niet. Flexitarisme was vroeger eigenlijk de norm - vlees was een luxeproduct, ook in de Sahel. Laatst nog een documentaire 'Küche der Welt' of zo gezien over Marokko. Ook in de minder vruchtbare gebieden was vlees eerder uitzondering dan regel - als er voor mensen al niet genoeg graan en/of groente is, is vlees produceren behoorlijk inefficiënt. Maar inderdaad wel gemakkelijker te conserveren, dat wel.

Over woestijnen gesproken, Onlangs was er een documentaire over de landbouw in Noord-Kenia. Net ten zuiden van Ethiopië en dus ook een gebied waar hongersnoden veel voorkwamen (en gedeeltelijk nog voorkomen). Sinds kort doen ze daar aan irrigatie en - zonder voedselhulp of water-van-heel-ver - vind je daar ondertussen nogal wat florerende boerderijen en groene landschappen. Dan begin je je toch af te vragen... irrigatie is niet iets van de laatste tijd, de oude Egyptenaren wisten er al raad mee. Waarom heeft het tot de 21ste eeuw geduurd voordat ze er in die regio eindelijk ook mee zijn begonnen? (Ik gok dat ze tot voor kort te druk bezig waren elkaar een kopje kleiner te maken  :-\ ).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #92 Gepost op: 03 september 2011, 00:17:48 »
Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???
Heel erg verbazen doet het me niet. Flexitarisme was vroeger eigenlijk de norm - vlees was een luxeproduct, ook in de Sahel. Laatst nog een documentaire 'Küche der Welt' of zo gezien over Marokko. Ook in de minder vruchtbare gebieden was vlees eerder uitzondering dan regel - als er voor mensen al niet genoeg graan en/of groente is, is vlees produceren behoorlijk inefficiënt. Maar inderdaad wel gemakkelijker te conserveren, dat wel.

Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #93 Gepost op: 03 september 2011, 12:43:46 »

The low dietary intake of protein and sulfur amino acids by a plant-eating population leads to subclinical protein malnutrition, explaining the origin of hyperhomocysteinemia and the increased vulnerability of these vegetarian subjects to cardiovascular diseases.





Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???

Het lijkt zelfs om veganisten te gaan. Vraag is inderdaad wat ze dan wel eten...

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #94 Gepost op: 04 september 2011, 15:51:56 »
ik heb even kort gezocht, in uitgebreid zoeken had ik geen zin... maar over een deel van het sahel gebied in senegal vond ik dit:
One aspect of agroforestry is the integration of indigenous species into appropriate land use systems. Some local trees and shrubs are particularly appreciated because of their value in human nutrition.
The Ferlo is the most arid part of Senegal, covered by open woodland. The local population is using several indigenous plants for food. Most important are Adansonia digitata, Balanites aegyptiaca and Ziziphus mauritiana, as well as Boscia senegalensis and Cassia obtusifolia. Some 20 more species are consumed to a smaller extent. Their main function is to supply the vitamins A, B2 and C, for which seasonal shortages occur. About 50% of all plants growing in the Ferlo have edible parts, but only the most common ones are consumed. Further exploitation of these natural resources and their conscious integration into agroforestry systems is economically and ecologically recommendable.
Bron: http://www.springerlink.com/content/l31337x3j8385283/

Adansonia digitata = apenbroodboom
Balanites aegyptiaca = The yellow, single-seeded fruit is edible, but bitter (http://en.wikipedia.org/wiki/Balanites_aegyptiaca)

maar voedsel wordt alsmaar moeilijker te vinden, te verbouwen door dit: http://geographyfieldwork.com/SahelCauses.htm

mrsB

Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #95 Gepost op: 05 september 2011, 10:55:06 »
In Talent (een blad over hoogbegaafde kinderen, jaargang 13, nr 4, juli 2011) staat op de voorpagina:
Met hoog IQ vaker vegetarier?
In het artikel zelf wordt er niet zo heel erg op ingegaan, behalve dat de conclusie getrokken wordt dat hoog-intelligente mensen minder vlees eten (en een zeer slordig handschrift hebben, en verstrooid zijn, en ...). Desalniettemin toch leuk dat er een link gelegd wordt?!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #96 Gepost op: 28 september 2011, 23:50:43 »
Kan iemand iets zeggen over deze studie? Ratings, peer-judgement?
http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2005-3-p163-184.pdf

Sterk anti-graan en pro-vlees gericht.

Een tekst-uittreksel  hieronder  beweert dat CAD niet door dierlijk verbruik veroorzaakt wordt

Citaat
Bovendien is aan de literatuur geen wetenschappelijk
bewijs te ontlenen dat een hoge vetinname
CAD veroorzaakt en onze ureumcyclus loopt
pas vol bij een eiwitinname boven de 35 en% (70).
Jager-verzamelaars als de Groenland-eskimo’s kregen
bijvoorbeeld 96% van hun voeding uit dierlijke materialen
en dat aandeel bedroeg 77% voor de aboriginals
in Australië (71). CAD kwam in deze gemeenschappen
nagenoeg niet voor. Sterker nog, dat
voeding uit de zee CAD voorkòmt, eveneens een
AHA-aanbeveling (72), vindt zijn oorsprong in de
waarneming dat traditioneel etende Groenland-eskimo’s
een opvallend lage mortaliteit aan CAD hebben
(73, 74).

CAD = hart en vaatziekten.

Ook uit bovenstaande tekst


Op grond van serologische gegevens wordt geschat
dat de prevalentie van glutenovergevoeligheid maar
liefst 1/150 bedraagt (64). Moleculaire nabootsing
van lichaamseigen structuren door peptiden die ontstaan
bij de vertering van gluten ligt ten grondslag
aan het ontstaan van coeliakie in daarvoor gevoelige
mensen. Dat zijn vooral diegenen met HLA-DQ2
(95% der patiënten) en het daaraan via ‘linkage disequilibrium’
gekoppelde HLA-B8. Het eten van gluten
heeft op deze types mogelijk een selectiedruk uitgeoefend,
want binnen Europa neemt de frequentie van
HLA-B8 af in de richting van het nabije Oosten
(tweestromenland; Mesopotamië). Dit is de regio
waar granen zo'n 10.000 jaar geleden als eerste werden
verbouwd en geconsumeerd (63). Ter vergelijking:
in Nederland wordt de landbouw pas vanaf
5.000 jaar voor Christus bedreven. Vóór de landbouwrevolutie
waren onze voorvaders jager-verzamelaars
en deze zijn doorgaans slank, fit en grotendeels
vrij van de kenmerken en symptomen van chronische
ziekten. Overschakeling naar een voeding die gebaseerd
is op granen ging aanvankelijk ten koste van
zowel de kwantiteit als de kwaliteit van hun leven,
zoals ontleend aan de reductie van lichaamslengte,
kortere levensduur, verhoogde kindersterfte, verhoogde
incidentie van infectieziekten, osteoporose,
osteomalacie, rachitis en tandbederf, en ook van (andere)
ziekten die berusten op deficiënties van vitaminen
en mineralen, waaronder ijzerdeficiëntie. Met het
aannemen van een westerse leefstijl kregen ze te maken
met obesitas, type-2-diabetes, CAD en andere
westerse ziekten (9, 63). Cordain (63) spreekt derhalve
over granen als een ‘zwaard met twee scherpe
kanten’.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2011, 21:09:45 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #97 Gepost op: 30 september 2011, 02:56:25 »
Krijg de pdf niet geopend.
In hoeverre kunnen we checken of er toen ook al coelakie was? Ging je toen gewoon dood of was er kennis dat je het graan door iets evenwaardigs qua voedingswaarde kon vervangen?
Waaruit wordt opgemaakt dat het juist graan moet zijn geweest dat deze invloed op de mens had/heeft? In hoeverre zijn zowel het graan als het 'produceren' en manier van 'consumeren' gelijk te trekken met het hier en nu? De chronische ziektes zijn evident, maar wellicht ook bijvoorbeeld aan een verzwakte genenpool (lang leve de gezondheidszorg) te danken? Het woordje aanvankelijk? In Nederland eten we toch behoorlijk wat brood en zijn wij juist niet een van de langste volken?
Is rachitis ooit in verband gebracht met graan inname? Dat zou ik wel interessant vinden.

 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #98 Gepost op: 30 september 2011, 20:52:51 »
Krijg de pdf niet geopend.
Ik probeer een nieuwe link
http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2005-3-p163-184.pdf
Nu werkt ie wel.


Citaat
In hoeverre kunnen we checken of er toen ook al coelakie was? Ging je toen gewoon dood of was er kennis dat je het graan door iets evenwaardigs qua voedingswaarde kon vervangen?
Waaruit wordt opgemaakt dat het juist graan moet zijn geweest dat deze invloed op de mens had/heeft? In hoeverre zijn zowel het graan als het 'produceren' en manier van 'consumeren' gelijk te trekken met het hier en nu? De chronische ziektes zijn evident, maar wellicht ook bijvoorbeeld aan een verzwakte genenpool (lang leve de gezondheidszorg) te danken? Het woordje aanvankelijk? In Nederland eten we toch behoorlijk wat brood en zijn wij juist niet een van de langste volken?
Is rachitis ooit in verband gebracht met graan inname? Dat zou ik wel interessant vinden.

Eerlijk gezegd stel ik hier vragen omdat ik wetenschappelijk  nergens sta. Kan niet antwoorden.

Kijk, ik heb de vleeseter die mij dit pdf in  de voeten wierp geantwoord dat je uit onderzoeken naar indigene voedingswijzen in natuurlijke habitats  (zoals de carnivore eskimo's) niet veel geldigs kan halen (vermoedelijk) voor de adepten van de moderne voedingsindustrie en zijn beschavingsziekten

En anderzijds dat de populaties van 10 millennia geleden geen chronische ziekten konden ontwikkelen omdat ze gemiddeld stierven rond de dertig.

Voor wat het waard is...

Zijn reactie was: ge lacht mijn argumenten weg....


Citaat
Vegalan, in een ander forum, reageerde op deze pdf en citaten zo:
Literatuur: Artsen stelden vast dat als gevolg van (verkeerde) cholesterol bij Eskimo’s een vroegtijdige veroudering op trad (Hoygaard). In 1935 werd geconstateerd dat Eskimo’s zelden 60 jaar werden (Donald Mac Millan) en in 1950 was de gemiddelde leeftijd van Eskimo’s van Alaska nog geen 18 jaar. Men trof scheurbuik en rachitis aan en er waren veel nier-en leverlijders (Vilhjalrmur Stefanson). Toen de bessenoogst 1904-1905 mislukte, brak huidziekte uit.

Mannen zoals Stefansson die experimenteerde met vleesdieet verloren veel calcium - ongeveer vierhonderd milligram per dag en de totale cholesterolspiegel liep op tot 800. Een totaal cholesterol van 240 of hoger betekent volgens cardiologen dat de kans op een hartaanval hoog is, en dat je moet ingrijpen. Het verband tussen cholesterol en hartaanvallen was toen echter nog niet bekend.

De Eskimo dieet is rijk aan eiwitten en bevat veel calcium, maar toch, ondanks alle fysieke activiteit, hebben ze een van de hoogste percentages van osteoporose. ( Walker 8., Linkswiler H. Calcium retention in the adult human male as affected by protein intake. J Nutr 1972;102:1297-302) Dus aangenomen mag worden, dat Eskimo’s door hun betrekkelijk eenzijdige en eiwitrijke voedingspatroon in het bijzonder aan osteoporose zullen lijden.

Er was een ziekte, die mogelijk voorkwam als gevolg van een voedingsstoffengebrek (vitamine K), waardoor sommige Eskimo’s tot op een bepaalde hoogte getroffen werden door het bloeden van de neus- en andere slijmvliesoppervlaktes. Twee andere ziektes, die vaak werden genoemd zijn een schilferende huidziekte die sommige van hun kregen, en de aanwezigheid van een oogontstekingskwaal bij de mannen. Bot analyses onthullen een hoge besmettingsgraad - er bestaat bij deze infectie wel een relatie tot de voeding, maar is moeilijker te bepalen. Zeker spelen leefomstandigheden een rol. Vitamine C mag dan niet het probleem zijn, maar o.a. E.coli wel. Het is te begrijpen dat jager-verzamelaars lijden aan besmettelijke ziekte, omdat dieren die zij eten aan besmettelijke ziekten lijden. Besmettelijke ziekte, met name tuberculose, kwam veel voor. Ze hadden ook parasieten en wormen, want de Eskimo wordt blootgesteld aan een verscheidenheid van parasitaire infecties.(TWM Cameron and IW Parnell). Deze auteurs hebben geconstateerd dat ten minste drie kwart van alle onderzochte dieren, vogels, eenden, ganzen, etc., parasieten hadden. Bij de ijsbeer, walrus werden geen parasieten gevonden, maar de meeste van de zeehonden waren besmet met Ascarides etc. In de nagelschraapsels van Eskimo's werd een hoog gehalte van Oxyuris vermicularis gevonden. De patholoog, dr. LJ Rhea, vond bij 34 bloeduitstrijkjes 6 gevallen van eosinofilie.

Een onderzoek laat zien dat de Eskimo’s geen lang leven hadden of altijd gezond waren. De statistieken van o.a. Steffanson ondersteunen ook niet het idee dat de Inuit een lang leven heeft. Eskimo's staan gewoon niet bekend als een volk dat een zeer hoge levensverwachting heeft. Dus omdat lang levende Eskimo's niet bestaan lijkt het mij niet verstandig om hun dieet te promoten. Het laagste cijfer dat ik heb gehoord was 35 jaar. Aan de andere kant, de drie langstlevende culturen in de wereld van de laatste 100 jaar zijn: De Vilcambaba in Ecuador, de Abkhasia in Rusland, en and Hunzas in Pakistan.Al deze culturen, zonder uitzondering, hebben op een vetarm dieet geleefd met een beperkt aanbod van vlees of dierlijke producten.

Er moet worden opgemerkt dat jager-verzamelaars door bepaalde factoren worden beschermd tegen kanker, zoals hoge inname van antioxidanten en vezels, vrijwel geen blootstelling aan vervuiling, chemicaliën, pesticiden, of conserveermiddelen, en hebben in het algemeen een gezonde levensstijl.

Er is sociaal gezien geen verplichting om te eten wanneer anderen eten. Eskimo's eten principe alleen wanneer ze honger hebben. Bij de beoordeling van het Eskimo dieet, moet men ook rekening houden met het koude klimaat, heersende omstandigheden, natuurlijke omgeving en levensstijl. Het vet van wilde dieren is ook anders dan het vet dat afkomstig is van de dieren uit de bio-industrie en daarnaast word er ook veel vis gegeten. Dit dieet is een manier van leven en overleven voor deze mensen en het belangrijkste doel van dit dieet is om het lichaam sterk, gezond en warm te houden in een bitter koud klima

« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2011, 00:46:43 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #99 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:29:55 »
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21954487?dopt=Abstract

J Relig Hist. 2011;35(2):199-210.

Evangelicalism and the early vegetarian movement in Britain c.1847–1860.
Miller I.
University College Dublin.

Abstract

This article explores the complex inter-relationship between evangelicalism and the formation of an organised vegetarian movement in Britain in the period 1847–1860. As well as adding insight into existing historical research into the diet, I will comment on the potential of evangelicalism's influence to reach into various areas of society, a claim that has often been contested in the existing historiography. I will explore the manner by which religious belief interacted with medico-scientific views pertaining to diet; and how it penetrated views on the role of diet to family life.

PMID: 21954487