Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #600 Gepost op: 15 februari 2013, 18:23:07 »
Weer een goede gelegenheid de volgende quote van stal te halen:

Het stelt/stelde allemaal niet zoveel voor: het gaat om wei (dat ook in veel andere producten gebruikt wordt) en dat bevat een hoeveelheid dierlijk stremsel die alleen onder een microscoop kan worden waargenomen. Wie weleens ademhaalt in een cirkel van 10 kilometer rond een boerderij, krijgt bij wijze van spreken al meer dierlijks binnen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #601 Gepost op: 15 februari 2013, 18:33:57 »
Dus alweer een plek waar ik niet kan komen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Hawx

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #602 Gepost op: 16 februari 2013, 20:42:26 »
Ik neem aan dat je weipoeder bedoelt.

Ja maar soms is wei nog gewoon vegetarisch maar bij Milka geval is het zeker dierlijk.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #603 Gepost op: 16 maart 2013, 21:22:56 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


Sorry dat ik niet meer gereageerd heb op jullie reacties, op dit berichtje.
Wat mij toen vooral zo boos maakte, was het feit dat het betreffende ingedient er in het Engels op stond: Ik vind dat iedereen het recht heeft om te weten wat hij/zij in zijn/haar lichaam stopt en daarin een keuze moet kunnen maken. En als je bepaalde dingen niet wil eten, is het vaak een heel gedoe (en soms onmogelijk) om dat voor elkaar te krijgen. Helemaal als ze ingedienten er in het Engels op gaan zetten. Ik vind dat gewoon niet kunnen.  >:( Dus toen ik daar achter kwam maakte me dat behoorlijk boos. Dat wilde ik er even over kwijt.
Het berichtje had ik er vooral op gezet om mensen te informeren over wat erin zat, zodat degene die niets willen eten wat (misschien) van dode dieren afkomstig is het in ieder geval weten.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #604 Gepost op: 16 maart 2013, 21:33:09 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


Wat mij toen vooral zo boos maakte, was het feit dat het betreffende ingedient er in het Engels op stond:

 ??? dinatrium-5’-ribonucleotiden is Nederlands. Geen Engels in ieder geval (daar zeggen ze 'sodium' tegen 'natrium').
Dat je als leek weinig met zo'n scheikundige aanduiding kan is weer wat anders.   
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 21:35:10 door Slog@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #605 Gepost op: 13 mei 2013, 14:19:01 »
Sportlife en Xylifresh kauwgom. Ondanks dat er niks op de verpakking staat zit er toch gelatine in :(

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #606 Gepost op: 13 mei 2013, 15:05:56 »
Sportlife en Xylifresh kauwgom. Ondanks dat er niks op de verpakking staat zit er toch gelatine in :(

Wat maf, dat zou toch vermeld moeten worden? Of is de gelatine gebruikt tijdens een of ander zuiveringsproces, net als bij veel wijnen en bieren?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #607 Gepost op: 13 mei 2013, 15:09:28 »
Sportlife en Xylifresh kauwgom. Ondanks dat er niks op de verpakking staat zit er toch gelatine in :(

Wat maf, dat zou toch vermeld moeten worden? Of is de gelatine gebruikt tijdens een of ander zuiveringsproces, net als bij veel wijnen en bieren?

Wat ze er zelf over zeggen:

Beste xxx,
Wij hebben helaas binnen het XyliFresh assortiment geen kauwgoms die geschikt zijn voor vegetariers. In al onze kauwgoms gebruiken we namelijk een heel klein beetje gelatine, die in het eindproduct geen functie, heeft maar wel het coatingsproces verbeterd. We hoop je hiermee antwoord te hebben gegeven op je vraag. Frisse groet, XyliFresh

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #608 Gepost op: 13 mei 2013, 15:21:45 »
Ik kan überhaupt zo gauw geen ingrediëntenlijst vinden. Staat die wel op de verpakking?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #609 Gepost op: 13 mei 2013, 15:25:11 »
Was er niet iets met als het minder dan 1% was dat het dan niet op de ingredientendeclaratie hoeft?
Jammer zeg, ik koop die merken beide wel eens, dan is het nu op zoek naar een merk dat wel oké is.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #610 Gepost op: 13 mei 2013, 15:26:13 »
Ja op de verpakking staan gewoon ingrediënten.
Inderdaad zoiets zal het misschien zijn Selly.
Ik kocht regelmatig Xylifresh :(

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #611 Gepost op: 16 oktober 2013, 14:26:54 »
Meeste kwarksoorten, met uitzondering van de biologische [in ieder geval de Nederlandse en Engelse die wél vegetarich zijn], bevatten dierlijk stremsel

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #612 Gepost op: 01 januari 2014, 20:33:52 »
Softijs (gelatine)
Sommige pindasausen (rundvleesextract)

Ik ga zelf even de chips en sambal en room (crème fraiche) inspecteren op ingrediënten.
En ben geschrokken van het lezen hier over gelatine in Sportlife!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #613 Gepost op: 02 juli 2014, 16:59:26 »
Boeh, ik heb net niet-vega mochi gegeten. :-X
Het zijn natuurlijk zulke fijne snoepjes met zo'n fantastische marshmallow-achtig mondgevoel en dat dat dan toch gewoon keihard vegan is, jeej, die wil ik kopen!
Althans, zo was dat in mijn herinnering altijd, maar de blueberry mochi die ik net at, hadden wel een verdacht wit laagje tussen de buitenkant en de vulling zitten ineens, en nu had ik best voor aankoop de ingrediëntenlijst gecheckt op de sticker.... maargoed, kennelijk is de receptuur aangepast, en de ingredientenlijst op het doosje zelf ook, alleen de ingredientenlijst op de sticker die over de ingredientenlijst op het doosje heen wordt geplakt niet, dus. >:(
Er bestaan nog wel mochi zonder gelatine (heb ik toevállig ook een doosje van meegenomen :P), maar die met fruitsmaakjes (en dus zo'n wit tussenlaagje) lijken allemaal inmiddels met gelatine te zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2014, 17:05:34 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #614 Gepost op: 03 juli 2014, 10:05:21 »
Oh die dingen heb ik heel vaak zien liggen maar ik vind het er altijd een beetje eng uitzien dus ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar ze zijn dus wel lekker?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #615 Gepost op: 03 juli 2014, 17:07:57 »
Het voelt een beetje marshmallowachtig dus. Chewy buitenlaagje met fluweelzachte buitenkant,, beetje stroperige vulling. En verder hangt de smaak af van welke soort je neemt. Het is allemaal zoete troep natuurlijk, en dan ook nog exotische zoete troep, met smaken als taro, groene thee, sesam, misschien ook rodebonenpasta.
Dat het onbekend is vind ik juist leuk; toen ik nog bij het ROC werkte in Zuid-Oost, ging ik vaak met mijn collega E. (tevens soms mede-popquizzer) bij de toko's in het winkelcentrum aan de overkant op strooptocht om zoveel mogelijk vage snoepjes te vinden. :D
(En hij heeft toen een beoordelingsformulier ontwikkeld waarmee we de uitgeprobeerde waren op vijf verschillende aspecten konden recenseren :D)(en dat duwde hij rustig ook bezoekende externen onder de neus na ze gevoederd te hebben ;D).
Anyway, je kunt ze veilig kopen hoor.
Ik wil vega bananenschuimpjes.


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #617 Gepost op: 13 augustus 2014, 09:31:52 »
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3717315/2014/08/13/Lijst-met-producten-met-verborgen-dieren-volgens-Foodwatch.dhtml

Ik schrok even maar gelukkig stonden er geen verrassingen tussen. Het is ook niet helemaal verborgen bij de meeste producten, vaak staat het wel op het etiket. Alleen moet je dan wel weten dat bijv. schellak en gelatine van dieren afkomstig zijn.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #618 Gepost op: 22 januari 2015, 14:42:28 »
Huh, de frietjes van MacDonalds, scroll eens naar puntje 5!

Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #619 Gepost op: 22 januari 2015, 14:49:34 »
Huh, de frietjes van MacDonalds, scroll eens naar puntje 5!

Maar dat is al heel oud en 'busted', om die terminologie maar even aan te houden.
Bovendien op Europa helemaal niet van toepassing (geweest).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner