Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #620 Gepost op: 22 januari 2015, 14:56:35 »
Huh, de frietjes van MacDonalds, scroll eens naar puntje 5!
Maar dat is al heel oud en 'busted', om die terminologie maar even aan te houden.
Bovendien op Europa helemaal niet van toepassing (geweest).
Maar dan wel doodleuk vandaag door De Morgen gepubliceerd. Of zouden ze gewoon zonder verder onderzoek een halfwaar bericht uit de oude doos hebben gehaald?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #621 Gepost op: 22 januari 2015, 15:01:59 »
Echt? Dit is voor het eerst dat ik erover lees.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #622 Gepost op: 22 januari 2015, 23:23:13 »
Dit is in de US nog steeds het geval hoor, staat gewoon op hun site: http://www.mcdonalds.com/content/us/en/your_questions/our_food/are-your-fries-vegetarian-friendly.html
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #624 Gepost op: 23 januari 2015, 15:38:04 »
Jee, in patat zit ook al suiker.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #625 Gepost op: 23 januari 2015, 23:32:53 »
Jeetje, ook link met allergieen! Ik dacht altijd, dat friet gewoon friet was.
Zou die friet op het station ook met dingen zijn?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #626 Gepost op: 24 januari 2015, 15:19:51 »
Die van Bram ladage worden ter plekke gesneden en in sojaolie (als ik het goed heb) gefrituurd, daar zit verder (behalve zout) niets op. En ze zijn superlekker  :-*o

Ik weet niet of die nog op stations zitten? Vroeger wel op Utrecht? Misschien heeft smullers wel de ingrediënten op zijn site staan, ze zijn i.i.g. zeer binnenkort verplicht om ingriediënten te vermelden bij hun eten.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2015, 15:22:02 door meisbaer »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #627 Gepost op: 24 januari 2015, 18:24:56 »
Smullers heeft van Lamb&Weston en die hebben geen gespecificeerd lijstje staan op hun site, maar geven wel aan dat het op de verpakking staat. Je zou dus op een rustig moment een Smullersmedewerker kunnen vragen of je de verpakking even mag bekijken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #628 Gepost op: 21 februari 2015, 08:37:35 »
Net gratis bij AH: een proef-flesje olie van Carbonell. Ik koop regelmatig Carbonell olijfolie dus initieel enthousiast. Maar ik lees ook altijd labels. Hier zit dus twee procent visolie in.
https://www.carbonell.nl/olys/ (doorklikken naar produkten voor de ingredientenlijst)
Staat verder nergens op de voorkant of bij de omschrijving, je moet er echt de ingredientenlijst voor induiken. Zo maken ze het weer lekker lastig voor vegetariers. Als mensen voor je koken en deze troep gebruiken, eet je dus gewoon vis, waarschijnlijk ook zonder dat je gastheer (m/v) het doorheeft.

Nou ja, Carbonell is een klant kwijt.
Edit: ik heb ze ook even gemaild. Ben benieuwd of ik er nog een reactie op krijg.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2015, 09:27:37 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #629 Gepost op: 21 februari 2015, 09:15:24 »
Sam, bedoel je dat op het etiket van de fles niets staat van de visolie, maar alleen op de site?

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #630 Gepost op: 21 februari 2015, 09:26:56 »
Op de fles staat het wel bij de ingredienten, zal mijn bericht even aanpassen. Maar aangezien de meeste mensen die niet lezen en je geen visolie verwacht in een olijfolie product, acht ik de kans klein dat niet-vegetariers dit zien als een product dat je niet kunt gebruiken voor een vegetarische maaltijd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #631 Gepost op: 21 februari 2015, 17:32:35 »
olijfolie product
Die term beschrijft trouwens goed wat er met het product mis is  :P (net als de productnaam Olys). Doet me een beetje denken aan de aflevering van de KvW over Bak en braad.

Ik kan me ook goed voorstellen dat niet-vegetariërs die olie zonder bedenken voor vegetarische maaltijden zouden gebruiken (en ik sluit niet uit dat ik dat als verstokte vegetariër niet eens zou merken, die 2% visolie, goed verstopt in een 'olijfolieproduct', waar je sowieso niet al te veel van neemt).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #632 Gepost op: 23 februari 2015, 10:01:36 »
Ik heb al snel een antwoord van Carbonell gekregen: "De proefverpakking die u momenteel heeft is niet vergelijkbaar met de daadwerkelijke fles Olys zoals die in de supermarkt te verkrijgen is, daarop is nog duidelijker te zien dat er visolie in de blend is verwerkt."
Netjes dat ze snel reageren en ook goed dat het op de echte verpakking dus wel prominenter vermeld zal worden. Het "nog duidelijker" laat ik maar even voor wat het is, want het is nu dus nogal onduidelijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #633 Gepost op: 23 februari 2015, 13:30:29 »
Hè jak, daar zou ik nou helemaal niet aan denken bij het kopen van een fles olijfolie. Thanks!

Offline Zonn

Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #634 Gepost op: 23 februari 2015, 16:52:39 »
Handig topic dit! Toch wel verschillende producten tegengekomen die ik zelf als vega zag :-\

Vegatopia

[Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #635 Gepost op: 10 mei 2015, 13:00:37 »
De verrassende groente van vandaag

Het Franse magazine Vegemag onthulde vorige week dat in veel groenteconserven van Bonduelle vlees 'verstopt' zit. Het natuurlijke aroma van de 'haricots verts' komt van vleesbouillon. De reactie van Bonduelle Frankrijk was op zijn zachtst gezegd niet erg handig. Maar hoe vegetarisch zijn groenteconserven in Nederland en België? Vegatopia ging op onderzoek uit.

Source: De verrassende groente van vandaag

Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #636 Gepost op: 10 mei 2015, 13:54:42 »
Een gapende lacune in de wetgeving dus (verondersteld dat Bonduelle daar gelijk in heeft). Een nog triestere mogelijkheid dan de gelatine die Alpro in sojamargarines placht te verstoppen. En dan hoeft dat nog niet eens expliciet op het etiket te staan ook? Meer dan bizar.
McDonalds-streken, al zou ik dit zelfs niet van hun verwachten.

Overigens meed ik Bonduelle toch al als de pest. Wegens de (overmaat aan) suiker die ze aan de doperwtjes menen te moeten toevoegen - echt vies vind ik dat. Vrij van smaakmanipulatie van zuivere groente waren ze dus toch al niet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #637 Gepost op: 10 mei 2015, 14:26:49 »
En ook heel irritant: zodra er aroma staat, weet ik voor mijn allergie ook niet of ik het mag hebben. Laat staan dan vrienden of of horecamedewerkers bedenken dat het niet mag.

Inderdaad, "aroma" was voor mij al jaren een reden om het schap Bonduelle te mijden, maar dan om andere redenen. Straks maar weer een middagje eerlijke groenten in de grond zetten!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #638 Gepost op: 10 mei 2015, 21:30:43 »
Ik denk dat ze niet alleen vegtariërs, maar ook bijvoorbeeld halal etende mensen benadelen. Die kijken wel uit dat ze nog Bonduelle kopen als het niet duidelijk is.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #639 Gepost op: 11 mei 2015, 22:08:06 »
Ik denk dat ze niet alleen vegtariërs, maar ook bijvoorbeeld halal etende mensen benadelen. Die kijken wel uit dat ze nog Bonduelle kopen als het niet duidelijk is.
Inderdaad.

Ondertussen hebben Bonduelle Benelux en Frankrijk hun websites geupdated. De Duitse Bonduelle heeft blijkbaar nog niets van de discussie meegekregen en heeft nog gewoon 'Aroma' op de site staan. Ik heb het gisteren al even bij de Duitse Vegetariërbond aangekaart, trouwens (maar nog geen reactie gekregen).
Gemüse ist mein Fleisch