Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #640 Gepost op: 14 mei 2015, 02:03:46 »
Voor de volledigheid: ik heb ondertussen ook Bonduelle Duitsland aangeschreven, maar tot dusver geen antwoord gekregen.

Sehr geehrte Damen und Herren,

neulich hat das französische Magazin "Vegemag" bekannt gegeben, dass etwa 20 Gemüseprodukte von Bonduelle Frankreich Fleisch(-Brühe) enthalten, die leider nur als "Aroma" deklariert wurden.
http://www.vegemag.fr/actualite/de-la-viande-dans-plusieurs-produits-de-legumes-bonduelle-5390

Gestern haben wir (Vegatopia.com) die Ergebnisse unserer Nachfragen bei Bonduelle Benelux veröffentlicht: http://www.vegatopia.com/vega/actueel/in-het-nieuws/12984-de-verrassende-groente-van-vandaag

Mittlerweile haben Bonduelle Frankreich und Bonduelle Benelux (heute) erfreulicherweise deren Webseiten aktualisiert. Bei den Baked Beans (witte bonen in tomatensaus) wird jetzt explizit "gerookt varkensvlees" (geräuchertes Schweinefleisch) deklariert.

Leider wird auf der Seite von Bonduelle Deutschland bei den Baked Beans noch immer nur "Aroma" deklariert, obwohl es zu erwarten ist, dass auch Ihre Baked Beans Fleisch enthalten.

Es würde uns freuen, wenn Sie Ihren niederländischen, belgischen und französischen Kollegen folgen würden, indem Sie bei allen Produkten, die Fleisch enthalten, dieses entsprechend deklarieren.

Vielen Dank im Voraus für Ihre Antwort.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #641 Gepost op: 20 mei 2015, 01:20:49 »
En Bonduelle Duitsland heeft geantwoord:

vielen Dank für Ihre Nachricht und Ihr damit verbundenes Interesse an unseren Produkten.

Gerne beantworten wir Ihre Anfrage:
Die auf dem deutschen Markt erhältlichen Bonduelle "Baked Beans" enthalten keine Aromen tierischen Ursprungs, daher ist eine Deklaration auf unserer Homepage nicht notwendig.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #642 Gepost op: 20 mei 2015, 22:35:05 »
Na deze Bonduelle affaire heb ik wat mailtjes naar fabrikanten rondgestuurd. Verder nog geen andere foute witte bonen in tomatensaus kunnen traceren. Bonduelle is misschien de enige die dit doet. Ik heb wel een andere productgroep met verborgen vleesaroma's gevonden: soepmixen en andere droge maaltijdmixen, in dit geval van Honig, maar mogelijk geldt hetzelfde voor andere fabrikanten.

Eerder kreeg ik deze mail van Honig:
Citaat
Vegetarische Honig-producten kunt u herkennen aan het keurmerk van de Nederlandse Vegetariërsbond; dit keurmerkje is bij alle geschikte producten aangebracht op de zijkant van de verpakking, onderaan. Genoemde organisatie gaat overigens nog een stapje verder in de eisen die gesteld worden aan een vegetarisch product, b.v. met betrekking tot het gebruik van scharreleieren en wei(poeder). Dit is tevens het enige keurmerk dat u de garantie biedt dat een goedgekeurd product niets bevat dat afkomstig is van het (ge)dode dier.

Na deze mail heb ik voor de zekerheid nog eens extra gevraagd of dit betekent dat de producten die niet het keurmerk van de Vegetariërsbond dragen dan vleesaroma bevatten. Daarop kreeg ik dit enigszins ontwijkende antwoord:
Citaat
Met verwijzing naar ons eerder verzonden e-mailbericht, informeren wij u nog graag als volgt.
De Maaltijdsoepen Bruine Bonen, Erwten, en Minestrone, zijn niet geschikt voor vegetariërs.
Momenteel zijn er veertien standaard-allergenen; allergenen waarvan wettelijk is vastgesteld dat er door fabrikanten boek van bijgehouden dient te worden.
Vlees behoort niet tot een van de standaard-allergenen. Daarom zal vlees niet als eventueel allergeen apart op de verpakking vermeld worden. Als er vlees als ingrediënt in een product aanwezig is, wordt dit uiteraard gewoon bij de ingrediëntendeclaratie op de verpakking vermeld.
Gezien het bovenstaande kunnen we u helaas niet nader informeren omtrent de aanwezigheid van vlees in onze producten.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

We moeten er dus rekening mee houden dat alle mixen die niet het Vegetarisch keurmerk hebben, zoals die voor Erwtensoep, Bruine bonensoep en Ministronesoep mogelijk vleesaroma bevatten. Ik ben geen enorme fan van soep uit een pakje, maar een beetje triest is dit toch wel :(
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Actueel] De verrassende groente van vandaag
« Reactie #643 Gepost op: 21 mei 2015, 11:48:51 »
Goed bezig, Cornelie!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #644 Gepost op: 15 juli 2015, 20:43:20 »
De rode pesto van Artigiana Genovese die ik al een jaar of twee eet, blijkt ansjovis te bevatten.  >:( :-X
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #645 Gepost op: 16 juli 2015, 12:10:03 »
Vervelend zeg. Van tapenade verwacht je het wel maar van pesto niet. Bij het buiten de deur eten vermijd ik dit soort dingen dan ook maar.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #646 Gepost op: 16 juli 2015, 19:06:52 »
Ja ik ook. Maar heel irritant zoiets.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #647 Gepost op: 16 juli 2015, 19:23:52 »
Vervelend zeg. Van tapenade verwacht je het wel maar van pesto niet. Bij het buiten de deur eten vermijd ik dit soort dingen dan ook maar.
Ja, precies, tapenade check ik eigenlijk altijd wel, maar pesto, dat zou toch niet hoeven? Alhoewel ik niet uitsluit dat ik het ooit heb bekeken. Nouja, misschien is de receptuur wel veranderd en was het eerst wel vega.

En ik heb het nota bene gekocht bij de Aanzet, die verder voor zover ik weet alleen maar vegetarische producten verkoopt, dus ik was daar ook echt niet op bedacht (misschien weten ze zelf ook wel niet dat het niet vega is).
Ik kwam er ook echt bij toeval achter, toen ik tegen m'n vriend zei dat ik helemaal geen pesto meer in huis had, en hij aangaf dat die nu juist net in de aanbieding was bij de Aanzet, maar dat overigens de rode wel ansjovis bevatte... (toch interessant dat hij dat dan wel registreert, hij is zelf geen vega).

Bij buiten de deur eten vraag ik eigenlijk altijd gewoon of de tapenade etc vega is of niet; ik veronderstel dat ik daar een waarheidsgetrouw antwoord op krijg (te naïef?), want waarom geen tapenade/pesto/etc eten als het ook wèl kan?  :hungry:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #648 Gepost op: 18 juli 2015, 11:44:24 »
Ha, ik was vandaag weer in de Aanzet en bij de rode pesto hadden ze een zeer duidelijk rood bordje gezet waarop stond 'met ansjovis'. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #649 Gepost op: 15 augustus 2015, 14:13:47 »
En vandaag zag ik dat die rode pesto uit het assortiment was verdwenen. Dan zal het toch wel een recente ingrediëntenwijziging zijn geweest.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #650 Gepost op: 18 augustus 2015, 11:25:43 »
Conimex mix voor nasi goreng bevat garnalenpoeder, las ik zojuist tot mijn schrik (vernieuwde receptuur!) :-X. Gelukkig had mijn moeder gisteren de mix voor bami goreng gebruikt en daar zit om een of andere reden geen garnalenpoeder in.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #651 Gepost op: 18 augustus 2015, 15:28:53 »
Dat zit er al zo lang in als ik kook, dus echt vanaf het begin dat het op de markt is, het staat ook gewoon bij de ingredientenlijst (trassi). Zetten ze het er nu op als garnalenpoeder in plaats van als trassi?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #652 Gepost op: 18 augustus 2015, 17:02:14 »
Dat zit er al zo lang in als ik kook, dus echt vanaf het begin dat het op de markt is, het staat ook gewoon bij de ingredientenlijst (trassi). Zetten ze het er nu op als garnalenpoeder in plaats van als trassi?
Ja, er staat nu 'garnalenpoeder' op. En ik gebruik die pakjes dus nooit, maar heb dan waarschijnlijk toch een paar keer nasi met garnalenpoeder bij mijn ouders gegeten  :-X
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #653 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:15:12 »
Dat zit er al zo lang in als ik kook, dus echt vanaf het begin dat het op de markt is, het staat ook gewoon bij de ingredientenlijst (trassi). Zetten ze het er nu op als garnalenpoeder in plaats van als trassi?
Ja, er staat nu 'garnalenpoeder' op. En ik gebruik die pakjes dus nooit, maar heb dan waarschijnlijk toch een paar keer nasi met garnalenpoeder bij mijn ouders gegeten  :-X
Bijna niet te vermijden als je bij niet-vegetariers eet helaas, het blijft lastig als je niet weet waar je op moet letten. Een schepje sambal met trassi zit ook zo ergens door, of een scheutje worchestershire saus... Ik vind het wel positief dat ze het er nu als garnalenpoeder opzetten, is toch herkenbaarder dan trassi. Nog zo eentje om in de gaten te houden: Bonito, zit in onder andere miso soep basis. Moest even google gebruiken om er achter te komen dat dit tonijnvlokken zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #654 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:12:44 »
Bijna niet te vermijden als je bij niet-vegetariers eet helaas, het blijft lastig als je niet weet waar je op moet letten. Een schepje sambal met trassi zit ook zo ergens door, of een scheutje worchestershire saus...

Hmm zo ervaar ik dat toch niet. Ik eet zelden tot nooit bij mensen die veel met pakjes en zakjes koken (hoewel sambal en worcestershire saus niet onder pakjes en zakjes vallen wat mij betreft), maar de meeste niet-veggies waar ik eet koken toch wel bewust en daar gaat het heel aardig. Heel soms wel eens gelatine in een taart, maar dat is eerder bij grotere verjaardagen en dan makkelijker te vermijden.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #655 Gepost op: 25 december 2016, 21:08:29 »
Afgelopen week bij de Jamin (op zoek naar iets lekkers om met Kerst cadeau te geven) een klein WTF-momentje: insectenlollies met sprinkhaan, worm en mieren. En ja, ze staan ook op de ingrediëntenlijst  :-X.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #656 Gepost op: 26 december 2016, 07:01:36 »
De rode pesto van Artigiana Genovese die ik al een jaar of twee eet, blijkt ansjovis te bevatten.  >:( :-X

De rode pesto van AH excellent is vegetarisch, zelfs vegan :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #657 Gepost op: 10 januari 2018, 22:29:03 »
De AH pepitamix en de katjang pedis (AH en AH Basic). Garnalenpoeder. Zelfs bij nootjes moet je blijkbaar dus opletten  >:(.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 01:11:28 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #658 Gepost op: 11 januari 2018, 06:36:47 »
Dat is stom ja en verwacht je niet echt. Ik zag inmiddels dat wat merken katjang pedis bij de toko wel vega zijn, dus dat is mogelijk een alternatief.
,,,,فلافل

Offline Respect

  • **
  • 23
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #659 Gepost op: 18 februari 2018, 17:29:57 »
Helaas zal je weer moeten afgaan op de "etikettering" en of dat een juiste is of niet...
veelal zal een product als "vegan" geëtiketteerd niet het risico willen nemen om dat niet zo te zijn.
(meer omdat schandelijke media de verkoop schaadt) denk ik.
Agar als vervanger voor Gelatine-blaadjes werkt prima als je weet wat je wel en niet met agar (hitte) kan...

pinda's?  https://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,21317.msg717679.html#msg717679