Vegatopia Forum

Zelf burgers, worstjes, balletjes, schnitzels of pulled jackfruit maken.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #20 Gepost op: 07 november 2008, 21:54:06 »
Heel erg bedankt voor de antwoorden!!

Ik ga binnenkort eens experimenteren, met hopelijk een smakelijke vegetarische burger/worstje als eindreslutaat. Nogmaals bedankt voor de antwoorden

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #21 Gepost op: 09 november 2008, 20:40:10 »
Deze maak ik regelmatig. Ik heb het recept nota bene van deze site afgeplukt.
Ik maak meestal meerdere kleine burgertjes.
Citaat
Spinazieburgers
Voor 1 persoon
Ingrediënten: 2 tl olijfolie, ½ ui fijngehakt, 1½ tl garam masala, snufje chilipoeder, 100 g rode-nierbonen uit blik of kikkererwten fijngestampt, 50 g gehakte diepvriesspinazie, 25 g volkoren paneermeel, 1 el versgehakte koriander.

Verhit de olie in een klein pannetje en bak de ui daaruin tot ie glazig is. Voeg garam masala en chilipoeder toe en roerbak ongeveer een minuut. Doe de fijngestampte rode-nierbonen (of kikkererwten), de gehakte spinazie, het paneermeel en de koriander in een mengkom, voeg het ui-mengsel toe en roer dat er goed door. Verdeel het mengsel in twee delen. Kneed en rol de twee delen tot burgers en leg ze 10 minuten onder de grill (5 minuten aan elke kant) tot ze knapperig en goudbruin zijn. Serveer in een volkoren broodje met de salade.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2008, 18:00:47 »
Nou...

Ik heb het een en ander geprobeerd, maar het blijven vieze, drabberige en ranzige burgers. Het allerbuitenste laagje is zwartgebrand voor ik er erg in heb. De binnenkant blijft vies en drabberig, het voelt exact hetzelfde aan als vóór... Het wordt gewoon niet gaar, en het smaakt ongelooflijk ranzig.
Jammer, want het zou fijn zijn. Af en toe (bij weinig tijd) zo'n vegetarisch burgertje op een broodje of met wat gebakken aardappeltjes.

Ik begrijp steeds beter waarom vleeseters vlees eten en vegetariërs relatief dungezaaid zijn. Vlees "doet het gewoon", deze vegetarische zooi leidt alleen tot het weggooien van heel veel voedsel...

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #23 Gepost op: 28 november 2008, 20:06:55 »
Ik ga binnenkort de rijstballetjes eens proberen, hopen dat dat wat wordt...

Jippia

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2009, 10:44:32 »
Met kerst heb ik zelf aubergine-notenburgertjes gemaakt. Dat ging heel goed. Het recept kwam uit A vegan taste of the Middle East van Linda Majzlik, net als de rest van mijn kerstmenu. De ingrediënten waren:

1 aubergine van ca. 250 gram, fijngehakt
100 gr paneermeel
75 gr gehakte noten
50 gr bloem of tarwemeel
25 gr sojabrokken, fijngehakt
1 ui, gehakt
1 teen knoflook, gehakt
2 el olijfolie
150 ml groentebouillon
1 flinke tl gemalen komijn
¼ tl gemalen kaneel
¼ tl cayenne peper
zwarte peper
olie om in te bakken, bijvoorbeeld olijf of zonnebloem

Bak de aubergine, de ui en het knoflook in de olijfolie tot de aubergine zacht begint te worden (10 min).

Voeg de andere ingrediënten toe met uitzondering van het paneermeel, de bloem en de noten. Draai het vuur hoger en bak alles ongeveer 5 minuten onder voortdurend roeren.

Haal de pan van het vuur en meng het paneermeel, de bloem en de noten goed door het mengsel. Dek de pan af en zet hem minstens een uur in de koelkast of tot het mengsel koud is.

Verhit de olijf- of zonnebloem olie in een koekenpan. Maak balletjes van het mengsel (ongeveer een eetlepel per balletje) en vervolgens burgertjes. Flink aandrukken bij het rollen en platmaken, anders vallen ze uit elkaar in de pan. Bak ze aan beide kanten bruin en gaar. (10 min)

Wij vonden ze erg lekker, ook mijn schoonouders.  ;D

Lama, misschien helpt het om het mengsel een dag vantevoren te maken, zodat het koud en stevig wordt en alle smaken zich kunnen mengen? Of er iets doorheen te roeren wat het vocht bindt, bijvoorbeeld paneermeel en/of bloem? Als je dunne burgers maakt, worden ze vanbinnen ook eerder gaar en in mijn geval hielp het om zonnebloemolie te gebruiken en het vuur laag te zetten zodra beide kanten bruin en droog waren.




Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2009, 18:15:37 »
klinkt lekker Jippia!

Viel me op dat hier nog helemaal geen broodburgertjes genoemd worden.
Recept maakte mijn moeder vroeger al, geen idee hoe zij er aan gekomen is eigenlijk.

Nodig minimaal:
(wit)brood, gemalen zodat het mooie kleine kruimels zijn
kaas, gemalen
ei
peper en zout

Optioneel:
havermout
pitten of fijn gehakte noten

Bereiden:
Maal het brood goed fijn, voeg daar de kaas en ei aan toe.
Voeg wat je verder lekker vindt er bij (dus bijvoorbeeld de havermout, pitten, extra kruiden etc.) en kneed alles als een gehakt goed door elkaar heen.
Als het te nat is (want echt hoeveel heden heb ik niet, alles op de gok) kan je wat extra brood, havermout of paneer toevoegen. Als het te droog is kan je er een scheutje melk door heen doen.

Vorm het daarna tot kleine burgertjes en bak ze op een middelmatig vuur licht bruin.
Maak de burgers niet te groot, want dan worden ze niet goed warm van binnen en smelt de kaas niet zo mooi.
kruiden
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #26 Gepost op: 02 februari 2009, 17:14:05 »
Dit recept stonds laatst op de site van "Meer voor Minder" als tip voor goedkope burgers. Ik vond het een beetje matig recept, het is nogal ongezond: tamelijk vet en zonder vezels of vitamines. In die versie zaten er natuurlijk geen noten of pitten doorheen, want dan was het vast niet meer goedkoop. Met havermout en goede noten erdoor lijkt me een stuk lekkerder (en iets gezonder...)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2009, 19:02:39 »
mijn moeder maakt dat al minstens 20 jaar, misschien daarvoor ook al wel.
Zonder van alles er door vind ik er ook weinig aan hoor, maar juist de havermout en pitten maakt het lekker.
Is trouwens ook ideaal om restjes kaas op te maken, want praktisch iedere kaas kan eigenlijk wel.

geheim van de smid is overigens wel dat je ze langzaam bakt, anders zijn ze zwart maar is de binnen kant nog niks aan.

Ik heb ze vrijdag nog gemaakt, ik had de knoflook mee gedaan in de keukenmachine, dat is beter dan wanneer die snijdt of perst.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2009, 09:16:40 »
Nou...

Ik heb het een en ander geprobeerd, maar het blijven vieze, drabberige en ranzige burgers. Het allerbuitenste laagje is zwartgebrand voor ik er erg in heb. De binnenkant blijft vies en drabberig, het voelt exact hetzelfde aan als vóór... Het wordt gewoon niet gaar, en het smaakt ongelooflijk ranzig.
Jammer, want het zou fijn zijn. Af en toe (bij weinig tijd) zo'n vegetarisch burgertje op een broodje of met wat gebakken aardappeltjes.

Ik begrijp steeds beter waarom vleeseters vlees eten en vegetariërs relatief dungezaaid zijn. Vlees "doet het gewoon", deze vegetarische zooi leidt alleen tot het weggooien van heel veel voedsel...

Haha mijn ervaringen met het maken van burgers zijn precies hetzelfde! Het wordt nooit zo mooi als je van tevoren hoopt. Laat ik het er maar op houden dat ik gewoon nog even moet oefenen. Mijn moeder maakte vroeger wel eens notenburgers die enigszins flauw, maar met wat ketchup toch heel lekker waren, dat recept zal ik eens vragen.
Met je laatste zin ben ik het niet helemaal eens, op de zelfgemaakte burgers na hoeft vegetarisch eten toch niet te mislukken? Probeer eens een kant-en-klare burger, dat is bij weinig tijd nog veel sneller!


Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2009, 09:46:05 »
ook de zelfgemaakte hoeven niet te mislukken hoor.
Zie mijn recept, die is hardstikke lekker en makkelijk. Maar neem dan dus wel dat langzaam bakken in acht, anders is het idd zwart.
(maar dat gebeurd met vlees ook als je dat op hoog vuur aankwakt)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #30 Gepost op: 05 maart 2009, 21:22:40 »
Ik heb het opgegeven. Afgelopen dinsdag weer geprobeert, maar wederom een zachte, blubberige, drabberige en papperige massa. Ik heb maar een (biologisch) eitje gebakken.

Welke kant-en-klare vegaburgers zijn eigelijk het lekkerst??

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #31 Gepost op: 06 maart 2009, 10:08:57 »
Persoonlijk vind ik Valess lekker..En mijn vleesetende familieleden ook (dat vind ik ook belangrijk)
Ik koop ook wel eens mix voor notengehakt van " de Molen" als ik het goed heb (heb het nu niet in huis) Dat is makkelijk te maken.
Van heathy planet had ik eens kneedbaar gehakt, dan ben je ook al een eind op weg.
Bij de Aldi hebben ze groenteburgers (heel goedkoop, 4 voor 4 euro ofzo) die zijn ook wel lekker.
Nou heb ik wel makkelijk praten, want ik lust alles!! Handig! ;D

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #32 Gepost op: 08 augustus 2009, 16:01:21 »
Ik heb nog een blok tofu in de koelkast liggen en eigenlijk wil ik wel eens kijken hoe ik die om kan toveren in een smakelijk tofuworstje (van die stevige, die je voor veel geld in de biologische winkel kan kopen). Qua kruiden heb ik geen inspiratie nodig, maar wel voor de bereidingswijze. De tofu moet in ieder geval worden verkruimeld en vermengd met de kruiden (bijvoorbeeld knoflook, komijn, korianderblad, sojasaus; of Italiaanse kruiden en wat tomatenpuree). En dan? Net als de Mexicaanse groenteworstjes stevig in folie wikkelen en een kwartiertje koken? Moet er ook een ei doorheen om het te binden of kun je dat achterwege laten? Ik heb helaas geen enkel recept (nl/en/de) kunnen vinden - wel voor tofuburgers en dat soort ongein, maar dat wil ik dus niet. Tips?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #33 Gepost op: 08 augustus 2009, 20:49:35 »
Eigenlijk is al mijn hoop op jou gevestigd Eelco....

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #34 Gepost op: 09 augustus 2009, 00:46:31 »
Eigenlijk is al mijn hoop op jou gevestigd Eelco....
Ojee, dat wordt experimenteren  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #35 Gepost op: 09 augustus 2009, 22:20:26 »
experimenteren én mededelen  ;D

girasole

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #36 Gepost op: 01 september 2009, 18:25:02 »
Hello Eelco!
Heb je hier gekeken?

http://receptenmonique.blogspot.com/2008/11/vegan-home-made-sausages.html

Ik heb ze ook gemaakt en ze waren erg lekker  ;)

Gr

Ilaria

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #37 Gepost op: 02 september 2009, 09:28:38 »
Dat lijkt me nou eens leuk om te maken!! Als ik eens tijd heb...
Het ziet er geweldig uit!! (misschien niet als ik ermee klaar ben, maar toch!!)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #38 Gepost op: 02 september 2009, 10:33:45 »
Dank voor de link, Ilaria! Dat ga ik zeker eens uitproberen.

O enne, welkom op Vegatopia.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2009, 10:35:21 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #39 Gepost op: 07 september 2009, 16:10:34 »
Die ga ik in het weekend maken, want de meeste vleesvervangworstjes uit de winkel vind ik niet zo denderend.... Lijkt me een lekker recept!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain