Vegatopia Forum

Zelf burgers, worstjes, balletjes, schnitzels of pulled jackfruit maken.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schanulleke

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2010, 22:52:40 »
Ik ben toch zo'n lekker recept voor Veggieburgers tegengekomen! :hungry: Heb er vandaag meteen een paar gemaakt en ze zijn echt yummie Het recept staat in de nieuwste Allerhande (nr. 02-2010) en is echt supersimpel. Er zit geen ei doorheen, dus ook helemaal oke voor vegans (als je vegan paneermeel gebruikt). Allemaal rap naar de Appie voor een allerhande! Zie pagina 122-123.

Aiko

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2010, 23:32:13 »
Overtypen! Linkje plakken!
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 00:01:30 door Aiko »

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2010, 23:45:44 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2010, 08:24:44 »
Ik heb m gemaakt, maar vond er dus niet veel aan ???
En het viel een beetje uit elkaar bij mij, dus volgende keer gooi ik er wel een eitje doorheen.
Wellicht als ik wat experimenteer met kruiden en niet snotverkouden ben, dat het dan lekkerder is.

Schanulleke

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2010, 17:51:01 »
En het viel een beetje uit elkaar bij mij

Dat had ik ook wel, maar qua smaak vond ik hem top. Maar goed, smaken verschillen, zullen we maar zeggen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2010, 18:33:42 »
Ik had trouwens geen komijn, zou dat veel uitmaken?
Vind nog steeds dat ik wel komijn heb, eigenlijk, maar ik kan het toch echt niet vinden ::)

chewing tinfoil

Zoek eenvoudige gerechten (smeersalade, groentegehaktbal, burger..)
« Reactie #46 Gepost op: 10 september 2010, 19:19:08 »
hallo iedereen, ik ben nieuw hier.

ik ben al meer dan 10 jaar vegetariër en me nooit verdiept in het koken van vegetarische gerechten. recent ben ik humus en tzatziki beginnen maken, en zou graag meer leren.

graag zou ik gehaktballetjes, andere dressingsalades, een eenvoudig burgerrecept uitproberen.

indien iemand tips heeft, laat ze maar komen..

hartelijk bedankt!

de slechtste kok van België,
tijs

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zoek eenvoudige gerechten (smeersalade, groentegehaktbal, burger..)
« Reactie #47 Gepost op: 10 september 2010, 21:22:12 »
de slechtste kok van België,
Hoi Tijs, dat is nog eens een binnenkomer. Veel eenvoudige gerechten vind je in onze Studentenspecial. Wellicht wil je ook eens de kaasballen van Joyce uitproberen. Laatst hadden we ook een recept voor vinaigrette online gezet. En hier op het forum vind je nog veel meer ideeën. Hier nog een basisrecept voor burgers.

Enne, even voorstellen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Zoek eenvoudige gerechten (smeersalade, groentegehaktbal, burger..)
« Reactie #48 Gepost op: 17 september 2010, 19:41:15 »
graag zou ik gehaktballetjes, andere dressingsalades, een eenvoudig burgerrecept uitproberen.

indien iemand tips heeft, laat ze maar komen..
Voor dressings is het handig om eens te experimenteren met verschillende soorten basisdressing, zoals gewone azijn, appelciderazijn of balsamicoazijn; en dat dan aanvullen met wat zoetmiddel en kruiden.
Vooral iets als appelciderazijn maakt een dressing al snel heel smaakvol.

Vegatopia

[Koken] Pikante bonenburgers
« Reactie #49 Gepost op: 19 februari 2015, 13:01:09 »
Pikante bonenburgers

Vorige week recenseerden we Bean Cuisine, het leuke kookboek vol met bonen. Vandaag een heel lekker en origineel recept uit dit boek, burgers gemaakt met onder andere bloemkool en limabonen.

Source: Pikante bonenburgers

Vegatopia

[Koken] Snertburger
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2015, 13:00:09 »
Snertburger

Kan je op een koude winteravond niet kiezen tussen een bord stevige erwtensoep of een vegetarische hamburger? Dan maken we jou het leven een stuk gemakkelijker, want kiezen hoeft niet meer! Met dit recept transformeren we de traditionele snert in een hamburger voor de stevige trek.

Source: Snertburger

Vegatopia

[Koken] Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Reactie #51 Gepost op: 08 april 2015, 13:00:15 »
Maïsburgers met paprika-avocadosalsa

Het voordeel van een zelfgemaakte vegaburger? Alles wat je lekker vindt kan erin. Het nadeel? Je moet ze bakken. De grootste vijand van een zelfgemaakte vegaburger is zonder twijfel de koekenpan. Al bak je nog zo voorzichtig, je eindigt toch vaak met een burger in brokken. Een ei, havermout en de oven bieden gelukkig enige uitkomst.

Source: Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Laatst bewerkt op: 08 april 2015, 13:53:09 door Eelco »

Re: [Koken] Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Reactie #52 Gepost op: 08 april 2015, 13:30:20 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Reactie #53 Gepost op: 08 april 2015, 13:53:25 »
Mais mag zonder trema 8)
Ze doen het alleen maar om me te pesten, wat ik je brom.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Reactie #54 Gepost op: 08 april 2015, 15:50:06 »
Het ziet er desalniettemin superlekker uit en ik ga ze zeker een keertje maken.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Reactie #55 Gepost op: 13 april 2015, 10:52:10 »
Hoi,

ik heb de maisburgers zaterdag gemaakt, ze waren superlekker! Bij het vormen waren ze nog een beetje klef, met wat bloem lukte het goed om ze te vormen.
Ik heb ze in de pan gebakken en het viel juist op dat ze superstevig bleven! Kon ze prima omdraaien zonder dat ze stuk gingen.

Voor herhaling vatbaar!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: [Koken] Maïsburgers met paprika-avocadosalsa
« Reactie #56 Gepost op: 15 april 2015, 20:16:37 »
Wat leuk te horen  :D Lekker hoor.
,,,,فلافل

Vegatopia

[Koken] Erwtenballetjes en Japanse tofukoekjes
« Reactie #57 Gepost op: 19 mei 2015, 13:00:20 »
Erwtenballetjes en Japanse tofukoekjes

Deze recepten komen uit het gisteren besproken Veggie burgers, balletjes en broodbeleg. Je kunt natuurlijk de tips volgen die er bij staan, maar ik at de balletjes in een pita-broodje met een saus van nat gebakken paprika. Dat was niet alleen heel erg lekker maar zorgde ook voor kleur op het bord. De tofu-gember koekjes vormden een lekkere lichte maaltijd met een lauwe salade, voor wat extra pit serveerde ik er wasabimayonaise bij.

Source: Erwtenballetjes en Japanse tofukoekjes

Vegatopia

Linzenburgers met avocado-wasabisaus, zoete-aardappelfriet en gekaramelliseerde witlof

Vegetarische burgers zelf maken is vele malen lekkerder dan kant-en-klare exemplaren kopen. Het is alleen wel even uitvogelen om de juiste bite te krijgen en de smaak lekker hartig. Dat is me met deze linzen-oete-aardappelburger goed gelukt: mooi stevig, goede bite en heerlijk pittig van smaak. Dankzij deze tips om de burgers minder vochtig te krijgen ging het nu dus helemaal goed. Bloem kwam er daardoor niet eens meer aan te pas, zodat je niet zo'n melige schijf krijgt. Door de linzen en de zoete aardappel twintig minuten in de oven te bakken, worden de linzen droger en vol van smaak, en de zoete aardappel gaar en niet te vochtig. Voor de paneer gebruikte ik een oude volkoren boterham, die ik zonder korsten en in blokjes bij de linzen en de zoete aardappel op de bakplaat legde. Heerlijk met een dot avocado-wasabisaus, zoete aardappelfriet en gekaramelliseerde witlof met feta.

Source: Linzenburgers met avocado-wasabisaus, zoete-aardappelfriet en gekaramelliseerde witlof

Vegatopia

[Koken] Ich-bin-kein-Jägerschnitzeltjes
« Reactie #59 Gepost op: 19 april 2017, 13:01:18 »
Ich-bin-kein-Jägerschnitzeltjes

Een slechte grap, die je vast en zeker al vaak genoeg hebt gehoord, is dat 'vegetariër' een oud Indiaans woord is voor 'slechte jager'. Onlangs vond de VVD het een goed idee om woorden als 'worst' en 'schnitzel' voor vegetarische producten te verbieden, omdat dit tot verwarring zou leiden. Geheel consequent maken wij daarom vandaag vegan schnitzeltjes van knolselderij met een vegan jagersaus. Leuk als statement voor als je notoire vleeseters op bezoek krijgt, maar ook gewoon ontzettend lekker.

Source: Ich-bin-kein-Jägerschnitzeltjes
« Laatst bewerkt op: 19 april 2017, 13:18:26 door Eelco »