Vegatopia Forum

Eten om mee te nemen in de trein

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eten om mee te nemen in de trein
« Gepost op: 25 juli 2011, 16:19:05 »
Wie weet er lekkere dingen om mee te nemen in de trein? Brood met kaas met dan heel frivool mosterd of chutney erop, kan. Maar is wel een beetje saai. Voorwaarden: niet kliederig, ook de ochtend erop nog te eten (we gaan met de nachttrein), vullend, anders moeten we zo veel meenemen. Ideeen?

brenda_lelie

Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2011, 16:27:05 »
Mijn lievelings trein-eten:
-sushi
-wrap met gegrilde paprika, wortel en sperzieboontjes. Met zachte geitenkaas (vermengt met wat honing en peper) erop gesmeerd.
-voor sochtends zou ik gewoon meuslibolletjes ofzo kopen, ik heb eigenlijk nooit honger na een nacht in de nachttrein.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2011, 16:32:31 »
Coucous- of bulghursalade? Brownies of koekjes? Pizzabroodjes? Lekker brood en kaasjes (niet als het heel warm is)? Kersen (of vind je die kliederig?) Voorgesneden meloen, met vorkjes erbij? Ik zou geen wraps meenemen, dat werd bij mij een enorm kledderige bende... Of misschien zou ik het wel doen, maar dan thuis oefenen (wraps maken, een dag lang in je tas meezeulen en dan de volgende ochtend kijken hoe ze kledderen)
This is between me and the vegetable!

brenda_lelie

Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2011, 16:39:20 »
Ik zou geen wraps meenemen, dat werd bij mij een enorm kledderige bende... Of misschien zou ik het wel doen, maar dan thuis oefenen (wraps maken, een dag lang in je tas meezeulen en dan de volgende ochtend kijken hoe ze kledderen)
Haha, eerst thuis oefenen :) Wij nemen vaak wraps mee in de trein als we rond etenstijd in de trein zitten. Gewoon niet te vol doen en inpakken in folie. Je hoeft ook niet te knoeien met een wrap, alleen er zijn mensen die het gewoon niet kunnen laten (en ze altijd veel te vol stoppen).

brenda_lelie

Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2011, 16:41:12 »
Ik vind het zelf trouwens altijd wel aardig om tijdens een lange treinreis niet al te stinkige dingen mee te nemen qua eten. Maar misschien kun je dat ook wel juist beter wel doen want dan heb je weer minder last van stank van andere.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2011, 16:45:37 »
Ik zou geen wraps meenemen, dat werd bij mij een enorm kledderige bende... Of misschien zou ik het wel doen, maar dan thuis oefenen (wraps maken, een dag lang in je tas meezeulen en dan de volgende ochtend kijken hoe ze kledderen)
alleen er zijn mensen die het gewoon niet kunnen laten (en ze altijd veel te vol stoppen).
Riep iemand me?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2011, 17:37:06 »
Hartige en zoete muffins. Uienpissaladiere. Tofuzakjes-sushi. Courgettequiche. Spaanse tortilla.
Somosa's, vega worstenbroodjes.
Hier http://www.vegatopia.com/vega/koken/achtergronden staan ook wat leuke bento's.
,,,,فلافل

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2011, 17:40:27 »
Hartige/gezonde muffins! Ze zijn erg handig, je kunt ze van te voren klaar maken (en zelfs invriezen) en ze vullen.

Ik heb hier een paar lekkere staan:
Volkoren Appel Muffins: http://shelikesbento.blogspot.com/2011/01/56-boyfriend-snack-bento.html
Broccoli Muffins: http://shelikesbento.blogspot.com/2011/04/weekend-cooking-broccoli-muffins.html
Taco Muffins: http://shelikesbento.blogspot.com/2010/09/37-taco-muffins-noodles-bento.html

En iets minder gezond maar wel erg lekker:
Kersen Muffins met witte chocolade: http://shelikesbento.blogspot.com/2011/06/weekend-cooking-muffins-with-cherries.html

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2011, 19:53:06 »
Suggesties:
  • Pie / groentetaart oid. Zorg er voor dat de vulling niet te dun is.
  • Pasta met groente (zonder dunne saus) of nasi of bami ofzo. in een diepvriesbakje, lepel of stokjes meenemen.
  • Pannenkoeken / oliebollen / appelflappen. Dat deden we vaak op 2 januari. Niet echt een complete maaltijd.
  • Pizza. Niet te dik beleggen. Dubbelvouwen (je eet het als een dubbele boterham) en in folie inpakken.
Meer ervaring heb ik niet. Maar ik denk dat je heel veel lekkers in een diepvriesbakje kunt doen, als het maar niet al te dun is want dan kan het gaan lekken. En alleen lekkers dat je alleen met een lepel of stokjes kunt eten. Met vork en mes op een treinbankje hannesen lijkt me geen goed idee.
Fijne reis!
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2011, 22:52:12 door RvO »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2011, 20:05:56 »
Goeie thermoskan met soep?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2011, 20:21:17 »
Frittata's zijn ook lekker. Evt op Turks brood.
,,,,فلافل

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2011, 22:34:07 »
Ik heb een keer zo iets gemaakt: http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/536354, was koud ook erg lekker.

Heb voor een picknick een keer rijst met groenten en 'vegavlees' in gevouwen bamboebladeren gemaakt (zongzi). lekker, makkelijk om mee te nemen en absoluut knoeivrij.

je kunt ook eenvoudige, kleine gevulde broodjes bakken: www.boodschappen.nl en dan zoeken bij recepten op empanada's (de url van de site veranderd niet als je op een receptenpagina bent, dus kan je geen link geven). (ik zou dan zelf volkorenbroodjes ervan maken, dat is gezonder en vult beter)

als je iets wil dat heel snel en makkelijk is, zou ik inderdaad een maaltijdsalade fixen, bijv. volkorenpasta met zo'n beetje alle groenten die je lekker vindt en dan met kaas of quorndingen (of allebei ;)), en in een tupperware bakje gooien.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2011, 23:53:08 door Temari »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2011, 22:40:03 »
Bakje rauwkost is trouwens ook een fijne afwisseling bij de onvermijdelijke zoetigheid. Je kunt het fijn snijden of raspen, maar dan heb je weer iets van bestek nodig. Gewoon grotere stukken kunnen ook prima, blijven ook langer vers en kun je gewoon met je handen eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2011, 00:19:30 »
Hartige/gezonde muffins! Ze zijn erg handig, je kunt ze van te voren klaar maken (en zelfs invriezen) en ze vullen.

Ik heb hier een paar lekkere staan:
Volkoren Appel Muffins: http://shelikesbento.blogspot.com/2011/01/56-boyfriend-snack-bento.html
Broccoli Muffins: http://shelikesbento.blogspot.com/2011/04/weekend-cooking-broccoli-muffins.html
Taco Muffins: http://shelikesbento.blogspot.com/2010/09/37-taco-muffins-noodles-bento.html

En iets minder gezond maar wel erg lekker:
Kersen Muffins met witte chocolade: http://shelikesbento.blogspot.com/2011/06/weekend-cooking-muffins-with-cherries.html

Hey, wat een mooie site heb je daar, Uniflame! Ziet er echt tof uit! Daar ga ik binnenkort eens wat van proberen  :)

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2011, 14:01:51 »
Dank je :) Ik ben benieuwd wat je er van vind als je iets geprobeerd hebt :)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2011, 11:55:08 »
Ik neem zelf ook vaak sojayoghurt met havermout mee in de trein. Niet omdat het bijzonder trein-vriendelijk is, maar omdat dat een van de maaltijden is die ik ook zou eten als ik niet aan het reizen was, en ik merk dat het prima gaat.
Ik heb zo'n soort bakje/beker van de Blokker, het heeft zeg maar de vorm van een theemok (maar dan zonder oortje natuurlijk), niet in de vorm van een longdrink-glas. Ze sluiten goed af, en zijn ook prima om met een lepel uit te eten.
Ik merk dat als ik de yoghurt in de beker doe en daar bovenop de havermout (of andere graanvlokken) doe en ze niet vantevoren roer, maar pas vlak voordat ik het ga eten, het heel goed gaat en de vlokken niet klef zijn geworden. En het kan goed tegen warmte, dus ook bruikbaar op zonnige zomerdagen waarbij het een halve dag in je tas zit.
Voor de zekerheid doe ik er wel een postbode-elastiek om, en doe ik het in een plastic tasje en niet los in mijn tas, maar dat tasje is tot nu toe nog nooit nodig geweest.

Voor een echt goede maaltijd vul ik het aan met wat fruit, gebroken lijnzaad en in stukjes gehakte amandel (gewoon in dezelfde beker erbij). Hartstikke lekker.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2011, 07:52:23 »
Wat ik zelf graag maak om mee te nemen is pastasalade. Ik had altijd 1x in de 6 weken na mijn werk vergadering in utrecht en daarnaast regelmatig dienstem tot 7 (half 9 thuis dan) en elke x patat gingtoch wel tegenstaan. Die doe ik dan vaak gewoon in een broodtrommel. Gebruik dan geen hele natte dressing, maar met pesto gaat bv prima. Ik doe er dan geen kaas in want dat is natuurlijk warmtetechnisch niet super. Makkelijk klaar te maken ook.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2011, 09:36:25 »
Warmtetechnisch kan mozzarella of feta best in een pastasalade die mee gaat in de trein toch?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten om mee te nemen in de trein
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2011, 12:37:04 »
Ja dat kan idd wel, maar op een of andere manier doe ik het eigenlijk nooit. Maar nu krijg ik wel ineens zin in een lekkere pastasalade met feta en olijf enzo  ;D oeeehhhhhhhh ik weet wat ik meeneem op vakantie
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!