Vegatopia Forum

Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Cobysteen

Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Gepost op: 18 december 2008, 18:20:06 »
Hoi, ik heb een vraagje,
ik ben bezig om cake etc. te bakken zonder boter en suiker maar met gebruikmaking van zonnebloemolie en agavesiroop. Het lukt echt heel goed alleen de cake wordt droger dan ik gewend ben.
Weet iemand hoe je de cake minder droog kunt krijgen???
Ik snap dus dat de structuur van boter anders is dan die van olie waardoor dit gebeurt, maar.... wil er graag een oplossing voor. Meer olie gebruiken dan het recept aangeeft gaat echt niet omdat dan het beslag zeer vloeibaar wordt en dan moeilijk rijzen kan.
Alvast bedankt voor de antwoorden
Cobysteen ::)
« Laatst bewerkt op: 19 december 2008, 00:14:07 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bakken van caken en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2008, 18:31:04 »
Margarine gebruiken ipv olie?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Cobysteen

Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2008, 16:45:06 »
Ja, dat is een mogelijkheid, maar ik mag voor mijn gezondheid dus geen boter of margarine vandaar dat ik het met olie aan het experimenteren ben.
Nog meer suggesties???
Ik heb wel eens gehoord dat je dan een bepaalde hoeveelheid yoghurt of melk eraan toe moet voegen (dat zou voor mij dan van Soja zijn maar dat doet er niet toe).
Weet iemand daar dan iets van en hoe de verhoudingen dan moeten zijn??

Schanulleke

Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2008, 20:40:52 »
Ik heb afgelopen week een boter- en margarinevrije cake gebakken (met olie) die qua consistentie best goed was. Er zat ook geen yoghurt of melk in, maar (helaas voor jou) wel suiker. Toch zet ik alle ingredienten even voor je op een rijtje zodat je de verhoudingen kan zien:

1/3 cup soft tofu
1 cup soy milk
1 tbsp apple cider vinegar
2 1/2 cups flour
1 1/4 cups dry sweetener
3 tsp cinnamon
1 1/2 tsp ground ginger
1/2 tsp salt
3/4 cup olive oil
3/4 cups walnuts, chopped
1 tsp baking powder
1 tsp baking soda

De walnoten, het zout en de kruiden kunnen volgens mij zonder problemen worden weggelaten zonder dat het ten koste gaat van de structuur. Van de tofu, de sojamelk en de appelciderazijn moest in de blender een glad papje worden gemaakt dat diende als een soort bindmiddel. Ikzelf heb gewone suiker gebruikt, maar misschien kun je daar nog een alternatief voor vinden (zie ook de topic 'Dry sweetener in Amerikaans recept' verderop in het kookforum). Verder lijkt het me geen probleem om de olijfolie te vervangen door een andere oliesoort.

Hopelijk ben je nu weer een stapje verder. :)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2008, 23:28:36 »
Ja, dat is een mogelijkheid, maar ik mag voor mijn gezondheid dus geen boter of margarine vandaar dat ik het met olie aan het experimenteren ben.


Waarom mag je  geen margarine?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2008, 15:57:24 »
je kunt ook nog appelmoes (ongezoet) gebruiken,
op die manier vervang je al een flink deel suiker door de zoetheid van de appelmoes
en je brengt een iets steviger soort vocht in het deeg die ook de boter substantie iets meer benadert dan de olie ,
op die manier kan de olie ook flink omlaag

geprakte banaan (overrijp) kan ook, maar dan moet je wel een recept hebben wat bananensmaak behoeft want de banaan blijft vrij duidelijk aanwezig kwa smaak, veel meer dan appelmoes

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2009, 11:40:34 »
Er staan goede recepten in dit gratis te downloaden kookboek:
http://www.vitalita.com/docs/DessertsOfVitality.pdf
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2009, 20:10:53 »
Ik heb met oudjaar suikervrije soesjes gemaakt.
(voor het soezendeeg kun je dan plantaardige margarine proberen)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2009, 20:16:56 door Annemieke »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2010, 12:29:05 »
Als ik de suiker uit een cake wil vervangen door bijvoorbeeld ahornsiroop, hoeveel siroop moet ik dan gebruiken? Kun je trouwens ook van speltmeel een cake bakken?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2010, 12:32:01 »
Op je eerste vraag weet ik het antwoord niet, maar ik ben benieuwd waarom je dat zou willen. Of je van speltmeel cake kunt bakken? Waarom niet? Lijkt me lekker, maar als het volkoren speltmeel is, zou ik wel een deel vervangen door gewone witte bloem.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2010, 20:53:11 »
ik wil een cake bakken voor iemand die een bepaald hypoglycemiedieet volgt en daarom geen geraffineerde producten eet, dus ook geen suiker en witmeel.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2010, 21:11:52 »
Lief dat je dat wil doen.
Ik kan je verder niet helpen, heb alleen ervaring met gewone cakes.
Maar even heel simpel gedacht: zou je het verschil in zoetkracht zelf door proeven kunnen onderscheiden?
Een theelepel mespuntje suiker proeven en een theelepel mespuntje siroop :-X Als het één duidelijk veel zoeter is dan het ander, weet je in ieder geval dat je beter niet dezelfde hoeveelheid kunt gebruiken.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2010, 21:54:13 »
Maar die siroop heeft toch ook suikers, kan je toch ook lekker van stuiteren?
Spelt rijst trouwens niet zo lekker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2010, 21:56:17 »
In het geval van de glycemische cake zou ik een gedeelte fijngeraspte wortel aan het beslag toevoegen. Speltmeel is erg zwaar en heeft een aparte smaak; in zou eerder iets doen met sojameel en/of notenmeel. Eventueel een kruidige variant maken op basis van besan (extra water toevoegen) en specerijen als kardemom, kaneel, kurkuma en gemalen korianderzaad en wat gemalen kokos.
Als zoetmiddel zou ik dan voor oerzoet gaan. Dat is ook niet geraffineerd. Is dat ook niet gewenst, dan zou ik voor dadelsiroop/stroop kiezen. Ik vind dat qua smaak een stuk gangbaarder dan agavesiroop.

Voor de juiste verhoudingen zou ik het eea op de gok en gevoel uitproberen. In het geval van besan: niet te veel gebruiken en extra vocht toevoegen. Notenmeel rijst ook voor geen meter, dus extra rijsmiddel (bakpoeder, schepje baksoda, etc) er bij doen.
Ruiken en proeven (ja, het beslag) zijn ook goede zintuiglijke manieren om waar te nemen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2010, 07:54:29 »
ik wil een cake bakken voor iemand die een bepaald hypoglycemiedieet volgt en daarom geen geraffineerde producten eet, dus ook geen suiker en witmeel.
En die mag wel ahornsyroop? Raar, want dat bestaat ook uit suikers. Maar wel keilief dat je dat doet.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2010, 10:15:33 »
dank voor de tips, ik ga binnenkort eens experimenteren...

ik dacht dat ahornsiroop wel mocht, maar oerzoet ook, dus dat zal ik eens gaan proberen. notenmeel is ook een goed alternatief. ik denk dat ik inderdaad maar een soort kruidcake ga maken om er toch enige smaak aan te geven.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2010, 19:33:05 »
Spelt heeft geen gluten, dus dat is moeilijk qua textuur.

Amandelmeel is fijn, maar misschien mag polenta ook? Ben niet zo thuis in de glycemische index...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #17 Gepost op: 28 september 2010, 19:54:04 »
Spelt vormt inderdaad weinig gluten, maar voor gebak (anders dan brood dat het van gluten moet hebben) is dat niet belangrijk - daar wil je geen glutenontwikkeling hebben. Als je vloeibare suikers gebruikt zoals ahornsiroop of honing, hou er dan rekening mee dat dat meer water bevat dan suiker, wat het eindresultaat beïnvloedt.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:35:42 »
Heeft iemand een idee/ezelsbruggetje wat ongeveer de verhouding tussen eieren, meel, suiker, boter en vocht moet zijn? Helaas kan ik, als het op taarten en cakes aankomt, alleen maar een recept volgen... ben nog niet aan het improviseren geslagen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken van cakes en taarten zonder boter en suiker
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:57:35 »
Een cake bestaat uit 4 delen en allen zijn gelijk van gewicht; 1/4 bloem met theelepel bakpoeder, 1/4 boter, 1/4 suiker en 1/4 ei. Een ei weegt gemiddeld 50 gram dacht ik; voor een cake van 250 gram per deel (grote cakevorm van 28 cm) gebruik je dan 5 eieren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy