Vegatopia Forum

Stevia, een natuurlijke suikervervanger

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem2

Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Gepost op: 23 september 2008, 22:38:57 »
Heel goed alternatief voor iedereen die geen kunstmatige zoetstoffen wil gebruiken is stevia-extract dit is een natuurlijke zoetmaker afkomstig van de stevia plant wat in landen als china en japan al jaren als suikervervanger word gebruikt. gebruik het al weer een mooi tijdje voor in de thee - koffie enz. heeft een natuurlijke zoete smaak en bevat praktisch geen callorieen en dan ben je lekker van die chemische r.z.... af. groetjes Willem2

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2008, 18:37:33 »
Heel goed alternatief voor iedereen die geen kunstmatige zoetstoffen wil gebruiken is stevia-extract dit is een natuurlijke zoetmaker afkomstig van de stevia plant wat in landen als china en japan al jaren als suikervervanger word gebruikt. gebruik het al weer een mooi tijdje voor in de thee - koffie enz. heeft een natuurlijke zoete smaak en bevat praktisch geen callorieen en dan ben je lekker van die chemische r.z.... af. groetjes Willem2

Mijn mama wou het vorige week kopen. Het is uit de markt gehaald in België (weetniet of dat dus ook zo in in Nederland?) .

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2008, 21:05:15 »
Willem, wat voor vorm gebruik jij? Iets van 10 jaar geleden heb ik stevia gebruikt uit zo'n klein flesje met druppelaar, maar dat was heel bitter en goor. Ik wil het wel weer eens proberen in een smakelijkere vorm.
Mijn thuiskweek-stevia is geen succes geworden: niets kwam op.

Willem2

Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2008, 21:18:35 »
Het geval in nederland is dat het niet meer onder de naam zoetstof verkocht mag worden. De eerste flesjes die ik haalde stond op zoeter dan zoet voedingssuplement van avanz, dezelfde flesjes staat nu op stevia - extract (voor uitwendig gebruik). De drogist vertelde me dat dit vooral te maken had met bepaalde rechten die er in nederland zijn ten opzichte van verkoop van wel of niet officiele zoetmakers, en dat er nogal wat vrees zou zijn dat het een grote schade zou aanbrengen in de suikerindustrie als het eenmaal grootschalig op de markt zou komen. Momenteel bestel ik ze altijd bij derodepilaren.nl dat zit geloof ik in zeeland, Goes of zo en dat voldoet prima.groetjes Willem2

Willem2

Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2008, 21:23:23 »
O ja er zijn inderdaad twee soorten en een daarvan is inderdaad niet zoet maar bitter, maar als je de stevia van AVANZ bestelt dan heb je de zoete en dat is volgens mij ook de enigste soort die ze bij de rode pilaren verkopen. groetjes Willem2

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2008, 21:51:36 »
Wat een rare poppetjes op die site! Allemaal dictators ofzo? Ik ga haast denken dat ze gehacked zijn:
http://www.derodepilaren.nl/webshop/index.html?lang=nl&target=d299.html#p1449


Edit: De verzendkosten zijn trouwens wel errug hoog. Je betaalt zo ruim 18 euro voor 50 ml :o!
« Laatst bewerkt op: 25 september 2008, 00:04:53 door Hizikigrrrl »

Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2008, 23:42:54 »
Je betaalt zo ruim 18 euro voor 50 m :ol!

Gelukkig kan je de bedragen ook in Cambodjaanse rielen of in Macause pataca's laten weergeven. Misschien helpt dat een beetje tegen de schrik?
« Laatst bewerkt op: 24 september 2008, 23:43:40 door Sisyphe@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2008, 00:03:56 »
Enorm! En toen vond ik het spulletje goedkoper ergens anders! Das dus ook minder rielen en pataca's!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2008, 14:51:01 »
Het geval in nederland is dat het niet meer onder de naam zoetstof verkocht mag worden. De eerste flesjes die ik haalde stond op zoeter dan zoet voedingssuplement van avanz, dezelfde flesjes staat nu op stevia - extract (voor uitwendig gebruik). De drogist vertelde me dat dit vooral te maken had met bepaalde rechten die er in nederland zijn ten opzichte van verkoop van wel of niet officiele zoetmakers, en dat er nogal wat vrees zou zijn dat het een grote schade zou aanbrengen in de suikerindustrie als het eenmaal grootschalig op de markt zou komen. Momenteel bestel ik ze altijd bij derodepilaren.nl dat zit geloof ik in zeeland, Goes of zo en dat voldoet prima.groetjes Willem2

In de natuurvoedingswinkel in Hasselt zeiden ze tegen mijn moeder dat het niet meer verkocht werd omdat er nog te weinig onderzoek naar is gedaan. Misschien is het wel niet zo goed voor je dan ofzo? (net als gewone ongezonde zoetstof)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2008, 15:45:55 »
Als je googlet erop zie je wat het probleem is, en dat ligt vooral politiek. Het mag wel verkocht worden als dermatologisch product.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2008, 09:27:48 »
Enorm! En toen vond ik het spulletje goedkoper ergens anders!

Maar waar dan? :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2008, 12:38:42 »
Zo´n beetje overal ;D! De verzendkosten bij dat andere bedrijf lijken onnodig hoog:

* http://www.steviamarkt.nl/stevia.asp#FL204 = 40 ml voor 6,20 ook stevioside en tandpasta's

* http://www.stevia-de.net/shop/index.php?cPath=21

* http://www.esstevia.nl/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=27&vmcchk=1&Itemid=27 bij bestellingen boven de 25 euro geen verzendkosten

* http://www.stevia.nu/Bestellen.htm 50 ml= zo'n 9 euro incl. verzendkosten.


Edit: ik heb het besteld bij de laatste, benieuwd hoe het smaakt! Ze zouden eigenlijk ook kleine proefflaconnetjes moeten verkopen, net als parfumsamples in zo'n miniflesje.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2008, 12:57:24 door Hizikigrrrl »

Willem2

Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2008, 21:30:31 »
Ben benieuwd of je de zoete krijgt, zou mooi zijn dan kan ik strak ook weer wat goedkoper.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #13 Gepost op: 04 oktober 2008, 15:31:41 »


* http://www.stevia.nu/Bestellen.htm 50 ml= zo'n 9 euro incl. verzendkosten.


Edit: ik heb het besteld bij de laatste, benieuwd hoe het smaakt! Ze zouden eigenlijk ook kleine proefflaconnetjes moeten verkopen, net als parfumsamples in zo'n miniflesje.


Oei, wat is dat zoooooooeeeeeeet! 3 Druppels in een groot glas thee en het was al niet meer te zuipen, hihi.
Ik heb het ook puur geprobeerd. Er is dan heel ietsiepietse bitterheid te bespeuren in de allereerste miliseconde, daarna niet meer. Het lijkt me heel interessant om eens ijs of een mousse hiermee te zoeten.

Willem, gezien de prijs lijkt me dit merk het proberen waard.

Willem2

Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2008, 21:24:07 »
Als ik mijn vooraadje op heb ga ik het zeker even uitpluisen.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2008, 16:33:29 »
Ik koop elk voorjaar stevia plantjes bij de intratuin, om een vreemde reden overleven ze hier de winter nooit. Een blaadje smaakt prima in de thee maar blijft een groen bijsmaakje hebben. Wordt overigens verkocht als honingkruid.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2009, 12:50:44 »
Het lijkt me heel interessant om eens ijs of een mousse hiermee te zoeten.

Ik heb er dus ijs mee gemaakt en dat ging prima! Ik heb het idee dat stevia goed te combineren is met kokos:
http://www.vegatopia.com/kerst2008/kerstmenus.php?subaction=showfull&id=1228255419&archive=&start_from=&ucat=60&#trifle
(plug*plug :P)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #17 Gepost op: 02 maart 2009, 22:47:31 »
Ik koop elk voorjaar stevia plantjes bij de intratuin, om een vreemde reden overleven ze hier de winter nooit. Een blaadje smaakt prima in de thee maar blijft een groen bijsmaakje hebben. Wordt overigens verkocht als honingkruid.
Behandel je ze wel als kuipplant? Ze zijn niet vorstbestendig. Volgens mij gaan ze het begeven onder de 5 graden boven O, zoiets.
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2009, 16:50:07 »
Oei, wat is dat zoooooooeeeeeeet! 3 Druppels in een groot glas thee en het was al niet meer te zuipen, hihi.

Maar is het wel geschikt als suikervervanger voor in thee?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2009, 16:55:18 »
Oei, wat is dat zoooooooeeeeeeet! 3 Druppels in een groot glas thee en het was al niet meer te zuipen, hihi.

Maar is het wel geschikt als suikervervanger voor in thee?

Hoe bedoel je? Qua verhitting of smaak?
Het spulletje dat ik kocht is prima te gebruiken als suikervervanger in de thee, maar ik zou zeker beginnen met 1 drupje;). Zelf gebruik ik geen suiker in de thee en is het voor mij al snel te zoet.