Vegatopia Forum

Stevia, een natuurlijke suikervervanger

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2009, 17:00:48 »
Qua smaak bedoelde ik, en dan ga ik het ook maar eens bestellen :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #21 Gepost op: 27 maart 2009, 17:20:03 »
Qua smaak bedoelde ik, en dan ga ik het ook maar eens bestellen :)

Ik ben niet verantwoordelijk voor als het tegenvalt hoor!

Verder kan het ook erg goed bij kokos, vinnik.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2009, 17:34:15 »
Heeft iemand het wel eens gebruikt in baksels (koekjes, taart)?
Ik vraag me af of de structuur van de koekjes/taart dan niet veranderen, omdat suiker wel invloed daarop heeft.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #23 Gepost op: 27 maart 2009, 17:40:22 »
Ik heb het geprobeerd in meringues en dat was geen succes. Suiker maakt het idd knapperig.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2009, 18:41:04 »
Ik vind die druppeltjes maar een raar smaakje hebben hoor...
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2009, 18:46:14 »
Ik ben niet verantwoordelijk voor als het tegenvalt hoor!

Ik weet waar je poespoes spint! Of nouja, dat kan ik vast wel uitvinden.

Helaas werd ik net in de laatste minuut overboden op Ebay, nu heb ik ze tabletten bij perfectbody.nl gekocht. Ik heb me ook laten verleiden wat smartdrugs te kopen...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2009, 19:33:22 »
Als de stevia's voorbij komen in het tuincentrum, zal ik er ook eens eentje meenemen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik val momenteel "vanzelf" af.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2009, 20:02:23 »
Ik ben niet verantwoordelijk voor als het tegenvalt hoor!

Ik weet waar je poespoes spint! Of nouja, dat kan ik vast wel uitvinden.

Helaas werd ik net in de laatste minuut overboden op Ebay, nu heb ik ze tabletten bij perfectbody.nl gekocht. Ik heb me ook laten verleiden wat smartdrugs te kopen...

http://www.stevia.nu/Bestellen.htm Hier heb ik het gekocht en deze hebben dus geen bittere bijsmaak. Het smaakt idd wel anders dan suiker en niet iedereen zal het lekker vinden.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #28 Gepost op: 02 april 2009, 11:43:21 »
Ik vind een stevia-tablet toch wat zoet voor in de thee :( Maar misschien moet ik eraan wennen. De tabletten die ik heb zijn trouwens illegaal, want op de verpakking staat duidelijk 'voedingssupplement' aangegeven terwijl het alleen voor uitwendig gebruik verkocht mag worden.

Hiziki, heb jij wel eens Siberische ginseng geprobeerd?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #29 Gepost op: 02 april 2009, 11:58:07 »
Kun je de tablet niet fijnmalen en opdelen? Het mag in NL niet verkocht worden als voedingssupplement, maar wel als product voor de huid. Via die maas in de wet wordt het toch her en der verkocht.

Siberische Ginseng heb ik nooit geprobeerd, ga ik misschien nog eens doen. Gebruik jij het?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #30 Gepost op: 02 april 2009, 12:34:30 »
Net mee begonnen!

En opdelen is een idee, of doormiddensnijden, da's waarschijnlijk makkelijker.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2009, 12:46:59 »
Ik ben een ander zoetmiddel tegengekomen, waarover goede berichten zijn verschenen: tagatesse. Het schijnt zelfs in de supermarkt te koop te zijn?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #32 Gepost op: 20 mei 2009, 13:24:44 »
Super de Boer verkoopt iig al een poos producten van Damhert die met tagatose gezoet zijn. Aangezien die nog altijd een boel calorieen bevatten en koolhydraten ga ik liever voor het echte werk ;D. Het prebiotische effect is natuurlijk wel positief.

De zoetstof zou ik best eens willen proberen, hoewel er twijfel is over de hoeveel koolhydraten in het product. Dat vind ik wel opvallend, dat er her en der compleet verschillende info gegeven wordt. Zo zou de glycemische waarde volgens sommige sites 0 zijn, terwijl anderen het op 7,5 houden.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2009, 13:35:34 door Hizikigrrrl »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2009, 18:11:38 »

Ik heb wel eens vernomen, dat als je jezelf voor de mal houdt met zoetstoffen, dat je lichaam dan reageert alsof het suiker verwacht. En heel "boos" is, als dit niet zo is.  >:(
 
Oftewel een onjuist reagerend lichaam kan storingen veroorzaken in de voedselverwerking.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Stevi

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #34 Gepost op: 17 augustus 2009, 19:47:53 »
Hmmm, Willem2, steviatabletten lijken mij moeilijk doseerbaar en bovendien zitten daar weer kleefstoffen in.
Ik gebruik zelf stevia-extract. Na enig zoekwerk bleek daar ook nog wel enig kwaliteitsverschil in te zitten (meer of minder zoet, al dan niet met een wat bittere nasmaak).
Nog zoeter dan de stevia-extract is de steviapoeder (stevioside). Het is even wennen, maar dan vind je jouw eigen dosering.

Helaas druk er een taboe op de verkoop als supplement, maar hopelijk is dat in 2010 afgelopen met een nieuw besluit van de EU.

Voor België ligt de verkrijgbaarheid soms nog problematischer. Een kwestie van de juiste contacten (ik heb er nog wel een voor je :D)

Succes!
 :P

Stevi

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #35 Gepost op: 17 augustus 2009, 20:01:15 »
Nog even geduld. In 2010 komt er een nieuw besluit van de EU over het toestaan van stevia als supplement ;).
Na wat speurwerk en testen bleek mij dat er nogal wat kwaliteitsverschil zit in de thans aangeboden steviaproducten. De ene meer of minder verdund (vloeibare uitvoering), al dan niet met een zekere nasmaak, sommigen met alcohol en anderen met minder gezond concerveermiddel :o.
Het meest zoet is de zuivere poedervorm (stevioside) en die is zonder allerlei toegevoegde stoffen.
Tabletten zijn natuurlijk weer moeilijk te doseren.
Zaden van het steviaplantje kun je beter niet kopen. Het kiempercentage is slechts 10-15%.

Ik hou het maar bij mijn huidige vloeibare vorm. Doseert het gemakkelijkst en kan gewoon meegekookt worden voor het aanzoeten van bepaalde goenten en zo en in hete vloeistoffen zoals heerlijke kruidenthee.

In België zijn dit soort producten nog moeilijker verkrijgbaar is mij bekend. Een kwestie van de juiste contacten om toch aan stevia te komen. Ik heb nog wel zo'n contactje... 8)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #36 Gepost op: 17 augustus 2009, 20:04:33 »
Hoezo is het in Belgie moeilijker verkrijgbaar, daar hebben ze toch ook internet?

Stevi

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:34:20 »
Groot gelijk, inderdaad zitten er plakmiddelen in tabletten. :o En die dan weer in tweeën knippen of fijnmalen?

Ik geef de voorkeur aan zuivere stevia Reb A in poedervorm :-*. Die is 400x zoeter dan suiker.
Daarnaast gebruik ik het opgeloste extract (gemakkelijker te doseren). Ik heb inmiddels begrepen dat er nogal wat verschillende "smaken" zijn in die vloeistof en verschil in concentraties variërend van 12-25% stevia met verschillende toevoegsels. Dus prijs zegt ook weer niet alles. Ik gebruik daarvan de sterkste (25%) oplossing op puur natuurlijke (biologische) basis, halal, kosher en zonder bijsmaak.
Zo'n oplosextract is natuurlijk wel wat goedkoper dan de pure Reb A. :laugh:

Offline V

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #38 Gepost op: 04 oktober 2009, 13:43:49 »
Coca-cola is ook bezig met een stevia-variant van de light-cola, hiep hoi! ;) Hopelijk, als dit merk stevia gaat gebruiken, is het ineens wel geaccepteerd.
Overigens ligt bij ons in de reform-zaak ook een petitie om stevia gewoon legaal en voor intern gebruik te verkopen. Lekker bezig!

NelleBelle

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #39 Gepost op: 31 januari 2010, 17:21:14 »
Kan iemand me vertellen waar ik (in België) een stevia plantje kan kopen?
Wat is het verschil in smaak en gebruik tussen het druppelflesje en een plantje?
(Ik moet mijn eindwerk rond stevia maken, maar daarvoor moet ik het eerst uittesten he  ;) )