Vegatopia Forum

Stevia, een natuurlijke suikervervanger

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chava

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #40 Gepost op: 01 februari 2012, 08:52:28 »
Sinds dit jaar is de stevia vrij verkrijgbaar in de supermarkt. Ik heb vorig jaar al eens stevia geprobeerd (de zoetjes die geen zoetjes mochten heten) maar die vond ik zelf erg zoet en bitter smaken in mn koffie.
Nu heb ik ze gekocht (doosje van natrena, 100 stuks voor 2,95) en warempel.....ze hebben er blijkbaar wat aan veranderd want ze smaken nu prima in de koffie. Fijn zo ;-)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #41 Gepost op: 01 februari 2012, 09:10:31 »
Ik heb bij De Tuinen stevia-druppeltjes gekocht, en ben best wel enthousiast.
Het is echt gigantisch sterk, ik doe 4 druppeltjes stevia in een kommetje yoghurt, en het is zoet. Dat is echt een heel vreemde ervaring, je kan zelfs het verschil proeven tussen of er 0 of 1 druppel in zit.

Gwennepen

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2012, 16:02:45 »
Natrena heeft ook stevia zoetjes. Ik kocht ze gisteren bij Dirk voor 2,65 voor 100 zoetjes. Maar je krijgt nu 1,50 retour.

Gwennepen

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2012, 16:04:10 »
Twee van mijn vriendinnen vinden het trouwens niet lekker. Ik merk zelf geen verschil in smaak. Heb ook een fles sinas met stevia gehad. Smaakt ook prima.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2012, 18:47:22 »
In de krant werd gewaarschuwd voor Steviazoetjes die nauwelijks uit stevia bestaan. Maar ik weet niet welk merk dat was.
,,,,فلافل

Gwennepen

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #45 Gepost op: 23 mei 2012, 18:52:59 »
Hm, en ik ontdek nu net dat er in deze lactose zit. Terwijl ik alleen nog veganistisch eet. Er zat weer een winkans aan verbonden. Hopen maar dat ik het niet word dit keer. ;)

Gwennepen

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #46 Gepost op: 23 mei 2012, 18:56:21 »
Er zit in de natrena trouwens maar 12,5% stevia en in stevija zoetjes 97%. Ik zal eens een keer niet lezen. :P

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #47 Gepost op: 04 juni 2012, 12:34:31 »
Ik heb nu ook druppeltjes van de Tuinen, en ik vind het lekker! Geen gekke bijsmaak zoals bij andere zoetstoffen, ik proef het eigenlijk niet/nauwelijks. Alleen zoet. Nu gebruik ik ook niet veel omdat ik mijn drankjes niet al te zoet drink, kan me wel voorstellen dat als je normaal 5 klonten suiker in je koffie doet (en die mensen ken ik), dat je dat moet vervangen met zo veel druppeltjes dat je dan wél duidelijker proeft dat het geen suiker is.

Gwennepen

Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #48 Gepost op: 06 december 2012, 08:17:46 »
Ik heb ook de druppeltjes. Op aanraden van een vriendin die de zoetjes niet lekker vond. Idd groot verschil. Megaduur, dat wel. Maar je hebt echt maar 2 druppels nodig op een mok koffie (met sojamelk in mijn geval).

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #49 Gepost op: 06 februari 2013, 17:46:17 »
Interessant artikel over stevia vandaag in de Volkskrant vandaag, o.a. over waarom het zo lang geduurd heeft dat het goedgekeurd werd. Voor geinteresseerden is het hier te lezen (pagina 5 tweede katern).

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #50 Gepost op: 06 februari 2013, 19:13:54 »
Interessant artikel. (Men verwacht dat dingen onder de knie worden gebracht.)

Geef mij maar gewoon weinig suiker.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #51 Gepost op: 06 februari 2013, 19:18:19 »
(Men verwacht dat dingen onder de knie worden gebracht.)

Is dat een grapje, een verschrijving, een citaat of een uitdrukking die ik niet ken?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2013, 19:23:31 door Poek »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #52 Gepost op: 06 februari 2013, 19:29:22 »
(Men verwacht dat dingen onder de knie worden gebracht.)

Is dat een grapje, een verschrijving, een citaat of een uitdrukking die ik niet ken?

Op de pagina 6 rechts van rode tekst "HOE SMAAKT STEVIA" >>> "Uiteindelijk zullen de problemen wel onder de knie worden gebracht...."
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #53 Gepost op: 02 december 2014, 00:17:17 »
Ik ben aan het zoeken aan een Stevia-product om b.v. yoghurt te zoeten. Dat blijkt nog zo makkelijk.

Pure steviapoeder is wel te krijgen (b.v via Ebay) maar lijkt me lastig te doseren.
In de supermarkt verkopen ze producten met 3% stevia en verder maltodextrine. Doe maar niet.
Het wordt ook gemixt met inuline, een vezel. Dat is op zich best goed spul, maar niet iedereen reageert er goed op: "Het geeft vaak gasvorming als ‘bijwerking’." Oei.
Ik heb het ook met cacaopoeder gemixt gezien, op zich ook goed spul, maar ik ben bang voor dezelfde bijwerking...
Als siroop met b.v. aardbei lijkt me wel geschikt. € 12.90 voor een flesje (incl. verzendkosten) is wel duur. Misschien is de siroop van Cool Bear (eigenlijk voor kinderen bedoeld) ook iets.

Verder had ik ooit gelezen dat Coca Cola ook Stevia zou gaan gebruiken. Nog even weer gecheckt: volgende maand komt Coca Cola Life op de markt! Dat is dus cola gedeeltelijk gezoet met stevia. Er komt ook een flinke reclamecampagne (waarin vast niet vermeld wordt dat er nog steeds best veel suiker in zit).
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 00:38:52 door Poek »

Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #54 Gepost op: 02 december 2014, 00:28:03 »
Pure steviapoeder is wel te krijgen (b.v via Ebay) maar lijkt me lastig te doseren.

Kan je dat zelf niet in water oplossen of zo, zodat je iets hebt wat makkelijker te doseren is? Of kan dat niet bewaard worden? Ja ik roep maar wat, zonder enige kennis van dat spul.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #55 Gepost op: 02 december 2014, 00:38:41 »
Het is veeeeel zoeter dan suiker (hoeveel is onduidelijk, op de ene plek staat 200 keer, op de andere plek 480 keer). Met 1 eetlepel doe je dus best wel lang (zeker als je voor thee al tabletjes hebt) en dan lijkt oplossen in water me niet ideaal.

Ik kan ook siroop met aspartaam gaan kopen (Slimpie), gewoon in de supermarkt, maar ja, off topic hier.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 01:02:16 door Poek »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #57 Gepost op: 02 december 2014, 10:27:41 »
Ja, erythritol (E968) is ook wel ok, een andere natuurlijke zoetstof. Het is wel alleen in grootverpakking (1kg) te krijgen.

Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #58 Gepost op: 02 december 2014, 10:34:43 »
Er zijn best veel producten met stevia te koop tegenwoordig. Karvan Cevitam en Teisseire hebben bijvoorbeeld vruchtensiroop die gezoet is met stevia. Dat kun je gewoon bij de supermarkt halen.

Bij biowinkels zoals Ekoplaza kun je pure stevia in vloeibare of poedervorm kopen. Dat is inderdaad heel geconcentreerd, zodat je aan een paar druppels al genoeg hebt voor een bakje yoghurt. Goed roeren dus! https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/stevija/

Ze hebben ook stevia met erytritol, maar die kost wel tien euro voor een zakje van 350 gram.

Persoonlijk vind ik stevia niet echt lekker trouwens. Bittere nasmaak.  :iek:
Doe mij maar een 'kunstmatig' zoetmiddel zoals deze http://www.ah.nl/producten/product/wi190481/natrena-vloeibaar
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #59 Gepost op: 02 december 2014, 11:13:44 »
Ik heb deze wel eens gekocht, maar aan een vriendin gegeven: http://www.iherb.com/NuNaturals-NuStevia-White-Stevia-Powder-100-Packets-3-5-oz-100-g/4703#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=stevia&rc=1404&sr=null&ic=1

Geen bittere nasmaak, zij vond het heel lekker. Per glas thee gebruikte ze een half zakje.

Zelf gebruik ik geen suiker in de thee, dus ook geen stevia. Voor bakken gebruik ik gewoon witte suiker.

Overigens wordt mijn moeder altijd een beetje misselijk van stevia, ik heb dat van meer mensen gehoord.