Vegatopia Forum

Stevia, een natuurlijke suikervervanger

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #60 Gepost op: 02 december 2014, 11:37:57 »
Ja, erythritol (E968) is ook wel ok, een andere natuurlijke zoetstof. Het is wel alleen in grootverpakking (1kg) te krijgen.
De link is van een 350 grams verpakking toch?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #61 Gepost op: 02 december 2014, 12:08:11 »
Ja maar niet op voorraad.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #62 Gepost op: 02 december 2014, 12:23:55 »
Ah, zo ver had ik niet gekeken...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #63 Gepost op: 02 december 2014, 12:27:34 »
Hier nog wat meer info over suikervervangers: http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=423

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #64 Gepost op: 02 december 2014, 12:42:21 »
Overigens vind ik de beste manier van suiker vervangen, suiker weglaten, maar dat is misschien een beetje off-topic? Door te stoppen met suiker in de thee en met frisdrank is mijn smaak zoveel minder zoet geworden dat ik nog maar heel weinig suiker nodig heb om iets zoet te vinden. De hoeveelheid suiker die ik daardoor binnenkrijg is zo klein, dat ik geen reden zie het te vervangen. Bijkomend voordeel is dat je veel meer proeft van bijvoorbeeld subtiele thee zoals jasmijn en chrysant.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #65 Gepost op: 02 december 2014, 13:32:42 »
bijvoorbeeld subtiele thee zoals jasmijn en chrysant.

Geheel off-topic, maar jasmijnthee subtiel? Het is echt zo'n thee waarvan ik me kan voorstellen dat je op alle manieren probeert dat smaakje/luchtje weg te drukken als je dat per ongeluk krijgt voorgeschoteld. Nou ja, ik blijf erbij dat ik een nogal lage smaakdrempel heb. Ik moet doorgaans weinig hebben van dingen die een sterke of uitgesproken smaak hebben. Sowieso geen sterke thee dus, ook.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #66 Gepost op: 02 december 2014, 14:16:02 »
Ja, ik vind dat een subtiel smaakje, en met suiker proefde ik dus bijvoorbeeld het verschil tussen jasmijn, chrysant en first flush darjeeling niet eens, dat smaakte allemaal zoet en slap. Maar goed, ik heb helemaal geen subtiele smaak, dat zal het zijn. Ik hou van pittige, heftige, stevige smaken en jasmijn proef ik met suiker dus niet. Gewone zwarte thee mag van mij zo zwart zijn als de nacht. Waar jij dan een lage smaakdrempel hebt (mooi woord overigens!) heb ik een hele hoge, en door suiker er uit te gooien kan ik meer smaken onderscheiden en waarderen.

Maar als jij een lage smaakdrempel hebt @n, hou jij dan dus juist wel van suiker, omdat het alles egaal zoet maakt, of juist niet, omdat het zo'n heftige zoete smaak is?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #67 Gepost op: 02 december 2014, 14:49:47 »
Nou ja, zoet op zich valt voor mij niet onder de noemer van een smaak. (Hoe je het dan wel moet noemen weet ik niet, gewoon zoet?)
Dat gezegd hebbende, zoete chocoladeprodukten als Mars/Bounty/Twix en noem maar op, overvallen me echt door de extreme zoetigheid. Die eet ik met kleine stukjes tegelijk, dan gaat het wel.
En over het algemeen wens ik ook absoluut geen merkbare hoeveelheid zoetigheid door mijn avondeten, (uitzonderingen als kleine stukjes ananas op de pizza daargelaten), ik heb bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan zoete tomatensoep, of aan de kant-en-klare pindasaus die ik in mijn onschuld gekocht heb, de laatste keer dat ik in Nederland was. Ook geen zoete aardappelen bijvoorbeeld, die sla ik echt af. Sweet-and-sour toestanden van de Chinees, niets voor mij. Krenten/rozijnen door de zuurkool, mij niet gezien. En zo kan ik vast nog meer verzinnen. O ja, ik zal levenslang Bonduelle compleet boycotten, louter omdat ze het gewaagd hebben een schepje suiker door de blikdoperwten te roeren. Echt jakkiebah is dat.
Thee (niet te sterk dus) daarentegen blief ik bij voorkeur met een (zeer matige) hoeveelheid suiker. Een half theelepeltje in een mok of zo. Geldt alleen voor zwarte thee, door groene thee hoeft geen suiker. En ja, als ik toch jasmijnthee geserveerd krijg, doe ik er hoogstwaarschijnlijk wat extra suiker door om het goed te maken, al helpt dat niet echt.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 14:55:29 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Stevia, een natuurlijke suikervervanger
« Reactie #68 Gepost op: 02 december 2014, 14:55:50 »
Je kan stevia ook gewoon als plantje kopen, en dan een blaadje door de thee doen. Het wordt ook wel verkocht onder de naam honingkruid, dacht ik. Maar die Stevija producten zijn geloof ik best aardig, we verkopen het al een tijdje bij de Ekoplaza. Eerst alleen voor "uitwendig gebruik" omdat de EU (onder druk van de suikerproducenten?) het niet wilde goedkeuren voor consumpie.