Vegatopia Forum

Afbrokkelende/scheurende nagels?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mh*snowwhite

Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Gepost op: 29 maart 2009, 19:20:16 »
Hey!
Ik heb de afgelopen 3-4 maanden steeds meer last van scheurende en afbrokkelende vingernagels. Ik moet ze steeds korter knippen en veilen, en nog scheurt vaak de toplaag eraf en scheurt de nagel in vanaf de top. Iemand enig idee welke voedingsstoffen (vit./mineralen) hiermee te maken kunnen hebben, want dan kan ik dr wat aan doen! Ik gebruik elke dag koemelk (ongeveer 1 of 2 kleine bekers) en niet-vegetarische kaas, dus ik dacht dat het aan calcium niet kan liggen.

Groetjes,
Marloes

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 22:56:05 »
Wat vitamines betreft heb ik geen idee, waarschijnlijk iets in de B-categorie.
Ik heb het ook een keer gehad, toen ik nog geen vega was. Tip: herome nagel verharder, een kuurtje. Het was in een maandje helemaal over!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2009, 23:09:09 »
en nooit meer knippen, en maar 1 kant op vijlen
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Kiwi

Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2009, 07:10:35 »
Door die nagelverharder worden je nagels inderdaad hard, maar ook erg bros, waardoor ze volgens mij juist eerder afbreken. Meer of minder calcium eten maakt ook niet uit voor de sterkte van je nagels. Misschien moet je eerder denken aan het soepel houden van de nagel door ze in te masseren met nagelolie of olijfolie.
De hoeveelheid calcium in kaas heeft overigens niets te maken met het al dan niet vegetarisch zijn van de kaas. 

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2009, 12:51:28 »
Nagels zijn niet opgebouwd uit calcium, maar uit een eiwit dat keratine heet.

Heb je misschien je handen vaker gewassen of geklust? Dat is bij mij vaak de oorzaak.

Ik raad ook aan je nagels extra goed te verzorgen door je handen in te vetten en de nagels een poos kort en glad te houden.

mh*snowwhite

Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2009, 16:25:56 »
ahhhh....handen wassen kan niet de boosdoener zijn (niet dat ik niet mijn handen was ofzo) maar misschien ligt het aan eiwit tekort?

ik ga ook weer mn nagels insmeren.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2009, 16:43:15 »
Hoe herkenbaar, dat loskomen van de toplaag en het inscheuren van de nagels. Mijn nagels brokkelen al zolang ik me herinner, ook voordat ik vegetarisch at.
's Zomers valt het mee tenzij ik veel kluswerk doe, 's winters loopt het soms nogal uit de hand. Het heeft te maken met droogte en is minder als ik mijn handen vet hou maar ik ben niet zo'n smeerdert. Knippen doe ik niet meer, alleen nog vijlen.
Ik heb diverse 'nagel behoud' methodes geprobeerd maar dat werd telkens niets, wat Kiwi zegt over die nagelverharder is hardstikke waar. Ik denk dat masseren met olie een heel goed idee is.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2009, 17:15:51 »
Je nagels worden absoluut niet bros van die van herome!!  Ik was blijvend van mijn probleem af!! En mijn nagels hebben het zwaar te verduren, ik werk nml in de zorg dus was mijn handen heeeeel vaak!! Het is een nagelverbeter kuurtje, geen verslechterkuurtje!! ;D
En natuurlijk veel smeren....! Mijn nagels zijn keihard!! En ze breken nooit, ik verwond er wel eens iemand mee, maar dat is bijzaak. ;)
Mijn handen zien er verder niet uit trouwens, ik ben 33, maar mijn handen 45!!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2009, 18:12:35 »
ahhhh....handen wassen kan niet de boosdoener zijn (niet dat ik niet mijn handen was ofzo) maar misschien ligt het aan eiwit tekort?

ik ga ook weer mn nagels insmeren.

De tekorten die wel eens in verband worden gebracht met brosse nagels zijn tekorten van vitamine E en ijzer, niet met tekorten van Calcium (zoals Hizikigrrrl reeds zei, nagels bestaan niet uit calcium) en voor zover ik weet ook niet met enig eiwittekort.  De belangrijkste oorzaak, en dat gaven anderen ook al aan, is meestal bepaald gedrag (o.a. veel wassen).

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2009, 16:21:14 »
Herkenbaar probleem, ik heb dat net zo.
soms gaat het een tijd goed, en daarna zien mijn nagels er echt weer een tijdje niet uit.
Ik was er altijd van overtuigd dat het erfelijk is, mijn grootmoeder had precies het zelfde en heeft daar zelfs met 80 jaar smeren en doen geen oplossing voor gevonden.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2009, 16:25:50 »
Ik heb het ook, en bij mij werkt ook niks ertegen...
Ik veil ze wel regelmatig bij, en doe er dan bergen nagellak op. Dan heb ik kans dat de meeste een acceptabele lengte krijgen.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2009, 19:19:25 »
Ik heb de afgelopen 3-4 maanden steeds meer last van scheurende en afbrokkelende vingernagels. Ik moet ze steeds korter knippen en veilen,

Ik veil ze wel regelmatig bij,

Poeh, willen jullie zó graag van je nagels af ofzo? ???
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Lalena

Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2009, 19:38:32 »
Ik heb hier ook de hele winter last van gehad, het wordt nu weer minder gelukkig. Het kan dus zijn dat het bij jou ook gewoon aan het weer enzo ligt. Wat helpt is van die doorzichtige verstevigende nagellak, en nagelolie is ook heel goed voor je nagels.

Kiwi

Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2009, 19:39:41 »
Ik heb de afgelopen 3-4 maanden steeds meer last van scheurende en afbrokkelende vingernagels. Ik moet ze steeds korter knippen en veilen,

Ik veil ze wel regelmatig bij,

Poeh, willen jullie zó graag van je nagels af ofzo? ???

Misschien geldgebrek? :P

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2009, 19:48:43 »
Ik heb de afgelopen 3-4 maanden steeds meer last van scheurende en afbrokkelende vingernagels. Ik moet ze steeds korter knippen en veilen,

Ik veil ze wel regelmatig bij,

Poeh, willen jullie zó graag van je nagels af ofzo? ???

Misschien geldgebrek? :P

Oja, de crisis, natuurlijk.
Gelukkig hebben we dan altijd Marktplaats nog! ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2009, 20:04:23 »
Geen geldgebrek. Maar afbrokkelende en scheurende nagels mag je bij mij heel letterlijk nemen. In mijn puberteit gaf ik niet zo veel aandacht aan mijn nagels (nu nog maar met periodes) en ik heb ze in nooit moeten knippen. Werden ze even lang als mijn vingers, kwam er een scheur in, en moest er een heel stuk nagel af.
Maar nagels vijlen helpt scheuren te voorkomen, dus nu vijl ik ze af tot ze nét iets langer zijn dan mijn vinger. Dan brokkelen ze meestal niet af tot ver onder mijn vinger. Dus das beter ;)

Kiwi

Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2009, 20:13:17 »
O, je vijlt ze!
Ik begon me al af te vragen hoe lucratief dat nou is, dat veilen. ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2009, 20:39:28 »
Ik begon me al af te vragen hoe lucratief dat nou is, dat veilen. ;)

mmm, wil ik ook best weten. Heb erg harde nagels van mezelf en zelden problemen. Altijd al gehad (ook als niet vegetarier). Nadeel is wel dat mijn teennagels alleen maar knipbaar zijn met een soort heggeschaar ;)

Nee, maar goed. Het is wel zo. Ze breken wel eens. Inderdaad als ik veel doe (verhuizen, lichtklusjes vroeger), maar verder? Vijl ze bij en doe verder niks.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2009, 21:10:24 »
een goede handcreme doet ook al heel wat
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Afbrokkelende/scheurende nagels?
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2009, 21:49:22 »
O, je vijlt ze!
Ik begon me al af te vragen hoe lucratief dat nou is, dat veilen. ;)

Heeeeeel lucratief. Echt hoor!  :duh: