Vegatopia Forum

Vega BBQ

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Vega BBQ
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2003, 15:09:49 »
Ik had zonet een paar brainwaves en die moet ik even kwijt...

  • Tofu marineren in een mengsel van mango-chutney, tomatenpuree en kerriepoeder, op stokjes rijgen met groene paprika en ui.
  • Tofu marineren in chilisaus en kerriepoeder, op stokjes rijgen.
  • (Voorgekookte) aardappeltjes, courgette, gele paprika en rode ui met wat olijfolie, zout en rozemarijn in alufolie verpakken en grillen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re: Vega BBQ
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2003, 15:57:11 »
Voor een onverwachte, snelle maar complete vegacue
  • (vegetarisch) knakworstjes (Green Planet) marineren in olijfolie, mosterd en honing, pietsje zeezout; niet te lang boven de kolen
  • (veganistisch) stokjes met paprika, pittige tofublokjes (Sofine), rode ui, champignon, regelmatig bestrijken met zout, versgemalen zwarte peper en verse knoflook uit de pers in olijfolie
  • kleine biologische aardappeltjes in de schil (geborsteld), regelmatig bedruipen met zout en rozemarijn in olijfolie
  • lavas (plat brood) bestrijken met één van de gemaakt marineeroliën en ook even op rooster leggen tot het knapperig is, bestrooien met een beetje grof zeezout.
Alles op alufolie. Koele witte trappist erbij.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2003, 16:00:47 door Saena »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2003, 12:10:28 »
afbakbroodjes inkepen daarin kruidenboter smeren en een partje tomaat tussen stoppen. in alu wikkelen,
ook camembertburgers (van ed aldi) kunnen in alu gewikkeld worden en aldus gebakken worden op de bbq.
Zo.

Martiene

Re: Vega BBQ
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2004, 14:39:41 »
Wie heeft er leuke recepten voor een vegetarische BBQ?

Kiwi

Re: Vega BBQ
« Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2004, 14:44:05 »
Kijk eens hier.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Vega BBQ
« Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2004, 00:19:06 »
BBQ tempeh

Blok tempeh (450 gram?), in plakjes van 0,5 cm.
Half klein uitje, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, uitgeperst
1 TL komijnpoeder
1 TL korianderpoeder
Flinke scheut olie
Ketchup
Suikerstroop
Sojasaus
Citroensap
Gedroogd rood pepertje, verpulverd + cayennepeper
Zout

Fruit de ui en knoflook in de olie. Doe de koriander en komijn erbij en laat het even meefruiten. Doe er dan een flinke hoeveelheid ketchup bij, en stroop, sojasaus, citroensap en het pepertje. Laat ongeveer 10 minuten pruttelen, en proef ondertussen en voeg dan naar smaak nog meer stroop, sojasaus, citroensap, cayennepeper en zout toe. Leg een laagje tempehreepjes in een bakje, schep er wat marinade over en herhaal dit tot alle tempeh en marinade op is. Laat een nacht in de koelkast marineren, en bak de tempeh in ongeveer 10 minuten gaar op de barbeque. Keer de tempeh geregeld om.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re: Vega BBQ
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2004, 06:53:47 »
Gevulde champignons

champignons
Boursin

Wrijf de champignons schoon met een stukje keukenpapier en snijd het onderste stukje van het steeltje af. Snijd de rest van de steel uit de champignon, vul de champ (met behulp van een lepeltje ofzo) met Boursin en plaats het steeltje terug.
Verpak het geheel in een stukje aluminiumfolie en bak het in ongever 10 minuten op de barbecue.

Kiwi

Re: Vega BBQ
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2004, 07:03:40 »
Pindasaus

pindakaas
rode pepers
sambal
ui
ketjap
knoflook
santen
bruine suiker
citroensap

Hak de ui, pepertjes en knoflook zo klein mogelijk en fruit ze in een beetje olie. Maak er een prutje van met de bruine suiker en het citroensap. Meng hier de pindakaas door. Verdun dit met water terwijl je het verwarmt en maak op smaak met ketjap, sambal en santen.

De hoeveelheden die ik heb gebruikt weet ik niet precies, ik heb alles er maar een beetje op de gok gedaan door gedaan tot ik het lekker vond.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 09:34:36 door Kiwi »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vega BBQ
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2004, 11:44:24 »
Gebakken banaan

Neem een banaan, snij de steel eraf (hoeft niet, maar leek me wel handig) en snij 'm eventueel in twee helften. Dan snij je 'm over de lengte doormidden, maar niet helemaal, zodat je dus een soort V krijgt. De schil laat je erop.

Doordat de banaan nu een V-vorm heeft kun je er iets tussen leggen. Daar zijn verschillende opties voor. Ik heb voor deze mogelijkheden gekozen:

* Een halve bounty (dan krijg je dus banaan met chocola en kokos)
* Boter en suiker
* Alleen suiker (kaneel erbij zou vast lekker zijn maar had ik niet)

De bananen inpakken in aluminiumfolie en ongeveer een kwartier op de bbq leggen. Daarna kun je het folie en de schil erafhalen en smikkelen en smullen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Vega BBQ
« Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2004, 12:02:16 »
Tofu Ananaspakketjes

(voor 20 pakketjes)
2 blokken (stevige!) tofu a 500 gram
20 schijven ananas op sap of siroop
Olie en heet kerriepoeder

Marinade: hete kerriepoeder mengen met zonnebloemolie (de tofu hoeft niet te verdrinken in de marinade, maar alles mag wel besmeurd zijn). Verhoudingen... geen idee, het moet in ieder geval een dikke marinade zijn die niet van de tofu afloopt. Laat een nachtje in de koelkast intrekken.
Verwarm ruim olie in een wok waarin de tofu niet blijft plakken. Als de olie heet genoeg is (steek een stukje tofu erin, als het gaat sissen is het goed), frituur je telkens 3 of 4 stukken enkele minuten totdat de buitenkant knapperig is. Laat uitlekken in een vergiet. Maak pakketjes door eerst de tofu op een stukje folie te leggen, dan met een lepeltje een beetje van de marinade erop te smeren en als laatste een schijf ananas erop te leggen. Vouw goed dicht.

Guacamole

(voor 1 bak)
2 rijpe avocado's
knijpje citroensap
1 teen knoflook

Prak en meng.


Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2004, 14:57:51 »
Chocolade-tofutaart

oorspronkelijke recept van Jenny Stacey - Kookgids Vegetarisch, door mij aangepast omdat ik ingredienten was vergeten of omdat ze uitverkocht waren...

100 gram bloem als het deeg erg plakkerig is, beetje meer
100 gram geschaafde amandelen
200 gram witte basterdsuiker
150 gram plantaardige margarine
675 gram stevige tofu
1,75 dl plantaardige olie
200 ml sinaasappelsap weet ik niet zeker meer, ik heb zo'n klein drinkpakje sinaasappesap van de AH erin gegooid. Ik dacht dat dat 200 ml was
50 gram cacao
2 theelepels amandelextract

Doe de bloem, amandelen en 1 eetlepel basterdsuiker in een kom en meng het. Wrijf de margarine er door en maak een deeg.
Vet een springvorm van 23 cm doorsnee in en verdeel het deeg over de bodem en de rand.
Snij de tofu in stukken en pureer het met de overige ingredienten tot een glad en romig geheel. Giet dit in de springvorm en bak de taart 1-1 1/4 uur in een voorverwarmde oven of tot hij stijf is.
Laat de taart in de vorm enige tijd afkoelen en zet de taart in de koelkast om helemaal af te koelen en nog wat op te stijven.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 14:58:19 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vega BBQ
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2004, 17:08:18 »
gemarineerde brochettes:

ingredienten:
1 citroen
1 teentje knoflook, geperst
4 el olijfolie
4 el witte wijnazijn
1 el fijngehakte kruiden
300 gr rooktofu
350 gr champignons
zout, peper, kruiden

recept:
rasp de citroen en pers hem uit, en doe dan de knoflook, olijfolie, azijn en kruiden erbij, en breng op smaak met zout en peper

snijdt de tofu in grote stukken, en evt de champignons ook, rijg ze aan spiesjes en doe zei n de marinade. laat ze 1-2 uur in de koelkast staan, af en toe omscheppen

grill 6 minuten op een matig warme bbq, strijk er steeds marinade over, en draai ze regelmatig om tot ze goudbruin zijn
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2004, 17:12:31 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vega BBQ
« Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2004, 17:12:08 »
gevulde druivenbladeren:

ingredienten
300 gr ricotta
60 gram gemalen amandelen
25 gr dadels zonder pit, fijngehakt
25 gr amandelschaafsel, geroosterd
12-16 druivenbladeren

recept
klop de ricotta los in een kom, en doe alle amandelen en de dadels erbij

laat de druivenbladeren in water weken en laat ze dan uitlekken
leg ze op een werkblad en schep er wat kaas-spul op, vouw dde bladeren dan dicht en doe er aluminiumfolie omheen (je kunt ze ook per twee verpakken)

8-10 minuten grillen, 1 keer omdraaien
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re: Vega BBQ
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2004, 18:53:28 »
Haha, ik zocht naar deze thread maar kon hem niet vinden. Sorry...  :-[
Nu is mijn recept verdwenen. Nou ja, plaats hem ooit nog wel eens. Bedankt voor de overige recepten!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Vega BBQ
« Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2004, 18:54:50 »
Oeps, sorry!

Je kan 'm niet terughalen met de "back"-knop op je browser? :-\
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re: Vega BBQ
« Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2004, 18:55:48 »
Nee, maar is niet erg hoor. Had zelf eerst beter moeten zoeken. Was eigenlijk al verbaast dat ie nog niet geopend was... Dit verklaarde een hoop. :)

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re: Vega BBQ
« Reactie #36 Gepost op: 21 juli 2004, 12:48:06 »
Witte bonen salade

Ingredienten:
- een pot kant en klare witte bonen
- drie á vier takjes peterselie
- een middelgrote rode ui
- wat verse basilicum
- olijfolie
- sap van halve citroen
- pul biber (verkrijgbaar bij de Turk) kan ook rode peper poeder
- eventueel gedroogde munt

- bak voor de sla
- mes
- snijplank

Werkwijze:

Gooi de pot witte bonen leeg in de slabak en was ze schoon.
Snijd de ui in smalle plakken van halve cirkels.
Hak de peterselie en basilicum fijn.
Gooi nu alles door elkaar en voeg de overige ingredienten naar  eigen wens en smaak toe.

C'est ca.

Gegrilde groenten

Neem de groenten die je wilt.
Wij hadden zelf aubergines en courgettes meegenomen.
Snij deze in niet te dikke plakken.
Gooi er wat zout over en smeer ze in met wat olie.
Gooi ze vervolgens op de bbq en wacht tot ze aan beide zijden mooi bruin zijn, wel keren dus.

De Turkse paprika kun je er direct opgooien.
Laat het schilletje goed bruin worden, mag zelfs zwart.
Hierna schillen en opeten.
Je kunt ze als ze bruin zijn ook ongeschild eten, maar dat is minder lekker. Geschild smaken ze als van die gegrilde paprika uit potjes.

Champignons op de bbq

Nog een tip van mij:
Maak wat champignons schoon.
Haal het steeltje eruit.
Doe de steeltjes aan een spiesje en gooi ze zo op de barbeque.
De champigons zelf zet je met de opening naar boven op de bbq. Gooi er nu wat zout in.
Als je wacht ontstaat er vanzelf wat vocht in de champignons.
Dus niet keren!
Dat vocht smaakt heel erg lekker. Wel zouten, anders komt er niet voldoende vocht uit.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Vega BBQ
« Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2004, 20:10:10 »
Ik wil nog recepten zien van:

Calimero
Dragonfly
Selly
Suuz
Animal lover
Fabian
Cornflake
Sil
Aiko (hmmm, misschien ook niet)
Muis

Sommige van deze mensen hebben zich al aardig geroerd bij het raden van Poeks kwispel, dus geen excuus!
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2004, 20:14:53 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2004, 20:57:54 »
Mijn vlaai was niet lekker maar vooruit dan maar, hoeveelheden weet ik niet. De bodem was van bloem, suiker, beetje zout en water en wat gist, heeeel dun uitrollen, tot je er zowat letterlijk doorheen kan kijken en dan bodem invetten en er voorzichtig inleggen en de lucht eronder halen voorzichtig, vulling erin en dan eigenlijk een rooster erop van deeg wat je over hebt maar lukte bij mij niet meer, 25 minuten in de oven of tot die goudbruin is.

Aiko

Re: Vega BBQ
« Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2004, 22:52:34 »
Ik wil nog recepten zien van:
Aiko (hmmm, misschien ook niet)

- Men kope talrijke wortels, paprika's en komkommer
- Snijd deze in schijfjes (wortels (optioneel), komkommer) of reepjes (paprika)
- Maak het geheel af door het speelvol in een fraaie plastic bak te leggen